Série pověstně krvavých mlátiček Mortal Kombat je s námi již více než třicet let a za tu dobu si prošla mnoha proměnami i všemožnými odbočkami, nejen v rámci videoherního média. Ačkoliv ne vždy se všechny tyto pokusy povedly, v posledních letech se zdá, že hlavní číslovaná série našla úspěšnou šablonu, se kterou se každých pár let vrací. Tou šablonou je opatrné vybrušování klíčových mechanik samotných soubojů, doprovázené pokaždé parádní příběhovou kampaní pro jednoho hráče. Obzvláště v tomto ohledu se letošní díl opravdu překonal, ačkoliv v těch ostatních přeci jen trochu stagnuje.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), XSX|S, PC, Switch
- Datum vydání: 19. 9. 2023
- Výrobce: NetherRealm Studios (USA)
- Žánr: mlátička
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 10 GB
- Herní doba: 7+ hodin
- Cena: 1700 Kč (Steam)
Absurdně výpravný příběh
Dlouho jsem přemýšlel nad tím, zda lze nezasvěcenému vysvětlit, jak absurdně výpravná je příběhová kampaň téhle hry. Obávám se, že to nejde. Jsem zcela přesvědčen, že některé modely, kostýmy, lokace apod. si nezadají s těmi nejvýpravnějšími příběhovými hrami, jako jsou například nové díly God of War série. Zároveň tvůrci věnují opravdu velký prostor rozvíjení příběhu či jeho emotivním momentům, takže filmové sekvence mezi jednotlivými kapitolami nebo souboji klidně trvají i deset minut. Příběhová kampaň této série je víceméně srovnatelně bombastická, jako třeba příběhová kampaň Call of Duty.
Zápletka je přitom vystavěna tak, že se víceméně jedná o „nový začátek“ a příběh si tedy užijí i naprostí nováčci. Pro zasvěcené fanoušky je ale tak nacpaný všemožnými „nenápadnými“ odkazy na minulost, že budou naprosto nadšení. Děj sice navazuje na závěr minulé hry, kdy se Liu Kang stal bohem a vládcem času, ale posouváme se o celé věky dopředu, do jeho nově vytvořeného vesmíru a časové linie. V ní se pokusil upravit osudy některých postav tak, aby nedošlo k těm děsivým krvavým konfliktům, jako v minulých vesmírech. Jenže se vynoří tajemná neznámá postava a začne postupně ovlivňovat události tak, aby se krvavá historie přeci jen opakovala.
Fanoušci budou v sedmém nebi.
Kromě naprosto odzbrojující výpravy člověk musí autorům uznat mimořádnou pečlivost, s jakou proplétají všemožné linky minulých událostí a osudů postav tak, aby na sebe vše dokonale navazovalo – v polovině příběhu dojde k odhalení souvisejícím s koncem minulé hry, které mne opravdu velmi mile překvapilo. Finále kampaně je pak absurdním ohňostrojem toho nejlepšího, co série za těch 30 let nabídla. Fanoušci budou v sedmém nebi. Kromě jiného je velmi zajímavé sledovat upravené osudy a osobnosti některých postav v tomto novém vesmíru, které jsou často pozměněny vyloženě k lepšímu a vedou k nefalšovaně dojemným pasážím. Nechybí ale ani slušná dávka vkusného moderního humoru.
Začátek sezóny
Jakkoliv je ale příběhová kampaň excelentní, budete ji mít po nějakých sedmi hodinách dohranou. Samozřejmě můžete nějaké ty hodiny připočítat, pokud jste třeba strávili několik hodin před ní v naprosto skvělých tréninkových arénách nebo pokud jste kampaň hráli na vyšší obtížnost. Po dohrání kampaně (mimochodem, finální patnáctou kapitolu byste si měli zahrát alespoň dvakrát, abyste docenili její obměny) můžete v rámci hraní jednoho hráče zamířit třeba na klasické „věže“, kde musíte s vybranou postavou porazit sérii nepřátel, abyste odemkli animovaný závěr jejího příběhu. Hlavní doprovodnou atrakcí tohoto dílu je ale nový mód, nazvaný Invaze.
Hlavní doprovodnou atrakcí je nový mód, nazvaný Invaze.
Invaze funguje tak trochu jako desková hra, kde posouváte svoji postavičku po herní mapě a postupně odemykáte jednotlivé lokace a jejich atrakce. Může se jednat o jednotlivé souboje, určité dovednostní výzvy či minihry a nebo rovnou celé věže soubojů. Postupně zde odemykáte také vylepšení a modifikátory pro svoji postavu, jako jsou třeba talismany, dodávající vám unikátní schopnosti navíc. Celé to má příběhovou zápletku a velké finále se sezónním bossem. Ačkoliv první kroky mohou působit relativně jednoduše, pozdější fáze tohoto módu jsou opravdu rafinované a představují zábavnou výzvu. Navíc se bude tento režim měnit každé dva měsíce, nabízející novou zápletku a novou „invazní“ kampaň.
Hra více hráčů zůstala po stránce formátu víceméně beze změny, můžete hrát lokálně i online, random matchmaking i privátní souboj s přáteli. Na výběr máte klasický versus jeden proti jednomu nebo King of the Hill turnaj až pro osm hráčů. Online hraní je díky rollback netcode většinou stabilní, pokud samozřejmě nenarazíte na někoho s vyloženě špatným připojením. Napříč všemi módy hry je hlavní novinkou systém „kameo“, díky kterému si můžete stiskem tlačítka přivolat do boje pomocníka pro jeden společný chvat či úder, který vám může zachránit kůži nebo doplnit přesně ten typ útoku, který vaší postavě chybí. Cooldown této schopnosti přitom zajišťuje její vyváženost. Jako obvykle, hra obsahuje rozsáhlý systém odemykání kostýmů a doplňků, které může být pro některé hráče hodně motivační.
Recenze
Mortal Kombat 1
Nejnovější díl fanoušky série rozhodně nezklame. Přestože se jedná spíš o vylepšování již známého než o nějakou revoluci, funguje to stále skvěle a vypadá naprosto úžasně. Obzvláště příběhová kampaň je naprosto špičková. Kameo systém skvěle obohacuje váš bojový repertoár a sezónní mód Invaze se v pozdějších fázích také docela pěkně rozjede.
Líbí se nám
- Bombastická příběhová kampaň
- Prohloubení historie postav
- Špičkové audiovizuální zpracování
- Kameo systém spolubojovníků
- Mód Invaze se zajímavě rozjede
Vadí nám
- Relativně chudší nabídka online módů
- Pomalejší start módu Invaze