V posledních letech se stalo takovým příjemným zvykem, že v létě musí přijít nějaký titul ze série Arma. Předloni to byla Arma II, loni datadisk Operace Arrowhead, příští rok snad provětrá naše PC (doslova a do písmene) Arma III, a letos na nás útočí rovnou dva přírůstky. Drobná Arma II: Firing Range pro Facebook a mobily, a také Arma II: Free, jíž se samozřejmě budu věnovat v tomto článku.
Rozdíly a podobnosti
Určitě vás zajímá, v čem se vlastně Free verze liší od klasické Army 2. Jednak chybí celá kampaň sledující příběh týmu Razor, jenž v Černarusi zažil nejedno dobrodružství. Škrtance se nevyhnuly ani samostatným misím, ve Free verzi je přítomna pouze první mise s názvem Zkouška Ohněm, pokud tedy nepočítám dva benchmarky. Naštěstí zůstaly v celku všechny výcvikové mise, kde se pochopitelně naučíte vše důležité, a beze změn tu najdeme i Zbrojnici, kde se zase můžete do zbláznění vyřádit se všemi dostupnými zbraněmi, pokud si je teda odemknete za různé výzvy a úkoly (taktéž v rámci Zbrojnice).
Ptáte se, proč ale všechna tahle omezení? Jednoduše proto, že Arma II: Free je zaměřena na multiplayer a editor. Obě složky se nijak zvlášť neliší od původní verze, editor má stejné možnosti, stejné prvky i stejné uživatelské rozhraní, nechybí kompletní Černarus, ostrov Utes ani všechny jednotky a vozidla. Pokud jde o multiplayer, samozřejmě hraje hlavní roli kopa dedikovaných serverů spravovaných komunitou, na nichž je zábavy až až. S tím se pojí ještě jedno omezení. Free verze nepodporuje nějaké větší modifikace. Mise vytvořené v editoru, to ano, ale různé nové modely, skiny, kampaně a další zázraky od snaživých hráčů do Army Free prostě nepatří, nebo to tak alespoň vypadá. Komunitu ale jen tak něco nezastaví, takže bych se vůbec nedivil, kdyby se nakonec nějaký způsob pro aplikaci módů přeci jen objevil.
Grafické srovnání obou verzí
Ještě jsem však nezmínil tu nejviditelnější změnu, a to mnohem horší grafiku. Toto omezení nejspíš nastalo z důvodu velikosti hry kvůli stažení. Věřte mi, stahovat nějakých 7 GB by pro mnohé nebyla žádná sranda. Ať už ale byl důvod jakýkoliv, rozhodl jsem se pro menší srovnávačku. Screeny pochopitelně pocházejí jak z výcviku, tak i z té jedné samostatné mise a také z misí, jež jsem vytvořil já osobně ještě v původní Armě. Jak můžete vidět na screenech nastavení, původní Armu II mám souhrnně na střední nastavení, zatímco Free verzi na vysoké, což hra v obou případech nastavila automaticky na základě mé sestavy. Upozorňuju však, že její parametry mohou leckoho rozesmát, zvlášť pokud jde o rozlišení. Jaká ale ta sestava je?
– Procesor: Intel Core 2 Duo E7200 2,53 GHz
– Grafická karta: GeForce 9800 GT 512 MB
– RAM: 2 GB
Tak jsme se trochu pobavili, a teď už k samotným screenshotům, jež rozeberu jeden po druhém. Vlevo naleznete obraz z Army II: Free, vpravo původní Armu II.
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
– Odkaz na původní velikost obrázků: Arma 2: Free, původní Arma 2
Na první pohled je grafická stránka Army Free i na vysoké detaily v porovnání s původní verzí pěkně odporná. V tomto případě zkrátka vzhled nehraje tak důležitou roli. Když si ale vezmete, že má člověk zadarmo k dispozici celou Černarus včetně editoru a všech jednotek, jde o parádní kousek. I tak mohla být grafika aspoň o kousek výš, už vidím tu kopu stížností a nadávek.
No neni to špatní
Al-Muhambad – no tak na low grafice tam je jen světlejší odraz
Winkjo ty dobre vis, ze kdyby jsi se jenom mezi reci zminil zde na foru, tak se ti prihlasi deset spoluhracu, tak proc tu v komentarich delas zagorku
Musím pochválit ztvárnění vody. I v nízkém nastavení a rozlišení vypadá na obrázku s postavou v helikoptéře nádherně. PS: Stejně si myslím, že voda dělá hru!
Jan W souhlasím s JakERem, proč asi by měli dávat hru s lepšíma texturama zadarmo? To abych litoval vyhozenejch peněz za Arma 2 + OA + Reinforcements, přece nějak vydělávat musej BTW… jestli ještě platí inzerát, tak já se hlásím! EDIT: Jo…jinak já ti popravdě řeknu, že sem si Armu kupoval jenom kvůli editoru a hlavně Multiplayeru, ten je prostě úžasněj!
Ono tam těch věcí na naučení v základní ArmA moc není, ale až Operation Arrowhead + ACE Mod přidává tunu dalších užitečných věcí a to je potom se něco učit
winkja: low-res textury jsou tam z toho důvodu, aby bylo o důvod více, proč si koupit originálku.
Ta free arma je na nějaké to vyzkoušení. Pro mě to bylo až moc realistické a nechtěl se mi tomu věnovat čas, abych se naučil vše. Ale přesvědčilo mě to, že si koupím Armu III
Kllrt: myslel sem něco na styl vyběru downloadu free army s grafikou do nastveni "medium" (ktera ma 1gb) a verze "high" ktera by měla možnost navolit max grafiku (např 7gb) armu si nekoupim, jelikož mě nikdy kampaň moc nebavila spíš jen vždy blbnu v editoru
Jan W: Hele jaká HD verze hry? Jak to myslíš? Vždyt existuje normální ArmA 2 + Datadisk a DLC.
Tak to vypada že mam novou hruco budu pařit po praci když bude nuda Inzerát: Hledám kumpána na blbnutí, hlavně v technice
Mně se nelíbilo celkově osvětlení je to takoví tmaví jako kdyby tam nebylo ani slunce a tím pádem to vypadá strašně… U obou verzí i když v normál je to trochu lepší pořád je to na nic.
ou, sem nevěděl že už vyšlo, tak to sosam škoda že neni nějaka HD verze hry
*pardon – ve složce s tou konkrétní misí (ne hrou) . . . *. . Jednoduše, v dokumentech si najdeš tu tvou uloženou misi z editoru, v té složce vytvoříš nový textový dokument, pojmenovaný jako Description. ext. V descriptionu stačí mít pouze toto (pod sebou) , což by mělo dělat, že po tvé smrti se za deset vteřin znovu objevíš na stejném místě. :
respawn = 2;
respawndelay = 10;
A to je vlastně všechno.
Na respawn je opravdu potřeba lehké scriptování. Tady si stáhni nejnovější editační příručku v češtině: [ odkaz ] . Tam si vyhledej návod na tvorbu scriptů (aby jsi se do toho dostal) a konkrétně pro respawn pak stačí malá položka v description ve složce se hrou. Jestli ale Arma 2: Free umožňuje tvořit i scripty, těžko říct.