Druhý díl série Horizon loni získal ocenění za nejlepší grafiku od Digital Foundry, a stále ještě platí, že když ho zapnete, jen těžko se ubráníte obdivným reakcím. Nový placený příběhový přídavek „Burning Shores“ dále posouvá tuto již tak vysokou laťku, jelikož na rozdíl od původní hry vychází pouze pro novou konzoli. Během hraní snadno pochopíte proč – souvisí to s vylepšeným létáním a potápěním, ale také s jedním mimořádně velkým bossem. Kromě toho dále přídavek nabízí zajímavou zápletku se stylovým zloduchem. Nejde o nějakou odbočku stranou mezi jednotlivými díly série, ale o přímý úvod pro třetí díl série.
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 19. 4. 2022
- Výrobce: Guerrilla Games (Nizozemsko)
- Žánr: Akční adventura v otevřeném světě
- Česká lokalizace: titulky a rozhraní
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 17 GB
- Herní doba: 7+ hodin
- Cena: 529 Kč (PS Store)
Skvělý vizuál a zajímavý příběh
Abyste přídavek mohli začít hrát, musíte mít dokončený hlavní příběh (všechny hlavní mise) z původní hry. Následně obdržíte telefonát od jedné z postav, že se vynořily nové informace ohledně nebezpečné frakce „Far Zenith“, se kterou jste bojovali minule. Abyste rozsah této hrozby prozkoumali, vydáváte se do sopečnou aktivitou poznamenaných ruin Los Angeles, kde se vaším průvodcem stane tamější lovkyně Seyka, se kterou má Aloy snad až příliš mnoho společného. Svými volbami během hraní můžete do jisté míry ovlivnit, jak dalece se dívky sblíží. To vše na pozadí boje se zloduchem, který o vás má nebezpečně mnoho informací a zdá se být vždy dva kroky napřed. Na osobní rovině i v širším záběru herního světa nabízí tedy přídavek velmi důležité události pro fanoušky série a ti by jej rozhodně neměli vynechat.
Po stránce hratelnosti se také můžete těšit na zajímavé novinky, přičemž tou největší je nová unikátní zbraň na dálku, do které můžete mít mnohem více munice, než šípů do vašeho luku. To je velmi užitečné – přeci jen mne už poněkud nebaví nutnost opakovaně vyrábět nové šípy přímo během větších soubojů: byť je to pouze záležitost klikání v menu, nabourává to plynulost a dynamiku jinak strhujících větších bitev. Leckdo se možná mezi novinkami v hratelnosti bude ale ještě více radovat z nového (robotického) vodního ptáka, se kterým můžete plynule létat po obloze i plavat pod vodou. Nejen díky vylepšené technologii mraků je opravdu opojný zážitek vylétnout vysoko nad ně, abyste se pak střemhlav vrhli do moře a plynule se potopili na jeho dno. Mezi menšími novinkami pak najdete nová brnění nebo zbraně.
Přídavek nabízí důležité události pro fanoušky série.
Bohužel ale není možné si při hraní neuvědomit, že druhý Horizon za ten rok přeci jen poněkud zestárnul po té herní stránce – především pokud jde o strukturu otevřeného světa a některé související klíčové mechaniky, včetně inventáře. Elden Ring (inspirovaný citelně Zeldou BOTW) nám loni ukázal, o kolik zajímavější je průzkum otevřeného světa, pokud je ponechán více na hráči. Burning Shores tak se svojí mapou zavalenou nespočtem ikonek působí poněkud zastarale, což je dojem, který jsem měl i z inventáře přecpaného desítkami (stovkami?) prakticky stejně vypadajících nesmyslných součástek a surovin. Méně je někdy více a troufám si předpovědět, že tuto lekci budou nové velké hry s otevřeným světem odrážet. Burning Shores do nějaké míry skřípe i během velké nevyvážené bitvy s novými kyselinovými žabími „Bilegut“ roboty, ale to vám zase vynahradí naprosto parádním soubojem s bossem na konci.
Druhý názor: Pavlína Nouzová
Je to asi nejjednodušší způsob, jak zhodnotit přídavek Burning Shores, ale zároveň taky nejtrefnější: ten, komu se líbil vizuální styl, gameplay, příběh nebo postavy hlavní hry Horizon Forbidden West, tady dostane to samé, jen v menším a kompaktnějším balení do deseti hodin. A ten, komu se Aloy doteď nedostala moc pod kůži, nemůže čekat nic nového.
Vulkanické prostředí na ruinách bývalého Los Angeles si bere hodně z mapy velmi populárního San Francisca – písek, vysoké domy jako stvořené ke šplhání, známé památky včetně ikonického nápisu “Hollywood”. Filmové hvězdy tu ale po stovkách let nahradila kovová monstra, včetně obří žáby a malých mušek, které umějí výborně spolupracovat. To se dá říct i o Aloy a nové vedlejší postavě jménem Seyka, která postupně získá důležitou roli nejen v samotném příběhu Burning Shores, ale i v životě zrzavé hrdinky.
To samé, jen v menším balení do deseti hodin.
Aloy se v DLC rozpovídá víc než dřív, ale v dobrém – místo neustále opakovaných větiček, jak se jí tahle kytka hodí v budoucnu nebo si něco schová do zásob, vede dialog s dívkou, která je jí velmi podobná. Trochu se otevře, porovná zážitky a zkušenosti a občas i uzná, že jiný přístup k životu a překážkám má něco do sebe. Přes to všechno jde ale pořád o procházku růžovým světem, kde sice lidé umírají a jiní se chovají jako skety, ale téměř každý se nakonec poučí a až záhadným způsobem jsou obě outsiderky všemi milovány. Burning Shores má nicméně dva silné důvody, proč se vyplatí si ho zahrát: zaprvé jde o jakýsi most mezi druhým a budoucím třetím dílem ze série Horizon. A zadruhé takto nádhernou grafiku v 60 snímcích za sekundu jen tak neuvidíte.
Recenze
Horizon Forbidden West: Burning Shores
Vizuálně stále jedna z nejhezčích her současnosti, kromě jiného i díky ještě vylepšené technologii mraků. Příběh nabízí klíčové informace pro nevyhnutelný třetí díl. Poněkud přeplácaná struktura otevřeného světa či inventáře působí v dnešní době již poněkud zastarale, ale nic nemění na tom, že pro fanoušky série jde o povinnost.
Líbí se nám
- Stále ohromující grafika
- Zajímavý příběh a zloduch
- Nová unikátní zbraň
- Obojživelný "letoun"
- Finální souboj
- Česká lokalizace
Vadí nám
- Přeplácaná struktura světa a inventáře
- Souboj s několika Bileguty
Mapa zavalená nespočtem ikonek slouží k tomu, aby hráč po dohrání s údivem neotevřel internetové wikipedie, aby zjistil, že toho stejně spoustu minul a neobjevil… Není Vám to Martine povědomé?
Myslím, že v menu Horizonu jsou nějaké možnosti nastavení, aby si hráč objevování světa ztížil. Mohu se mýlit, Horizon hraji od 6/2022 a mám v něm přes 130 hod…
A zároveň to bylo poslední setkání se Sylensem…
Odpočívej v pokoji, Lanci Reddicku
Jeho poslední slova ve hře platí i pro něj…
“I am grateful… for your extraordinary contributions.“
Jako mínus souboj s několika Bileguty zní spíš jako skill issue, nepřišlo mi že bych s nima měl zásadní problémy. Na podobnou věc si ve svojí recenzi stěžovalo IGN… Git gud
Pokud jde o schopnost dohrát těžké hry, můžete se podívat třeba na záznam streamu, kde jsem prošel celý Returnal na jeden pokus. Mám platinové trofeje skoro ve všech hrách od FromSoftware, Malenii jsem porazil bez větších problémů. Nevadí mi těžké hry.
Tenhle souboj byl ale nevyvážený a otravný – samotní Bileguti člověka zasypou kyselinou nablízko, naplivají ji na něj na střední vzdálenost a na dlouhou mu prostě skočí na hlavu, doslova. Jakmile jich je několik zaráz, je to nepřehledný bordel, nemluvě o těch desítkách vajíček a útočících much všude kolem. Chápu, že člověk měl tu arénu nejspíš opatrně vyčistit kousek po kousku, ale i to mi přišlo otravné, s ohledem na aktuální spád příběhu jsem chtěl jít dál a ne se tam plazit od vajíčka k vajíčku. Neumřel jsem tam, ale zanadával jsem si u toho boje a kroutil hlavou nad tím, jak frustrující ta pasáž byla.
Nový stroj je sice trochu otravný ale na druhou stranu je to taky konečně něco nového. V příštím díle bych uvítal více takových. Docela jsem se u něj bavil. A nebyl to ani těžký souboj. Pokud je člověk na max levelu tak je to pohoda
Za me je vic novych stroju urcite fajn, ale klidne by mohli ubrat na techhle „hromotlucich“. Vzdycky me bude vic bavit souboj s neviditelnym Stalkerem, kdy oba vyckavame a pak je to kdo s koho, nez obrovska hrouda kovu, ktera na me leti a ja se to (marne) snazim urollovat, az skoncim zasekla v krovi…
No a co mam povedat ja – presiel som do burning shores z ng+ ultrahard, to sa samozrejme uz neda vypnut. Ten apex bilegut v kotli ma stal neskutocne nervy a to bol jeden
Pro mě osobně byl podstatně otravnější například Rockbreaker (Apex), u něj jsem něvěděl co dřív hodit z okna, PS5 nebo rovnou sebe. Do DLC jsem šel na NG+ Ultra Hard se zbraněma na max, Bilegut padl během chvilky,
Kde to bylo těžší je třeba nová výzva v aréně kde je věřím 2x Apex Bilegut a 4x Apex Clamberjaw, tam jsem se trochu zapotil, ale se správnou taktikou se dá všechno, strašně dobrým pomocníkem je nový legendární ropecaster, imobilizuje roboty, dá se s nima pak vypořádat po jednom.
Chápu že to asi bylo frustrující, ale rozhodně bych to nedával jako mínus, to je jak dát Elden Ringu, kterej tady každej uctívá, jako mínus to že tam byl souboj s Malenia, Blade of Miquella.
Mas pravdu zavisi od taktiky… ten ropecaster je super. Inak na viac nepriatelov sa mi dost hodil ten novy skill co ich postve proti sebe. Minimalne tych slabsich strojov sa tak rychlejsie zbavim.
Ví se už něco o třetím dílu nebo je to zatím stále je v rovině teorií a předpokladů?
Jen teorie, ale ten druhý díl končí obrovským cliffhangerem…
Třetí díl vyjde ve stejný týden jako Elden Ring 2 a na hru se zapomene tak jo na předchozí 2
Asi jak kdo, já s chuti zapomněl na Eden Ring, ale Horizon si dávám s chuti po druhé.
Treti dil je potvrzen protoze potrebuji dovypravet prerod babochlapa. Ted z ni udelali lezbu a ve trojce zcerna.
Tak ještě aby rychle udělali port na PC
Do 5 let urcite bude.