Tvůrci z Insomniac Games se systému PlayStation rozhodně nebojí. V průběhu několika let pro něj totiž vytvořili dvě ikonické postavy, které definovaly žánr akčních hopsaček – dráčka Spyra a dvojici Ratchet & Clank. Exkluzivní spolupráce se po delším období opakuje a můžeme tušit další herní hit. Rozdíl je pouze v tom, že se američtí vývojáři nemuseli pouštět do vymýšlení zbrusu nového charakteru, ale místo toho navázali úzkou spolupráci s komiksovým gigantem Marvel. Na obrazovky našich televizí tak může přisvištět prostořeký teenager s jizvou po radioaktivních kusadlech – Peter Parker alias Spider-Man. A my se dnes podíváme na zoubek jeho nejnovějších dobrodružství.
- Vychází na: PlayStation 4
- Datum vydání: 7. září 2018
- Žánr: Akční adventura
- Česká lokalizace: Titulky
Nový záporák na scénu
Co nás baví na pořádném superhrdinském fláku? Každý se bude asi vyžívat v něčem jiném, ale dle mého úsudku je recept složen ze sympatického hrdiny (může mít i temnější rysy, ale na to jsou specialisté kolegové v DC), pořádné skupiny záporáků, řízných hlášek a kvalitní akce. Aniž bych chtěl nějak moc předbíhat, tak poznamenám, že v nejnovějším digitálním podání Spider-Mana dostanete všeho více než dost. Zapomeňte na dlouhé formování Petera Parkera jako novopečeného zajíčka ve světě nadpřirozených sil. Právě naopak už má své pevné místo v koloritu New Yorku, v němž jej někteří zbožňují jako hrdinu, zatímco jiní ho vidí jako narušitele pořádku (vzpomínáte na bývalého šéfa Daily Bugle J. Jonaha Jamesona?).
„Hlavním motorem celé stopáže jsou zlovolné plány několika nepřátel pavoučího muže, jejichž touha rozsévat chaos přímo kontrastuje se snahou Spider-Mana udržet v sousedství pořádek.“
V nejnovějším počinu Insomniac Games tak zastihneme Petera Parkera jako mladého muže, který má své denní problémy s placením nájmu, pozdními příchody do práce v laboratoři, vyrovnáním se s rozchodem s Mary Jane či pomáháním tetičce May. Největší potíž tkví v té pravé práci na plný úvazek – ochraně Manhattanu a jeho obyvatel. Všichni zřejmě čekáte, že se jakožto Spider-Man budete v červenomodrém kostýmu prohánět nad ulicemi New Yorku a máte samozřejmě pravdu, ale kousek herního času strávíte také v civilní podobě Petera. Scénář se povedlo perfektně vybalancovat a spolupráci tvůrců s Marvelem si osobně nemůžu vynachválit. Během dvaceti hodin hlavního příběhu jsem se nemohl dočkat dalšího posunu v ději.
Hlavním motorem celé stopáže jsou zlovolné plány několika nepřátel pavoučího muže, jejichž touha rozsévat chaos přímo kontrastuje se snahou Spider-Mana udržet v sousedství pořádek. Z dříve dostupných videí jste se mohli seznámit s řadou jeho nemesis – Elektrem, Rhinem nebo Scorpionem, ale úděl hlavního zlouna si uzurpoval Mr. Negative, o němž mnozí z vás možná neslyšeli. A není divu, protože na stránkách komiksu se objevil až v roce 2007, takže se jedná o relativně nový přírůstek do společnosti, s níž se Peter Parker nijak nemaže. Většina konfrontací s jednotlivými záporáky má úžasný náboj a je rozkouskovaná do několika fází propojených efektními filmovými předěly.
Město v zajetí pavučiny
Jak se má náš udatný hrdina vyrovnat s tak velkou převahou? Mimo svého pověstného a ironického ostrovtipu (už dlouho jsem se u videohry takhle od srdce nezasmál, v podstatě jsem se uchechtával Spideyho hláškám co chvilku) má k dispozici úžasné reflexy, ohebné tělo, sílu svých paží a řadu technických udělátek, jež dává dohromady po nocích v laboratoři. Velmi dynamický soubojový systém střídající jeden chvat za druhým, si představte jako Batmana od Rockstedy poháněný soustavou energetických drinků. Vše je mnohem svižnější, přirozenější a plynulejší. Místo obrovského počtu protiúderů se totiž budete soustředit spíše na včasné uhýbání při upozornění pavoučího šestého smyslu a útoky ze zálohy.
„Plíživý postup proti přesile nikdy není k zachození, takže postupně budete lákat nepřátele do svých pastí. Následně budou v pavučinovém objetí na stropě, zdech či podlaze přikurtováni všichni nepozorní jedinci.“
Postupem času se totiž naučíte širokou škálu triků, jimiž zamotáte hlavu sebesilnějšímu zločinci. Sami si nadefinujete styl, kterým budete posílat k zemi střelce, těžkooděnce se štítem či hromotluky s obrovskou výdrží. Mým oblíbeným kouskem bylo zamotání nepřítele do pavučin, jeho následné roztočení a vysokorychlostní poslání zpět do ohniska boje. Ale jestli se raději budete odrážet od stěn, podjíždět nepřátelům nohy nebo útočit z výšky? Nic vám v tom bránit nebude, pokusům jsou dveře otevřené. Spolu se stromem dovedností (tři větve plné úžasných triků) a arzenálem vynálezů budete v závěrečných částech hry nezastavitelní.
S důmyslnými udělátky si vyhrajete nejen během soubojů, ale také během hojných stealth pasáží. Plíživý postup proti přesile nikdy není k zachození, takže postupně budete lákat nepřátele do svých pastí. Následně budou v pavučinovém objetí na stropě, zdech či podlaze přikurtováni všichni nepozorní jedinci. Osobně jsem si nejvíce oblíbil miny, které jsou schopné přitáhnout procházející osobu. V kombinaci s rychlým vystřelováním pavučin a sítí odhazující oponenty na zeď jdou vymýšlet skvělá komba v absolutní tichosti. To si člověk užije nejvíce během nepovinných dobývání základen Fiskových mužů, démonů a dalších gangsterů. Všeobecně se dá na okrsky rozdělené mapě vyřádit do sytosti.
Dobrý soused Spider-Man
Ve vedlejších misích přibližujících život ve městě prosáklém zločinem, v nahodilých událostech, při dobývání základen nebo při objevování krás Manhattanu můžete utopit neskutečné množství času a přitom se nebudete nudit. Vždy, když se na vás bude snášet nebezpečný mrak stereotypu, můžete se obrátit na jinou činnost, popř. splníte všechny dostupné úkoly daného typu. Málokdy tak nastane problém „Tohle je na stejné brdo“, hrozící u otevřených her přeplněných nepovinným obsahem. Bavilo mě prozkoumávat každý kout pečlivě vymodelovaného města, nahánět zloduchy i zdravit se s lidmi na ulici. Zkrátka jsem se vžil do dobrého souseda a ochránce města a vůbec mi to nebylo proti srsti.
„Tvůrcům z Insomniac Games se povedlo přirozeně a nenásilně motivovat hráče k progresu postavy, k čemuž jim z celého srdce blahopřeji.“
Kromě pocitu zadostiučinění z plnění nesobeckých službiček spoluobčanům jsem tak dostával slušnou dávku bodů v rámci levelovacího systému, který mimo dovednostní body a žetony za plnění questů důležitých pro nákup vylepšení postupně otevírá nové technologické hračky či kostýmy se speciálními vlastnostmi. Vlastně jsem byl neustále odměňován za plnění úkolů, u nichž jsem se parádně bavil. Tvůrcům z Insomniac Games se povedlo přirozeně a nenásilně motivovat hráče k progresu postavy, k čemuž jim z celého srdce blahopřeji. Pokud se v průběhu hry vedlejším činnostem moc věnovat nebudete, sice ochudíte svůj zážitek za červenomodrého hrdinu, ale nijak to neohrozí váš postup hlavním příběhem. Jen budete zažívat trošku pernější chvilky během soubojů.
New York v pohybu
Ve Spider-Manovi se povedlo vytvořit tak unikátní atmosféru, že jsem se v něm ztrácel i během blahosklonného nicnedělání. Prostě jsem se pohupoval na pavučinách nad hlavami lidí spěchajícími po ulicích do práce či za zábavou. Občas se pokusil někdo vykrást obchod, jindy došlo k nehodě, takže bylo zapotřebí jednat, ale potom jsem se opět vznesl do nejvyšších pater a vychutnával si další s Jamesonových nenávistných vysílání (je to zkrátka zábava). Poletování v záři zapadajícího slunce je báječný relax na večer a doporučil bych si jej naordinovat po každé stresující chvíli v reálném světě.
„Po několika počátečních nezdarech jsem se otrkal a nakonec na napnutých sítích předváděl akrobatické kreace jedna báseň.“
Jak už jsme u podobných titulů zvyklí, lze využít i rychlé cestování, v našem případě ikonickým metrem, ale ochudíte se o skvostný pohyb Spider-Mana. Po několika počátečních nezdarech jsem se otrkal a nakonec na napnutých sítích předváděl akrobatické kreace jedna báseň. Občas se přitáhnete do obrovské výše, abyste střemhlav padali dolů k získání rychlosti, jindy se odrazíte od kraje střechy v letu. Fanoušci běhání si užijí sprint kolmo vzhůru zakončený elegantním vystřelením z praku nebo působivý parkour přes překážky na střechách či v průmyslových oblastech.
Skvělý pocit z pohybového rejstříku pružného mladíka během cestování nebo soubojů ovšem pokazí občasné bugy. Tvůrci naštěstí chystají Day One patch, který by měl nešvary odstranit. Pátrat se mi totiž podařilo propadnout texturami při plížení či se poslední nepřítel zasekl za překážkou v takové pozici, že jsem jej nemohl poslat omráčeného do horizontální polohy. Povedený zážitek ze Spider-Mana je tak na chvilku úplně pryč a musíte sáhnout k novému načtení uložené pozice. Nebojte se, uvedené příklady rozhodně nejsou pravidlem, ale určitě vás na několik minut vykolejí, než na ně zapomenete v návalu dalšího epického střetu.
Obrázky jak z cestovní kanceláře
Závěr tradičně patří audiovizuálnímu provedení, které v dnešním případě zaslouží jen chválu. Pokud jste se někdy chtěli podívat za velkou louži a prozkoumat taje Manhattanu, máte jedinečnou příležitost nastudovat si reálie. O každé dominantě vám pavoučí muž navíc řekne osobní historku přinášející vhled do jeho civilního i superhrdinského života. Několikrát jsem se přistihl, jak jen tak dřepím na anténě věžáku a kochám se výhledem na Brooklynský most či Chrysler Building. Odpočinek od vyčerpávajícího příběhu totiž občas přijde vhod.
„Návštěva Times Square je téměř nutností, podobně jako průlet nad podzimním Central Parkem. A kdo by nechtěl navštívit proslavenou Avengers Tower, že?“
K dech beroucím momentům patří také první zahnutí za roh přímo do paprsků zapadajícího slunce. Dost možná při tom přestanete vnímat realitu, upustíte ovladač a budete jen zírat, co se grafikům povedlo pro hráče připravit. Moji slabost pro končící den určitě nesmí zastínit skvěle pojatý noční New York hýřící světlem. Návštěva Times Square je téměř nutností, podobně jako průlet nad podzimním Central Parkem. A kdo by nechtěl navštívit proslavenou Avengers Tower, že? Musím pochválit scénáristy, jak nás jemně provedou všemi slavnými místy Velkého jablka. S připravovaným Photo módem se zcela jistě zabavíte na více než pár minut.
Za celkovým vizuálem se neztrácí ani ozvučení. Ke skvěle zpracovaným modelům postav, jež se povedlo rozhýbat téměř k dokonalosti, se přidal velmi dobře zvolený dabing postav. Pomalu se můžeme připravovat na období, kdy se bude seriózně hodnotit herectví ve hrách a Spider-Man by v tomto případě rozhodně neměl být zapomenut. Kvalitativně se neztrácí ani hudební soundtrack, který v některých momentech silně evokuje motivy Avengers nebo nolanovského Batmana, což určitě nemůžeme brát jako negativum. Ústřední melodie skvěle dokreslují atmosféru celého titulu.
Pohled zpět
Netrpěliví z řad našich čtenářů již jistě narolovali pod samotný text recenze, aby se dozvěděli, jakou známku si od nás Spider-Man v podání Insomniac Games a Sony odnesl. A zcela jistě se ptají, kde je předpokládaná desítka. Je pravdou, že jsem nad jejím udělením v počátečních fázích nadšení uvažoval, ale nakonec se v perfektně podaném balení pavoučího dobrodružství našly trhliny.
Zaprvé, ač je příběh skvěle odvyprávěný, tak v některých pasážích trošku postrádá logiku, především z pohledu jednání záporných postav (a to i v rámci komiksových snímků). Zamrzí také občasné quick time eventy během střetů (jak s bossy, tak při řádění v ulicích). Zadruhé se některé vedlejší úkoly mírně recyklují, sice s jiným druhem nepřátel, což nutí k odlišnému přístupu, ale pořád obsazujete prostor uzurpovaný zlými padouchy. A na závěr zatřetí, sporadicky se objeví grafické bugy a kamera během souboje někdy zapluje ladně do zdi, takže nic nevidíte. A to je z negativ v podstatě vše.
Celkově vzato, pokud jste komiksově pozitivně naladění, nemá cenu otálet. Lepší superhrdinský nářez letos těžko dostanete do rukou. Pro českého hráče je navíc úžasným bonusem kompletní česká textová lokalizace, díky níž můžete proniknout i do těch nejdetailnějších nuancí příběhu a užijete si všechny Spideyho vtípky (třeba Spider-Copa :D). Za mě se jedná o jednu z nejlepších akčních adventur letošního roku a musím uznat, že v měřítku exkluzivních titulů je ročník 2018 jasně na straně PlayStationu 4.
Hru koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Marvel’s Spider-Man
Marvel’s Spider-Man od Insomniac Games je exkluzivita jako hrom a hráči na PC a ostatních konzolích ji budou zcela jistě závidět. Není se čemu divit – skvělý komiksový příběh, odladěná hratelnost, spousta činností v živoucím Manhattanu a povedený audiovuzuál. Až na několik málo výtek se jedná o velmi povedený titul, který se nebojím vřele doporučit. Jen více takových.
Líbí se nám
- originální příběhová linie
- hraní jak za Spideyho, tak za Petera Parkera
- obrovské množství vedlejších aktivit
- široké spektrum dovedností, vybavení a kostýmů
- systém vylepšování pomocí vedlejších aktivit, které k ničemu násilně nenutí
- pocit z pohybu hlavního hrdiny
- dynamické souboje přizpůsobitelné stylu hráče
- atmosféra živoucího New Yorku
- velmi zdařilá audiovizuální stránka
- česká lokalizace
Vadí nám
- občas zlobivá kamera (během soubojů)
- sporadické grafické bugy
- zařazení quick time eventů
MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY!!!!! Originální příěhová linie…. no ovšem…. ale plná stupidních a na nervy lezoucích klišé. Jako promlouvání „do duše“ záporáka atp. A v závěru opět docílili toho, že jsem si opět přál, aby někdo už Spider-Skautíka zabil. Měli by už udělat konečně hru z toho že tihle hrdinové se stanou anti-hrdiny. Pak to teprve bude mít grády. To věčný moralizování a rádoby hraní na city je šílená nuda. Proč prostě nemlžou udělat v Marvelu víc postav jako je Venom? Prostě bych rád viděl, jak Peter třeba někomu urve hlavu pod Venomovo kontrolou atd. Tyhle šťastný konce jsou úplná nuda. Spiderskaut všechno zachrání a nezabije ani jednoho. Kokot Osborn je samozřejmě chráněnej Spider-manem, protože Spider-man neudělá to co je správný, ale bude třískat do lidí, kteří jsou v právu oproti Osbornovi i když ten nemá na to ani nárok. Ještě že mu zdechla May. Zase jsem byl po dlouhý době přistižen, jak se usmívám a jak mi dělá nehorázně dobře Spider-manovo utrpení když zhebla May. Kvůli ní mi to přišlo líto, ale pak jsem si vzpoměl, že je to Spiderskautova teta a hned mi bylo zase do zpěvu.
Zase taková raketa to není. Dneska jsem četl recenzi na tomb raidera a 8/10 bych tomu dal taky. Sice jsme styl této hry už parkrat viděli, ale zas tolik okoukany není. Ale spiderman, takovou hru jsem hrál snad už tisíckrát. Stejný openworld jako farcry nebo assasins Creed. Proste nuda. Pořad se vylepšuje grafika ale hratelnost zůstává stejná. Sotva 7/10 bych mu dal.
Hraju hoďku a musím vyzdvihnout jednu věc.
Město je neskutečně živý, davy lidí kteří dělají nepřeberný množství aktivit, mají nehody, hádají se, hrajou sporty atd..
Gta V je překonáno a to s pořádnou rezervou.
A konečně máme open world hru, kde jsou v jeden moment na scéně desítky aut a stovky lidí. Po technický stránce masterpiece, nic jinýho po hodině soudit nebudu, ale jsem rád, že je tu čím dál tím víc studií, které dokážou posouvat limity.
Ted mi to došlo od Xzonu a jsem hodně překvapenej že je brašna dost kvalitní na to že je to zdarma. Asi zatím nejlepší dárek ke hře i když ji teda používat nebudu
Tohle je hra o ničem… Zlatý Batman
Xbox fan boy zavidi takový Spider-Man na PS1 je lepši nez všechny exkluzivity na Xbox
Hra samotná dle recenzí asi nebude patřit mezi tu nejužší špičku žánru, jako třeba Arkham serie. Ale pokud je člověk fanda komixu a spider-mana samotnýho tak určitě bude nadšenej. A na tuhle skupinu lidí i hra cílí ne?
Toto je paradni video o finalni zmene k lepsimu od E3 k upresneni proc ma hodnoceni 9/10 hratelnost neni vsechno jde i propracovane detajli
https://www.youtube.com/watch?v=L2wr7vebb6Y
Max 8/10 a to ještě s odřenýma ušima. Nahráno cca 15 hodin a popravdě příběh dobrý ale znovu hratelnost bude nulová. Na hodnocení 9/10 bych od hry očekával daleko více. Bohužel mediální masáž dopomohla hře k nesmyslnému hodnocení.
Nevím na co je nutná znovuhratelnost u Open-World hry, která ti sežere třeba 50 hodin. Znovu hratelnost je třeba dobrá u Dishonored, který má +- 10 hodin. Nevím jak ty ale, když u něčeho zabiju výborných 50 hodin, tak nepotřebuji utápět další hodiny znovu hratelností.
Každá dobrá hra má znovuhratelnost. Nehledě na to kolik hodin sežere. Třeba mazlení s kamarádkou taky občas trvá až moc dlouho ale vždycky se k němu rád vrátím – zatímco nějaká tuctová jednorázovka už ode mě nedostane ani zprávu A tohle bude rádo když tomu koupím alespoň pití
Za quick time eventy jsem rad, hodi se tam, dostane to celkovej smrnc no a jinak, sere te me, proc? Protoze uz jste hrali
Já včera viděl asi dvě hodiny záběrů a stačí mi to, deset minut jen tak lítání po městě a byl jsem spokojenej jako malej harant.
To se mas, ja jsem na sebe prisnejsi snazim se krom traileru a nejakych prvotnich gameplayu vse ignorovat, ale uz me to prijde jako nadlicky ukol… ta touha je neskutecna
PS4 válí. Jsem spíš PC hráč, ale komu čest tomu čest. V PS bude asi herní budoucnost.
budoucnost bude v emulaci PS, za 10 let si mozna hry z PS4 uz nezahrajes, jestli se k tomu sony postavi jako k hram z PS3…
Spíš PS2 a PS1. PS3 by bylo kurňa težký emulovat.
emulaci pochybuji kdyz i nintendo switch brani tak posledni bylo PS3 s emulaci
Velmi dobrá recenze a čekal jsem 9/10. Opakování úkolů v Open world hrách už beru tak nějak za samozřejmost. Záleží za jak dlouho se spíš omrzí :-). Už se nemůžu dočkat až si v pátek zahraju
NEEEE, Raimiho Spider-Man obleky chybí!!! To po##ali…
Cajk, oblek z Raimiho trilogie bude součástí jednoho ze tří DLC.
https://twitter.com/JamesStevenson/status/1034632722055086081
Tak ja mel prvne pravdu, v zakladu jich je fakt 27… nebo jak to tedy je?
Je jich 27, měls pravdu. Ten 27. dostaneš za dokončení příběhu.
Viditelně čteš jen to spodní hodnocení.
Spokojenost, skvělá recenze…
Další herní pecka. Už se nemohu dočkat až si v pátek pojedu pro Special Edici.
SONY letos vydává jednu pecku za druhou. Tohle nemá obdoby.