Zaklínač 3 od polského studia CD Projekt RED je bez nejmenších pochyb jednou z nejočekávanějších her současnosti a troufám si říct, že tady na Zingu jde o vůbec neočekávanější titul. Proto jsem si usmyslel, že nastal čas na nějaký rozhovor právě na téma nového Zaklínače. Zprvu nebylo vůbec jasné, zda k němu dojde, ale za pomoci lidí z české Cenegy, kterým tímto děkuji, si otázky přeci jen našly cestu do Polska a tam se jich ujal jeden z vývojářů.
Je třeba zmínit, že rozsah otázek byl původně větší, chtěl jsem se kupříkladu dozvědět něco o SteamOS verzi hry nebo o Cyberpunku 2077, ale tak široký záběr zjevně není v kompetencích jediného vývojáře mimo PR tým, proto na tato témata nakonec nedošla řada. Osobně si ale myslím, že rozhovor přesto nabízí dost zajímavostí a snad vám trochu zkrátí čekání na Zaklínače 3, který dorazí už 19. května.
Zdravím! Můžete se nám představit? Jakou roli v týmu zastáváte?
Jmenuji se Przemek Juszczyk a jsem vedoucí grafický designér.
Víme, že Zaklínač 3 bude přístupný nováčkům, což je skvělé. Ale připravili jste také nějaké reference pro hardcore fanoušky série? Například odkazy na příběh ságy od Andrzeje Sapkowského nebo jeho novou knihu, Bouřková sezóna?
Naše hra je zasazená mimo dějovou linii knih, takže to bychom nemohli udělat. Pro hráče předešlých dílů je ale ve hře mnoho odkazů, takže určitě nebudou mít pocit, že byli v jakémkoliv směru opomenuti.
Když už mluvíme o odkazech, co easter eggy? Vzpomínám si na jeden velmi zajímavý eater egg v prologu Zaklínače 2, který zahrnoval jistého asasína a kupku sena. Lze najít něco podobného v Zaklínači 3?
Ó, určitě, ale jak asi tušíte, na téma easter eggů nemohu mnoho říct, protože jinak by nešlo o pravé překvapení.
Na tuto otázku mimochodem částečně odpověděl lokalizační manažer Comgadu Filip Ženíšek. Jak se zdá, Zaklínač 3 si trochu vystřelí přinejmenším ze seriálu Hra o trůny, pozn. redakce.
V určité podobě jsme již viděli většinu důležitých podpůrných postav. Ciri, Yennefer, Triss, Marigolda, Zoltana, Vesemira, dokonce i Letha. Ale co Vernon Roche a Iorveth? Vrací se do světa Zaklínače 3?
V případě této otázky jsou moje rty zapečetěné – opět platí, že chceme některé věci nechat utajené, aby je hráči objevili sami.
Můžete nám říct něco o volbě herce Charlese Dance pro dabing císaře Emhyra var Emreis? Proč jste vybrali jeho?
Pan Dance je vynikající herec s výtečným hlasem. Chci říct, že když ho posloucháte, vyvolává tolik respektu! Pokud se mu zachce, jediným slovem vám může nahnat strach, a my jsme si mysleli, že pro císaře je něco takového perfektní. Je mužem mála slov, ale jeho slova vydají za stovky jiných…
Před nějakou dobou jste oznámili novou minihru nazvanou Gwint a na fóru jste také potvrdili, že jde mimo jiné o určitou náhradu kostkového pokeru. Řeknete nám víc o této nové minihře?
Gwint je opravdová hra ve hře – kombinuje přístupnost se stavěním balíčku karet a jednoduše řečeno se hraje skvěle. Přijdete k němu, zahrajete si pár her a začnete vidět tu komplexitu, načež se rozhodnete ještě víc zapojit. Další karty můžete získat při zkoumání světa, můžete hrát pro peníze a dokonce je ve hře i turnaj.
Můžete prozradit víc o skutečných místech, která inspirovala lokace ve hře? Je mezi nimi Praha? Pokud si vzpomínám, Vizima v Zaklínači 1 byla inspirovaná Krakovem a Prahou, a s ohledem na to, že se Zaklínač 3 částečně vrací k slovanské kultuře a atmosféře, si dovedu představit, že je tu určitá pravděpodobnost.
Tohle by mohlo znít trochu jako PR, ale myslím, že ve hře je kousek z každého města, které jsme kdy navštívili. Říkám to, protože si myslím, že to, co jako studio tvoříme, je souhrn všech našich zkušeností. Lokace může být inspirovaná vzpomínkou z dětství nebo něčím, co někdo viděl na internetu při čekání na autobus. Jen vzácně si sedneme a řekneme: „Hele, pojďme přetvořit tohle nebo tamto místo“. V Praze jsem nikdy nebyl (v budoucnu ji ale někdy určitě navštívím!), ale mnozí členové našeho týmu ji navštívili. Jsem si jistý, že dojem z ní je vidět někde ve hře.
Víme, že chcete podporovat modding PC verze. Došlo k nějakým změnám ve vašem přístupu ke scéně moddingu v případě nových nebo aktualizovaných modovacích nástrojů nebo propagace? Myslím, že původní REDkit byl skvělý a silný nástroj, ale mám pocit, že jeho potenciál pro modding byl mnohem větší, a přesto nakonec vzniklo jen velmi málo výrazných výsledků.
Tohle je zcela mimo mou oblast, takže jediné, co můžu říct, je, že se vždy snažíme opakovat to, co děláme, a pokaždé přijít s lepším výsledkem. Totéž platí i v tomto případě.
Když porovnáte velikost týmu v průběhu vývoje Zaklínače 1 a vývoje Zaklínače 3, k jakým změnám došlo v rámci počtu vývojářů a zaměstnanců?
Za časů Zaklínače 1 jsem ve firmě nepracoval, ale na palubu jsem naskočil velmi brzy při vývoji Zaklínače 2. A od té doby se tým značně rozrostl. Nyní je nás přes 230, a mám pocit, že tehdy nás byla čtvrtina z tohoto čísla.
Nyní bych se Vás rád zeptal na velmi náročnou otázku. Triss nebo Yennefer? Měl bych zdůraznit, že nejde o snahu zjistit, jestli je taková volba ve hře, je to jen osobní a přijde mi, že se o tom fanoušci často dohadují, nehledě na spojitost se Zaklínačem 3. Jaká je vaše odpověď :)?
Obě! 🙂
A co vztah mezi CD Projektem RED a dalšími vývojáři? Pokud si dobře vzpomínám, v průběhu vývoje Zaklínače 1 mělo studio skvělé vztahy s BioWare a viděl jsem i vřelé tweety v průběhu vydání Dragon Age: Inquisition. Jste s nimi nebo s kýmkoliv jiným stále v kontaktu?
Všichni jsme hráči a rádi hrajeme hry. BioWare vytváří skvělá RPG a my je rádi hrajeme. Někteří lidé ve firmě navíc pracovali v různých studiích po celém světě, takže je celkem přirozené, že zůstáváme v kontaktu. Ale to je spíše osobní věc než věc vztahu mezi společnostmi.
Vždy se ptám vývojáře na nějaký památný, neobvyklý nebo vtipný okamžik z vývoje. Můžete nám popsat jakýkoliv zajímavý příběh z vývoje Zaklínače 3?
Jednou jsem spolu s mým týmem seděl poblíž části studia, ve které se nahrávají zvuky. Najednou jsme slyšeli výkřiky a sténání, které se odtamtud ozývaly, a nezněly normálně, byly dokonce dost děsivé. Ukázalo se, že nahrávali hlasy pro pohanský rituál spojený s babiznami, potažmo čarodějnicemi ve hře. Uslyšíte to v plné hře, ale bylo to dost děsivé a zároveň zábavné.
Je zde něco, co byste chtěl na závěr vzkázat našim čtenářům a fanouškům Zaklínače v České republice?
Velice vám děkuji za vaši podporu! Milujeme vás! (Doufám, že to bylo správně přeloženo! 🙂 )
Tuto větu napsal Przemek v češtině přesně v této podobě, pomineme-li záměnu „vás“ za „tě“, pozn. redakce.
Mnohokrát děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí ve zbytku vývoje Zaklínače 3.
Předobjednejte si Zaklínač 3 v našem obchodě GameExpres.cz na PC za 1099 Kč a na konzole PlayStation 4 a Xbox One za 1499 Kč. Všechny verze obsahují české titulky a navíc dostanete postupně 16 DLC zdarma. Slovenští hráči předobjednají na GameExpres.sk.
Corvus: Včera večer jsem to video sjížděl pořád dokola. Jde vidět že ze začátku hraní to bude pěkná výzva, stejně jako byl druhý díl
IGN first – lov monster – no jestli to není nádhera! ! ! Ta příroda, prostě krása: [ odkaz ]
Maestrodk : No nevím Minecraft není dobrý příklad protože ve svém žánru má top grafiku je to takovej project cars mezi hrabacíma hrama …
PS: je zajímavý, že v KC hranatý stromy jak z mafie nikomu nevaděj
Virus: I když jsem si to kdysi zahrál taky, tak moje krásné vzpomínky začínají spíš až s 8 bitem. No jo, už od mala jsem byl na tu grafiku.
Maestrodk: A práve u textovek (na ty jsem myslel) je zapotřebí ta představivost. Mě to k ním taky moc netáhlo. Já byl ujetej na střílejícím trojúhelníčku co ničil vesmírné šutry.
Ale jak říkaš ty a MORTHSIR. V dnešní době se zběsile nakupuje podle oka. A není to jenom ve hrách.
Virus: Tak jasně. Grafika je důležitou součástí téměř všech her, ale její vzhled není prioritou pro všechny. Třeba takový Minecraft dokázal, že na vzhledu nezáleží. Spíš záleží na kvalitě. Když se dnešní hra bude snažit vypadat ultra realisticky, ale bude mít rozmazané textury a pixelovaté okraje, tak to hezké nebude, kdežto třeba ten Minecraft si na nic nehraje a vzhled tam nikomu nevadí.
Klasický konzument jde hlavně po vzhledu. Je to to první, co vidí. Soudí knihu podle obalu.
Je to dost subjektivní věc. U mě je taky grafika až někde dole. I když je třeba špatná, tak si při hraní zvyknu.
Já ale nedokážu pochopit, co se lidem nelíbí na Zaklínači 3? Na open world je ta grafika dost hezká. Aspoň pro mě.
(A jen abych doplnil: "Tak kdyby hra neměla grafiku = vizuální vzhled, tak by to bylo složité" – co takhle klasické textovky? Tam šlo jen a jen o ten příběh. To už ale pro dnešní generace asi není. Ani mě to k nim nikdy moc netáhlo. Já frčel spíš gamebooky. )
Virus: To je prave ten problem u hracu, zaprve resit graficka pozlatka, cimz si paradoxne zastini mysl a celkovej dojem ze hry, gameplay si pak ani neuzijou, at je sebelepsi….
Maestrodk: Tak kdyby hra neměla grafiku = vizuální vzhled, tak by to bylo složité. Muselo by jít o hru s živou představivostí. Jasně, že grafika je důležitá ale třeba já ji stavím až na druhou kolej. Není to prostě první věc co mě na hře zajímá. U mě je to spíše : Co je to za hru? O čem ta hra má být? Co se ve hře bude dít/ moct dělat? Pak až jak by hra měla vypadat a kolik bude stát. Někdy i rozhoduje lokalizace CZ. Protože nejsem zdatný v jazycích, tak takové RPG bez CZ hrát nebudu. Neužil bych si to tolik, jak bych si přál totiž. Takže asi tak. Každý na to máme jiný náhled.
Virus: Na grafice záleží a to hodně. Naprosto každá hra má grafiku, grafika je to, na co se konstantně při hraní díváš. Prakticky je to to nejdůležitější na hře, jinak by byla maximálně černá obrazovka. Já ale nechápu, co se lidem na této grafice nezdá. Pro mě je teda hezká a víc neřeším.
Lootmaster: 3 nejčastější lži u Čechů: "Já to nebyl! Nikomu to neřeknu! Neřeším grafiku her. Hlavní je si to užít! "
Maestrodk: je to takové složité …když nedojde k optimalizaci = k downgradu tak hra nepojede slibovaných 30 fps a bude EMO i kdyby to nemělo na hratelnost jediný dopad. Porovnávat grafiku z trailerů a těch pár game play záběrů na youtube nezvládne ani zkušený profesional, ale i tak tu máme hromady odborníků, kteří vidí i neviditelné. Další stránka je grafická úroveň celkově …protože i po optimalizaci jde o grafický klenot na , který nedosáhne žádný konkurenční titul. Je tedy nezbytný tlak ještě na vyžší úroveň grafického zpracování ? …si autoři hry musí klepat na hlavu.
Lidi, já už nevím. Vy jste přicestovali z budoucnosti? I kdyby grafiku třeba zhoršili, tak pořád vypadá sakra dobře. Hra se prostě při vývoji mění. Kdyby nám to tajili až do vydání, tak to jo, ale můžeme to sledovat na gameplay videích a trailerech. Prostě když to oznamují, snaží se z toho vytřískat co nejvíc. Pak zjistí, že by na to byl potřeba počítač z NASA a sníží detaily, aby si to zahrálo více lidí. Kdyby nemusela být optimalizace, tak už tu dávno máme ty nejlepší grafiky, které vidíme v tech demech.
MachujaNapitchi: je to asi jako by jsi řešil grafickou stránku knížky …navíc hra vypadá úžasně co by si vaše výsost ještě přála ?
Škoda, že nepadla otázka ohledně grafické stránky, která je znatelně horší než bylo prezentováno a i když to už někdo z CDPR popřel, tak je to jasně vidět a docela to změnilo můj názor na CDPR od nich bych to nečekal.
MafiosoCZ: Paráda, díky A tohle už je teda kompletní mapa herního světa nebo tam ještě něco chybí (viz. ten nadpis Northern Realms) ?