Letní měsíce bývají herně, stejně jako trávníky na zahradách, poměrně suché. Letos je to ale jinak. Po červnovém vydání Diabla 4 se zraky zážitku chtivých hráčů upírají na dva očekávané tituly. Řeč je samozřejmě o Baldur´s Gate 3, pokračování kultovní cRPG série. Dříve, než se ale vydáme do Forgotten Realms, pořádně se zapotíme. Remnant 2, pokračování překvapivé hardcore střílečky z pohledu třetí osoby, která v roce 2019 okouzlila nejednoho náročného hráče, aktuálně kraluje na prvních příčkách prodejních žebříčků. A není se čemu divit. Remnant 2 si vypůjčuje mnoho systémů a prvků, které známe ze soulsovek, a proto bývá označován termínem „soulslike“. Prim zde ale oproti mečům, sekerám a kopí, hrají střelné zbraně. Pokud se ale chcete vydat na rozmanité zástupy nepřátel s chladnou čepelí, tvůrci z Gunfire Games vám v cestě stát nebudou. Soulslike hry jsou pro mne dlouhodobým strašákem. Většinou u nich neúnosně trpím. Série Remnant mi avšak náramně sedla, a tak jsem neváhal a vydal se na průzkum postapokalyptické krajiny vstříc mnoha hodinám letního utrpení.
- Platforma: PC (recenzováno), XSX|S, PS5
- Datum vydání: 25. 7. 2023
- Výrobce: Gunfire Games (USA)
- Žánr: soulslike TPS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano, kooperace až pro 3 hráče
- Dat ke stažení: cca 80 GB
- Herní doba: kampaň cca 25 hodin (záleží na obtížnosti), velká míra znovuhratelnosti
- Cena: od 1200 Kč (Steam)
Sci-fi, fantasy nebo western?
Svět, respektive světy, do kterých je děj Remnant 2 zasazen, překypují různorodostí a špičkovým designem. O originalitě se ale mluvit příliš nedá. Mnohokrát jsem se zastavil a kochal se prostředím, které jako by vypadlo z Vetřelce, Stranger Things, Destiny, Resident Evil či Bloodborne. Výchozím bodem je osada Ward 13, která westernovou atmosférou notně připomíná Fallout. Z Ward 13 budete podnikat výpravy celkem do pěti světů: Losomn, Yaesha, N´erud, The Labyrinth a Root Earth. Z prvních tři zmíněných světů se po vytvoření postavy a projití tutoriálu otevře jeden náhodný, ve kterém jakožto přeživší dobrodruh odstartujete své putování za záchranou Clementine, která se díky neopatrnosti ocitla kdoví kde.
Z Ward 13 budete podnikat výpravy.
Premisa příběhu není nikterak originální, ale pokud budete chtít pročítat notné dialogové možnosti, na které během hraní narazíte, dozvíte se spoustu informací. I přesto se jedná spíše o slabší stránku hry. Příběh nenadchne, neurazí, ale také místy působí poměrně nudně. Remnant 2 avšak nabízí natolik zábavnou hratelnost, že mi to ani za mák nevadilo. Rozbor hudebního doprovodu Remnant 2 by vydal na samostatný článek. Herní soundtrack je naprosto špičkový. Každý svět nabízí nepřeberné melodie a vrcholem všeho je ozvučení soubojů s bossy. Atmosféra je díky hudbě opravdu báječná a párkrát mi naskočila i husí kůže. Opět jsem se přesvědčil, že rozdíly v kvalitě mezi herní a filmovou hudbou se za poslední roky razantně stírají.
Buďte kým chcete
Po absolvování úvodu si lze vybrat z pěti základních archetypů (povolání). Chcete léčit své spoluhráče? Zvolte medika. Raději čekáte na správný okamžik a přesná muška vám není cizí? Hunter zařídí, že nepřítel rychle zmizí. Pro milovníky čtyřnohých chlupáčů je tu handler, kterému společnost dělá nebojácný vlčák. Pokud více inklinujete k užívání chladných zbraní, měli byste se podívat na challengera, který vydrží opravdu hodně. Díky těžkému brnění je ale dost neohrabaný. Pátým základním archetypem je gunslinger, kterého ale na startu získají pouze majitelé vyšších edic. Nebojte se, postupem času si jej lze odemknout i bez příplatku. Jako skvělou vlastnost hry vnímám to, že lze vypátrat i další skryté archetypy, o kterých vám nebudu více prozrazovat. Vězte ale, že průzkum světů se vyplatí a řešení různých tajemství je velice zábavné. Po několika hodinách si navíc můžete osvojit druhý archetyp a vytvořit si tak libovolnou kombinaci. Osobně jsem k handlerovi přibral medika a když zrovna hraji sólo, náramně mi tato kombinace vyhovuje.
Vybrat si lze z pěti základních archetypů.
Ačkoliv je loot ve hře opravdu důležitý, nejedná se o žánr looter-shooter. Předměty, které je možné v hře najít, mají striktně dané statistiky. U armoru řešíte mimo vzhledu také hmotnost a odolnosti vůči vnějším vlivům, jakými jsou například jedy, blesky či krvácení. Pokud je vaše brnění příliš těžké, podepíše se to na stylu úhybů. Zatímco obrněný challenger bude spíše škobrtat, lehce oděný hunter bude metat přemety jako olympionik. První z nich snese hrubší zacházení, druhý bude často objímat oživovací checkpointy. Tedy za předpokladu, že se nechá zasáhnout.
Zbraní je ve hře spousta. Od útočných pušek, kulometů, samopalů a odstřelovaček, až po meče, katany, luky, kuše či všemožné originální kousky, u kterých se tvůrci opravdu vyřádili. Každá zbraň se chová jinak. Když k tomu připočteme systém modifikátorů (skillů) a mutátorů, které můžete do svých nástrojů zkázy vložit, dostaneme opravdu široké možnosti v rámci vlastních buildů. Veškerý arzenál je možné, ba dokonce nutné vylepšovat za pomoci surovin, které lze získat všemožnými způsoby. Nedílnou součástí vybavení jsou také prsteny s mnohými bonusy. S postupem napříč hrou získáváte nejenom klasické zkušenosti, které zvyšují úroveň vašeho archetypu, ale také traitové karty, do kterých lze investovat získané body. Zvýšit si tak můžete životy, odolnost, výdrž atd. Škoda, že je počet trait bodů omezený na šedesát a hráči se nemohou po desítkách hodin tzv. „utrhnout ze řetězu“.
Skvělý gunplay, ještě lepší bossové
To, že příběh Remnant 2 neoplývá valnou kvalitou, jsem již zmínil. Samotný pocit z hraní ale vysoce předčil má očekávání. Remnant 2 se prostě a jednoduše hraje naprosto skvěle. Každý svět nabízí střety s různými typy nepřátel. Jednou bojujete proti podivným kamenným stvořením, jindy zase likvidujete enty připomínající „dřeváky“, abyste vzápětí namířili hledí na high-tech roboty či zombíkům ne nepodobné vesničany s motorovou pilou. Různorodost v Remnant 2 nechybí a osobně tento fakt vnímám jako veliké plus.
Remnant 2 se hraje naprosto skvěle.
Střelbě samotné nemám co vytknout. To stejné platí i pro zbraně na blízko, ale jelikož se ve hře často setkáte s lítajícími nepřáteli, ne vždy je použití meče nejlepším řešením. Kde Remnant 2 exceluje, jsou souboje s bossy. Těch je opravdu velké množství a dokážou vám pořádně zatopit. Časování úskoků a rychlá adaptace na průběh útočných vzorců je nutností. Souls hráči dobře vědí. O to větší radost budete mít z úspěšného pokoření zákeřného nepřítele. Z něj navíc mnohdy vypadne předmět, ze kterého si lze ve Ward 13 vyrobit tzv. „boss weapon“, která má pokaždé zajímavé vlastnosti a efekty. Hra vás tedy motivuje a dělá to velice dobře.
V Remnant 2 můžete utopit zbytek léta
Kampaň vám vydrží zhruba na 25 až 30 hodin. Ale co dál? Obsahu má Remnant 2 na rozdávání. Tomu vděčí především díky náhodně generovaným světům (s výjimkou The Labyrinth). Každý průchod hrou je tedy jiný. Pokud byste čekali, že se během jedné uložené pozice setkáte se všemi bossy a najdete všechna ukrytá tajemství, nemohli byste se více mýlit. Tvůrci se dokonce nechali slyšet, že na absorbování veškerého dostupného obsahu nebude stačit ani 400 hodin. Nijak mi nevadí ani přítomná částečná repetitivnost, jelikož pokaždé objevíte něco nového a díky skvělé hratelnosti se prostě a jednoduše nudit nebudete. Pokud vás Remnant 2 zaháčkuje stejně jako mě, nemusíte se o poměr „cena/počet odehraných hodin“ vůbec obávat
Každý průchod hrou je jiný.
Mimo kampaň lze navíc využít Adventure Mode. Náhodně generovaný svět (z již zmíněných pěti), ve kterém se lze vydat na lov vytoužených předmětů či bossů. Kampaň a Adventure Mode jsou od sebe odděleny, ale lze je hrát se stejnou postavou. Dávejte ale pozor na to, že pokud hrajete ve více lidech, postup v obou zmíněných módech se ukládá pouze tomu z vás, který hru založil. Pokud máte kamaráda, který hraje podstatně méně či více, doporučuji vytvořit si postavu speciálně na společné hraní. Scaling v Remnant 2 sice víceméně je, ale pokud je síla vašich postav diametrálně odlišná, nebudete mít z hraní zamýšlený zážitek (jeden z vás bude příliš silný, druhý naopak slabý). Jedná se ale o případy, kdy je rozdíl v síle postavy o více jak 3 power body (celková síla postavy).
Těžké? Ano. Neférové? Možná trochu
Remnant 2 aktuálně nabízí čtyři obtížnosti: survivor, veteran, nightmare a apocalypse. Úrovně od sebe odlišuje hodnota zdraví nepřátel, jejich poškození a speciální předměty (většinou na apocalypse). Pro nové hráče je survivor ideální volbou. Rozhodně se nejedná o „easy“. Pokud se nebojíte, začněte rovnou na veteran, není to žádná hrůza. V nightmare ale přituhuje a k apocalypse se dostanete až za předpokladu, že jste dohráli kampaň na libovolnou z předchozích tří obtížností. Soulslike hry jsou z mého pohledu mnohem těžší, pokud je hrajete sólo. Nemůžete odvádět pozornost jako v případě kooperativního hraní a veškeré útoky nepřátel jsou směřovány výhradně na vás. Pokud hrajete s kamarády, doporučuji zvolit veteran či nightmare. Pokud jste sólo hráči, nestyďte se vybrat survivor. Není to žádná ostuda. Změna obtížnosti během hraní má své limity. Pokud chcete zvýšit či snížit úroveň, musíte resetovat kampaň či adventure mód. Nebojte se, vaše postava vám zůstane s veškerým vybavením, levely, traity a upgrady. Jelikož se hra do velké míry generuje náhodně, není reset až tak bolestivý. Pro opravdové masochisty je zde i hardcore mód. Jednou zemřete a končíte.
Když ani RTX 4090 nestačí
Dosud jsem na Remnant 2 pěl chválu. Zaslouženě. Krom slabšího příběhu se ve hře ale nachází podstatně větší problém. Řeč je, jak jinak, o optimalizaci. Ta v Remnant 2 prakticky není. Hra jede na PC velice špatně. Poslední dobou se jedná o velice iritující standard. Tvůrci z Gunfire Games si můžou podat ruce s několika letošními tituly, které spíše nejely, než jely. Třešničkou na dortu je jejich prohlášení, že hru vyvíjeli na základě upscalingových technologíí (DLSS, XeSS, FSR). z mého pohledu to vypadá, že se jim spíše nechtělo optimalizovat vůbec. V doporučených požadavcích najdeme grafickou kartu GeForce RTX 2060, ale s naprostou vážností vám mohu říct, že na této grafice hru raději ani nezkoušejte.
Hra má velký problém.
Se sestavou Ryzen 5600x, RTX 3070ti a 32 GB Ram jsem v rozlišení 1440p dosahoval stabilních šedesáti snímků za vteřinu…vlastně nikdy. Na DLSS balanced a high detaily jede hra jednou tak, podruhé jinak. Místy jsem se setkával i s poklesem snímků k číslovce 25, a to při souboji s bossem opravdu není OK. Změna detailů na nejnižší možnou úroveň přidala zhruba pět snímků, ale jediný pořádný dopad mělo zapnutí režimu DLSS na ultra performance. Díky tomu hra byla opravdu rozmazaná. Nakonec jsem se utábořil na high nastavení, středních stínech a balanced DLSS. Hra se převážně pohybuje okolo 70 až 90 fps. Snímky ale rozhodně nejsou stabilní a dochází k propadům ke 40 fps.
Hra jede na PC velice špatně.
Z internetových diskuzí je patrné, že rozhodně nejsem sám. Dokonce i kamarádi mi tyto technické problémy potvrdili. Jeden z nich hraje na herním notebooku s RTX 3060 a snímky mu s DLSS Ultra Performance na 1080p padají i na 15. Neakceptovatelné. Unreal Engine 5 má evidentně spoustu chyb a já jsem vyloženě naštvaný, že trend neoptimalizovaných polotovarů úspěšně pokračuje po celý rok 2023. Hanba. Pokud máte starší stroj, doporučuji počkat na opravné patche, které snad dorazí dříve než později. Veliká škoda, jelikož jinak Remnant 2 nemám prakticky co vytknout. Jak Remnant 2 běží na aktuálních high-end sestavách se můžete podívat na videu YouTube kanálu Bang4BuckPC Gamer.
Diamant s neobroušenými hranami
V posledním odstavci jsem se poněkud rozvášnil, ale domnívám se, že je nutné věci nazývat pravými jmény. Remnant 2 je mým osobním letním hitem, do kterého jsem se naprosto zahryzl. Sedím u něj do pozdních nočních hodin a zapínám jej brzy po probuzení. Učaroval mi svou surovou a velice zábavnou hratelností, křivkou obtížnosti, solidní kooperací a skvělým, ač nepříliš originálním designem prostředí. Do každého z pěti světů se vydávám rád a v očekávání, na jakého bosse či tajemství zase narazím. Slabší příběh zamrzí, ale není hybnou silou titulu. Hudební doprovod je naprosto dechberoucí a nebál bych se jej označit za jedno z hlavních pozitiv hry. Co ale bolí nejvíce je technická stránka, která je prostě špatná. I přesto se nemohu odtrhnout. Hra samotná si zaslouží devítku, ale nelze mhouřit oči nad optimalizačním paskvilem. Pokud máte stroj na úrovni mého či silnější, stojí zmíněné problémy za to. Pokud ale disponujete starší sestavou, byl bych velmi opatrný. Remnant 2 je diamant s neobroušenými hranami. Škoda, že si Gunfire Games nedali více záležet na technickém stavu.
Recenze
Remnant 2
Remnant 2 je důstojný nástupce prvního dílu, který prakticky ve všem překonává. Slabší příběh upadá díky skvělé hratelnosti do pozadí. Hudební doprovod je jeden z nejlepších, jaký jsem za poslední roky ve hrách slyšel. Hra neustále motivuje k postupu a bohatě odměňuje hráče, kteří si najdou čas k průzkumu. Letní hit sráží hlavně zpackaná optimalizace. Pokud se jí nebojíte a máte silný stroj, Remnant 2 si náramně užijete.
Líbí se nám
- Skvělá hratelnost
- Špičkový hudební doprovod
- Zábavná kooperace
- Motivace k průzkumu
- Výborný design prostředí
- Velká znovuhratelnost
- Výzva
- Systém archetypů
Vadí nám
- Zpackaná optimalizace
- Slabší příběh
PC není jediná platforma pro kterou hra existuje. na Xku i PSko valí naprosto bezproblémově.
Matt
Přečetl jsem recenzi a očekával jsem, že uvede, v čem je hra originální. Přináší něco nového? Nějaký nový prvek? Nějaké překvapení? Čím se odlišuje od jiných her? Proč hrát Remnant 2 a ne třeba Returnal? Tolik otázek, tak málo odpovědí.
Článek si neklade za cíl porovnávat dvě rozdílné hry. Domnívám se, že recenze obsahuje spoustu důležitých informací, které hráče zajímají. Takto porovnávat byste mohl s mnoha tituly a nemělo by to valnou hodnotu.
3060ti 1080p (ano stačí mi to) dlls balance a jinak hra na high. Nějaký výrazný propad jsem pocítil asi 2x zatím během 15 hodin hraní, ale vždy tak na vteřinu. Takže pro mě zatím celkem v pohodě. Jinak 1 pro mě byla 10 z 10 (100% archivy a dle databáze z netu jsem farmil každej kousek vybavení conhra měla ). Tady to je zatím tak 8. Některé změny jsou spíše k horšímu jako brnění bez přidaných schopností, Takže jsem neměl potřebu nic měnit zatím, hádanky v 1 byly zpestření hratelnosti, tady je měli potřebu dát všude, snaha o větší variabilitu prostředí vyústila v nepřehledné bludiště (zatím jsem byl ve 2 zónách a v té pouští jsem hledal dung asi 2 hodiny). No a co je nejlepším zlepšením jsou bossové. V 1 bylo bossové těžcí hlavně protože na vás posílali vlny nepřátel aby vás rozptylovaly. To byla v 90 % příčina proč byli složití. Tady se přecejen snažili jim dát nějakou rozmanitost. A CO-OP hrát nemusíte. To potvrzuji, ale jako v 1 některé věci solo neodemcete. V jedničce tuším byla i jeden puzzle i pro 3 lidí. A tady s tím pokračují.
Zatím jsem narazil pouze na jednu hádanku, kterou je nutné vyřešit ve dvou (věž s tóny). Je ale pravda, že zdaleka nemám objeveno vše, co hra nabízí.
Taky pouze na jednu. Nějaká podzemní kobka, kde se muselo stát na plošinkách ve 2. Kde to bylo nevím, napojoval jsem se na kamaráda, který to našel. Ale už víme minimálně o 2 případech. Ale není to nikde překážka v dohrání pro jednoho.
Hraji solo na veteran a umírám dost často (EDIT: částečně si to dělám těžší sám, protože zatím nemám vylepšené zbraně a 10 trait pointů nepřidělených) to i Elden Ring byl pro mě lehčí, ale přesto musím říct, že si to náramně užívám. Střílení, prostředí, nepřátelé a bossové jsou na dobré úrovni. Příběh nemůžu hodnotit, ale ať bude jaký bude, celkový dojem mně to asi nezkazí. Proti jedničce velké zlepšení ve všem.
Technicky problém nemám, jelikož mám 4090, ale věřím, že bez ní by to bylo horší…
Jinak Mack z „Worth A Buy“ tomu dal dokonce 9/10 a toho v dnešní době jen tak něco nepotěší
Mě právě zajimá jak je hra zabavna čistě solo, četl jsem docela protichudny nazory. Kdyz bych zvolil optížnost survivor tak dejme tomu že to nebude extra hard ale čistě v tý řežbě + rpg mechanik jestli to zkratka nebude pusobit o dost víc prázdny solo (jako u her co jsou focus na co-op)
V sólu je to v pohodě, jen těžší dle mého názoru. O to víc se ale naučíte boss fighty.Nemyslím si, že je Remnant zaměřený na coop, je to pouze možnost jak hru hrát
Super tohle jsem chtěl slyšet I to jak píše madPav3L níže. Hraju třeba diablovky skoro čistě solo, borderlands mě taky zabavil na hodně hodin samotnyho, souls hry jsou samozřejmě crafted pro jednoho. Akorat pak hry jako L4D, aliens fireteam atp jsou zase naopak dělany čiste na co-op a hrát sam je spis takova zoufala feature
Remnant2 mi přijde jako taková kombinace hodne her co jsem zminoval tak uvidím jak mi sedne
To asi záleží na člověku. Já hraji všechno solo a s hraním tohoto solo nemám problém. Nemyslím si, že se to nutně musí hrát co-op, ale v co-op to asi je lehčí.
On zrovna Worth A Buy to s hodnocením technického stavu naprosto nezvládl. Hrál to myslím na 2080s s ultra performance DLSS, to prostě není ok nastavení. V jakém rozlišení jedete? 4090 má ve zvyku hry „bruteforcovat“. Ještě aby ne, s takovým výkonem. Já se aktuálně trápím s last bossem na veterana a už mi z toho jde hlava kolem Jinak hraju adventure mode na nightmare. Jinak 9 bych dal také, kdyby to nedělalo takovou neplechu.
Ultrawide 3440×1440 s DLSS na quality, bez generování snímků, vše max. Drží se to 100-142 fps, ale spíše k té horní hranici, záleží jak kde.
Jenže proti Star Wars Jedi Survivor, dohráno včera, který je technicky také na prd, se mně to hraje prostě lépe, protože v Remnantu nemám žádný stutter nebo lagy.
Menší závist Moje 3070Ti zestárla dříve, než bych čekal.