Říkám to často a oficiální článek tady na Zingu je další možností, jak to říct znovu – nikdy jsem nevěřil tomu, že by měla být Metal Gear Survive automaticky špatná hra. Vesměs je to další titul postavený na základech Metal Gear Solid V, což je něco, co jsem osobně chtěl už celé roky. Možná není Survive přesně to, co jsem si představoval, ale je to to, co dostaneme. Není tak potřeba se upínat k nějakému nesmyslnému hejtu, jenom protože jde o Konami, které „kurví“ tuhle značku, jak je to jenom možné. Nekurví. Série Metal Gear za tu hromadu let svojí existence zažila i stejně bohatou hromadu spin-offů. Od tahových karetních her po všeobecně oblíbené Metal Gear Rising. Survive je zkrátka jen další z mnoha odboček. Jenom má tu smůlu, že vychází v době, kdy největší kontroverzí kolem Konami už není ta strašná E3 konference z roku 2010.
Samozřejmě to neznamená, že nemůže být Metal Gear Survive prostě špatnou hrou. To může, ale z toho, co se dá soudit z otevřené bety, tak nejspíše nebude. A nejspíše nebude ani úžasnou hrou. A z toho důvodu vám přinášíme naše dojmy z hraní.
Hlídej a braň
Otevřená betaverze hry nabízí pouze zlomek toho, čeho se dočkáme v plné verzi. Beta totiž nabízí pouze tři mise, a to konkrétně typu Salvage. V nich máme za úkol bránit těžební stroj před vlnami nepřátel. V zásadě jde tak o klasický tower defense. Musíte vytvářet a vybudovat opevnění a obranné mechanismy – od barikád přes ploty až po střílny nebo různé pasti – a zároveň v tom všem přežít pomocí spousty zbraní, které mohou být na blízko i palné.
Zprvu mě snad nejvíce překvapila samotná obtížnost. V jednom hráči rozhodně nejde o procházku růžovou Mother Base, a pokud nevíte, co děláte, může vás to stát krk, a tedy i úspěch mise. Chvíli potrvá, než se dostanete k potřebným materiálům na vybudování lepšího opevnění nebo než se dostanete k lepší výbavě jako takové. Je tedy potřeba brát vaší misi docela vážně, protože i na jednoduchou obtížnost vás problémy neminou. Základní nepřátelé dokážou ve větším počtu znepříjemnit život, a jakmile se do toho vloží například bombeři nebo obrněnci, které nelze tak snadno zasáhnout, tak je oheň na střeše. Naštěstí je hra samotná celkem benevolentní. Neúspěch mise nutně neznamená, že jste vlastně ničeho nedosáhli. Co dokázal stroj vytěžit, to zkrátka zvládl vytěžit a podle toho dostanete určitou odměnu v podobě třeba tak potřebných materiálů na příští použití. Dostat můžete i nějaké plánky nebo výbavu. Čím déle bude stroj těžit, tím lepší nebo větší množství odměn logicky dostanete.
Během samotných misí vám navíc mohou vypomoci i vedlejší úkoly. Čas od času vás hra vyzve k tomu, abyste v nějaké jiné lokaci něco udělali (zpravidla jde o pouhé otevření bedny) a díky tomu dostanete další odměny. Může jít o další plánek navíc, doplnění nábojů nebo dokonce i Walker Gear, ve kterém je vážně sranda se prohánět a kosit hordy nepřátel levou zadní. Trochu mě ale zklamalo, že jsou tyhle úkoly jasně předdefinované a nejsou náhodně generované s náhodnými odměnami, které by mohly každý pokus nějak zásadněji ozvláštnit.
Výbava je základní kámen… výbavy?
Osobně doufám, že kromě samotného survival aspektu nabídne plná hra i více typů misí. V základu ani z hlediska funkcí není totiž kooperativní tower defense v podání Metal Gear Solid vůbec k zahození a dokáže snadno zabavit. Ale stejně tak dokáže snadno nudit. Mimo jiné i kvůli tomu, že během hraní tak nějak postrádáte kontext k tomu, proč to děláte. Sice získáváte tunu různých materiálů, ale většinu zkrátka nemáte v betě jak využít. Vesměs tak nemá těžení smysl, kromě toho, že si prostě zahrajete. Zklamalo mě, že tam třeba není alespoň jedna infiltrační mise, zkrátka něco, co není další tower defense. Finální verze by toho samozřejmě měla nabídnout mnohem více, ale na to, co všechno to bude, si musíme ještě počkat. Do té doby budu jen doufat v to, že se zlepší i samotné mise s tower defense mechanikami a že se od sebe budou jednotlivé mise nějak výrazněji lišit. Ať už prostředím nebo i náplní.
Jak každopádně bývá zvykem, i v Metal Gear Survive máte nějaký inventář. Jeho implementace spolu s dalšími mechanismy je ovšem celkem unikátní, protože Metal Gear Survive je především survival hra. A survival hra obalená mechanikami z tower defense je celkem nevídanou záležitostí. Inventář je tedy značně omezený a drtivá většina výbavy něco váží. Čím těžší jste, tím jste zároveň méně mobilní. Když si tak vezmete čtyři zbraně, čtyři typy opevnění a hodíte na sebe těžkotonážní oblečení, tak toho sice hodně postavíte a hodně vydržíte, ale pro plnění vedlejších úkolů nejste úplně nejvhodnější. Je tak třeba chytře zvažovat mezi tím, co přesně si vezmete a co budete potřebovat nebo využívat.
V tzv. Staging Area si můžete různou výbavu vyzkoušet a zjistit, jak vlastně funguje. Z oblíbeného Metal Gear Solid 3: Snake Eater se dokonce vrací systém poškození a léčení. Ten je sice značně zjednodušený, hlavně protože ho musíte často řešit uprostřed akce, ale je tam. Pokud to naboříte přímo do stáda nepřátel a ti po vás skočí jako fanynky našeho šéfredaktora, tak můžete mít celkem rychle pochroumanou nějakou část těla. Když třeba skočíte z větší výšky, tak si zlomíte hnáty a pohyb vám bude cizí, dokud si tu část těla nevyléčíte. Což nejen, že nějakou dobu trvá, ale zároveň to zvedá samotnou obtížnost hry, protože víte, že pokud budete bezohlední, unáhlení a lehkomyslní, budete mít prostě problémy a dlouho nepřežijete. Do toho všeho se navíc ještě vměstnává potřeba pít a jíst. V betě to není tak znatelné, ale v plné verzi to bude zjevně hrát důležitou roli.
Kromě bránění těžebního stroje se navíc můžete toulat i po samotném areálu mise a hledat nejrůznější materiály, jako je třeba dřevo, guma nebo železo. To pak můžete použít nejen na další výstavbu opevnění, ale také na vylepšení vaší výbavy, aby více vydržela.
Jak přežít Metal Gear Survive?
Metal Gear Survive a jeho betu nepovažuju za kdovíjakou bombu století. Ale zároveň mě tahle hra překvapila. Aktuální obsah se sice celkem rychle ohraje, a tak nějak postrádáte kontext pro to, co děláte, proč to děláte a co z toho, ale nemohu tvrdit, že bych si těch několik hodin celkem neužíval. Kombinování survivalu s dalšími žánry – v tomto případě tedy minimálně tower defense hrami – je celkem zajímavý tah. Zatím je těžké říct, jak bude vypadat zbytek hry, ale pokud je beta jakákoliv indikace toho, co nás čeká a nemine, tak nemůžu říct, že bych se netěšil. Rozhodně mě láká to, co hra slibuje, ale je spousta věcí, kterých se zároveň obávám.
Metal Gear Survive vychází 22. února 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Odpověď na komentář uživatele Zrzek
Další LoS bych bral všema deseti. Ale jak říkáš, už asi není moc jak pokračovat. Možná tak restart série nebo pořádný remastery. LoS 2 nebylo už takové jako LoS 1, ale stejně jsem to rád hrál.
Tak ono hlavně stejně jako u PP záleží na tom, zda má hráč fantazii a chuť si hrát, pokud ne a jede neustále jednu a tu samou taktiku, tak to po čase může být stereotypní. Pokud ale stejně jako v PP si začnete hrát s množstvím různými udělátek a tady i pastmi, ploty atd. . začnete tvořit smrtící překážkovou dráhu a kocháte se každým jejím úspěchem tak to baví a když to plánujete ve více lidech je to ještě lepší. Jsem hodně zvědavý osobně na SP část hry, přidaný survival prvek vypadá z YouTube videí funkčně a pokud to spojíte se základem z PP, tak věřím, že mě osobně to bude bavit.
Konami drží v rukách 3 skvělé hry, Metal Gear, Silent hill, Castlevania. Za nedlouho to budou přesně 4 roky od lord of shadow 2 a do teď není zpráva že by byl další díl. Na konci bylo hodně otázek, příběh neskončil a upřímně pochybuju že někdy skončí, možná tak v mobilní verzi = shitshow. Vlastně ani nechápu mohl skončit s LoS 2 konflikt mezi belmonty a draculou skončil, satan je mrtvý nenapadá mě nic co by tam mohlo být dál, možná jsem něco vynechal už si nepamatuju. Kdyby že prodeje tady survivalu šli do pořádného dílu lord of shadow 3 ale to těžko nevěřím, spíš tak půjdou do další multiplayer hry nebo mobilní. To že napsali že budou stále vyvíjet AAA tituly, si můžou strčit dop*dele pokud to budou hry typu tady Survival. Jo musí se nechat vypadá to fun, v jádru je to Metal Gear od kojimy jen se zombie. But nah uvidíme.
Nakonec mě to bavilo. Ale asi to bude tím, že mám opravdu rád MGSV a tower defense hry. V kooperaci s kamarádem je to opravdu dobrá zábava. Teď ještě co přinese plná verze.
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Díky za tip. Skvělá hra.
Hodina tohoto nebo hodina Stygian: Reign of the Old Ones? Mám jasno!
Odpověď na komentář uživatele Duuku
prave naopak, beta je nedokončená verzia hry, ktorá sa postupom času dokončí (čiže sa pridá nový obsah atd) . Demoverzia je verzia hry, ktorá je obmedzená (časovo alebo obsahovo) .
Nevim co je to posledni dobu za modu nazyvat tyhle demoverze betou Kdy tohle pojmenovani na MGS vazne nesedi, minimum obsahu k vyzkouseni, to je proste demo, betu si predtavuju jako neco kdy mate k vyzkouseni kopletni hru a vsechny jeji funkce, to tady neni ani nahodou. Ale to je spis muj problem . "Beta" samotna me bavila. A kamaradem sme tam stravili skoro 5 hodin a vzhledem k tomu ze tam je obsahu jen minimum je to docela uspech Obtiznost je pro nekoho jako jsme my dva kdy nevime co a jak i na easy celkem vysoka, coz je fajn. Co mi pomohlo je ze kdyz sem odehral neco malo z MGS5 tak s ovladanim jsem problem opravdu nemel Na plnou hru se tesim. Jestli bych to koupil za plnou cenu nejakych 40€? To asi ne, ono mam pocit ze s cenou to pujde. celkem rychle dolu.
A malem sem zapomel, Clanek super, palec hore
Odpověď na komentář uživatele dedly
Jj souhlas. Dal sem tomu šanci, protože mě právě Rising hodně bavil, ale tohle se prostě nepovedlo. Třeba se najdou lidi, který to bude bavit, ale za mě to je to je velké zklamání. Uvítal bych radši druhý díl Risingu
Za mě nejhůř strávená hodina u hry za hodně dlouhou dobu. Clunky ovládání, mizerný audiovizuál, nesedl mi vůbec žánr, mechaniky, free to pay systémy, souboják. Nu, žádná škoda
Odpověď na komentář uživatele Alfajk
Asi tě to překvapí, ale příběh tam je a v betě je pouze MP část hry. Stačí si přečíst starší články, použít google nebo se podívat na youtube kde jsou už k vidění první kroky v SP.
behem necely hodiny jsem to se zivnutim smazal, celej koncept me vubec nezaujal, asi hlavne pro absenci nejakyho duvodu, proc to vlastne hraju, pribeh asi nebude ani v plny verzi, co? uz podle moznosti craftu se zda, ze to bude hra kompletne prolezla mikrotransakcema, to ma bejt free2play?
Odpověď na komentář uživatele asive47
i předtím bylo několik spinoffů na kterých nedělal kojima treba Portable ops jsou pecka Rising taky
jsem fanda MGS ale nejsem ten kdo uctíva Kojimu jako Boha jak někteří tady….
Jsem rád za objektivní pohled, palec nahoru.
Jsem dlouholetý fanda MG série, kterou jsem okusil poprvé na PS1 a občas mě některé komety rádoby fandů série přijdou opravdu směšné. Stejně tak respektuji Kojimu, ale nikdo z nás nevíme, co se doopravdy událo mezi Kojimou a Konami. Jak se říká, ke konfliktu jsou potřební dva.
Ale nedělá na tom bůhh Kojimaaa takže to musí být sračka REEEE