Japonské vývojářské studio s příznačným jménem Team Ninja nám již dlouhé roky naděluje náročné akční hry s důrazem na intenzivní souboje zblízka, vyžadující nejen rychlé reflexy a pevné nervy. Mezi jejich nejslavnější série patří třeba hry Ninja Gaiden nebo Nioh, jehož druhý díl se může velmi směle řadit mezi jedny z nejlepších zástupců soulslike žánru. Pro svoji nejnovější hru se rozhodli výrazně přidat na rozsahu a výpravnosti, díky čemuž nám nabízejí své první dobrodružství s otevřeným světem, připomínajícím třeba sérii Assassin´s Creed. Navíc v tomto světě vypráví hodně ambiciózní příběh, který je výrazně větvený a nelineární. Samozřejmě nechybí ani jejich tradičně kvalitní soubojový systém nebo záplava lootu.
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 22. 3. 2024
- Výrobce: Team Ninja (Japonsko)
- Žánr: ARPG s otevřeným světem
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (coop až pro 4 hráče)
- Dat ke stažení: 96 GB
- Herní doba: 40+ hodin
- Cena: 1799,- Kč (Alza)
Strastiplná cesta Rónina
V druhé polovině 19. století se Šógun rozhodl ukončit období odloučenosti Japonska od zbytku světa a otevřít se návštěvám i spolupráci s cizinci, přivážejícími nové zboží, technologie i zbraně. Spolu s tím ale do země dorazily také nové problémy nebo třeba nové nemoci, což pohromadě s celkovým ohrožením tradiční japonské suverenity a kultury velmi špatně nesly některé části společnosti, které se následně postavily na odpor – jak cizincům, tak vládnoucímu Šógunovi. Výsledkem byly roky krvavých povstání i odvetných poprav. A právě do tohoto období se zapojíte jako jedno z dvojčat, jejichž vesnice byla vyvražděna a vy i váš sourozenec následně dostanete výcvik coby „Veiled Edge“, tedy elitní bojová dvojice samurajů.
Jedním z velkých kladů hry je celkový důraz na rozhodování hráče, který se projeví i v tom, že si podobu obou dvojčat budete moci nastavit v editoru zcela podle sebe (včetně pohlaví obou sourozenců). Po tragických událostech během prologu hry zůstanete coby osamělý Rónin odkázání jen na sebe a vydáváte se na toulky rozlehlou zemí, zmítanou stále krvavějšími nepokoji. Na svých toulkách se seznámíte s historickými postavami, stojícími na obou stranách konfliktu a budete se muset rozhodnout, ke kterým z nich se přidáte – dokonce to můžete zkusit hrát i na obě strany zároveň (s odpovídajícími následky). Co se rozhodně musí hře nechat, nabízí pocit opravdové svobody a volby, ať už se jedná o toulání jejím světem, příběhová rozhodnutí nebo bojový styl vaší postavy. Nechybí bohatá nabídka kostýmů a zbraní, včetně transmogu (možnost změny vzhledu předmětu).
Pocit svobody a volby pro toulání světem, příběhová rozhodnutí i bojový styl.
Obzvlášť to úvodní rozhodnutí, zda se přidám na stranu Šóguna nebo separatistů, byl pro mě hodně silný zážitek: vyloženě jsem asi na deset minut odložil ovladač a zíral na obrazovku, zvažující pro i proti obou stran – nejen z filozofického hlediska, ale také s ohledem na sympatické postavy na obou stranách, které jsem tou dobou již stihl poznat. Nakonec jsem se rozhodl schválně zkusit co nejvíce změnit dějiny a přidal se tedy na tu stranu, která nakonec ve skutečné historii Japonska prohrála. Ačkoliv to ale vedlo k řadě zajímavých situací a také ke smrti některých postav, nakonec jsem měl stejně dojem, že tvůrci nejsou Quentin Tarantino a netroufnou si historii opravdu výrazně přepsat – příběh má většinou tendenci přeci jen sklouznout do určených kolejí, pouze s dílčími rozdíly.
Ostří meče
Hry tohoto studia ale většinou na příběhu nestojí. Jejich těžištěm bývá mimořádný bojový systém a ani zde tomu není jinak. Přestože je mírně zjednodušený, vychází ze základů položených sérií Nioh a přidává do ní špetku inspirace z dalších příbuzných her, jako je třeba Sekiro. Naprosto zásadní roli tedy hraje ukazatel výdrže, který pro vás i nepřátele definuje schopnost udělovat i odrážet rány, případně uskakovat. Jakmile vy nebo protivník výdrž „přečerpáte“, na pár vteřin se zapotácíte – to je moment, kdy nepříteli můžete zasadit speciální „dorážecí“ úder. Jedním z nejúčinnějších nástrojů jsou správně načasované protiúdery, s náležitě adrenalinovým řinčením oceli. Nechybí ani úskoky nebo možnost použití sekundární zbraně, jako jsou lano s kotvou, vrhací hvězdice, revolver a tak dále. V řadě misí je dostatek prostoru také pro tiché plížení a zákeřné popravy zezadu. Samotné souboje jsou pak náležitě krvavé a brutální, včetně usekaných hlav.
Správně načasované protiúdery s náležitě adrenalinovým řinčením oceli.
Ačkoliv hra nabízí trojici nastavitelných obtížností, nenechte se mýlit: i na tu nejjednodušší budou někteří bossové, kteří pořádně otestují vaše reflexy a trpělivost. Obzvláště pokud se na vás vrhnou dva extra silní nepřátelé zároveň. Naštěstí i vy máte možnost brát sebou do jednotlivých příběhových misí pomocníky, ať již ovládané AI (na které se ale můžete přepnout a ovládat je přímo) nebo v doprovodu až tří dalších online hráčů. Podobně jako v jiných souls hrách tedy platí, že případné záseky může vyřešit doprovod zkušenějšího nebo lépe vybaveného spoluhráče. Pokud jde o AI parťáky, tam je důležité plnit pro ně vedlejší mise, dávat jim dárky a říkat jim v rozhovorech, co chtějí slyšet – čím lepší vztah s nimi máte, tím více vám odemknou pomocných bonusů.
Pokud jde o celkové zpracování hry, je dokonale funkční a sem tam vás příjemně překvapí nějakým tím působivým výhledem do krajiny nebo dramatickou a dojemnou filmovou sekvencí. Nelze ale nezmínit, že citelně podobná hra Ghost of Tsushima z roku 2020 zvládla nastavit laťku audiovizuálního provedení a celkové estetiky tématu historického Japonska tak vysoko, že se jí zřejmě jen tak nikdo nepřiblíží. Otevřený svět v této hře samozřejmě nabízí plejádu tradičních nepovinných aktivit, od čištění nepřátelských ležení po hledání ztraceních koček: jsou to žánrová klišé, ale pořád fungují, pokud o ně stojíte. Za vyzdvihnutí rozhodně stojí grafické režimy, kdy v nastavení pro výkon se hra většinu času drží dostatečně blízko slíbených 60 fps, což citelně zlepšuje dojem z akce.
Recenze
Rise of the Ronin
Pokud vás láka samurajská tématika, nejspíš vám nebude vadit, že audiovizuální zpracování nedosahuje na špičky žánru. Dostanete totiž rozsáhlou a hlubokou hru, ve které můžete zkoumat příběhové větve, vychutnávat brutální bojový systém napříč několika obtížnostmi a navíc k tomu přibrat také online spoluhráče.
Líbí se nám
- Adrenalinový a brutální bojový systém
- Nepovinný kooperativní multiplayer
- Náročná příběhová rozhodnutí
- Přitažlivé téma a zasazení
- Bohatý a pestrý loot
- Transmog
Vadí nám
- Relativně slabší výtvarné zpracování
- Tendence příběhu korigovat změny
První exkluzivita na PS5, kterou nebudu mít ve sbírce. Vypadá to na poměry PS5 exkluzivit naprosto otřesně.
Tohle je první recenze, která není tak kritická jako jiné,co jsem četl. Škoda slabší grafické stránky, jenž hodně lidí odradila od této hry. S tím, že Ghost of Tsushima nastavila laťku her ze Samurajskou tématikou,je pravda, sám jsem Ghosta dohrál doslova jedním dechem.
Team Ninja taky naskočil na mánii open-world her. Těžko říct, kdy hru začali dělat, ale nejspíš někdy po dodělání Nioh 2, takže docela pozdě. Kdysi bych byl nadšený, teď už jsem z toho pobíhání (v případě například her jako Xenoblade Chronicles, Dragon Dogma apod.) nebo ježdění (Tsushima, Elden Ring) už unavený.
absence cestiny chybi… kurnik
Absence češtiny právě že nechybí
Škoda že není cz
S ohledem na aktuální mánii kolem seriálu Šógun jim to načasování vydání hry vyšlo perfektně.
Tak to je bída. 8 :/