Ačkoliv nová strategická hra od studia Firaxis (XCOM, Civilization) vyšla již minulý měsíc, díky nechtěné organizační chybě jsme tehdy nemohli nabídnout recenzi. Protože se ale jedná o velmi nezvyklou kombinaci žánrů (a tématu) od velmi uznávaných tvůrců, přinášíme vám naše hodnocení alespoň nyní. Ostatně by nebylo nic zvláštního na tom, kdybyste během nabité vánoční sezóny hru také nestihli a zvažovali její pořízení až dodatečně. Než se pustíme do detailnějšího rozboru, rovnou prozradím, že fanoušci Marvelu mají šanci zažít nejlepší herní příběh jejich oblíbených hrdinů a fanoušci taktických strategií v duchu XCOMu budou také příjemně překvapeni, jak úspěšně se povedlo Firaxis vylepšit jejich šablonu. Co nemusí některým sednout, to je nečekaný rozměr sociální složky hry.
- Platforma: PS5 (recenzováno), XSX|S, PC (PS4, X1 a Switch později v roce 2023)
- Datum vydání: 2. 12. 2022
- Výrobce: Firaxis Games (USA)
- Žánr: karetní RPG tahová strategie
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 50 GB
- Herní doba: 40+ hodin
- Cena: 1499 Kč (Steam)
Karetní RPG strategie?
Už od svého oznámení na předloňském Gamescomu tahle hra zamotala hlavu většině hráčů svojí nečekanou kombinací žánrů a tématu. Další tahová strategie od tvůrců XCOMu? No jasně! Ale kombinovaná s karetní hrou? Cože? A vyprávějící příběh těch nejznámějších superhrdinů Marvelu? Uf? To ale ještě nikdo netušil, že hra kromě toho všeho navíc obsahuje i velmi bohatou sociální část, ve které prostě trávíte čas na základně s postavami a věnujete se společným aktivitám či rozhovorům, abyste díky vybudování lepších vztahů pak byli ještě silnější a sehranější na bojišti (tahle žánrová větev zase dorazila z her jako jsou Persona nebo Fire Emblem). Aby toho nebylo málo, velkou část hry jsem myslel ještě na klasická RPG, obzvláště Dragon Age: Inquisition, protože vás hrdina v brnění s mečem, budující hnutí odboje ve starověkém panství, mi i tuhle hru velmi citelně připomněl.
Příběh začíná v naší současnosti (respektive její variaci dle Marvelu, včetně přítomnosti superhrdinů jako jsou Avengers nebo Xmen), kdy „vědec“ organizace HYDRA vzkřísí démonickou Lilith se záměrem využít její schopnosti pro účely organizace. To se ale nehezky zvrhne a následně se z hlubin vesmíru vynoří tajemné vesmírné těleso „Midnight Sun“ (Půlnoční Slunce), jehož přibližování k Zemi má znamenat příchod prastarého temného boha Cthona (velmi citelně a zdařile připomínajícího mýtus Cthulhu). Avengers a (noví) Xmen se po zničení svých původních základen ukryjí v kapesní dimenzi, odkud pořádají výpravy na území nepřítele, aby katastrofu zastavili. Za tímto účelem vzkřísí po stovkách let také vás, smrtícího Huntera (Lovce nebo Lovykni, podle vašeho nastavení postavy). Jste zároveň dítětem Lilith i jejím původním vrahem, takže máte unikátní předpoklady pro její porážku. Pokud se tedy neukáže, že je vše trochu jinak.
Velmi citelně a zdařile připomíná mýtus Cthulhu.
Na hru jsem se velmi těšil kvůli očekávání zábavné strategické hratelnosti od mistrů žánru, ale ani ve snu mě předem nenapadlo, že jednou z jejích nejlepších vlastností bude příběh. Kromě nápaditě a napínavě (většinu hry například netušíte, co přesně způsobuje nebo čemu zabraňuje „magický“ obojek na vašem krku) napsané ústřední zápletky je to především až absurdně pečlivá a detailní práce s charaktery všech postav, kde záplava nepovinných dialogů kromě skvělého vykreslování historie postav dodává těmto také velmi příjemnou lidskost. Dialogy a postavy tak patří k tomu nejlepšímu napříč herními žánry a díky tomu mi v průběhu hraní přirostli k srdci takovým způsobem, že jsem si příběhovou kampaň schválně prodlužoval nepovinnými misemi, abych s postavami mohl strávit více času.
Nekompromisní dílo
Se stejnou mravenčí pečlivostí a mimořádným tvůrčím talentem, jako dialogy/postavy/příběh je ale zpracovaná i ta hratelnost. Fanoušci XCOMu jistě s největší radostí uvítají, že zcela zmizel ten nepříjemný vliv náhodnosti během samotné akce, takže už žádné „94% šance, že se při výstřelu během následujícího tahu vaše postava trefí“. Kdepak, všechny vaše akce nyní mají 100% spolehlivost a je tedy pouze na vás, abyste svoje postavy správně rozmístili a využili jejich talenty či výzbroj. Určitá pestrost a náhodnost ale pramení z toho, že pro každý tah dostanete náhodně vybraných několik karet z balíčku, který jste si na základně nachystali pro každou postavu. I zde je ale v síti rafinovaných herních mechanik dostatek způsobů, jak náhodnost minimalizovat – obzvláště v pozdějších fázích hry, jak se stáváte stále silnějšími.
Celá hra má navíc dynamickou obtížnost, takže se vaši protivníci plynule přizpůsobují tomu, kolik času a péče jste věnovali vylepšování svých postav – každá mise je díky tomu dobře vybalancovaná, strhující a napínavá bitva, Máte zároveň možnost si na světové mapě vybírat, zda chcete jít do misí s vyšší odměnou a vyšší obtížností, nebo naopak. Celou hru jsem měl velmi silný dojem, že ať se rozhodnu soustředit na jakýkoliv aspekt nebo část hry, všude tvůrci nachystali dostatek obsahu i mechanik, abych se skvěle bavil. Vlastně bych se nebál v tomhle ohledu propracovanost a bohatost hry přirovnat k Elden Ring, kde jsem měl také pocit, že ať se vydám kamkoliv v herním světě, čeká mě tam skvělá zábava. Jednotlivé postavy jsou nápaditě odlišené chováním i konkrétními schopnostmi na bojišti, neustále objevujete nové typy nepřátel a výzev, prostředí se mění s postupujícím příběhem a některé mapy jsou vyloženě nádherné. Vrcholem všeho jsou rafinované „Challenge“ zkoušky na konci levelování jednotlivých postav, jejichž splněním odemknete jejich ultimátní útok. Místo aby šlo o nějaké extra tuhé boje, jde o rafinovaná bojová puzzle, která otestují, jak dobře jste pochopili herní styl a schopnosti dané postavy. Dokonale vybroušená hratelnost.
Každá mise je díky tomu dobře vybalancovaná, strhující a napínavá bitva.
Na co si někteří recenzenti nebo hráči stěžovali, to byla ona nečekaná přítomnost rozsáhlých společenských aktivit na vaší základně. Některým připadlo, že tato část hry příliš odváděla pozornost od bojů a jádra hry. Jak jsem ale psal výše, připadaly mi postavy a jejich vztahy tak skvěle napsané (zdravím knižní klub Bladea, kde se například kapitán Amerika dohaduje s kapitánkou Marvel o výkladu pasáží knihy Umění války od Sun-c’), že jsem si naopak večery na základně po bojích vyloženě užíval. Pokud jimi ale nechcete ztrácet čas, můžete všechny tyto věci bleskově proklikat a přeskočit. Ačkoliv jsem i měsíc po vydání ve hře na PS5 objevil hrstku drobných vizuálních bugů, celkově jsem byl ohromený výpravou (obzvláště plynulostí hry při některých velkolepých speciálních útocích a efektech) hry a hlavně: ovládání na ovladači je naprosto intuitivní, plus díky SSD disku jsem nikdy nečekal na nahrání další mise víc, než pár sekund. Nedávno jsem si tu pochvaloval technické zpracování Fire Emblem Engage pro Switch, ale tohle je proti tomu jako IMAX velkofilm proti televiznímu večerníčku.
Recenze
Marvel's Midnight Suns
Pokud jste fanoušky Marvelu, zcela bez váhání si k hodnocení ještě bod přidejte. Tohle je až absurdně propracovaná hra, jejíž vybroušenost mnohavrstvých herních mechanik se může rovnat jen s mimořádnou pečlivostí a nápaditostí spisovatelů, kteří vdechli postavám život často i lépe než komiksy nebo filmy. Obrovský respekt tvůrcům za odvahu smíchat takovéto žánrové kombo a velká radost z toho, jak zábavný a vtahující je výsledek.
Líbí se nám
- Zábavný bojový systém
- Výborně napsané dialogy a postavy
- Pestrost a nápaditost mechanik
- Bombastická výprava
- Nezapomenutelná ústřední melodie
- Dynamická obtížnost
- Dostatek vedlejšího obsahu i NG+
- Ovládání na ovladači
- Bladeův knižní klub
Vadí nám
- Někomu může vadit množství dialogů
- Drobné technické nedodělky
já si hru užil prošel sem to za necelých 53 hodin, snad oznámené postavy v season passu nebudou poslední a budou hru ještě dál i poté rozšiřovat
Skvělá recenze. Mám totožné dojmy. Jak už jsem napsal loni, při vydání hry: MS je klenot a černý kůň roku 2022. Ve všech anketách jsem ho kroužkoval. Narozdíl od mnoha lidí se mi zapojení kartiček do strategie opravdu hodně líbilo. Budovat si svůj paklík + do toho každou arénu řešit jako superhrdinský rébus. Vynikající. Jediné, co mě odrazovalo, bylo zasazení do světa Marvelu. Nemám současný Marvel rád. A ačkoliv jsem to dávno hodil za hlavu, protože hra je jinak ve všech ohledech absolutně vynikající, stále kdesi vzadu hlodá neposedná myšlenka, co kdyby to bylo zasazené do světa DC!
V každém případě je to vybroušený diamant a jak jsem tehdy napsal: Kdysi jsem si přísahal, že na cokoliv sáhne bůh Jake Solomon, to prostě pořídím. I kdyby mi to zpočátku nebylo pochuti. A opět jsem si potvrdil, že ten člověk má prostě dar dotáhnout každou hru, pod kterou se podepíše, téměř k dokonalosti. Po odehraných X-COMech jsem si to slíbil a i když mě zprvu zasazení do světa Marvelu odrazovalo, zakoupil jsem a doslova si chrochtal blahem.
Midnight Suns má velké množství vrstev, které po celou hru neustále člověk odhaluje. Je toho tolik (v opatství, mimo mise), že by rozsah hry jiným studiím vydal na 2 možná 3 další plnohodnotné hry. Jedinou vadou na kráse je absence českých titulků a kdo je líný číst v angličtině, přesto, že jí rozumí, ten to může brát jako handicap.
Hudba je excelentní, humor slušnej, příběh a dialogy parádní. Strategie a karty skvělé. Hromada postav + DLC jich hromadu ještě dodá. Hráč si dokonce může vybavit postupně i svůj pokoj, užijí si i vyzobávači collectibles. Hra by mohla běhat svižněji (i na SSDčku) a při 4K s ray tracingem je to trochu porod… co ale ve 4K není, že. Zastaralost grafiky (charaktery + jejich obličejové animace) bohatě vynahrazuje herní náplň, dialogy, hromada aktivit s jednotlivými členy týmu a supermanské bitky. Martinovo hodnocení na MS perfektně sedí. Níž bych nešel!