Spider-Man je nejznámější komiksový hrdina na světě. Na kontě má tři filmové série a více než sedmdesát videoher, na jejichž tvorbě se podílela legendární studia jako Neversoft či Treyarch. Aktuálně na značce pracují kalifornští Insomniac Games a nutno podotknout, že se jim příběhy pavoučího muže podařilo posunout zase o level dál. V roce 2018 jsme se dočkali titulu Marvel’s Spider-Man, ždímajícího maximum z pomalu stárnoucí konzole PlayStation 4, a o dva roky později debutu dalšího Spideyho v launchové exkluzivitce PlayStation 5 s názvem Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Nyní dorazilo plnohodnotné pokračování. Jedná se o trefu do černého, nebo se pavouček zamotal do svých sítí?
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 20. října 2023
- Výrobce: Insomniac Games (USA)
- Žánr: akční adventura v otevřeném městě
- Česká lokalizace: titulky
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 85 GB
- Herní doba: 25-30 hodin
- Cena: 1 799 Kč
Létající pavouci
Poté, co si osvěžíte příběh předchozích her pomocí šikovné rekapitulace, budete v duchu první hry plynule přeneseni z cutscény přímo do akce. A akce je to vskutku efektní. Při úvodním megalomanském boji s obřím zloduchem demolujícím celý New York City si osvěžíte základní pohyby, soubojový systém obou protagonistů a jejich speciální schopnosti. Zatímco Peter Parker spoléhá na robotické pavoučí paže, Miles Morales je doslova nabitý elektrickou energií. V rámci úvodu dojde také na představení nejdůležitější nové schopnosti – létání za pomocí roztahovacích křídel.
Tuto novou schopnost si okamžitě zamilujete. Umožní vám v kombinaci s houpáním na pavučinách lehce překonávat obří vzdálenosti města, které nikdy nespí, a které je po přidání čtvrtí Brooklyn a Queens zhruba dvakrát větší než minule. Pro snadnější plachtění využijete vzdušných tunelů, které se povětšinou vyskytují nad vozovkami a u mostů přes řeku Hudson. Bez problémů se tak dostanete z nejjižnější části Financial Districtu až do severní čtvrti Astorie, aniž byste se dotkli země (za tuto jízdu na vás bude čekat i trofej). Úžasný pocit z pohybu je tak díky novým schopnostem ještě lepší.
Tuto novou schopnost si okamžitě zamilujete.
U schopností obou Spider-Manů se na chvíli zastavíme. Celý systém byl oproti předchozím dílům předělán a výrazně zjednodušen. Během soubojů tak nebudete muset zpomalovat hru otevíráním radiálních menu a vybíráním toho správného vybavení. Vše je namapováno na tlačítka L1 (schopnosti) a R1 (gadgety). V průběhu šarvátek se vám bude stejně jako v předešlé hře nabíjet Focus bar, který můžete využít na aktivaci komba nebo na vyléčení hrdiny. Každý Spider-Man má své sady schopností, spider hračky a vylepšení obleku jsou pak stejné pro oba (podobně jako třetí, univerzální strom schopností). Nemusíte se však bát, že byste si omylem vybrali špatně. V případě, že se dostanete na maximální 60. level, budete si moci odemknout vše. Velkou míru customizace postavy pak představují alternativní obleky, kterých hra obsahuje pro oba hrdiny desítky. V tomto případě se však jedná pouze o kosmetická vylepšení.
S velkou sílou přichází… velcí nepřátelé
Příběh hry navazuje na události předchozích dílů. Pro připomenutí uveďme, že na konci Marvel’s Spider-Man objevil Miles Morales své pavoučí schopnosti a stal se tak novým parťákem Petera Parkera. Obě předchozí hry také naznačovaly příchod Venoma, jenž jako symbiot pomáhal vyléčit smrtelně nemocného Peterova kamaráda Harryho Osborna. Co však předchozí hry nenaznačily, je příchod nového záporáka Kravena. Tento zabiják se rozhodl pustit do lovu té nejnebezpečnější zvěře, kterou New York City nabízí – místní galérky Spider-Manových protivníků a eventuálně i Spider-Mana samotného.
První polovina hry se tak nese v klasickém duchu předchozích dílů, oba Spider-Mani se budou muset spojit, aby porazili prozatím nejtěžšího protivníka, zatímco každý zvlášť bude bojovat i s vlastními problémy. Peter se snaží oprostit od svého jednotvárného života Spider-Mana, najít si práci a usadit se s přítelkyní MJ. Miles se pokouší skloubit své nové schopnosti se školou, svými kořeny a touhou pomstít smrt svého otce.
První polovina hry se nese v klasickém duchu předchozích dílů.
Tuto „běžnou rutinu“ pak naruší návrat zdánlivě vyléčeného Harryho Osborna, který se po zjištění identity svého nejlepšího kamaráda rozhodne přidat do gangu Spider-Manů. Jeho vzrůstající síla a chuť symbiota po novém hostiteli pak připravuje půdu k mnohem temnější druhé části příběhu. Tu vám zde nebudu kazit, připravte se však na několik zvratů, atmosféru připomínající Vetřelce a strhující jízdu až do konce. Pokud jste viděli film Spider-Man 3, tak nejspíš tušíte, jaké účinky má přítomnost symbiota na všechny zúčastněné. Oproti předchozím dílům hra přidala větší množství pasáží, ve kterých si zahrajete i za civilní verze hrdinů. Až na několik výjimek (které jsou naopak velmi dobré) jsou však tyto části slabší a v porovnání se zbytkem hry extrémně pomalé. Obzvlášť slabé jsou pasáže, ve kterých jeden z hlavních hrdinů jezdí na kole.
Město, které nikdy nespí
Kromě klasických příběhových misí vás samozřejmě také čeká množství aktivit v otevřeném světě. Hra na vás naštěstí nevychrlí vše najednou, a lze je tedy průběžně plnit mezi většími úkoly. Podobně jako v předchozích dílech si tak dosyta užijete kradmé čištění doupat zločinců, různé bojové arény či hledání ztracených předmětů. Často při řešení zločinů dojde k situaci, kdy vám v bitce pomůže druhý Spider-Man, na konci vám dá placáka a vyrazí zase dál. I když se vývojáři snažili, aby všechny tyto úkoly byly zábavné, tak se bohužel nelze zbavit dojmu, že se místy jedná pouze o filler, který mohl být ořezaný ještě více (například ve prospěch dalších vedlejších příběhů).
Obtížnost hry mi přišla subjektivně nižší než u předchozích dílů, dá se však nastavit v několika úrovních. Pro průchod hrou, pokud se rozhodnete dokončit vše na 100 procent, si odložte přibližně 30 hodin. Není to sice tolik, jako v některých obřích open worldech, ale zároveň to zaručuje, že budete mít stále co dělat a hra se vám nepřejí. Mimo open world a příběhové mise dostanete také možnost plnit vedlejší příběhy obou hrdinů, které se tvůrcům opravdu povedly. Každou z těchto příběhových linek lze plnit pouze s předem daným Spider-Manem a potkáte během nich i několik známých z předchozích dílů.
Kromě misí vás samozřejmě čeká množství aktivit v otevřeném světě.
Odměnou za plnění těchto nepovinných misí a aktivit v otevřením světě vám pak budou materiály pro vylepšení schopností a při určitém množství splněných úkolů v každé čtvrti i odemknutí možnosti fast travelu. Právě při rychlém přesunu po mapě naplno oceníte schopnosti vývojářů využít potenciálu SSD disku konzole PlayStation 5. Načítací obrazovky při teleportu neexistují – prostě jenom vyberete jakékoliv místo na mapě a okamžitě se na něm objevíte v plné rychlosti. Podobně svižné je i střídání hrdinů, které až na drobné výjimky můžete provést kdykoliv. Tohle je opravdu ta síla SSD, kterou nám vývojáři slibovali při startu nové generace konzolí.
Technologický klenot
Grafika je až na drobné nedostatky (creepy nepřirozeně modré oči MJ mě budou strašit ve snech) na velmi vysoké úrovni. Tvůrcům se dokonce podařilo ve všech grafických režimech podporovat ray-tracing. Nastavení grafiky jsou velmi robustní a je vidět, že hra byla vytvářena a optimalizována na jedinou platformu. V základním nastavení si můžete vybrat mezi režimy Fidelity a Performance. Ten první nabízí hru v plném rozlišení, se zapnutým maximálním ray-tracingem a vysokou hustotou dopravy a obyvatel. Nevýhodou je však lock na 30fps. Performance oproti tomu sníží kvalitu některých odlesků a modelů postav, stejně jako výše zmíněnou hustotu, nabídne však mnohem plynulejší zážitek v 60fps.
Ta pravá kouzla však nastanou, pokud vaše televize nabízí podporu VRR a/nebo 120Hz. Při zapnutí těchto nastavení pak hra míří ve Fidelity na velmi hezkých 40fps (což ocení právě majitelé 120Hz panelů). Případné kolísání frameratu pak kompenzuje právě funkce VRR. Osobně jsem během hry mnohokrát střídal oba režimy, nakonec jsem však dal přednost Fidelity 40fps. Tento mód nabízí to nejlepší z obou světů. Hra také příjemně využívá haptiky a adaptivních spouští ovladače DualSense. Podobně jako u předchozích Sony first party titulů hráče potěší i česká lokalizace.
Kouzla nastanou, pokud vaše televize nabízí podporu VRR a/nebo 120Hz.
Marvel’s Spider-Man 2 spíše než revoluci přináší pořádnou evoluci. Funkční věci z předchozích dílů byly vybroušeny k dokonalosti a zbytečné, či překombinované systémy byly odstraněny. Příběh obzvlášť v druhé části nabere na otáčkách a nepustí vás až do závěrečných titulků. Zajímavé vedlejší příběhy pak zajistí, že se ke hře vrátíte i poté, co tyto titulky skončí. Nový způsob cestování městem vám umožní cítit rychlost více než kdy předtím. I přes tato vylepšení však hra stále nabízí poněkud únavný soubor (nepovinných) open world aktivit, nezbytných pro úplné vylepšení schopností vašich hrdinů. Některé pomalejší „civilní“ mise pak nabourají akční flow zbytku hry a dalo by se říct, že mohly být shrnuty v e-mailu (nebo při nejhorším v cutscénách). I přesto se však jedná o velmi kvalitní a vypilovaný titul, který by neměl utéct fanouškům Marvelu a akčních her.
Recenze
Marvel’s Spider-Man 2
Marvel’s Spider-Man 2 spíše než revoluci přináší pořádnou evoluci. Funkční věci z předchozích dílů byly vybroušeny k dokonalosti a zbytečné, či překombinované systémy byly odstraněny. Příběh obzvlášť v druhé části nabere na otáčkách a nepustí vás až do závěrečných titulků. Zajímavé vedlejší příběhy pak zajistí, že se ke hře vrátíte i poté.
Líbí se nám
- přepínání mezi postavami
- vylepšený bojový systém
- pavoučí křídla
- české titulky
- Venom
Vadí nám
- některé civilní mise
- open world grind
Zajímalo by mě, jak by si někteří lidé představovali ,,správný“ druhý díl. Napsat znovu celý engine úplně od začátku? Vyhodit všechny assety a začít od znova? Zasadit Spider-Mana třeba to Berlína? Tenhle západní tok myšlenek, že s každým novým dílem musí být celá hra postavená úplně od začátku, je tak strašně toxickej.
Jsou zkrátka hry, které mají na prvním místě především příběh, dialogy, postavy a jejich vztahy, a né to, jestli je znovu použítá stejná animace běhání nebo zasazení hry. Hlavně zrovna tady Spider-Man, jehož hlavním pilířem je právě postava Petera, který žije v New Yorku a bojuje dennodenně s různorodými padouchy.
Kdyby průměrný hráč věděl o sérii Yakuza a Like Dragon, která má jedenáct her se stejným protagnistou a je zasazená ve stejném městě, které má s každým novým dílem pouze větší textury, asi by jim ze skořápky vypadnul mozek.
Stejný je to s kritikou otevřeného světa a vedlejších questů. O TOM TA HRA JE. Sbírání ,,collectibles“, dělání vedlejších úkolů, to jsou všechno věci, které tu hru dělají hrou. Jestli s tímhle máte problém, tak hra zkrátka není pro vás. Je to asi jako, kdybych si stěžoval, že v Dark Souls je za každým rohem boss, kterého porazím až na patnáctý pokus a musím za ním pokaždé pět minut běžet…
Spidey je můj nejoblíbenější supderhrdina a předchozí díl je jednou z mých nejoblíbenějších her vůbec, takže jsem připravený ho bránit, jak dlouho bude jenom třeba. Pokud teda tady na ten komentář nezapomenu
Plnej souhlas!
Asi tak jak vypada treba druhej a treti Zaklinac.
Obrovskej skok ve vsem. V grafice, hratelnosti, pribehu.
Kolik bodů si mám odečíst, když mimo zmíněné kvality hledám originální herní zážitek, neotřelé mechaniky, hru která ve vás zůstane a nejde o pouhý konzumní produkt, který je možná zábavný ale co do herní výstavby vyprázdněný, unylý, generický, hrající na jistotu, nezapamatovatelný? Kdy když se má jednat o pokračování, tak jde pocitově „o úplně novou hru,“ něco jako Last of Us 1 a 2, Resident Evily, The Elders Scrolls? Není tohle analogie pro Star Wars seriály od Disney? Protože přesně tohle mi intuice říká že to je.
Jestli tě text recenze nepřesvědčil a hra nesplňuje to, co u nich hledáš, tak je přece výsledná známka naprosto irelevantní.
To přepínání mezi postavami nemám rád. Rád hraju za jednu postavu celou hru.
jo mám to dost podobně a ještě totální redflack pro mně je že každá postava má rozdílné schopnosti
Pokud chces aby jine postavy meli stejne schopnosti, porid si xbox kde mame call of duty, forzu tam mas za jednu postavu vzdy stejne schopnosti pridej se na stranu praveho gamingu
s tim sem se pral a vlastne stale peru u gtav, ktery nejsem schopnej na xtej pokus po 10 letech dohrat..
Cena za 1800 mě přijde pěkně přestřelená, když to člověk dopravě za pár dní a znovuzahrání nemá moc význam.
Mě zase vůbec. Tady lidi strašně brečí jak jsou hry drahý, že desítky hodin strávené ve hře stojí dva tisíce. A potom zaplatí s přítelkyní a občerstvením litr za dvouhodinový film v kině a vůbec jim to nepřijde drahý. Kde to kurva jsme?
Jakou přítelkyní? Většina tady těch “borců” viděli nahou holku tam maximlaně v pornu a když, tak rozhodně nebyla moc hezká. Takový Jarda/ Jmeno je toho jasným dukazem. O něho si holka neopře ani kolo 😃🫠
Moje žena je jasná devítka jestli víš co to znamená. Což netusíš. Vy arabáci rádi škálu od – 1 do – 10… Ty arabskej přizdisrá#£&či – jen soudim dle jména… Jako ty. Očekávám ban, ale tahle verbež jinak nerozumí…
A co jako ? Já dám 10 jenom za benzín na měsíc někdy i víc ,, taky cigára mně stojí skoro 10 za měsíc ale to neznamená že utíkám koupit Spidermana za dvojku,,
Všechno má svoji cenu i hodnotu a když někomu přijde hodně za Spidermana 2 tisíce
Tak je to prostě hodně ale třeba když jsem dával 2 tisíce za jiné hry to mi hodně nepřišlo ,,
10 za ciga? tak to tu uz s nama dlouho nebudes
Nejlepe zadarmo
Skoda, timhle hodnocenim se hry nikam neposunou.
Nevedet ze je to dvojka, mam pocit ze se divam na nejaky dlc k jednicce.
Ktera ve 3/4 zacla nudit a pribeh se stal uplne predvidatelnym.
Tohle nikdy nemuze dostat 9/10 ta je urcena pro hry jako Zaklinac, nebo God of War, originalni hry. Ne prachsprosta kopirka prvniho dilu.
God of War? Souhlasím pokud myslíte původní trilogii. Pokud myslíte ty dva nepovedené pokusy o „God of War alá Dark Souls“ s nekonečným mlácením naklonovaných protivníků, střílením sekyrou a otravnými postavami, tak pochopitelně nemůžu souhlasit ani v nejmenším.
Vy jste to hrál? Jelikož každý si chválí že to není jen kopírka jedničky ale daleko obsáhlejší dílo Doporučil bych počkat až na zahrání, že GoW:Ragnarok je jen DLC pro jedničku se taky říkalo…
Víc není co dodávat.
A tohle má co společného s tím že to je jako jednička? Takové aktivity přeci má každá open world hra. I kdyby udělali od základu na jiném enginu s novými assety novou hru, tak tam ty mechaniky budou, co přesně to vypovídá o tom že to je DLC pro jedničku?
ta grafika na ps je tragická
Vypadá to skvěle. I konkurence Spíďu blahořečí! Další kousek narvaný obsahem. Jenže když je člověk po kořen zanořen do Lords of the Fallen… Pavouk musí počkat.
Jak musí počkat? Vždyť nemáš konzoli…nebo si přišel po kořen hypovat LotF?
samozřejmě že přišel😂 na tohle mu nemůžeš vůbec reagovat, kus sh*tu😂😂
Škoda, že vždycky po tom co ho někdo utře, tak už neodpoví..
pred nedavnem o tobe mluvili kuci na vortexu a ne moc v dobrym… ehm
Nebreč když máš xbox
jarousku, je to marny, je to marny, je to marny… uz aby byl patek!
Já zde nic nenapsal
je mi to jasny
Díky za recenzi. Rád bych se ještě zeptal. Zmizeli z hlavních misí stealth mise za MJ (nebo někoho jiného bez schopností)? I když oceňuju jistou změnu, tak mě tohle vůbec nebavilo. Kolik hodin trvá čistě hlavní linka? A když už se vyzdvihují vedlejší mise, jsou dobře napsané (jako zápletka) nebo designově navržené (jestli to je víc než „někoho zachraň nebo zmlať 5 chuligánů).
Stealth mise za jiné postavy jsou stále ve hře, ale MJ je tentokrát ozbrojená, takže odsýpou rychleji. Dohrání na Platinum Trophy mi zabralo třicet hodiny, příběh bych odhadl na zhruba 15-20 (nicméně minimálně vedlejší mise bych určitě doporučil). No a vedlejšáky rozhodně stojí za to, jsou ve hře zvlášť pro každého Spider-Mana a vystupují v nich i postavy z předešlých dílů
Díky za recenzi. Těším se jak malej Jarda
Ahojky já taky