O potenciálu Against the Storm jsem vás informoval už v našich dojmech z hraní. Již v dané době se totiž jednalo o velmi zajímavé dílo, které dokázalo za pomoci jednotlivých herních mechanizmů zaujmout. Mělo však své mouchy. Nyní tu máme finální verzi. Jak moc se hra oproti předběžnému přístupu posunula, vám poví následující řádky naší recenze.
Platforma: PC (recenzovaná verze)
Datum vydání: 8. 12. 2023
Vývojář: Eremite Games
Vydavatel: Hoodes Horse
Žánr: Roguelite strategie
Česká lokalizace: ano
Multiplayer: ne
Dat ke stažení: 4,78 GB
Herní doba: 90 – 180 hodin
Cena: 710 kč (Steam)
V Against the Storm nad sebou máte netrpělivou královnu
Konce světa mají v různých vesmírech odlišné podoby. V univerzu Against the Storm je primárním apokalyptickým jevem Morbouře, která se objevuje vždy po určitém čase a maže z povrchu zemského vše, co se jí postaví do cesty. Je jedno jak krásná byla vaše série osad. Po určité době zkrátka zmizí a s nimi vše, co se vám podařilo vybudovat. Vašim úkolem je v tomto díle proto nalézt odpověď na to, jak celý proces zastavit a zajistit svému lidu šanci na to, že se mu bude žít lépe a nebude už nikdy nucen vracet se do útrob nezničitelného, avšak ponurého Doutnajícího města.
To tu představuje sídlo celé civilizace, ze kterého panuje nesmlouvavá královna toužící nikoliv po výmluvách, nýbrž výsledcích, což vám dá nejednou patřičně najevo. V rámci příběhu se vydáváte budovat osady, které slouží jako ukázky vaši schopnosti plnit touhy zdejší panovnice. Právě to totiž děláte. Snažíte se plnit úkoly a pomaličku tak expandovat nejen vámi kontrolovanou vesničku, ale také škálu budov, k nimž máte přístup.
Na úplném začátku vaší cesty máte v Against the Storm po ruce jasně daný počet struktur, které je možné postavit. A často to vlastně ani nejsou struktury, nýbrž pojízdné vozíky a jednoduché stánky, z nichž obyvatelé nové kolonie vyráží dobývat okolní les. Každá z kolonií tu prakticky těží z toho, co dokázala ta předchozí. Nikoliv však díky tomu, že by vám někdo přesunul veškeré zdroje, nebo vás aktivně zásoboval. Hlavní jsou tu zkušenosti a nové plánky, které během svého budování získáte.
Nic tu ovšem nemáte úplně jisté. Against the Storm totiž není pouze budovatelskou strategií, ale také roguelite titulem, což v praxi znamená, že jen máloco máte během hraní zaručené. Po odstartování nové vesnice se vám vždy vygeneruje mapa a škála budov k nimž budete mít přístup taktéž nebude totožná jako v předchozím pokusu. Tedy základní spektrum ano, nikoliv však pokročilejší struktury. Ty si totiž otevíráte tak, že získáváte královninu náklonost, díky níž pak dostáváte v rámci mise přístup vždy k určitému objemu struktur.
Náhoda vám nebude vždy přát
Paleta toho co je možné postavit je na poměry žánru neskutečně pestrá. Určité budovy tu pak mají více podob, které vyžadují pro chod trošku jiné podmínky. Když je však splníte, jste schopni produkovat některé suroviny daleko efektivněji než v případě, že vsadíte na výrobu v základních strukturách, které za stejný vstupní náklad vygenerují o poznání méně než pokročilé stavby. Po většinu partií se k novým stavbám dostáváte prosekáváním lesa a plněním už zmíněných výzev vaší drahé panovnice. Musíte mít ovšem štěstí. Když vám totiž nebude přát, klidně se vám může stát, že namísto potřebných produkčních řetězců dostanete ty, pro něž nemáte využití.
Na první pohled se to může zdát jako detail, jenže v Against the Storm záleží často na každém detailu. Jednou jsem kupříkladu vsadil na to, že si založím farmářskou osadu. Myšlenka to byla pěkná, jenže les mi nepřál. Namísto pestré škály bodů, kde bych mohl pěstovat své plodiny, se mi pod ruku dostal pouze neprostupný hvozd s takřka nulovým potenciálem na to, v něm něco pěstovat. Co si budeme povídat, to co následovalo nebylo úplně pěkné. Štístko se na mě naštěstí usmálo ve výběru královniných zpráv, které městečku dodávají jisté bonusy. V jedné z nich mi totiž byl nabídnut kanibalizmus.
Sice se mi vyhrát nepodařilo, avšak kolonie v Against the Storm přežila o něco déle, což se též počítalo, protože mi za vedení mého městečka byl dán slušný objem zkušenostních bodů. Ty jsem následně přetavil v hlavním městě v různé permanentní bonusy. Zatímco s nimi můžete po aktivování počítat vždy, s městečky, kterým vaše práce dala možnost vzniknout nikoliv. Herní svět se totiž „vždy“ po určité době resetuje skrze Morbouři a jediné co zůstane na mapě stejně jako předtím je Doutnající město. Musím uznat, že tempo jakým zkáza přichází je neúprosné.
O nic méně však není přívětivá královna. Přestože máte často relativně fungující osadu, když dost rychle nerealizujete její touhy během chvíle vaši cestu ukončí a vy můžete budovat od znova. Nepřítelem tu není pouze královna, ale také samotný hvozd. V něm sice neprobíhají žádné velkolepé bitvy, avšak jeho obyvatelstvo musíte upokojovat skrze pracovníky. Celkově mi tu občas přišlo přežití dosti o náhodě. Stačilo dostat pár špatných karet, nebo narazit na místa se zásadnější hrozbou a už to jelo. Optimalizace a celková hratelnost však prošla slušným vývojem, za což autory chválím.
Against the Storm je překvapivě tvrdou strategií
Už v předběžném přístupu roguelite strategie Against the Storm excelovala. Během vývoje se tvůrcům podařilo zbavit technických nedostatků, díky čemuž tu nyní pro nás mají výbornou budovatelskou strategii, která hráče staví před neustále se měnící svět plný budovatelských výzev spojený se schopností adaptovat se. Komplet ve všech ohledech exceluje.
Člověk se však po většinu času musí smířit s tím, že když mu štěstí nebude přát i ta sebelépe vymyšlená osada může padnout. Pokud vám ale štístko přeje, tak se můžete těšit na příjemné budování. Against the Storm bych doporučil primárně těm, kteří se nebojí výzev, protože ty tu naleznete takřka vždy. Za sebe bych možná uvítal menší míru náhody, nikdy však nemůžeme mít vše.
Recenze
Against the Storm
Against the Storm je mistrně zpracovanou roguelite strategií, jejímž tvůrcům se podařilo namixovat dva oblíbené žánry. Díky jejich práci vznikl jedinečný titul, který rozhodně stojí za pozornost. Musíte ovšem počítat s tím, že ne vždy vám budou sudičky přát.
Líbí se nám
- Fungující koncept výrobních řetěžců
- Extrémní znovuhratelnost
- Vysoká návykovost
- Brilantně namixované mechanizmy
Vadí nám
- Náhoda vám občas dokáže slušně pokazit život
Pro nováčky dám pár tipů jak hrát aby se předešlo frustraci
1. Postavte okamžitě 2x drevorubeckou boudu a obsadte ji bobry.
Rovnou postavte cesty a 4x obytný barák obyčejný
Podle situace barák na sběr jídla, které máte na startu k dispozici ve svém prvním háji
Pokud jsou tam sutry i boudu na ně a stačí do ní jednoho dělníka. Odpauzujte a dejte rychlost 1.5-3
2. Vyberte směr k velkým hájům a postavte trh aby obchodník přijel +- ve stejný čas jak se prokopete do velkého háje a zapne se event. Často se stane, že je na něj potřeba materiál, který nemáte, ale obchodník ho má.
3.focus na velký háje. Eventy v nich dělat až po bouři pokud snižují odhodlání.
4.snazit se držet nevraživost lesa na 0-1 jde to. Nebojte se mít vysokou netrpelivost královny. Snižuje nevraživost lesa.
Za každý bod splněneho úkolů klesne sice o bod netrpelivost královny, ale zase se zvýší les což má často za následek snížení odhodlání lidi.
Úkoly berte pokud možno ty nejjednodušší a vyhýbat se balíčkum pokud to jde. Kradou hodně surovin a na easy to pak zbytečně trvá.
5.Pokud se dostanete do těžké oblasti (hodně vzdálená od města) a bude potřeba obětovat nějakou rasu, udělejte to a nechte si jen dvě pro kterou máte suroviny
6.nevzdavat to. Snažte se těžit maximum surovin když vám nesedne výběr budov, prodávat co jde a kupovat co je potřeba k jídlu
7.ty budovy vybírejte až po otevření prvního velkého háje. Pokud ovšem hned v prvním výběru bude pec? Která mění dřevo na uhlí a máte i ještěry hned to klikněte. Uhlí je nejlepší surovina do krbu a pak vám bude zbyvat kopec dřeva na prodej. Stačí tam dát jednoho jestera. A máte vystaráno do konce hry (mise)
Dělám to stejně
Zaujalo mne to.
Znamená to, že když se nebudu držet výše uvedených rad, tak hra bude frustrující a tudíž nebude zábavná? To mi přijde podezřelé. A při tom tady dostala devítku.
Přemýšlím, jestli jsi troll, nebo jsi měl potřebu napsat něco za každou cenu.
Koukni na steam na hodnocení 17600 lidi hodnotí 95%
Hra je dost těžká a první kroky ve hře jak jsem psal nejsou jednoduché. Takže pro lidi, kteří se úplně neorientuji a mohli by to vzdát, jsem sepsal pár bodů. Můžeš hrát jak chceš a dělat začátečnicke chyby. Pokus – omyl – win.
Tak to zřejmě není. Postupů je více, primární myšlenkou je to, jaký se vám osvědčí, zkoušel jsem více alternativních cest, avšak výsledek byl vždy jiný. Někdy osada prospívala lépe, jindy zase více. Sázka na určité cesty je však jistější než na jiné. Tak je to podle mého názoru ale ve všech strategiích, které je možné na trhu nalézt.
hral jsem z passu zadarmo a jsem rad, ze jsem to nekoupil, nechapu to vseobecne nadseni, ta hra ma z pohledu strategicke hry vsechno spatne… nesedlo me spousta veci, hlavne tedy stezejni prvek – roguelite a nahoda, navic prilis velky duraz na mikrovani a jako tresnicka na zkazenem dortu je casove omezeni na vsechny mise… proste ne-e, me to fakt nesedlo
Tak je to primárně o tom, jaký formát hráči sedí. Jakože ty časové limity jsou něco, o čem se dá dost diskutovat, protože někdy je ten tlak možná příliš velký, většinou mi to ale sedělo a neměl jsem až tak velké problémy. Na nejvyšších obtížnostech to ale musí být slušné peklo.
Upřímně. První 2-3hod sem vůbec netušil co mám dělat a proč každá osada jde k čertu. Spálil jsem 4 po sobě a byl velice velice frustrovaný. Naštval se a dal refund.. Jenže jsem měl přes 2hod odehrané a steam mi to zamítl. Druhý den jsem si prošel znovu celý tutoriál, podíval se na pár návodu na jutub, přečetl nějaké tipy. Sice sem z toho byl pořád jelen, ale nevzdal to. Teď tam mám přes 50hod a hra mě neskutečně baví. Už otevírám 3 pečeť. Nespalil jsem jedinou osadu ani na veterána. Hra je teď na steamu za 20€ což se hodí.
v passu je zadarmo, takze refund neni problem, navic me stvalo podmineni obtiznosti zaverecnou odmenou, myslim, ze prvni 3 obtiznosti byly jednoduche a na 4. (nebo to byla treti?) jsem uz nebyl schopnej vyhrat – myslim, ze herni systemy jsem pochopil, ale vesmes jsem na vyssi obtiznost prohraval na casovej limit, nikoliv selhani vesnice a bohuzel vzhledem k zaverecne odmene bylo nutne hrat vyssi obtiznost, jinak se nedostavalo moc tech „chleba“ a exp do hlavniho mesta…
Hraju 1-2 obtížnost. Hra odsypa rychle, není potřeba se trápit. Až ke konci cyklu vybírám 3 obtížnost. Bohužel /dík jsem si nevšiml, že je hra v passu a koupil za 500 na steamu. Faktem je, že bych o ni ztratil zájem, protože je fakt těžká ty první hry, kdy v tom člověk fakt plave. Nejvíc mě ale štve, že ty budovy jsou si hodně podobné a jak mam víc her za sebou, tak se mi plete co vlastně tuhle misi mám. Musím dělat mezi koly přestávky