Plošinovky jsou žánrem, kde není o konkurenci nouze. Přesto k nám stále doráží nové projekty. Jednou z aktuálních novinek je Bzzzt výtvor českého vývojáře Karla Matějky, na který se podíváme v následujících odstavcích naší recenze.
Platforma: PC
Datum vydání: 13. 11. 2023
Vývojář: KO.DLL
Vydavatel: CINEMAX, s.r.o.
Žánr: 2D plošinovka
Česká lokalizace: ano
Multiplayer: ne
Dat ke stažení: 478 MB
Herní doba: 2 – 3 hodiny
Cena: 499 korun (Xzone)
V Bzzzt je budoucnost plná robotů
Příběh tohoto díla se odehrává v roce 4096 na Zemi, kde je už robotizace nějaký ten pátek v plném proudu. V jedné vědecké laboratoři však vznikl robot ZX8000 s potenciálem zastínit všechny dosud vytvořené plecháče. Než je ale opravdu řádně otestován, objevuje se na scéně vědátor Badbert s touhou ničit. Vašim úkolem není v Bzzzt nic menšího než tohoto padoucha zastavit. Nejdříve se k němu ovšem musíte dostat. Vyprávění je to relativně nenáročné, má však přeci jen pár zajímavých momentů. Prim však u většiny 2D plošinovek nehraje děj ale to, jak jsou zpracovány herní úrovně, na které vás vyšlou.
V tomto případě mi přijde, že se autoru tohoto díla podařilo naplno využít osmdesátkový potenciál, takže tu máme velmi pěkně zpracované úrovně, u nichž vás během hraní zaujme hlavně skutečnost, jak se pomaličku mění jejich formát. V úvodních misích čelíte jen relativně malému množství nástrah a dostání se z výsadkového bodu k teleportační platformě není náročné. Jakmile ale za sebou máte několik instancí začíná přituhovat kvůli přítomnosti nových schopností a prvků, s nimiž se musíte naučit pracovat při svých plánech na úspěšné zdolání celé instance. Primitivní cirkulárky jsou vystřídány laserovými paprsky a pomalu se šinoucí roboty také po čase nahradí dynamičtější protivníci.
A právě transformace herního světa, a především přidávání nových výzev podle mého názoru patří u Bzzzt mezi aspekty, jimiž si vás tahle hra dokáže získat. V některých okamžicích vám dokonce dovede vykouzlit některou z daných situací úsměv na tváři, protože vás překvapí kreativita, s jakou jsou určité prvky zakomponovány do herního světa. Osobně jsem byl zaujat třeba robůtky rozbíjejícími testovací vitríny a následně běhajícími za hlavním hrdinou ve snaze ho odpálit. Nevím zda to byl záměr, ale ihned jsem si vzpomněl na první Half-Life, kde šlo s podobnými potvůrkami pracovat a vysílat je vstříc nepřátelům. Paleta robotických protivníků je tu slušná a nebál bych se říci, že se jedná o zapamatovatelné kousky, i když samozřejmě nesmíte mít příliš velké nároky.
Vašim nepřítelem v tomto titulu však nejsou pouze negativně jednající roboti. Dalším protivníkem se vám stane čas. Pokaždé vám totiž běží stopky, které ukazují ideální čas pro pokoření dané mapy. Když úroveň zdoláte pod časovým limitem, tak dostanete body navíc. Stejně tak obdržíte nemalý počet bodíků také za to, že seberete všechny dostupné šroubky. Na konci každé akce pak máte možnost vidět, jak se vám podobně jako v osmdesátkách započítávají bodíky.
Jak těžké si to uděláte, takové to budete mít
Herní doba je v Bzzzt definována primárně tím, na jakou úroveň obtížnosti se tento kousek rozhodnete hrát. Za základní náročnost se dokážete na konec celého dobrodružství dostat relativně rychle. Méně šikovným hráčům to zabere něco okolo tří hodin, a to zde pracuji vyloženě s myšlenkou toho, že se hra dostane do rukou těm, kteří nemají s hraním žádné zkušenosti. Jako pomyslné navýšení herní doby tu funguje zvýšení obtížnosti. Proč tomu tak je? V jednoduchém režimu máte celkem tři životy, takže vám dává možnost dělat chyby a opakování nastává až po vyčerpání vašich „sil“.
Normální náročnost tu stojí na tom, že úrovně vyloženě po jakékoliv chybě opakujete. Dotknete se před finálním bodem elektrického plotu? Smůla dáte si celou instanci pěkně od začátku. Některé komplexy si díky této skutečnosti zopakujete opravdu mnohokrát, protože neudělat krok vedle je občas náročnější, než by se mohlo na první pohled zdát. A co teprve, když se snažíte dosáhnout co nejlepšího výsledku v rámci času a sesbíraných šroubků, to pak často děláte jeden kiks za druhým. Největší výzvou je pak v Bzzzt třetí z nabízených stupňů obtížnosti nesoucí příznačnou jmenovku Šílená. Ten je totiž spojen s tím, že máte pouze sedm životů na celou hru, takže v rámci 52 úrovní můžete udělat pouze jasně daný počet chyb. Jakmile své pokusy vyčerpáte je konec.
Fandům žánru udělá Bzzzt radost
Karel Matějka vytvořil hru zaměřenou na specifické publikum. Bzzzt je povedeným retro zážitkem, který vás nechá si vychutnat časy dávno minulé ve vizuálně i hratelnostně přívětivém formátu. Celek sází na dobovou hudbu, povedené zpracování úrovní, nepřátel a především na nostalgii. Jeho tvůrce vlastně plní vše, co slibuje v prezentovaných materiálech, máme tu osmdesátkovou hru ve slušné formě. Je však otázkou, zda mu to v současnosti bude stačit k úspěchu, protože konkurence není vůbec malá a její velká část sází více než na vzpomínání na inovace schopné jí odlišit.
Recenze
Bzzzt
Bzzzt je dobrou 2D plošinovkou, která svým zpracováním nevybočuje ze zajetých žánrových kolejí, což není vyloženě špatně, ale na dlouho si jí zřejmě nezapamatujete. Zacílena je primárně na milovníky nostalgie, kteří si mohou k finálnímu hodnocení klidně jeden až dva bodíky přidat.
Líbí se nám
- Obstojná hratelnost
- Zajímavě navržené překážky
- Slušně zpracované úrovně
Vadí nám
- Relativně krátká herní doba
- Žánrová nevýraznost
No ta herní doba 2-3 hodiny mě hodně zarazily.. No jsem zvědavý, jak dlouho to vydrží mě, už jsem pomalu začal hrát.
Dcera má šest let a je asi v polovině po hodině a čtvrt. Sice jsem jí to nedal na normální či šílenou, avšak v základu je tam navyšovacím faktorem času ta nutnost celé ty instance opakovat při sebemenším přešlapu. S možností udělat chybu je 5 hodin herní doby vyložená Fata morgána.
Tak jak je to s tou herní dobou, indian píše: „Hlavní linka vás zabaví na zhruba pět hodin“
Jak píši v textu, je to především postavené na volbě obtížnosti. Když vás nebaví opakovat každý level tak to zabere něco okolo dvou hodin a možná i výrazně méně. Přiložil jsem popřípadě ještě obrázek s finálním výsledkem.
Je hezký že dáváte prostor i lidem co neumí moc psát, ale nechcete ještě doručit čtenářům nějakou důstojnější recenzi?
Bohužel, u článků od Zemana to tak je. Souvětí z 8 vět, u kterých se člověk jednoduše ztratí. Navíc pro člověka, který se neorientuje v herním světě jsou všechny jeho články nečitelné.
hovadina tak za 1e když moc
Proč myslíte?