Klady veleúspěšné sci-fi série Mass Effect bychom mohli vyjmenovávat asi hodně dlouho. Spousta lidí oceňuje vynikající příběh, jiní dávají přednost parádní atmosféře a někdo zase sází na skvělou hratelnost a rozsáhlé RPG prvky. Alespoň co se premiérového dílu týče. Ten druhý sice řadu principů zjednodušil, což se ne vždy setkalo se souhlasným přikyvováním, jako v případě Dragon Age 2, na rozdíl od svého fantasy bratříčka však dokázala Shepardova pouť i tak přitáhnout davy milovníků kvalitní zábavy a vytáhnout z nich miliony dolarů pro fond Mass Effect 3. A pointa? Ať už se na hru díváme z kteréhokoliv úhlu, nikdy nikdo nikde neprohlásil „Jé, to má boží multiplayer, už aby tu bylo pokračování“. A tak to mělo zůstat!
Pánům z Bioware je sice třeba přičíst k dobru, že se své tituly snaží neustále obměňovat a posouvat hranice, aby neupadly do stereotypu, ale ne vždy je to ku prospěchu věci. Dvojnásob u gamesy, jež sází především na epickou dějovou linku, na níž v podstatě stojí a padá všechno ostatní. O to smutnější pak je, že multiplayerová část třetího Mass Effectu (která ovšem sestává pouze z kooperace; naštěstí) vlastně není vůbec špatná. Všechno funguje jak má, vývojáři si s tím na první pohled dali dost práce a vytvořili něco, co by v případě jiné značky mohlo fungovat jako setsakra příjemné zpestření singleplayerové kampaně. Ačkoliv to s ní není přímo provázané.
Ale zpátky na začátek. V Londýně jsme mohli otestovat jednu mapu, plus jeden mód (tuším, že to byl survival), přičemž třídy i rasy, za něž bylo možné hrát, byly pevně dané. Mně spadl do klína Sentinel a nutno podotknout, že jsem se s ním (nebo jí, těžko soudit, neb to nebyl člověk) docela pobavil. Každá postava by měla mít vlastní set speciálních schopností, jež jsou rozděleny mezi pravý a levý bumper a Y (hráli jsme na X360). Ty sice ze začátku vypadají docela k světu, ale jak jsem tak pozoroval kolegy, přišlo mi, že bez ohledu na povolání jsou si všechny unikátní ability tak nějak podobné. Já měl konkrétně k dispozici dvě útočné (mířený energetický náboj a energetická vlna) a jeden asi obranný (jakýsi štít nebo co to bylo).
Princip hry pak spočíval v přečkání několika vln nepřátel (jejichž síla i odolnost se stupňovaly) a obsazování jakýchsi bodů. Vzato kolem a kolem jsme ale všichni po celé mapě tak nějak pobíhali jak nás zrovna napadlo, ačkoliv se nás přítomný asistent snažil nějak řadit do šiků a udílet bojové povely. Ve výsledku to znamenalo spoustu smrtí (především na straně Score, které jsem vesměs nonstop oživoval, ale když jsem potřeboval píchnout já, měl prý moc práce) a pocit, že absolutně netušíte co se děje. Mapu se nám proto zcela nečekaně obsadit nepodařilo a od strojů jsme odcházeli s mírným zklamáním a rozčarováním. Na druhou stranu s pevným přesvědčením, že touhle cestou už se pokud možno nikdy nevydáme.
Těžko se ale nadává na něco, co je v základu dobře. Oni, vývojáři z Bioware totiž neudělali nic špatně a vše funguje vesměs bez chybičky. Jednotlivá povolání se doplňovala, mapa byla šikovně sestavená, hra bez grafických bugů (nebo jsem si jich alespoň nevšimnul), jenže … prostě to už nebyl Mass Effect! A to jsem ještě ani nezmínil, že kooperace nemá význam v podstatě ani z pohledu hry jako celku. Tvůrci se sice dušovali, že dojde k propojení se singleplayerovou kampaní (jak konkrétně to bude vypadat však zodpovědět nedokázali), ale upřímně si nedovedu představit co by to mělo znamenat.
Naopak se bojím, že ve finále to bude znamenat akorát to, že si hraním co-op misí budete moci vydělat nějaký ten peníz navíc, nebo získat nějaké nové vybavení, ale tím to tak nějak skončí. Víc ovšem napoví asi až plná verze. Už nyní ale můžu relativně s klidem prohlásit, že kooperativní mód nebude to, kvůli čemu si pro třetí Mass Effect zajdu do obchodu. A věřte tomu, že si pro něj dojdu. Bez ohledu na to, jak moc je tohle na prd mě stále Shepardův osud zajímá a chci zbavit svět Reaperů. Už dlouho mi totiž nikdo neříkal hrdino!
Další nové obrázky naleznete v galerii.
Podle článku to vypadá jako lehký krok vedle, ale uvidím sám až si to vyzkouším.
Pokud to má být opravdu jen zpestření, tak proč ne =) , Za stejnou cenu více služeb, to je to, oč světu jde, no ne. . ? =)
Rosťa: Přidaná hodnota je to že sebou nemáš neinteligentní AI
PitBull: Vsak ano, z hlediska vyvoje neni na kooperaci v podstate nic spatne. Ale jednoduse je uplne zbytecna. Pochybuju o pridane hodnote a vlastne neni ani buh vi jak zabavna. A to neni jen muj nazor, shodli jsme se na tom tak nejak vsichni co jsme byli v Londyne (vcetne nekolika cizich vyvojaru; o)
Nemůžu si pomoct ale působí to na mě jakoby se redaktor k tomu dostal jen omylem a ani ho to nějak nezajímalo a už nato měl negativní pohled (alespoň tak to na mě z článku působí , já upřímě věřím že co-op s partou dobrých hráčů (kteří se budou navzájem oživovat ) bude dost velká zábava a věřím že BioWare vědí co dělají
Marigolde ty jseš ta známá postava ze Zaklínače! Hele vždyť tahle hra bude dominovat právě kampaní a příběhem, přesně tak, jak to bylo v předchozích 2 dílech! Tohle bude akorát něco málo extra navíc, což můžete směle ignorovat. Relax, man!
Já byl z oznámení co-op multiplayeru docela zklamán. Mass Effect bych viděl jako singpleplayerové akční RPG nebo jako MMORPG ve stylu ToR, ale ne něco mezi tím. Stejně jako autor do hry půjdu hlavně kvůli příběhovému zážitku. Nezatracuji multiplayer, rozhodně jej vyzkouším a uvidím, jen jsem v tomto ohledu zatím lehce skeptický.
Stejně se furt na ten Co-oP těším.
Tak jako tak hru si kupuju, ať už mě ten co-op zabaví nebo ne, chci nakopat Reaperům p*del!