Z kroniky zlodějské famílie Cooperů mizí stránky a s nimi i vzpomínky. Kdosi, nebo cosi hrozí vymazat je z historie herního světa a Sly v doprovodu své bandy je strašně nečekaně jediný kdo s tím může něco udělat. Legendární postava, na níž vyrostli miliony hráčů po celém světě je po dlouhé době zpátky a na první pohled se toho vlastně zas tolik nezměnilo. Vývojem bylo nově pověřeno studio Sanzaru, jež je zodpovědné za HD remake starých dílů, a od úvodních titulků je jasné, že se pánům nechtělo při své premiéře příliš experimentovat.
Jasně patrné je to už z příběhu, který, byť disponuje relativně zajímavými postavami, je vcelku plytký. V pozdějších fázích ne vždy dává smysl, nějaké velké vysvětlování na závěr se dokonce ani nekoná a celé je to zakončeno tak trochu ve stylu „jo, a stalo se to protože proto“. Pachuť v ústech naštěstí lehce přebíjí dialogy, které bez problému odsýpají, jsou docela chytré a vtipné a autoři se nebrání ani mezigeneračnímu humoru. To nejspíš ocení obzvlášť ti z vás, kteří se se Slyem znají od útlých dětských let.
Hra samotná ovšem těžko něčím výrazněji překvapí. Dějová linka vás postupně protáhne pěti historickými oblastmi (plus současná Paříž), v nichž se seznámíte s Cooperovými předky a užijete si klasického bojování a hopsání v relativně detailně zpracovaných lokacích. Ty jsou v rámci možností otevřené, avšak žádný rozsáhlý svět, který by vám byl předložen na dlani nečekejte. Na druhou stranu, on vlastně ani není moc potřeba. V každé oblasti se totiž ukrývá ještě několik bonusových úrovní, jež vám budou zpřístupněny povětšinou výměnou za slídění (tvůrci naštěstí mají dost rozumu na to, aby to všechno sváděli na zlodějskou povahu hlavního hrdiny a netvrdili, že je to vlastně úplně normální projev bezbřehé lásky).
To přitom sestává z odhalení ukrytých předmětů, jež se dělí na poklady a takzvané clue bottles. Flašek je v každé periodě celkem třicet, přičemž jejich posbírání vám v dané lokaci zpřístupní sejf, který můžete následně vyplenit. Poklady jsou o chlup zajímavější, neboť je jednak musíte odhalit a druhak je třeba je dopravit do vaší skrýše. A to tak, že vás cestou nikdo nesmí zranit a ještě to musíte zvládnout v mnohdy šibeničním časovém termínu. Odměna za úspěch je ovšem královská. Po získání všech se vám zpřístupní mnohdy extrémně zábavné mini-hry působící jako třešinka na dortu.
Tohle všechno je nicméně čistě volitelné a pokud se vám do toho nechce, nikdo vás nenutí. Relativní otevřenost světa poskytuje dost zábavného vyřádění sama o sobě a téměř vždy, když by se člověk mohl začít nudit, dočká se naneštěstí ne tak úplně překvapivého zvratu, nebo alespoň přechodu do jiné lokace. Stejně jako třeba v LEGO hrách je navíc možné každou úroveň prozkoumat se všemi postavami z gangu (jakmile si je odemknete), přičemž každá jedna disponuje jinými schopnostmi a může se tedy dostat na různá místa. To je ale asi opravdu jen pro puntičkáře, kteří mají pocit, že se jim krabička s hrou pro neodhalení všech bonusů posmívá pokaždé když projdou okolo.
I přes všechno již řečené je ale Thieves in Time docela lineární záležitostí. Sice si můžete poskakovat de facto kde se vám zlíbí, ale chcete-li pokročit v příběhu, musíte se na každém přechodu poctivě zastavit a dát ruku mamince pro případ, že by vás chtěl srazit násilnický a opilý kamioňák vezoucí náklad originality a svobody. Každá mise (bývá jich kolem deseti) v každé lokaci je navíc určena pro jednu konkrétní postavu a vám se to může maximálně nelíbit. Víc ovšem nezmůžete. Na druhou stranu je tu jasně patrný pokrok, neboť můžete všechny postavy postupně vylepšovat a zpřístupňovat jim unikátní schopnosti. Ty je navíc možné získat rovněž prostřednictvím kostýmů, které Sly nosí v jednotlivých časových obdobích. Bohužel, ty jsou k něčemu v podstatě pouze v dané periodě a logické hříčky z dalších úrovní pro ně až na výjimky nemají využití.
Škoda, že si s tím vývojáři nepohráli alespoň o chloupek víc. A to bohužel platí taky pro souboje s bossy. Ty sice vyžadují jistou dávku zručnosti a povětšinou dokonalé ovládnutí v daném levelu naučeného skillu, ale časem se stanou nudnými a někdy dokonce příliš těžkými. Tím nechci říct, že ve chvíli, kdy se hráč musí opravdu snažit přestává být hra zábavná, ale ve chvíli kdy postup závisí na perfektním načasování útoků v místě, kdy to tak úplně (z velké části i kvůli kameře) nejde, je něco špatně.
Samotné ovládání je ale jinak vcelku bez chybičky, přičemž velký comeback zažila populární jednotlačítková interakce s prostředím, jež zajišťuje plynulost hry a minimum chybných příkazů, neboť jejich vznik už z podstaty své existence eliminuje. Sečteno a podtrženo není Thieves in Time špatná hra. Vůbec ne. Jen je prostě… stejná. Pokud jsem nové God of War sepsul právě za to, že vlastně už šest dílů děláme pořád to samé, u Sly Coppera musím učinit totéž. Po technické stránce není víceméně co vytknout, ale možná by to příště chtělo, aby si tvůrci nechali narůst koule. Nebo si je aspoň na chvíli půjčili.
Recenze
Sly Cooper: Thieves in Time – návrat klasiky ve velkém stylu?
Abych zodpověděl otázku z nadpisu… určitě je to návrat klasiky. Na ten velký styl si ovšem budeme muset obávám se počkat do dalšího dílu.
Líbí se nám
- skutečný návrat klasiky
- výborná hratelnost
Vadí nám
- že je to vlastně na chlup stejné jako starší díly
- příběhově jde stěží o průměr
Podle mě jedna z nejlepších her na PS3 parádní český dabing i hratelnost bezpochyb 10 z 10.
Rosťa: Ano chápu, na jednu stranu se omlouvám že jsem sáhl po GOW, ale nic jiného mě nějak nenapadlo… Máš pravdu, každý má na hru jiné názory, ale řekl bych, že co se týče hodnocení příběhu tak to je dobré brát v potaz například u pokračování her jako Zaklínač, Mass Effect a další, ale co si budeme povídat hry od Insomniacu nikdy nevynikaly hloubkou příběhu ^^ (vždy se jedná prakticky o triviální zápletku ohledně zničení nějaké cenné věci ^^) Insomniac má kouzlo, že i když se jedná o vážné téma (viz zničení galaxie, vymazání historie rodu) tak do toho dá vždy nějaké zábavné a vcelku komické prvky (např. Quark v Ratchetovi. . ) ^^
Amoonra: Samozřejmě každý recenzent hodnotí úplně jinak a ohánět se proto jinými hrami, byť se recenze na ně objevily na Zingu, není úplně ideální. Ale chápu cos tím chtěl říct; osobně bych třeba taky žádnému Call of Duty od Modern Warfare dál nedal víc jak 6-7/10. Každopádně ale zpět k tvé výtce… Jde mi o to, že prostě za svoje peníze očekávám nějakou přidanou hodnotu. Kdybych si třeba Thieves in Time kupoval, asi bych byl trochu zklamaný. Technicky je všechno správně, ale prostě je to stejné jako předchozí díly. Nevím jestli jsi je hrál, ale budu předpokládat, že ano; v tom případě určitě víš, že byly výborné, ale v podstatě na chlup stejné jako ten nový. Zrovna u akcí se něco takového dá omluvit snáz, neboť můžou disponovat chytlavým příběhem či kvalitním multiplayerem… nový Sly Cooper nic takového nemá. Takže znovu, je to výborná hra, ale prostě stejná. Nicméně 7/10 je přece dobrá známka!
Rosťa: nemyslim to nikterak zle, ale jakou inovaci máš třeba na mysli… Jako nevim, co by jsi chtěl na zaběhnuté klasice inovovat, ano každej díl by se měl posouvat někam dál, ale měla by pak hra své nezaměnitelné kouzlo? (Ratchet a Clank jsou moje srdcovka a JEDINÝ co v nich je za inovaci je s každym dílem jenom překopanej systém zbraní, což v podstatě pak už neni inovace…) ^^ To máš jako s novym GOW, tady dostal 7/10 (alespoň myslim) s tim že to je na chlup stejné jako ostatní díly, ale mně přijde nepříklad bojovej systém kompletně překopanej a tenhle díl si užívam ze všechn nejvíce… Ale zase na druhou stranu je pravda že hoši při tvorbě ať už nového BF a nebo COD se neskutečně nadřou v tzv. "inovacích" které jsou díl od dílu JENOM audiovizuální, a hleďme, stejně si COD/BF odnese 9/10… Neznam budoucnost ale vim že BF4 dostane 9/10… ^^
Andrea: Ano, je to návrat v tom smyslu, že jsme se dočkaly de facto na chlup stejného dílu jako byly minulé. Fanouškům to jistě bude stačit, já bych v roce 2013 čekal inovaci ve víc směrech než jen v audiovizuálním zpracování.
Si děla recenzent srandu? Na jendu stranu napíše skutečny navrat klasiky a pak to zařízne tim, že je to jak minule dily? Divne. . no ale pokud je to podobne jako minule dily tak jsem spokojena! Byly to perly na ps2. .
Naprosto výborná stealth plošinovka v otevřeném světě. 8/10
To je něco pro tebe ACR27 Barbie to sice není ale i tak zahraješ si doporučuji
Je to ztřeštěný
Bonpar: Tomu sa hovorí objektívna subjektívnost…
Bonpar: Vždy jen 10/9 nebo 1
Líbí se mi, jak jsou čtenáři Zingu vždy u “mého hodnocení“ objektivní.