Dojmy z PC bety
Hraj a zúčastni se
Leckoho možná překvapí, že betaverze s podtitulem Play & Contribute úplně kašle na příběhovou kampaň a zaměřuje se pouze na Strategy Game. V tomto módu nejste nijak omezováni, stačí schválit pár nastavení jako třeba inteligenci nepřítele a hurá do hry, kde na vás čeká jedno z mnoha prostředí a hlavně masivní křižník. Na jeho palubě najdete čtyři letouny Manta a stejný počet obrněnců Walrus, každý s jinou výzbrojí. Úkolem je přitom obsadit nepřátelské ostrovy, a jen tak mimochodem obsadit nějakou tu základnu a rozprášit síly nepřítele včetně jejich hlavní lodi (zvlášť když jsou tak drzí a používají stejné stroje jako vy). Opravdu nejste ničím limitováni, takže postup je na vás. Použijete nejdřív Mantu a obhlédnete terén pěkně ze vzduchu, nebo rovnou vytasíte Walrus a po vodě i po zemi zkusíte překvapivý a zdrcující útok? Nebo je vám milejší nejdřív přesunout samotný křižník do trochu výhodnější pozice? A co takhle se vykašlat na nějaký boj nebo dobývání a prostě se jenom z kabiny Walrusu kochat detailně vymodelovaným prostředím? Možné je všechno.
V případě bety má však taková svoboda jednu menší nevýhodu. Leckteří hráči z počátku vůbec nemusí vědět, co se po nich vlastně chce, nebo jak toho dosáhnout. Já díky loňské instruktáži v Bohemia Interactive sice věděl, co a jak, ale jakýkoliv hráč, jenž dosud neměl možnost hru zkusit, může být pěkně zmatený. Tomuto faktu nepomáhá ani stručný manuál v HTML podobě, ani propracovaná mapa. Je jasné, že v plné verzi tento problém odstraní tutoriál, ale beta na jakékoliv vysvětlivky kašle. Což je vzhledem k faktu, že se k betě může dostat prakticky kdokoliv, docela zarážející věc.
Nepřítel se pokusí o totéž
Ať už ale víte co dělat nebo jste zmateni, rozhodně přijde vhod neuvěřitelně pohodlné ovládání, jež perfektně kombinuje arkádovost s komplexní stránkou vypůjčenou ze série Arma (tím podobnost s veledílem tuzemských vývojářů končí). Nepochybuji o tom, že v tomto ohledu nebudou mít problém ani konzolisté a jejich gamepady, čehož jsem se doteď obával. Jde-li o Mantu, Walrus nebo samotný křižník a jeho stacionární střílny, na všechno vlastně stačí jenom pár kláves a tak vám v pořádné akci nic nebrání. A že ta akce nastane, o to se nebojte. Rozhodně doporučuji vyzkoušet modrý laser jednoho z Walrusů. S ním jsem si užil náramnou srandu a i Manty proti mně byly krátké, stačilo přesně mířit.
Na pořad dne se ale samozřejmě dostává i strategičtější stránka věci. Pro každý stroj máte k dispozici kruhové menu, kde můžete snadno nastavit třeba pohotovostní režim pro Mantu nebo urychlený návrat Walrusu do útrob křižníku. Pokud je navíc stroj v doku, není problém v přehledné tabulce nastavit jeho vybavení. Dáte přednost kulometu před laserem? Chcete víc munice? Žádný problém, stačí pár kliků.
Epický doprovod
Když jsem výše zmínil detailně vymodelované prostředí, rozhodně nešlo o plané řeči. Carrier Command totiž vypadá parádně, i na mém stárnoucím PC. Výrazy „hra od Bohemia Interactive“ a „skvělá optimalizace“ dosud nikdy nešly moc k sobě, ale nyní se výrazně pohnuly ledy. CC je očividně optimalizováno královsky, a tak mohou i slabší mašiny poskytnout vysoce kvalitní grafiku, která je pro zobrazení všech těch zasněžených, zarostlých nebo naopak vyprahlých ostrovů potřeba. Hlavní menu navíc zkrášluje vskutku fantastický soundtrack nasáklý epičností. Abych zapínal hru jenom proto, že si chci na chvíli poslechnout hudební doprovod hlavního menu, to se mi stalo snad jen u první Mafie, a to už je nějaký ten pátek nazpět. Jestli se podobně laděných tónů dočkáme i ve stále tajené příběhové kampani, máme se opravdu nač těšit.
Kromě tutoriálu mi však ve hře chybí ještě jedna věc, které se asi v plné verzi nedočkám. A to multiplayer. Rozhodně nejsem zastáncem snahy cpát MP do všeho, ale hratelnost Carrier Command by se k pořádné online složce určitě hodila. Láká mě představa, že se pár hráčů ujme Mant a další zase Walrusů, a vyrazí vstříc nepříteli, jenž udělal totéž. Nebo naopak souboj jeden na jednoho, kdy má každý hráč svůj křižník a zkouší všemi prostředky zničit protivníka kotvícího na druhé straně ostrova. Nejspíš si ale budu muset nechat zajít chuť, protože o multiplayeru dosud nepadlo ani slovo, a asi ani nepadne. Stejně tak mám pocit, že v současné podobě by se mohla Strategy Game rychle omrzet. Ze začátku je to vážně paráda, když zkoušíte, co všechno máte k dispozici, navíc prostředí je řádně členité a různorodé (ostrovy se generují náhodně), ale po několika hrách už by to mohlo začít leckoho nudit. Ale mluvím jen o jednom módu, kdo ví, co nás čeká ve zbytku hry.
Walrus 8 vypuštěn
Zatím to každopádně vypadá, že by se mohla z Carrier Command vyklubat bomba. Navzdory vidině stereotypu ve Strategy Game, absenci multiplayeru a bohužel i relativnímu nezájmu hráčů (minimálně v našich končinách), působí titul neuvěřitelně slibně, a hlavně svěže a neotřele. Ať se totiž snažím sebevíc, nedokážu si vybavit žádnou novodobou hru, která by se dala ke Carrier Command přirovnat. Svoboda ve využívání strojů, intuitivní ovládání, kombinace akce a strategičtějších prvků, navíc i slibná optimalizace a parádní audiovizuál, všechno mě dost zaujalo, možná ještě víc, než před necelým rokem. V tomto případě jsem si vlastní zkoušku vážně užil. Takže doufám, že pražská pobočka Bohemia Interactive neusne na vavřínech, vydrží až do konce a my se v září dočkáme kvalitního sci-fi počinu, který je na nejlepší cestě dokázat, že originalita ani náhodou nevymřela, a že Češi umí i víc než adventury, válečné simulátory a mafiánské eposy.
…Ať se totiž snažím sebevíc, nedokážu si vybavit žádnou novodobou hru, která by se dala ke Carrier Command přirovnat. …
Co takhle Hostile Waters? Byt to uz je taky nejakych skoro 10 let stara hra .
Tak tohle je hodně pozitivní preview. To mě hodně těší…
nevim, ale zapařím si to
a kdy bude pro konzole