Než se na nejnovější počin studia Piranha Bytes budeme moci podívat, uběhne ještě dlouhá doba. I přesto se však stále vynořují nové a nové spekulace o povaze hratelnosti jejich dílka. Přeci jen, hardcore RPG to už dneska nemají nejlehčí a tak se jakýsi příklon k mainstreamu přímo nabízí. Ovšem myslet si, že zrovna Pyranha Bytes vyprodukují zjednodušený patos je krajně nevhodné!
Rozumné dávkování
Jasně, že nějaké to zjednodušení a upravení dnešním standardům přijít musí, ale v daleko větší míře se jedná o věci kosmetického rázu nebo věci provedené čistě pro zlepšení pocitu ze hry. Třeba vůbec není pravda, že svět druhého Risen bude menší než ostrov z prvního dílu. Ba právě naopak nám herní svět pěkně nabobtná. Jen už nebude hned od začátku tak otevřený.
Prostě začnete v nějaké malinké bezvýznamné lokaci a příběh vás pomalu vyvede do velkého světa, až na to sami budete připraveni. Takže žádné bloudění, žádné opakované umírání, ale pouze příjemný pocit uspokojení z toho, jak jste sakra šikovní. Ostatně koho by nepotěšilo, když vlastnoručně vypiplanou postavu vytáhne z patosu alkoholismu přímo na vrchol pirátské hierarchie.
„Chtěli jsme moře a exotickou tropickou pirátskou hru,“ odhalil Björn Pankratz a doplnil, že hráči začínají na malém ostrůvku zamořeném nejrůznějšími potvorami a teprve posléze se přesunou na ten větší s dvěma městečky.
„Jakmile se přidáte k pirátům, můžete se na druhou stranu ostrova dostat lodí. Tam si pak můžete pořídit vlastní bárku a vydat se na průzkum ostatních ostrůvků, které se ve hře nachází.“
„Vývoj se neobešel bez klasického dilematu, kterak hru udělat tak akorát velkou. Jinými slovy, aby byl svět dost velký na to, abyste potřebovali loď, ale zase ne moc velký, abyste se při jeho procházení nenudili.“
„Proto jsme začali tak, že jsme hráčům přímo nakázali jít na ostrov A a následně ostrov B. Teprve až získají vlastní loď tak zjistí, že najednou můžou na ostrovy C, D, E i F a to v jakémkoliv pořadí.“
Změna je život
Ano, čtete dobře. Dark Waters se skutečně vydává tak trochu odlišnou cestou než konkurence. V časech, kdy je extrémně populární klasické fantasy typu Skyrim nebo Zaklínač se Risen sice fantasy prvkům nevyhýbá, ale ve velké míře je mixuje s čistě na reáliích postaveným světem pirátů a bukanýrů. Přijdeme tedy o draky mocně chrlící oheň či o mágy metající firebally do bezvědomí. Za to se nám však dostane stylového prostředí opuštěných ostrovů, vzkvétajících přístavů a pirátských lodí v nesmírně stylovém, ale hlavně pečlivě vyvedeném světe.
Trefně to komentoval i producent hry, který argumentuje přesycenosti trhu a má pravdu. Vždyť kolik RPG odehrávajících se v klasickém středověkém světě máme! Navíc se některým, jako je třeba Zaklínač, konkuruje jen obtížně! Právě proto bude Risen 2 jiný.
Jak se žije pirátům
Že to tvůrci myslí opravdu vážně dokazuje i příběh hry, který se na pirátskou tématiku přímo soustředí. Navíc tento aspekt ovlivňuje třeba i dialogy. Lidé vás jako piráta vnímají a taky se tak k vám chovají. Už žádný sterilní svět, tady je každý osobností! Dokonce i samotné úkoly jsou tomuto stylu zcela podřízeny. Hry, kde jste se motali okolo lodí, už tady byly, ale tvůrce Risen 2 daleko vice zajímá co se děje mimo ni. Co dělají piráti na souši? Opravdu hledají truhlice plné zlata nebo okrádají bezbranné? Tohle všechno a ještě mnohem více během hraní zjistíte.
Ostatně si to můžeme dokázat hned na úvodu hry. Ten je sice klišovitý až běda a probuzení z bezvědomí jsme už tu měli tolikrát, že to ani s naší středoškolskou matikou nespočteme, ale hlavně že plní všechno co autoři slibují.
Takové úkoly jsou navíc už o poznání originálnější a mnohdy sebou nesou i velké množství multikulturních odkazů. A tak se třeba hned z úvodu budete muset stát součástí pirátské party. Ale k tomu je potřeba ukecat jejich vůdce, který tak trochu z oka vypadl Johnnymu Deppovi z Bruckheimerových Pirátů. Navíc má i podobný slovník a v duchu pirátské hatmatilky vůbec celá hra nešetří peprnými výrazy jako f**k.
Správňácké RPG však není jen o dialozích. A tak v rámci tutoriálu dojte třeba i na okrádání bohatých měšťanů a za zmínku určitě stojí i vyvrcholení prologu ve formě ozbrojeného střetu v malebném přístavu.
A když už jsme u městského prostředí, je nutno podotknout, že hra udělala oproti jedničce ohromný krok kupředu. Prostředí zde již není náhodně generované, ale všechno má své pevné základy. Takže každá postava má své místo a svůj vlastní dům. Nenajdete tady žádná slepá místa nebo falešné dveře. Podívat se časem můžete opravdu kamkoli, avšak všechno má své následky! Chcete vtrhnout do něčího domu? Tak si dobře pohlídejte čí je, takový šéf stráží asi moc nadšený nebude!
Nic není dokonalé
Rozhodně však nečekejte zázraky. Piranha Bytes přeci jen není největší studio. A tak třeba přesun po moři se odehrává pouze prostřednictvím jednoho kliku. Simulátor plachtění prostě musíme pro tentokráte oželet. Nakonec i sám producent přiznává, že kdyby měli udělat všechno, co chtějí, nestačily by jim ani rozpočty Bethesdy či Rockstaru. A navíc prý nikdy není dobré, když je něco tak moc přeplácané.
Druhý Risen by mělo být poctivé RPG, které se snaží míchat tu starou školu představující ohromný a extrémně bohatý svět nebo košaté dialogy s vtipnou a lehce svižnou hratelností dnešní doby. Pravdou totiž je, že třeba obtížnost půjde radikálně dolů. Oni američtí zákazníci si totiž stěžovali na přílišnou obtížnost a časté umírání již během tutoriálu. To však určitě neznamená, že Risen ztratí své kouzlo. Ostatně podle toho, co jsme zatím mohli vidět, to snad ani není možné!
Icewind Dale hrané s jednou postavou na ně! Míněno na Amíky. To by teprve viděli obtížnost! ! !
Piraně nikdy nesklamali takže se máme určitě na co těšit =)
Správné RPG by mělo být těžké jako třeba Gothic 2 Noc Havrana.
versace186: když ho hrál tak dobře, tak jo no Ale vážně, pokud to moc nepřeženou s tou lehkostí, tak může tahle hra bejt opravdu oživení scény
Ja som chcel byt johny Deep, ale to nehral ešte v Pirátoch s Karibiku, počíta sa to?
Je to škoda že chudinky američani co všude válčí a se*ou se každýmu do života, pláčou nad obtížností her No jinak se na hru pekelně těšim, ono taky kdo nechtěl být jako malý kluk pirátem (já tedy jo) že ? Sice mi ta obtížnost bude asi vadit, ale pokud bude kvalitně udělaný pirátský svět a život, tak proč hru minimálně nezkusit
Toto neznášem velký čas medzi checkpointami, radšej mám vlastné ukladanie. Takže už chápem.
versace: Obtížnost je už jenom v tom že každý souboj dává pěkně zabrat, hrdina troho nevydrží zrovna moc a i řadoví nepřátelé jsou zatraceně silní. Další věc je ta, že ve hře prakticky neexistují checkpointy, což v praxi znamená, že když tě zabijou ke konci úrovně, máš smůlu, jedeš od začátku daného levelu, což je vzhledem k tomu, že expení a zlepšování schopností závisí právě na průchodu hrou, resp. na sbírání duší z padlých nepřátel, kteří se po smrti všichni respawnují, docela problém
Dobre berem spať myslel som že to bude niečo ako diablo ale celkom ujde a včom je to vlastne také ťažké ked sa možem opítat?
versace186: Mám pocit, že o tomto RPG na krabice k bedně bylo info v Replayi či Game Page. Jednička byla prý ještě mnohem brutálněji těžší…
versace186: Špatný vtip. Kvalitní je. . jelikož ten titul sesbíral nejvyšší hodnocení.
Tak ale nechápem to však amíci si môžu sami zvoliť, môžu si dat beginer ked chcú, toto my nedáva zmysel jaksi!
PetasCzech: Souhlasím! Pokud je kvůli Amíkům potřeba tu upravit celou barvenou paletu hry, onde vyškrtnout dva stupně obtížnosti, něco zcela jistě není v pořádku, že…
Pěkné previewčko, díky moc! Z úliteb vůči Amíkům radost nemám, stejně tak nechápu, proč by nemělo jít ovládat (klidně zcela arkádově) bárku mezi ostrovy. Nikdo nechce hardcore simulátor jachty, proboha… Jinak ale palec nahoru. Pokud bych si chtěl zahrát pirátské RPG, zcela jistě sáhnu po Risen 2, už kvůli předchozím hrám tohoto studia.
Naco? Hp dary smrti 2?