Připadl mi obtížný úkol. Totiž zhodnotit port remaku hry, která se už dříve dočkala remasteru. Nemá cenu mlčet o tom, že recenze vychází několik dnů po vydání The Last of Us Part I na PC, a byl tak dostatek času, aby si hráči napříč světem a internetem sdělili dojmy, které nejsou především s ohledem na technickou stránku titulu příliš pozitivní. Podělím se s vámi o svůj vlastní zážitek, který je navíc poznámenán skutečností, že se do série od Naughty Dog pouštím téměř nepolíben – o The Last of Us jsem věděl mnohé, ale herně jde pro mě o novou zkušenost a úmyslně jsem vynechal i seriál na HBO.
- Platforma: PS5, PC (recenzovaná verze)
- Datum vydání: 28. 3. 2023 (PC)
- Vývojář: Naughty Dog, Iron Galaxy
- Vydavatel: PlayStation
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: ano
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 100 GB
- Herní doba: 17–20 h
- Cena: 60 eur
Není PC jako PC
Kritika se na optimalizaci PC verze remaku The Last of Us snesla opravdu nesmírná. Já mohu říct, že jsem se na svém stroji s procesorem Intel Core i5-12400, 16 GB RAM a grafickou kartou RTX 3060 netrápil po technické stránce ani zdaleka tolik jako někteří. Ale hlavně začátek jsme se hrou měli věru krušný.
Po prvním spuštění mě totiž jako všechny přivítala kompilace shaderů. I zde se můžu považovat za šťastlivce, hotovo bylo zhruba za půl hodiny. Děsí mě představa několika hodin čekání, což mnozí reportují. Tohle by neměl být standard.
Kampaň jsem odvážně zapnul na nejvyšší možné grafické nastavení. V první cutscéně jsem začal svého rozhodnutí hluboce litovat. Čekal zde na mě zásek a následný pád hry. Následovalo tedy snížení grafiky na doporučený preset vysoké.
V rozlišení 1080p držela hra v naprosté většině případů stabilních 60 FPS.
Můžu v klidu tvrdit, že ve věci hrubého výkonu vývojáři víceméně splnili, co slíbili, pokud jde o moji konkrétní sestavu (lehce nad doporučenou). V rozlišení 1080p držela hra v naprosté většině případů stabilních 60 FPS. Jedinou výjimkou byly některé otevřenější venkovní lokace s množstvím zeleně nebo odrazů od vodní hladiny. Tady snímková frekvence klesla k padesáti nebo lehce pod padesát.
Se samotným během hry jsem tak byl od nalezení správné kombinace nastavení v podstatě spokojený – obzvlášť v kontrastu s očekáváními. Dokonce jsem si po čase zvýšil kvalitu textur postav a prostředí, což jsou docela náročné položky především pro kapacitu VRAM, a na výkonu se to téměř neprojevilo.
Zhruba v polovině hry mě čekal nepříjemný pád s restartem celého počítače.
Mezitím, co jsem si užíval samotné hraní, se ale začaly objevovat technické potíže jiného charakteru. Potkal jsem několik grafických glitchů, při vstupech do nových lokací se obraz viditelně cukal, výjimečně i na moment zasekl, a zhruba v polovině hry mě čekal nepříjemný pád s restartem celého počítače.
V neposlední řadě občas grafika pozlobí i při nastavení, u kterého byste to nečekali. Opět se týká větších lokací, kdy se obraz zvláštně rozzrní a doplácí na to třeba voda, zeleň nebo viditelně také konečky vlasů. Nejde naštěstí o nijak rozsáhlý problém.
Jak to mají PC hráči rádi
Než se pustím do dojmů ze hry samotné, zastavím se ještě na chvíli v menu. To je totiž prototypem a takhle to má vypadat. Každá jedna grafická volba, a že s nimi vývojáři nešetří, ukazuje na obrázcích, jak bude hra vypadat. Se změnami se vám okamžitě vypočítá i zatížení VRAM. Pokud si s vaší sestavou podivně optimalizovaný port nebude rozumět, vězte, že tady se dá hodně ladit. Kéž by to nebylo třeba.
V menu najdeme i další milé kolonky. Rozmanitou volbu obtížnosti nebo rozsáhlé možnosti usnadnění pro hráče s hendikepem. Naughty Dog jsou v tomto ohledu revolucionáři a zaslouží si za to velikou pochvalu. Mimo to hře neschází česká lokalizace, za což mnozí také poděkují.
Vrchol herního vyprávění, trvanlivá hratelnost
Po asi třech tisících znaků se konečně dostávám k náplni hry. A začít nemohu jinak než příběhem a vyprávěním. Není divu, že seriálové zpracování oslovilo i značnou část nehráčského publika. Putování Joela a Ellie totiž i deset let po svém vzniku dokazuje, že hry umí vyprávět originální, nápadité, komorní a lidské příběhy. Naughty Dog nesklouzli ke klišé a předložili rozmanitou výpravu možná za záchranou lidstva, možná spíš lidskosti.
Vyprávění napomáhá i tempo, kdy se pravidelně střídá akce s explorativními pasážemi a ty zase s cutscénami. V poslední čtvrtině hry navíc přichází oživení hratelnosti, jehož podstatu raději nebudu prozrazovat. Všechno je umně poskládané tak, že čas strávený s oběma hlavními postavami uplyne jako voda a po zhlédnutí závěrečných titulků ho chcete ještě víc. To hra aspoň částečně umožní v rámci obsaženého DLC Left Behind.
Akce mě bavila velmi. Je surová a uvěřitelná. Pokud jste zrovna dobře zásobení, můžete si chvílemi připadat jako stroj na zabíjení, o několik chvil později na vás místo lidských – respektive zdravých – protivníků čeká několik clickerů v malé místnosti, a vy zrovna nemáte náboje do pušky nebo molotov.
Přece nenaběhnu s kudlou v ruce na chlapa s brokovnicí.
Lehkou výtku si asi zaslouží umělá inteligence, která je velmi předvídatelná a dopouští se zásadních podcenění nepřítele… přece nenaběhnu s kudlou v ruce na chlapa s brokovnicí. Projevuje se to i při stealthu, kdy nepřátelé bezhlavě upalují za každou hozenou lahví. Pokud ale vím, lepší systém zatím nikdo nevymyslel. Přece jen je to pořád hra.
Podobně uspokojivé jako samotný boj je i vylepšování zbraní. Nejen, že většinu upgradů v akci ihned pocítíte, ale potěší i taková banalita, jakou jsou animace úprav a změna vzhledu výzbroje.
Byl by to ideální vstup…
Musím na závěr ještě hluboce smeknout před hudebním doprovodem a celkovým ozvučením. Dotváří už tak tíživou atmosféru, ale taky atmosféru naděje, která skrz pochmurnou kulisu proznívá. Jako na nováčka v sérii na mě dýchla opravdu hodně.
Nejsem majitelem PlayStationu, takže jde pro mě o první a jedinou možnost okusit veledílo od Naughty Dog. A nelituji, přestože bych si přál, aby byla hra v takové kondici, v jaké ji zažijí hráči na konzoli od Sony. Pokud máte na výběr, nevolte PC, pokud jste na tom podobně jako já, možná se s technickou stránkou ještě rádi poperete. The Last of Us Part I zůstává i na PC tou samou neskutečně propracovanou, dospělou a hlavně zábavnou akční adventurou – jednou z vůbec nejlepších.
Recenze
The Last of Us Part I (PC)
The Last of Us se stále řadí mezi ty vůbec nejlepší akční adventury a žádný hráč by ho neměl minout. Kvůli příběhu, vyprávění, postavám, atmosféře, hudbě, akci… Výčet kladů by nekončil ještě hodně dlouho. O to větší je škoda, že PC verze se nevyvarovala chyb – glitchů, pádů a záseků. Ani výkon a grafika se neobešly bez kompromisů. Pro nového hráče jde ale i přes nedostatky o nezapomenutelný zážitek.
Líbí se nám
- Vyprávění, příběh, témata
- Atmosféra, prostředí, estetika
- Hudba, ozvučení, dabing
- Akce, vylepšování zbraní
- Animace, grafika
- Rozsáhlé možnosti nastavení grafiky
- Přístupnost
- Česká lokalizace
- Propracovanost do nejmenších detailů
Vadí nám
- Technická stránka
- Umělá inteligence
TLOU mám rád a prošel sem ho asi 5krát….
Ale recenze vážně 8/10 je to 10 let stará hra,tak by se neměl hodnotit příběh už po 4té,ale sakra technický katastrofální stav,vždyť steam vrací prachy ve velkém a vy dáte 8/10 u 10 let staré hry,která zažila 2 remastery (ps4,ps5) tak bych čekal u pc verze,že se bude hodnotit grafika a technický stav a né vole příběh…
Na hru jsem se díval komplexně, tzn. včetně příběhu. Kdyby neobstál ve zkoušce časem, určitě by se to do hodnocení promítlo, takže opak je ve výsledku pozitivem.
Technickému stavu je věnována skoro polovina textu, kde ho velmi podrobně popisuju se všemi klady a zápory. Zároveň kladu velký důraz na to, že nemůžu mluvit za lidi s výrazně slabší nebo naopak silnější sestavou. Všechno se to na výsledném hodnocení podepsalo.
S ryzen 5 3600 + 2070 super+ 16gb ram to nemam ani zkoušet co? a to jsem si říkal pred 3 roky ze mi chvíli vydrží:D
Však vydrží. Jen ty hry nesmí být splácané jak od tříletého dítěte.
Ryzen 5 2600 + 3070 + 32gb ram to jede s DLSS v 4k na nízký-medium detaily cca na 40fps (na který jsem to locknula). Shadery se kompilovaly x hodin, ale nepadá to (nebo aspoň ne během cca hodiny, co jsem to zkoušela). Občas přeskočily textury vlasů, ale dá se s tím žít (a údajně stačí hru párkrát vypnout a zapnout a spraví se to). Hlavní limitace je VRAM, kde je vytížení stabilně přes 90 %.
Tak myslím záleží na rozlišení/detailech a fps požadavcích. V 1080p by to snad mohlo jet v pohodě (viz sestava recenzenta), takže vyzkoušet se to dá :D.
Možná se vyplatí počkat třeba na víkend, zítra má vyjít menší patch a pak během týdně ještě jeden větší:
A hotfix addressing jittering on mouse-controlled camera movement, some crashes, and more for The Last of Us Part I on PC is slated for Tuesday.
A larger patch with additional fixes will be deployed later in the week.
Ne že bych čekala nějakej zázrak, ale třeba se to aspoň trochu zlepší.
To se vážně někomu vyplatí se s takovou sestavou trápit ve 4k na nízký detaily a 40fps? Proboha proč?
Jednak mi 40fps vůbec nevadí – donedávna jsem měla 1060 a hrála kolem 30fps skoro vše a běžně hraju v 30fps na switchi. A jednak mám 4k 32.5″ monitor a mám pocit, že cokoliv mimo nativní rozlišení na něm vypadá strašně hnusně. Je mi mnohem příjemnější vyšší rozlišení a nižší detaily než naopak. Ale jasný, na hry by se k takové sestavě hodil jinej monitor a 1080/1440p.
Ale teda většina her jede s DLSS ve 4k výrazně líp než TLOU…
Brak a odpad.Hra prumer days gone je o notny kus zabavnejsi a optimalizace totalni odpad.Za prachy nikdy.Cau.
Days gone jsem jako jedinou řekněme PS exkluzivitu pořídil a asi u toho i zůstane.
i7,rtx4080,32GB Ram, 43″ 4K.
Zamknuto na 60 FPS, ultra 4K dlss quality.
Nahrány vlastní dlss a oodle dll knihovny.
Dohráno za dva dny bez jedinného bugu nebo pádu.
Ale CPU utilizace 70-99%, zatímco grafika tak 60%.
Kompilaci shaderů jsem neřešil a hrál rovnou, i při kompilaci to jelo těch uzamklých 60FPS jen občas to napsalo prosím čekejte asi na půl minuty a asi během půl hodiny už to bylo hotové.
Hra mě neskutečně pohltila svou atmosférou a surovostí a to mi stačilo k tomu abych u toho strávil tolik času.
9/10 a to -1 je jen kvůli té utilizaci CPU, kterou fakt nezvládla externí portovací společnost IG, až přijde update na DLSS3 dam si to znovu ve 120FPS, protože je to fakt bomba. A dam si to na nejtěžší s permadeath. Už dlouho mě žádná hra tak nechytla, že bych ji dal za dva dny.
to hodnocení komentů tady na zingu je uplná sračka… každej tady flákne mínus ani nemá snahu se vyjádřit …kdy to zrušíte ? Reálně se ptám kdo to v diskuzi potřebuje a k čemu to je ??? Názor se má vyjádřit alespoň jednou větou jinak je to fakt o ničem. To je zing jen plnej uplakanejch dementů ?
taky se mi to nelíbí, občas to vypadá že ty mínuska dává někdo jen tak náhodně
jsem bud pro zrušení nebo pro to aby bylo vidět kdo dal mínus a kdo plus
to by mínusek rychle ubylo
dost to odrazuje se zapojovat do diskuze kdyš pak někdo dá jen mínus a nenapíše vlastní názor
(napsal jsem že seriál byl blbost ale to jen kvůly špatnému zpracování, měly to líp sestříhat a přidat i akční složku, takhle to působilo jako nějaký sestřich těch nej scén a né jako seriál)
Pointou komentáru je vyjadriť (pokiaľ možno slušne a vecne) svoj názor na danú tému, bez ohľadu na to koľko plusov, či mínusov dostaneš. A ten názor by mal človek vyjadriť preto, že sa s ním stotožňuje a chce ho dať komunite vedieť a nie preto, aby bol populárny a získaval viac plusov či palcov hore, ako dole. Ak ťa dokáže odradiť od napísania komentáru nejaký anonym, čo dáva disliky, tak je to zle. Celý Zing sa môžete dohodnúť, že mi skupinovo dáte mínusy na všetky moje existujúce príspevky a nič to nezmení na mojich ďalších príspevkoch. Treba zmeniť ten „mindset“ a nepísať kvôli tomu zapáčiť sa, alebo byť ocenený tichým súhlasom, ale napísať to čo si myslíš, bez ohľadu na to, či to medzi inými populárne je, alebo nie je, alebo či to niekto bude trollovať palcami dole rad-radom.
ber to jako „souhlas“ a „neshoulas“, pak to dava trochu vic smysl, ale i tak bych to zrusil – jsou k nicemu
Akorát to tady tvoří toxickou atmosféru a zároveň nikoho nezajímá popularita názoru, ale další názor = komentář, né debilní kliknutí. Je to tu jak ve školce potom a lidem je trapné diskutovat. Je to totální nesmysl.
Mami bééé já nemůžu komentovat, protože mi lidi dávají mínusi, vlsastně wait, já to nedělám kvůli popularitě názoru, i když jsem v komentáři výše napsal přesný opak Omegalul.
J4MES: Přesně jsi vyjádřil tu toxicitu a školku a své IQ, jelikož jsi nepochopil nic.
„Umělá inteligence“ spíš umělá demence. Nepřátelé jsou slepí a nejvíc mně to kazí to, když vedlejší postavy chodí před nepřáteli, když mě hledají a oni je naprosto ignorují.
Toto bolo už na PS3 verzii a aj to vysvetľovali, že je to schválne. Pretože drvivú väčšinu hráčov by rozdrapilo hnevom, keby oni sa poctivo plížia a stále by ich prezrádzala Ellie, 10x viac by nadávali na neschopnú umelú inteligenciu a klišé s eskort misiami.
to je porad jen omluva pitome AI, urcite by to slo udelat tak, aby se Ellie proste schovavala tak, aby nelezla nepratelske EA primo pred xichtem a ta by delala, jako ze nic
Jak dohrají Resident evil tak se na to vrhnu. Jinak kupoval jsem si nové rámky. U této hry jsem měl časté pády a zamrzani. Bohužel po diagnostice paměti mě to hlásilo chybu. Vrátil jsem staré rámky a chyba se už neobjevila. Tím chci říct že možná ty pády a zamrzání byli tema špatně fungujicima ramkama. Tak jsem zvedavej a věřím že to bude v pohodě a hru si užijí bez problémů.
Mě to nakonec nedalo a hru jsem koupil na Steamu s tím, že to refunduju kvůli těch problémů…
Ale u mě zase dobrý. Kompilace shaderů trvala asi dlouho. Po zapnutí jsem se po 10 minutách posunul z 7% na 11%, takže jsem si zajel na pár hodin nakoupit a přijel k připravené hře, takže nevím jak dlouho to trvalo, ale stejně jestli to je víc než 5 minut, tak bych tento proces přidal jako součást instalace hry.
Jinak v pohodě. Spadlo mi to jen jednou při úplně prvním spuštění, kdy jsem doufal, že budu aspoň moci dál „pracovat“ na PC, zatímco v pozadí běží ta kompilace, ale bohužel hra zmrzla a nakonec spadla.
Pod 60fps na mix vysoké a ultra nastavení nejdu, pokud je načtená scéna, ale ten obraz stejně není úplně plynulý, protože to kazí horší časování snímků, takže 60fps, 80fps atd. prostě nejsou tak plynulé jako u jiné, lépe optimalizované hry.
Bugy zatím žádné. Asi.. stalo se mi párkrát, že lidští nepřátelé šli okouknout místo, kde jsem něco hodil a zůstali tam na furt stát. Jestli to je tou „normální“ obtížností, tak to by mě zajímalo, komu tohle přijde normální. Tohle bych spíše čekal od nějaké „super easy“ obtížnosti. Pak jsou místa, kde nepřátele stojí hezky za sebou, všichni otočení zády k vám, a vy můžete jednoho po druhém v tichoučku sejmout. Pokud mě hra bude nějak extra bavit, asi zkusím tu poslední obtížnost, protože tohle je dost ubohé.
Clickeři jsou dobré svině. 👍
Rozbitá vitrína s šavlí, kterou jsem nemohl vzít do ruky na obranu, mě pěkně vytočila.
Zatím mi přišel seriál příběhově propracovanější. Hlubší. Hra mi přijde taková hodně hrrr, rychle, rychle. Uvidím jak to bude dál.
Zatím je to taková sedmička. Vypadá to hezky, hrát se to dá, ale jinak „hmm“.
Taková ta hra byla vždycky, jen je to teda z nějakýho důvodu strašně hajpovaný fans Gameplay na dnešní dobu už těžkej průměr, příběh neurazí, ale ani nějak nenadchne. 8/10 maximálně.
PC MASTER race WIN!!!!!!
no, jak kdy…
tady evidentně ne.
ahoj, pamatuje ještě někdo na článek o tom jak rychle se hry spouští na konzolích
tehdy se řešilo zda se hra zapne takřka hned nebo za pár sekund
a ted po nějaké době tu řešíme zda je to za pár minut nebo hodin
mohl by někdo udělat článek o tom jak rychle se spouští hry nyní, jak na pc tak konzolích
mám pc s 12ti jádrovím procesorem, grafiku s 12gb, 32gb ram, win na m2 disku a hry na druhém m2 disku, ta představa že čekám na spuštění hry byt jen 5 minut je děsivá, to radši zůstanu u starých her které jsou lepší a zabavý na díl
serial byl blbost co jsem nedokoukal a i kdyš jsem chtěl hru vyzkoušet, tak raději ne
Konzole 5 vteřin, u PC (první spuštění) hra 5 minut až 2 hodiny + predtím klient – Epic, Steam, Uplay, origin, gog atd…
Kompilace shaderů se děje při úplně prvním spuštění hry. Potom už nikdy, pokud třeba neaktualizuješ ovladače GPU.
Tedy první spuštění může kvůli toho trvat několik minut, pokud jde o dobrou optimalizaci hry, ale potom už to může být otázka minuty.
Bohužel, sám mám v PC rychlý Nvme Gen4 disky a DDR5 paměti a to načítání her je pořád tragicky pomalý oproti PS5.
Protože v podstatě M2 na hry na PC nefungují, čeká se na podporu directstorage vyvojýři, viz. hra Forspoken, ale to je taková první vlaštovka, ani tam to neběhalo zdaleka tak, jak by mohlo. Podle mě už ke konci roku se to víc rozjede a snad rok 2024 už bude plně na directstorage, už je fakt čas vývojáři na implementaci i do PC segmentu.
Detailní analyza od digital foundry https://www.youtube.com/watch?v=xQ2emuUoxrI
i7-12700KF
Gigabyte RTX 3080 12gb
32gb RAM
65 fps bez kravin
žádné glitche, pády, seky…
Ještě doplním, shadere se načítali 15 minut, hraju ve 4K, vše na Ultra, krom některých textur ty na High, bez DLSS a AMD FSR
Spuštění hry do menu 9 vteřin, z menu do hry 54 vteřin
jenom 65 fps XDDDD s PC za x desítek tisíc by the way ta hra běží na 60fps na ps5 za 10k a vypadá stejně
Z The Last of Us se stala šaškárna a čovina. Tenkrát když to vyšlo tak to byla jedna z HER ale postupně z toho udělali takovou chujovinu že i ta jednička už u mě nemá místo a je to škoda. Hromadu lidí asi nebude souhlasit a já jim to neberu je to jenom muj osobní názor no.
močovina?
Tak já nevím, ale za těch 13 hodin, co mám rozehráno jsem nenarazil na žádný glitch ani bug. Asi mám štěstí. Mám krom stínů vše na ultra ve 2K a společně s Plague tale je to nejhezčí hra jakou jsem na monitoru viděl. Za mě je to 9 z10. Gameplay mě nepřekvapil, protože jsem věděl co čekat, ale vizual mě vystřelil z trenek.
A proto při vydání na konzole hra jede v zásadě v pohodě a není tak rozbitá jak na pc
Casy se meni, vyvojari jsou vice a vice lenivi. Ale je treba hazet preordery a podporovat takove mrdky, aby to dale pokracovalo
Ano vývojáři jsou leniví. Nechce se jim dělat – verbež.
Kde jsou ty časy kdy crunchovali, každý den byla 24-hodinová výzva a nechali jsme je spát pár hodin pod stolem.
Teď zpohodlněli a dodávají nám produkty, které nejedou 60FPS na ultra. Je to hnus a neměli by dostat najíst.
A kdo rikal, ze vyvojari nemaji dostat zaplaceno, nemaji dostat najist apod. Neco se v tomhle musi zmenit, dat vyvojarum vetsi prostor pro lepsi porty, dat jim vice casu a prostredku. Tohle nikoho naprosto neomlouva. Oni chcou po nas penize a lidi si stejne nechaji srat na hlavy a jeste to k tomu brani presne jako ty. „muh crunch“, co takhle, ze nebude crunch a nebude ani shit port jako tohle. Ti vyvojari to dokonce odlozili takze museli vedet v jakem stavu ta hra je. Co takhle to odlozit jeste vic? Dat si jeste vic prace s portem? Vlastne to by museli pak vyvojari spat pod stolem a jet 24 hodinove smeny.
konzole sou všechny stjené nemáš tam xxxx kombinací hardware a software takže tam se hry daleko líp optimalizují, ale to je ofc neomlouvá měli si vzít víc času a lépe to odladit (já naštěstí žádný probom s hrou nemám)
Lenivost nikoho neomlouva, hlavne kdyz chces za tohle penize.