Herní vývojáři často putují mezi projekty, díky čemuž máme možnost vidět různé tváře u rozličných děl. Není však úplně zvykem, že by se lidé stojící za jedním z nejvýraznějších akčních RPG prostě sebrali a pustili se do vývoje strategie. V případě Gord se to však stalo. Kreativní osobnosti z CDPR se zkrátka rozhodly, že vytvoří slovanskou survival strategii. Jak se jim povedla, vám povíme v naší recenzi.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5, Xbox Series X/S
- Datum vydání: 17. 8. 2023
- Vývojář: Covenant.dev
- Vydavatel: Team17
- Žánr: Strategie
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 12 GB
- Herní doba: 25 – 30 hodin
- Cena: od 857 Kč (Steam)
Slovanské lesy v Gord na budovatele rozhodně nečekají
Temný středověk byl drsnou etapou, ve strategickém survivalu Gord je však tato fáze dějin ještě o něco drsnější. Král vás jakožto správce vyslal do zapomenutých slovanských končin, kde je boj o život něčím, v čem většina z různých důvodů dosud neuspěla. Je na vás ukázat mu, že právě vy jste tím, kdo dokáže vést lidi tak efektivně, aby jejich kosti po krátkém čase neokusovala monstra z vašich nejhorších nočních můr. Vaše cesta startuje většinou tak, že zkrátka musíte postavit svou osadu. Startovní opevnění nesmí být ani moc velké, ani malé. Navíc je třeba jej správně umístit.
K existenci totiž potřebujete dřevo na stavbu domů, rákos a potraviny, se kterými zacpete ústa těm největším kverulantům. Každá z komodit si žádá specifické struktury, do nichž následně přidělíte pracanty starající se o to, aby byl dostatek všech surovin ve skladech. Samotný formát budování tu nepředstavuje nic moc komplexního. Vlastně v Gord není příliš prostoru k rozvíjení vašich budovatelských schopností, protože tato složka tu nehraje prim. Ve výsledku tu kvůli této skutečnosti nenajdete prakticky žádné obytné struktury a celkově bych se nebál říci, že je paleta nabízených staveb zkrátka chudá. Jak však píši, tvůrci se zaměřují na něco jiného. Prim pro ně hrají volby a souboje.
Obětujte své děti bohům!
Herní svět Gord je totiž plný různorodých úkolů, které před vás nenasytná příroda staví. Občas se tematicky zaměřují na lov, jindy zase na sběr, či jinou aktivitu. Vesničané se nenudí, a když náhodou nic nedělají, vždy se na scéně objeví nějaký ten moment, který si ve své podstatě žádá vaši pozornost a nasazení. Jednou jsou to pomalu se šířící nemoci, jindy zase útočníci, kteří touží po získání vašeho bohatství. Čas od času navíc narazíte na bohy lesa, jež hra prezentuje jakožto Hrůzy. Tyto entity stráží důležitá místa a dokáží člověku slušně zatápět. Mají však také své touhy a požadavky. Jeden z bůžků kupříkladu žádal oběť v podobě malého dítka. Samozřejmě jsem jeho žádost nemohl přijmout, a tak odstartovala drsná bitva. Dané monstrum totiž používalo v boji síly země, skrze něž zaplavovalo mé muže chapadly a mouchami. Je však nutno říci, že když jsem přistoupil na jeho požadavky, tak mi ustoupilo z cesty.
Vedle hrůz lesa, která ve své podstatě nejsou vyloženě nepřátelské, jsou tu také ti, s nimiž si moc nepokecáte. Zkrátka duchové lesa, jimž je jedno, jestli jste hodní, zlí, či zda toužíte přinášet oběti. Často s nimi svádíte boje a užíváte při nich schopnosti vašich mužů, které jsou relativně omezené. Vybavit je můžete ve specifických budovách základní výstrojí, s níž následně čelí divoké zvěři a také démonům potulujícím se lesem. Tito soci jsou za jistých okolností relativně neškodní. Pak jsou tu však divocí lidé se schopností formovat „promyšlené“ útoky. Škála jako taková mi přišla obstojná, dokázal bych si ale představit menší topornost v rámci ovládání, protože jsem právě kvůli ní často přicházel o své věrné. Tento nedostatek však tvůrci jistě časem dokáží napravit.
Je Gord slušnou alternativou za Frostpunk?
Frostpunk ve své době přišel s revolučním konceptem, který nesedl úplně každému. Nedá se však říci, že by mu chyběla nadčasovost. Prim v něm však nehrálo budování, nýbrž dělání opravdu nesnadných voleb rozhodujících o životech celé kolonie. Gord je v tomto ohledu totožný. Opět tu máme na rozhodnutí orientované dílo, které se nebojí vás stavět před opravdu brutální momenty, kdy musíte sáhnout po nepříjemných opatřeních, z nichž je dětská práce ve své podstatě tím nejmenším. Ano, celek stojí na dosti brutálních základech.
Budování v Gord není nikterak komplexní. Reálně máte pár budov, které lze postavit, což mi úplně nesedělo. Dost zásadní je však průzkum světa, který je plný hrůz. Právě vaše schopnost pracovat s jednotlivci tu často rozhoduje o tom, zda přežijete či nikoliv. Když totiž zapomenete vesničany hlídat, může to vést k různým katastrofám. No a pak jsou tu samozřejmě ještě střety, které neurazí, avšak ani neohromí, přestože bezesporu patří mezi základní kameny hratelnosti. Za sebe oceňuji především dospělost, s jakou je toto dílo zpracováno a také pevné spojení se slovanskou mytologií.
Recenze
Gord
Gord je dospělou strategií s řadou náročných voleb. Tématika je velmi slušná, avšak samotná hratelnost by mohla být komplexnější, a především méně toporná. Pokud se ale s menšími nedostatky vypořádáte, můžete se těšit na kousek schopný zaujmout mechanikami i vysokou znovuhratelností.
Líbí se nám
- Temný herní svět
- Vysoká znovuhratelnost
- Náročné volby
Vadí nám
- Topornější souboje
- Relativně omezená škála budov
Zcela upřímně, spjatost se slovanskou mytologií a nějakým puncem „Slavic inspired“ čímž se tvůrci holedbají je něco co tam většina lidí, co ví co slovanská mytologie je, naprosto nenajde.
Je to dark fantasy? Pravděpodobně. Je to slovanská dark fantasy? Ani omylem a pokud to tam autor recenze vidí skrze všechny černé Gertrudy a další velice „slovanské“ prvky tak mu gratuluju a doporučuju si aspoň něco o slovanské mytologii přečíst. Není tam totiž ani slovanská mytologie, atmosféra anebo kultura. Je to generické Netflixovské pojetí co vidělo „Slavic theme“ anebo „Slavic inspired“ leda tak z vlaku.
K tomu přihoďme, že celkový gameplay je naprosto plochý a relativně špatný (především na tu cenu a rok 2023) kdy basebuilding je naprosto barebones, ovládání a UI strašné a ony souboje nejsou nic než skupinová mlátička kde nemáte moc co kontrolovat a jediná „hloubka“ je, že tam většina aktérů má dva útoky. Normální a silný, s tím že oba používá čistě jak se jim zachce a hráč v tom nemá žadnou moc
Toliko k recenzi a hře jako takové. Dávat tomu 7 je urážkou všech ostatních her co mají stejné skóre. Za tu cenu a sliby bych čekal více než něco co se zvládne zapnout a nespadnout.
Tak to, že jsou tam černé postavy rozhodně není v pořádku, avšak lesní duchové rozhodně jsou součástí slovanské mytologie, byla totiž značně spjata s přírodou, která je tu stejně jako různé magické bytosti všudypřítomná.
Stejně tak nesouhlasím se souboji bez jakékoliv hloubky. Nepřátelé mají více útoků, na které je třeba reagovat jejich paleta je navíc tvořena různými rarášky, vlky a jinými divokými tvory. V rámci hodnocení jsem balancoval někde mezi 7 a 6, realně jsem se nakonec po několika volbách však přiklonil k 7, jelikož mi celkový koncept zkrátka sedl a v mnohém mi připomněl Frostpunk (náročné volby, omezenější budování).