Je až bizarní, jak série Assassin’s Creed rozděluje společnost podobně jako volby nebo pizza havaj. Někdo zbožňuje staré díly a kritizuje moderní pojetí s RPG prvky a masivními otevřenými světy, jiný namítá, že se hra přece musí nějak posunout. Někdo si stěžuje na recyklování témat, gameplaye nebo i jednoduchých grafických prvků, jiný výtky nechápe – proč znovu vynalézat kolo, když tohle přece funguje? Mezi jednotlivými tábory jsou často obrovské propasti, které ani asasín s těmi nejsilnějšími stehny nepřeskočí. Nový díl Mirage by měl ale minimálně některé hráče uspokojit.
- Platforma: PC (Epic Games Store, Ubisoft Connect), PlayStation 4 a 5 (recenzovaná verze), Xbox One a Series X/S
- Datum vydání: 5. 10. 2023
- Vývojář: Ubisoft Bordeaux
- Vydavatel: Ubisoft
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 32,17 GB (PlayStation verze)
- Herní doba: 20 až 25 hodin
- Cena: 1249 Kč
Pojďme si rovnou říct, kde stojíme, ať se pak můžeme pod recenzí pohádat. Protože tahle bude už jen kvůli zmíněné vyhraněnosti o něco subjektivnější. Staré díly, nebo moderní: rozhodně staré. Nejoblíbenější díl: Assassin’s Creed II. Nejoblíbenější asasín: Ezio. Tak, máme to za sebou.
Studio Ubisoft předem avizovalo, že Mirage má být návrat ke kořenům. Že má potěšit všechny, kterým už obrovské světy plné otazníčků a odklon od tichého plížení lezou krkem. Vývojáři tak vzbudili velká očekávání, která není snadné naplnit. Stačí se ale podívat na tak jednoduchou činnost, jako je otevírání zabarikádovaných dveří, a skutečně na vás dýchne stará atmosféra. V minulém díle je bylo potřeba rozbít zbraní a silou. Teď váš tmavovlasý vrahoun sundá dřevěnou závoru a potichu ji položí na zem.
Noční můry a halucinace
Hlavní hrdina Basim je pouliční zlodějíček se srdcem na správném místě. Nečekejte ale šablonovitého namyšleného floutka, spíš ctižádostivého kluka, který chce pomáhat ostatním a zároveň “něco dokázat”. Zmítá se mezi touhou po spravedlnosti pro chudé obyvatele Bagdádu a svým vlastním egem. Tenhle vnitřní rozpor se v něm neustále přelévá, a když v jeho životě dojde k zásadnímu zlomu, přidá se k tajemnému spolku Hidden Ones, k předchůdcům asasínů. Tady aspoň na čas najde klid. Postupně se mu ale vrátí až hororové noční můry a halucinace, ve kterých ho pronásleduje děsivý přízrak.
Kdo hrál předchozí díl s podtitulem Valhalla, tuší, o co tady jde. Kdo ne a chce být překvapený, ať tenhle odstavec raději přeskočí. Vikingská Valhalla se odehrává o jedenáct let později, kdy už Basim prošel jakousi změnou. Ve skutečnosti je reinkarnací jednoho z Isu, který je v mytologii znám jako severský bůh Loki. Ve Valhalle pátrá po Ódinovi, který mu kdysi dávno věznil a mučil dítě, vlka Fenrira. A nakonec ho najde: v Eivor(ovi), hlavní hrdince nebo hrdinovi celé hry. Podstatné je, že Mirage je prequel toho všeho a umožňuje nám nahlédnout do doby, kdy byl Basim víceméně normální. V podstatě spící agent, sympaťák, kterého však pronásledují psychické problémy. Tím, jak se stupňují, hráči okamžitě dojde, kam jeho příběh spěje.
Valhalla byla plná brutální síly, jednou z častých aktivit bylo třeba plenění klášterů. Některé problémy se sice daly vyřešit stealthem, ale plížení ve výsledku nebylo tak efektivní jako vytáhnout dvě sekyry a rozšvihat nepřátele před sebou. Šplhalo se po skalách nebo dřevěných věžích spíš než po známých stavbách a krásných palácích. A parkour až na pár měst postrádal smysl. Mirage tohle obrací naruby už prvními hodinami, kdy se v tutorialu nejprve učíte krást, plížit se nebo škrtit nepřátele. Na klasický boj dojde až později.
Když dojde na bitku, obvykle to znamená, že se vám něco nepovedlo.
I ten připomíná spíš starší díly, které postrádaly speciální chvaty a kombinování různých tlačítek. Nutno podotknout, že ale kontaktní souboj v takové Ezio Trilogy byl zároveň neohrabaný a pro mě osobně i nezábavný. Mirage žádné komplikované chvaty nenabízí, ale není to jen o drcení jednoho tlačítka – Basim umí i protiútok a úskoky. Když ale dojde na bitku, obvykle to znamená, že se vám něco nepovedlo. Pokud se zejména na začátku dostanete do konfliktu s větším množstvím nepřátel, velice pravděpodobně zemřete. A to je dobře.
Musíte se naučit spoléhat na své “nečestné” nástroje a postupy. Představte si na první pohled neřešitelnou situaci: potřebujete projít nádvořím luxusního bagdádského paláce, jste to vy versus pět nepřátel. Pokud na ně slepě naběhnete, možná vyhrajete, ale možná taky skončíte v kaluži krve, protože to nejsou žádná ořezávátka. Mnohem lepší je si vše naplánovat. A tak prvního strážce nalákáte k budce, ve které se schováváte, bodnete ho a ukryjete uvnitř. Druhého uspíte šipkou z foukačky, a zatímco se kolem něj shlukli ostatní vojáci, hodíte na zem červenou prachovou bombu, která je oslepí. V oblaku kouře postupně dva podříznete a toho posledního, který k vám z dálky běží, sejmete vrhacím nožem.
Splněné přání
Pamatujete na systém Notoriety, kdy musíte strhávat plakáty v ulicích, jinak vás milí spoluobčané nabonzují? Nebo odposlouchávání kolemjdoucích? A co kapsářství? Všechny tyhle prvky Mirage využívá i v hlavních úkolech a nejde jen o výplň, která by měla uchlácholit staré hráče.
Zároveň si tvůrci vyzobali pár nápadů z novějších dílů, které ale patřily k těm lepším. Basim má třeba orla Enkidua, který dokáže z výšky obhlédnout pevnost, najít cíl, označit nepřátele a třeba i odhalit užitečnou díru ve zdi. Aby to však nebylo tak jednoduché, musí se vyhnout střelcům – pokud ho trefí, asasín infiltruje komplex bez ptačí pomoci. Existuje tu i systém soustředění, velice podobný adrenalinu ve Valhalle nebo Odyssee. Za úspěšně provedené tiché vraždičky vám přibývají body, které pak můžete směnit za velice účinné zřetězené zamordování až pěti nepřátel. Vizuál, který působil jak ze sci-fi, rozděloval hráče už v trailerech a zřejmě bude kontroverzní i v samotné hře. Ale ve skutečnosti jde spíš jen o efekt.
Obecně v Miragi po většinu času není moc magických a “Isu” prvků. Jistě, Basimův životní příběh se bez nich neobejde, ale rozhodně to není tak, že by pravidelně rozmlouval s Ódinem. Chybí taky současnost, která častokrát v Assassin’s Creedech spíš zdržuje (určitě znáte ty momenty, kdy vás pohltí ústřední příběh, ale najednou se musíte vrátit do 21. století).
Hratelnostně je tak Mirage pro mnoho lidí splněným přáním. Tedy, pro ten tábor nostalgických hráčů, kteří si aspoň v jednom, třeba i kratším díle chtěli zase připomenout začátky série. Bagdád je sevřené, malé město, které obklopuje poušť, ale to je zhruba vše. Rozlehlé pláně jsou nahrazeny úzkými uličkami, vodními kanály a tržišti plnými lidí s neopatrně zavěšeným sáčkem s penězi. Parkour po střechách domů je přirozený, zábavný. Basim skáče o něco dravěji a agresivněji než třeba Ezio, ale oproti Eivor(ovi) působí ladněji, skoro jako by létal. Šplhání sice stále není velkou výzvou, ale přece jen musíte hledat úchyty ve zdi a váš asasín už není Spider-Manem z minulosti.
Gameplay je prostě povedený. Samozřejmě je pořád co zlepšovat, třeba umělou inteligenci nepřátel, kteří někdy jdou ve skupinkách prohledat podezřelou kupku sena a umějí vám zavařit, ale jindy jsou to jen panáci, tupě si kráčející pro smrt.
Odhal spiknutí a zastav ho
Takže co je to velké ale? Příběh. Assassin’s Creed Mirage je sice vítaný přírůstek, ale je z něj cítit, že původně se o něm uvažovalo jako o DLC k Valhalle. Basim je sice sympaťák a frajer, pro mě dokonce jeden z nejlepších protagonistů série díky svým problémům a jisté tragičnosti, ale děj kolem něj je velmi plochý. Spolu se svou mentorkou Roshan (mimochodem s úžasným chraplákem Shohreh Aghdashloo) a dalšími členy Hidden Ones se vydá do Bagdádu, kde se rozpíná předchůdce templářů. Postupně odhalí spiknutí a snaží se ho zastavit. Nic více, nic méně.
Několik úkolů má zajímavou náplň, třeba jeden v pozdější fázi v harému, kdy si Basim velmi bolestivě uvědomí, jak ho jeho ego a ambice dokážou zaslepit. Především prostřední část ale nenabízí nic moc jiného než “jdi, zabij, přines informace”. Je škoda, že se tvůrci nesoustředili víc na silnější část příběhu, tedy Basimovy osobní potíže. Pomohl by tomu i fakt, že Mirage je lineární hra, jednoduše mapující důležitou fázi jeho života.
Nové je na dílu Assassin’s Creed Mirage to, že je “starý”. Ale povedeně starý.
Hlavní linku pak doplňuje pár více či méně zajímavých vedlejších úkolů a několik velmi strohých zakázek, kde máte třeba ukrást koření nebo zachránit prostořekého básníka (což je opět podobné starším dílům). Hra má včetně všech aktivit zhruba 25 hodin a svou sevřeností a omezenou délkou připomíná trochu i Assassin’s Creed Liberation. Spin-off trojkového dílu, ve kterém jsme se podívali do New Orleans, na bažinatý americký jih 18. století.
Tady se ale pohybujeme po sluncem zalitém Bagdádu, mimochodem plném zajímavých míst, která jsou opět dobře zpracovaná v kodexu. I prostředí je naprostým kontrastem k předchozímu dílu – Bagdád je v 9. století moderním městem, ve kterém žijí vědci a zástupci inteligence. Astronomové řeší, že Země je kulatá a možná není středem vesmíru. Vše doplňuje nádherná hudba s arabskými motivy.
Kdo ale čekal propracovaný příběh nebo “něco nového”, v Miragi to nenajde. Díl recykluje řadu nápadů z minulosti, a dokonce používá i některé pohyby postav, které jste už viděli. Nové je na něm to, že je “starý”. Ale povedeně starý. A vy jste buď na zmíněné straně propasti, kde vám tohle nevadí a chcete si na maximum užít pobíhání přehledným světem a kuchání nebohých vojáků, anebo budete zklamaní.
Recenze
Assassin's Creed Mirage
V Assassin’s Creed Mirage zvítězil gameplay nad příběhem, ale to ještě nemusí být špatně. Musíte plánovat, plížit se, odposlouchávat cizí rozhovory a prchat po střechách Bagdádu. Pokud se vám stýskalo po "neRPG" dílech série, ale zároveň jejich soubojový systém nebo grafika na vás byly příliš zastaralé, Basimův příběh si pravděpodobně užijete. Jestli ale chcete od hry něco jiného, může vás nepříjemně zasáhnout její plochost a občas i pocit, že "tohle jste už někde viděli".
Líbí se nám
- Ukojení touhy po nostalgii
- Důraz na stealth
- Sympatický a rozpolcený Basim
- Lineární příběh na malé mapě
- Parkour a pohyb po Bagdádu
- Návrat aktivit jako kapsářství nebo odposlouchávání
- Nádherná hudba
Vadí nám
- Plochý příběh
- Omezená umělá inteligence
- Občas do očí bijící recyklace
Mám na to stejný názor jako autor recenze. Recenze je opravdu moc povedená a skvěle se četla, takže do hry nakonec půjdu. Hrál jsem naposledy Origins, krásný, ale ten “RPG” systém je pejčovina jak zvon. To neni žádnej Role Play, je to jen hra na levely a čísla. Zatim nejčistčí Role Play co jsem kdy hrál, tak bylo Red Ded Redemption 2.
Paradoxně to neni “RPG” hra.. No, jsem rád, že se od toho v tomto dílu AC opustilo a vrací se to (snad) k původní sérii, kde mohou tyto mechaniky a gameplay dále rozvíjet. Doufejme.
Díky za recenzi,
Peace Out
Diky!
Hrál jsem všechny ale tenhle vezmu až ve velké slevě.Nebudu podporovat zpátečnický přístup k hratelnosti co mě sral už od druhého dílu. Zasazení je hodně lákavé ale pro mě jsou rozhodně co do hratelnosti nejlepší poslední 3 velké rpg díly. Po příběhové stránce black flag origins, ezio trilogy.
V day one patchi pěkně Denuvo jako bonus 😂 Consumer friendly prostě 😂
V day one patchi dostanou PC hráči dáreček od Ubi. Denuvo 😂😂 Prostě consumer friendly.
Dobrá recenze a doufám že i dobrý Assassin’s creed. Návrat k městské akci, menší ale propracovanější prostředí a hlavně hlavně příklon k stealth postupu. To zní naprosto skvěle. Já nějak osobně rozdělený nejsem užil jsem si Assassin’s creed Origins ta hra mě prostě bavila i když to bylo pořád to stejné dokola to prostředí bylo fantastické to putování a prostředí bylo prostě tahoun. Ale je skvělé že vznikl tenhle návrat zpět.
Diky! Z tech poslednich tri dilu mam taky nejradsi Origins a presne kvuli prostredi
Ten Focus systém nie je prehnaný? Pomaly ako cheat.
Mne vyhovuji oba systemy masivni x kondensovanejsi ow…
A sakra, přesně tohle mě na starších dílech nebavilo. Stealth téměř nesnáším, kapsářství a odposlouchávání taky nuda. Takže tenhle díl určitě vynechám…
Takže prostě nemáš rád AC. Ty nové díly si prostě jen vzali jméno AC, aby Ubisoft nemusel vymýšlet novou značku a mohl pěkně dojit peníze na známé značce…
Odhalen art a název příští epizody AC: „IMPERIUM“ od divize UBI: Technosoft
Odkaz: https://1url.cz/Tuprn
Altair –__–
Konec debaty
Jediné co je tam do oči bijící je ta mechanika řetězového zabití skrze teleportaci, ale naštěstí to člověk nemusí vůbec používat a ani hra tě do toho nenutí 🤔 Bodík k dobru pro Ubi je i to, že hra je koncipována jako DLC a tudíž má i sníženou cenovku. Ne jak CoD MW III, která je za plnou palbu.
Jo já to řetězové zabiti taky používat nebudu. Na co jsem opravdu hodně zvědavej je optimalizace. Posledni dobou člověk nic jinýho neřeší a už má s toho i hrůzu když by to mělo dopadnout špatně. Já hru koupil za 940kč takže je cenovka super.
Myslim, ze hra si to „vynuti“ jen jednou behem tutorialu a dal uz to jde ignorovat.
Optimalizace je vselijaka. Nemela jsem zadny vaznejsi problem (jen dvakrat se Basimovi v ruce zasekl nuz, ale pomohl restart, a jedne cutscene dost neprijemne spadlo fps). Ale videla jsem i recenzi, kde mel autor mnohem vic problemu (pritom taky PS5).
optimalizace a bug ci glitch .. trochu jiny pojem
Meh, mas recht, ze jsem vlastne neodpovedela. To je tak, kdyz delam tri veci najednou – v hlave pak uvazuju nad uplne jinyma vecma.
Pokud jsi slušně rozjel Valhallu, mělo by to rozjet i tohle. Graficky je to nic moc, standard na Ubi hru posledních deseti let. Takže problém by mohla zase dělat akorát optimalizace CPU.
Dobrý recenze sám bych ale dal max 75% musí si zase Ubi získat mou důvěru
Jako origin byl překvapení pro mne když se u první enemy postavy objevil hp bar ale ok…. Pak už se to nedalo hrát jelikož to bylo nudné repetitvní a opravdu na sílu natáhnuté. Odysey a valhala byla jako přes kopírák jen vždy v jiném prostředí no prostě tyto tři díly chtěli očividně začít kopírovat far cry prodejní model – hra je již 15 let stejná jen jiné prostředí.
Proč vymýšlet něco nového ? No nevím představte si svět kde si všichni v minulosti řekli: “všichni žerou mona lisu proč bych maloval něco jiného? “ co by nám dnes asi vyselo na zdech muzeí a zámků ?
Videoherní průmysl byl vždy uměním dokud z něj nezačali dělat biznis.
Tedy se nám zde vyskytuje otázka proč psát básně proč psát jiné písně proč vymýšlet jiné příběhy ?
Asi ta odlišnost která z nás dělá to kým jsme a musíme tyto drobné detaily oslavovat a ne se kvůli nim vraždit.
Kdyby lidi byli jako AC tak se jedna třetina planety jmenuje Karel s červenym tričkem další Karel v modrym a další Karel ve žlutym… asi tak
No jo, ale her jsou desítky tisíc a pár jednotek z nich jsou AC. Takže přirovnání o Karlech v barevném triku docela kulhá.
Strašně moc lidí si myslí že staré mechaniky === pořád stejné a nudné a že posunutí === nové RPG mechaniky a přitom by stačilo aby Ubisoft udělal propracovanou hru a držel se kořenů a uvidíte jak by to lidi bavilo. Zaklínač 3 snad musel změnit mechaniky aby nebyl stejný jako 1 a 2 ? Ne, prostě jen se držet předlohy a propracovat ty mechaniky… „Starý styl“ AC her stále nabízí desítky různých inovací atd…
Nový styl AC her je jen snaha se svézt na oblíbených mechanikách za minimální budget.
Kolik to ma prosim levelu a jde vylepsit vsechno : )
Ahoj Krupisku, klasicky si nejsem jista, co presne tim myslis Ale jestli mluvis o zbranich/zbroji, tak ve svete jich nelezi moc a jdou postupne dvakrat vylepsit (jakoby bronz – stribro – zlato, podobne jako ve Valhalle). Zbrani jsou dva typy – savle/mec a kudla. Kazda zbroj je pak jen jeden kus (zadne rukavice, boty atd.). Navic je tam jeste system „prevleku“, kdy si clovek muze nechat zbroj, ale pres ni si dat v podstate skin, ktery se uz neleveluje. Prevlek do haremu, Basimuv skin z Valhally… To jsem osobne neresila a stravila celou hru v puvodnim obleceni, jen si ho barvila
Dobry den a dekuji za odpoved ,,, myslim celkovy level, kdyz uz jsme u tech zbroji sou nejaky sety? treba ze ta zbroj ma urcity perk vlasnost ? pak me jeste zajima kolik na zacatku je udelatek a s kolika se zacina a kolik je na konci …..
Basim nema level dany cislem, ale rankem v ramci Hidden Ones (assassin, master…). Je to ale linearni a na vrchol se dostane kazdy hrac prostrednictvim hlavniho pribehu.
Skill pointy pribyvaji taky linearne, jen par jich je ve forme odmeny za zakazky.
Sety jako takove nejsou – nejsou tam zadny rukavice ani boty. Proste je to zbroj.
Kazda ma svoje pasivni schopnosti, treba silnejsi utok po perfektnim odrazeni nebo tissi vrazdeni.
Udelatek je myslim pet nebo sest? Hrac si je postupne odemyka vymenou za zminene skill pointy. Zacina jenom s vrhacimi nozi, a pokud nema zajem o dalsi, muze skoncit jen s vrhacimi nozi.
Jo myslis si ze to je vystizne co jsem chtel vedet, jeste jednou dekujia preji hezky zbytek dne ale taky i psani.
Poslední AC, který jsem hrál, byl Origins a i když jsem si ho užil, tak z obrovské mapy jsem byl ke konci už unavený. Na návrat ke „kořenům“ a k menší mapě se těším. A vzhledem k tomu, že jsem poslední dva díly vynechal, tak hádám, že ta recyklace by snad nemusela být až tak do očí bijící.