Jedna z nejvíc amatérských věcí, které může herní recenzent udělat, je to, že prostě přirovná recenzovanou hru k jiným existujícím hrám. Pokud je ale ta nová hra tak silně a očividně existujícími hrami inspirována, je to tak trochu spíš „vina“ vývojáře. Každopádně si tedy troufnu napsat, že Atomic Heart většinu času silně připomíná kombinaci Half-Life (zkoumáte vojenské základny a laboratoře postihnuté katastrofou) a hlavně Bioshocku (rozplétáte příčiny zkázy utopického světa alternativní historie). Přidejte k tomu navíc propojení jednotlivých misí cestováním v (umírněném) otevřeném světě a určitou „neuhlazenost“ hry v duchu prvních dílů série Metro nebo Stalker: kombinací toho všeho získáte o hře docela dobrou představu.
- Platforma: PS5 (recenzováno) PS4, X1, XSX|S, PC
- Datum vydání: 21. 2. 2023
- Výrobce: Mundfish (Rusko/Kypr)
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 42 GB
- Herní doba: 20+ hodin
- Cena: 1420 Kč (Steam), „zdarma“ v Xbox Game Pass předplatném pro PC, Xbox konzole a Cloud
Kde udělali soudruzi chybu?
Bezesporu nejvýraznější vlastností celé hry je její zasazení: alternativní historie roku 1955 a utopická verze Sovětského svazu, kde díky vynálezu tekutých programovatelných modulů nazývaných „Polymer“ došlo k překotné akceleraci vědeckého rozvoje, vedoucího kromě jiného k téměř úplné nahrazení lidské práce pomocí všemožných robotů, propojených sítí umělé inteligence přezdívanou „Kollektiv“. Do příběhu vstupujeme v den, kdy má dojít ke spuštění nové, vylepšené verze „Kollektiv 2.0“, ale jak už to v podobných příbězích chodí, něco se pokazí a roboti se vzbouří proti lidem, rozpoutávajíce krvavé peklo.
Hrajete v roli „mentálně nestabilního“ příslušníka speciálních jednotek, s kódovým označením „Major P-3“. Vaším hlavním úkolem je pokusit se stabilizovat situaci ve vědeckém komplexu Facility 3826, přičemž úkoly dostáváte přímo od Dmitry Sechenova, vynálezce všech zmíněných technologií a také vědce, který vám zachránil život po těžkém zranění v minulosti. Jak se ale na podobný příběh sluší, do děje vstupují také podezřelí politici a další agenti, takže většinu hry si nebudete tak docela jistí, komu máte věřit a zda celá ta katastrofa byla opravdu nehoda nebo ji někdo pečlivě naplánoval. Celkové zasazení i pojetí příběhu silně připomíná také znovuvzkřísenou sérii Wolfenstein od švédských MachineGames.
Nejvýraznější vlastností celé hry je její zasazení.
Na víceméně čistokrevnou střílečku hraje příběh až překvapivě velkou roli a dočkáte se velké záplavy dialogů, kromě jiného díky tomu, že vaše postava diskutuje většinu situací s umělou inteligenci CHAR-les, zabudovanou v jeho speciální rukavici. Narazíte také na řadu NPC postav, včetně „mrtvých“ lidí, jejichž mysl zůstala díky technologii kolektivu zaseklá v bodě jejich smrti. Kromě interaktivních dialogů a skriptovaných scén hra obsahuje i tradiční filmové sekvence (v herní grafice), z nichž jedna byla tak podivná a hypnotizující, že se může velmi úspěšně zařadit vedle „klasické“ scény s představením Pyramid Head v Silent Hill 2. Příběh má navíc minimálně dva konce, i když po vyzkoušení toho druhého musím prohlásit, že je to spíš tak trochu vtip, než seriózní závěr příběhu. Každopádně by z výše napsaného mělo být patrné, že po stránce příběhu tvůrci investovali mnoho úsilí do vystavení herního světa, jeho postav i celého dobrodružství. Poměrně příjemnou změnou proti západní herní produkci je také určitá „absence politické korektnosti“, kdy se postavy nebojí ostřejších výrazů ani témat, včetně poměrně detailního rozboru sexuálního využití pro speciální roboty (v čele s titulními robotickými dvojčaty-balerínami).
Jen počkej, zajíci robote
Také hratelnost vykazuje známky dlouholeté (vývoj hry začal v roce 2017) pečlivosti tvůrců. Ačkoliv se v jádru jedná o poměrně přímočarou střílečku, jednotlivé zbraně mají nápaditý design i řadu pestrých vylepšení, stejně jako vaše „magické“ a telekinetické schopnosti. Konkrétně třeba způsob, jakým zde sbíráte předměty ze skříní a šuplíků, mne bavil skoro víc, než střílení – předměty totiž vysáváte na dálku „telekinetickým vysavačem“ přímo do vašich kapes, což vypadá za doprovodu zvířených papírů docela epicky a má to v sobě něco z uspokojující mechanické zábavnosti her typu PowerWash Simulator. Poměrně unikátní je možnost kdykoliv vyrobené zbraně nebo předměty, stejně jako získané schopnosti a jejich vylepšení „rozpustit“ na původní materiály/zdroje, abyste je mohli investovat do něčeho zcela jiného – hra vám přitom vrátí vždy 100 % všech investovaných surovin, takže tímhle experimentováním nic neztrácíte. Pochválit je potřeba skutečnost, že střelné zbraně jsou stejně validní volba jako energetické zbraně nebo zbraně nablízko, případně kouzla a telekineze: klidně můžete svůj herní styl opřít o jednu z těchto možností a zbytek ignorovat. Tedy kromě jednoho typu (vzácných) nepřátel, na které je ideální mít zbraň nablízko.
Tvůrci se navenek prezentují jako mezinárodní tým s hlavní pobočkou na Kypru, ale jedná se o původem ruskou firmu s ruskými klíčovými vedoucími. U „východních her“ jsme si už tak nějak zvykli, že mechanicky nejsou tak uhlazené jako západní produkce z rukou přeci jen většinou zkušenějších západních vývojářů. Tento problém měly třeba první díly ukrajinských sérií Metro nebo Stalker. Zároveň to ale nebylo nic tak hrozného, aby bylo utrpení je hrát. Unikátní styl a zasazení pak tyto slabiny více než vynahradily. Zde je situace hodně podobná: ačkoliv je pocit z ovládání (na DualSense ovladači při hraní na PlayStation 5 konzoli) pohybu i střelby hodně dobrý, umělá inteligence se občas poněkud zasekává a hlavně je cítit určitou nedotaženost možností nastavení hry, stejně jako jejího UI rozhraní a některých dílčích tutoriálů (hra vám třeba řekne, že máte nasadit speciální kanystry se zápalnou/mrazicí/elektrizující tekutinou na vaše střelné zbraně pro odpovídající vylepšení jejich útoku, ale už vám nevysvětlí, jak to provést).
U „východních her“ jsme si už zvykli, že mechanicky nejsou tak uhlazené.
Lehké rozpory a slabiny se týkají také grafiky a technického stavu hry na konzoli, ačkoliv docela výrazně převládá dojem velmi štědré a výrazně originální celkové výpravy. Obzvláště úvodní sekvence oslav před spuštěním „Kollektivu 2.0“ je ohromující, když sledujete obrovská létající města budoucnosti, zaplněná lidmi i všemožnými roboty. Mnoho lokací ve hře má podobně svérázný design, i když je vše laděné do citelně umírněné barevné palety, kombinující většinou tmavé tóny s červenou barvou. Ačkoliv to není nějaký velký problém, občas ve hře zazlobí nasvícení, ale není to nic příliš drastického. Drtivou většinu času hra na konzoli PlayStation 5 běží velmi plynule v šedesáti snímcích za vteřinu. Vibrace sice využívá, ale nijak pokročile. Zato vám reproduktor na DualSense ovladači přehrává početné záznamy, nalezené v herním prostředí, což je docela zábavné, kromě jiného i proto, jak unikátně je tento herní svět vystavěn.
Recenze
Atomic Heart
Svérázné zasazení je nejvýraznějším lákadlem téhle "východní" variace na Bioshock, zobrazující alternativní historii utopického Sovětského svazu, kde se roboti vzbouří proti lidem. Zábavná střílečka těží z mnoha originálních prvků a důrazu na neméně svérázný příběh, díky čemuž jí nejspíš odpustíte určitou dílčí neuhlazenost.
Líbí se nám
- Místy ohromující výprava
- Svérázné zasazení
- Svérázný příběh
- Nápadité zbraně
- Nápadití nepřátelé
- Baleríny
Vadí nám
- Místy nedostatečný tutoriál
- Slabší možnosti nastavení
- Menší technické chyby
Prosím nevíte někdo jak přeskakovat otázky v dialozích ? Ať dělám cokoliv pořád jsem vždy na první otázce a nejde mi přeskočit na další. U babičky Zink jsem se zasekl a dál jít nemohu dokud si s ní nepromluvím. Mám PC verzi. Děkuji za rady.
Upřímně jsem rád za možnost vyzkoušení v Gamepassu. Z trailerů mě hra nedokázala upoutat na tolik, abych si jí koupil a po odehraných cca 3 hodinách jsem poznal, že asi opravdu nebude pro mě. Estetika mě neuhranula, design robotů ve mě vyvolává spíš nepříjemné pocity a herně mě hra hodně připomíná průměrný počin od Spiders a to Steelrising. Ke kultovnímu Bioshocku se nepřibližuje ani na sto honů. Zatím jediné co na hře je skutečně parádní, je hudba. A vlastně ani optimalizace není nejhorší. Ještě hraní Atomic Heart nevzdávám, uvidím, třeba mě ještě přesvědčí, že ta hodnocení nejsou přestřelená, ale zatím jsem skeptický.
BTW video shrnutí s CZ titulky.
Pokud se někdo není schopen postavit proti genocidě a válce proti suverénnímu státu, tak nemá smysl ho jakýmkoliv způsobem podporovat. Je smutné, že v dnešní době musíme tohle stále řešit. ##RussiaIsATerroristState
Jo, to uz vime ze rusackej rezim ma znaky statniho teroru (normalni clovek to vi cca 20 let a omezenec posledni rok)… ale je bizard davat do spojeni koupi hry s podporou rusackyho rezimu
Že jsi omezenec co nemá informace mě mrzí. Měl by jsi na tom zamakat a info si dohledat.
Ty máš vážně v hlavě nasráno s prominutím, za politickou situaci může hlava státu a úzké vedení, ne občané a ne vývojáři her, tohle je herní magazín, recenzuje se hra, leč je ruská.
Snad nás ve světě nevidí jak bandu pomatených bláznů, soudě dle naší „politiky“, jestli se tomu tak dá vůbec říkat, Pardón za slovník, ale už mě unavuje, jak se rádoby demokrati ohání vnucováním jejich pravd i ve formátu, který s tím přímo nesouvisí..
Dyzajn tejto hry je naozaj unikátny a pripomenulo mi to moje detstvo ,pretože pred desiatkami rokov to vyzeralo podobne aj v ČeskoSlovensku! Tie kočíky ,chodníky,stánky,obklady,izby a kopec ďalších vecí. Možno pre západné publikum to také povedomé nebude ,ale my čo sme žili vo východnom bloku je to veľmi povedomé.
Skvělý tak si to rád zahraju
Ten makal si vazne nevidi do ust… navic posledni dobou (od nastupu do games) cim dal ocividneji nekam, nekomu splha 🤣 az se na to neda divat – s poslechem je to stejny
v podstate souhlas s gamespotem nebo gamesradarem (5/6-10). Kdyz opominu ty rusky koreny, je to dost slepenec. Tam kde exceloval Bioshock, nebo exceluje Fincher ve filmovym prumyslu (za kazdym koutem pribeh nebo pocit), tohle je max neco jako Bioshock 3. To, ze to pripomina podle vas posledniho wolfa nejde brat jako pozitivum. Ten byl strasnej. Ale tohle ma ted visibilitu, nicmene driv nebo pozdeji pujde dle myho do zapomeni.Stejne jako vzkrisenej wolf…
„Max neco jako Bioshock 3 a posledni dil W…“ – to beru treba jako jedny z nejlepsich restartu serii
Na pc mi nejde zapnout vsync, musim přes drivery…
Je zajímavý že v prerelease verzi zapnout šel. Pak vyšel 69GB patch a vsync je zašedlej. Ale přes drivery to funguje bez problému a hra je dokonale smooth.
Jo optimalizace super. Na notasu s 3060 na ultra všechno krásné plynulý a vypadá to fakt nádherně.
nezapnul si náhodou frame generation?
pak nejde zapnout ve hře
Mě bavily různý spekulace libtardů o tom, jak se na vývoji podílí kdejakej oligarcha a jestli to není i zaplacený jako nástroj ruský propagandy
Díky moc za recenzi, která nešla s proudem a nekydala na hru hnůj jenom proto, že je ruská. Na hru se dost těším, konečně nová IP a ne remake/remaster nebo xtý pokračování.
EDIT: Ještě dotaz na recenzenta, jak kvalitní je tam ruský dabing?
Zkoušel jsem oba dabingy (jen na začátku hry) a oba mi přišly dobrý, ale ta ruština se tam logicky hodí víc, takže hraju s ní. Protag mi přijde supr, akorát tedy je hroznej opruz že vedlejší titulky jsou strašně miniaturní.
Díky za info. Tyhle hry se ani s angličtinou hrát snad nedaj (Metro, Stalker) přijde mi tam strašně nepřirozená.
Jo, taky mě to tahá za uši. Ale v Metru bylo super že tam byla i čeština. Tady je bohužel pro titulky jen EN. Fakt bych zrovna u týhle hry z hlediska feelingu a imerze preferoval český titulky, jakkoliv z hlediska chápání textu nepotřebuju.
Ja to dal v ruštině, ale jak se tady dost mluví a hlaškuje i behem hry, tak musí člověk pořád číst titulky, protože tomu nerozumi. Takže jsem přepnul na aj, tam mam titulky jen jako berlicku když něco nezachytim.
Tak jsem chvilku odehrál. Je to ža moc hardcore a to mám rád Souls hry. Nějak mi to nesedí, ale to není mínus. Celkově mi to nesedí, protože se člověk musí moc hýbat, dashovat a nějak mi to s pohybem té kamery z vlastních očí nejde dohromady, kdy u Dooma mi to třeba nenvadilo. Nevím jak to popsat. Optimalizace asi fajn akorát mi to co 15 minut padá s hláškou Fatal error a nic víc, takže nevím jak se zařídit. Jinak atmosféra není špatná.
Na steamu to bude až za 6 hodin, odkud to máš, že to hraješ ?
Já si nastavil region new zealand ve windows a gamepass hru odemkl už někdy ve dvě odpoledne.
Koukal jsem na stránky gamepassu a tu hru tam nemají, ani vyhledávač ji tam nenašel
PC gamepass ji má, Xbox ne z nějakého důvodu
Odehrál jsem začátek (první hodinu) a ta je vskutku fantastická.
Pokud se ve hře neobjeví ta uhrančivá kombinace velikášství i hluboko dřímající méněcennosti – souhrnem nazývána širokou ruskou duší, tak budu zklamaný.
A vrátím se k Tetrisu.
Na Vortexu měli hodně připomínek, že je hra těžká, když pak ale člověk v gameplay záběrech vidí to plácání se s gamepadem, tak bych řekl, že to na PC nebude až tak horký.
Hra zmizela z gamepassu na xboxu. Neví o tom někdo neco?
Ale prosím tebe… teď jsem zapl konzoli, podíval se do seznamu GPU her a je tam. Už ji stahuji. Tak nevím co ti kdo vzal.
Dívám se přes appku, ve které to není. A stále to ukazuje pouze pro Windows. Prosím tebe