Výzva přijata
Ačkoliv jsem v nedávném preview psal, že bych nechtěl, aby se nakonec z Doty 2 stal jen původní mód v novém kabátě, v současné době si myslím pravý opak. Beta mě totiž přesvědčila o tom, že navzdory minimu nějakých hratelnostních změn by mělo jít o naprostou herní bombu, která všechny fanoušky Doty a her studia Valve zase na nějakou dobu odpojí od reálného světa.
Určitě se ptáte proč. No proč asi. Už hratelnost původního módu byla natolik vyšperkovaná, že u ní kdejaký příznivec dokázal prosedět stovky hodin. Pokud se mezi vámi někdo takový najde, mám pro vás dobrou zprávu. A i pro ostatní. Z hlediska samotné hry zůstalo vše při starém. Hrdinové, jejich schopnosti, design mapy, základní principy, mimo jiné i hlášky z Quaka typu „Double Kill“ nebo „Dominating“, všechno tu je, a funguje to skvěle. Tak skvěle, že i relativně nezkušeného hráče, tedy fakticky vzato i mě, druhá DotA chytne a nepustí.
Jak si přeješ
Ale teď už k tomu, co přesně jsem zažil. Pokud jde o hrdiny, vyzkoušel jsem si jich poměrně dost. Třeba mého jasného oblíbence z původního módu, Razora. Dále třeba Linu, Morphlinga, nedávno přidaného Alchemysta, Doom Bringera, Enigmu, Sand Kinga nebo Juggernauta. Jejich schopnosti se od první Doty vážně nijak neliší, takže pokud jste to s nimi uměli dřív a nepřátelští hrdinové proti vám neměli šanci, máte vyhráno i teď. A pokud jste to s nimi neuměli, nebo se k Dotě dostanete vůbec poprvé, aspoň se máte co učit. On totiž pochopitelně zůstal i fakt, že se s vámi hra nijak nemazlí a jedná se o dost hardcore záležitost, jíž musíte trénovat, trénovat a zase jenom trénovat. A jen tak mimochodem také číst, co která schopnost dělá, dávat pozor na protivníky a vědět, jaký styl hraní vám sedne. Stejně tak není vůbec od věci, když vám někdo co nejdůrazněji vtluče do hlavy, že tady je rush/Rambo styl jasná sebevražda nebo ideální cesta k brzkému kicku. Sice by ve finální hře měl být přítomen nějaký trénink, nebo aspoň tutoriálová videa, v betě zatím nic takového není (pokud nepočítám stručný popis hrdinů), i když už je pro to připravena sekce v hlavním menu, stejně jako pro jednu z klíčových věcí, a to pro různé turnaje. Tím se potvrzuje, že bude DotA 2 z části zaměřená na (oprávněně) polomrtvý progaming.
Ono je celkově menu docela šikovné. Nabízí přehled všech novinek a posledních patchů, seznam přátel na Steamu, možnost ovlivnit vyhledávání zápasů podle povolení nebo zamítnutí dané oblasti (východní USA, západní USA, Evropa, Čína a zbytek Asie) nebo globální chat. Kéž by takhle komplexní menu mělo víc online her, zvlášť když je DotA 2 z velké části přeložena do češtiny. Co na tom, že má překlad velké problémy s interpunkcí, hlavně že nejsou k vidění žádné přehmaty jako v Left4Dead 2, kdy byly na denním pořádku fráze „Cvrnda zabil Bouchač“ nebo „osetrovani sebe“.
Ale to jsem trochu odbočil, takže zpátky k samotné hře. Opravdu se musíte naučit, jak s kterým hrdinou hrát, co od něj čekat a jaká je nejlepší cesta k úspěchu. Opakuji, chce to prostě trénink, ale pamatujte, že žádný učený z nebe nespadl. I když se v prvních zápasech dočkáte povzbudivých psaníček od kolegů ve stylu „Jugger, are you idiot?“, nezapomeňte, že i oni byli kdysi začátečníci. A možná také pořád jsou a jenom ze sebe dělají frajery a odpojují se hned, jak se z nich stanou obětí first blood (alias první zabití), což pro zbytek týmu zpravidla znamená jistou porážku. Taková situace bohužel nastává velmi často, naprostá většina her tak není o tom, kdo Dotu jak umí, jako spíš o tom, kdo se odpojí jako první a tím celý tým znatelně oslabí. Sice je zde možnost se do pěti minut od odpojení do hry vrátit a pokračovat nerušeně dál, ale zažil jsem jen jeden případ, kdy by této šikovné funkce někdo využil.
Jdeme vlevo. Ne, prostředkem. No tak vpravo
Aktuálně nabízí DotA 2 jenom jednu mapu, stejně jako původní mód. Ano, zdá se to málo, ale věřte mi, potřebám hry bohatě postačí. Jak už jsem zmínil výše, v základu je stejná jako v první Dotě. V jednom rohu mapy je základna týmu Radiant, s centrální budovou, obrannými věžemi a kasárny, z nichž každou chvíli vybíhají creepové, tedy řadoví válečníci ovládaní počítačem. V protějším rohu stejně navržená základna Dire, která je celá ve stylově pekelném stylu, a vše propojují tři hlavní cesty (levá, pravá a prostřední) jištěné několika věžemi plus spousta postranních cestiček a celou mapu pak půlí řeka. Na ní se dají často najít posilující runy, zajišťující třeba vyšší regeneraci zdraví, zatímco na postranních cestách potkáte spíše neutrální potvory. A také tajné obchody. I tentokrát totiž hrají důležitou roli předměty, jež si pro svého hrdinu v průběhu hry kupujete za zlato. To vám padá ze zabitých creepů, neutrálních tvorů, zničených věží a zabití nepřátelského hrdiny. Liší se víceméně na základě zaměření vámi ovládaného hrdiny (síla, obratnost a inteligence), a určitě se vyplatí do nich investovat. Pouhé levelování totiž nestačí. Koupit předměty můžete buď v obchodě na území vaší základny, nebo právě v jednom z tajných obchodů. Ty kromě běžných itemů nabízí i ty, jež v tom základním koupit nejdou. O to jsou samozřejmě lepší.
Nerad bych zapomněl na menší zmínku o audiovizuální stránce. Na Source enginu vypadá druhá DotA opravdu skvěle, při maximálním přiblížení kamery můžete vidět, že je každý hrdina detailně vymodelovaný, i všechno ostatní vypadá dost působivě. Posuďte sami podle okolo se válejících screenshotů. Zvuky tomu všemu dodávají nablýskanou korunu. Každý hrdina je kompletně nadabovaný, zvuky kouzel a efektů zní přesně tak, jak byste od nich čekali, a to všechno pak doplňuje stylový hudební doprovo. Ten je většinou jen podprahový, ale i tak se jedná o kvalitní práci. Vypadá to, že Valve nového hudebního skladatele nenajalo nadarmo.
Hrát nestačí
K samotné hře by to bylo asi tak všechno, DotA 2 ale v současné době nabízí ještě něco, a to poměrně propracovaný systém spectatorů, tedy diváků. Z hlavního menu máte velmi snadný přístup k seznamu zrovna hraných her, a vy se tak můžete prakticky kdykoliv připojit a sledovat, jak si vedou samotní hráči. Už teď to funguje skvěle, a co teprve až tvůrci splní své sliby a tento systém ještě různě rozšíří.
Ono by to chtělo rozšíření ve víc ohledech, ale i v současné fázi hry mám z Doty 2 opravdu radost, zvlášť když jsem nenarazil na žádnou výraznější chybu, pokud nepočítám, že se v hlavním menu správně nezaznamenávají vaši poslední hrdinové. Jinak ale všechno funguje tak jak má. Krystalicky čistá, ale přitom neuvěřitelně komplexní hratelnost zůstala zachována, tudíž se jedná o stejně chytlavou záležitost, jako byl původní mód, a Source engine tomu všemu dodává přesvědčivý vzhled. Zkrátka, mám takový pocit, že se přidám k těm, co u Doty vysedávají dlouhé hodiny. A co teprve až se do hry dostanou další hrdinové a nové možnosti, o nichž se můžete dočíst v nedávno vydaném preview. Navíc to vypadá, že se DotA 2 zařadí mezi důvody, proč Valve neustále odpouštíme, že si s dalším Half-Life dávají tak na čas.
Stručně řečeno, zatím to vypadá na naprostou herní bombu, to říkám bez jakéhokoliv vlivu fanouškovství. Pokud už v betě jste, určitě mi dáte za pravdu. A pokud ne a chtěli byste v ní být, tak usilovně doufejte, že vám už zítra přistane v mailu pozvánka. Tohle totiž vážně stojí za to.
Tak už jsem se i já dostal do bety takže dneska večer si ji konečně vyzkouším.
1 jsem nehrál ale slíchával jsem o ní tak by mě zajímalo o čem ta dota vlastně je týmové mmo _?
vážně miluju rádobypro kecy jako razor je jednoduchej huskar je one click hero. . kolik máš nahráno DoTy 1 Moppy? Já mám tak 2000 hodin a Razor vážně nepatří mezi ty jednodušší.
A jistěže se vám líbí Razor, jelikož patří mezi ty jednodušší postavy Doty Y U NO LOVE BATRIDER
Čím dál tím lepší zprávy . Jen si na začátku budu muset zvykat na víc amatéru než obvykle, což někdy moje nervy nevydrží . Ale s tím už se musí počítat : 3. Nikdo se nenarodil jako pro
senrimer: Tady jsem to dohledal. [ odkaz ]
Máš asi na mysli ten obrázek se slepicemi a osly. To všechno ve hře je.
Edit: Teda jedině toho klobouku jsem si nevšiml, ale to je asi jen nějaký joke.
Bonpar. Něco tomu nasvědčuje. Mam pocit, že se našli nějake soubory, kde byli skiny a jine zbrane pro hrdiny.
No, Cvrndo, nemyslím si, že DotA2 bude stavěna na F2P modelu. Absolutně nic tomu nenasvědčuje; žádná kolonka pro nějaký obchod, žádné editování postavy, jako v LoL, vůbec nic…
Mám takový pocit, že všechny Valve hry mají integrovaný seznam všech přátel, bez ohledu na vlastnění dané hry, ale nejsem si úplně jistý.
Zářící nápis se může velmi rychle změnit na pobledlý ‚add to cart‘. Máš však pravdu, že ten název je nějaký divný, to jediné mě mate.
Stále doufám v jednorázovou platbu. F2P model je podmíněn skvělým matchmakingem (který ve hře už v jisté podobě je, ale to nic neznamená) . A snad by se případně kupovaly jen skiny, nikoli nějaké runy (apod. ) , jako v již zmiňovaném LoL…
nech uz to vide
Dobře, díky za info.
Jano77: Určitě se hodí mít po ruce někoho, kdo se v Dotě vyzná a může ti dát pár rad. Já naštěstí někoho takového po ruce měl. Bez toho ale k tomu přijde začátečník jako slepý k houslím, ale myslím, že častým hraním a zkoušením všeho možného se dá proniknout do hry docelasnadno, nebo aspoň pochopit její principy. A pokud jde o model platby, mám takový pocit, že bude DotA 2 nakonec přeci jen free2play. Třeba seznam přátel ve hře je seznam VŠECH pátel na Steamu, ne jenom těch co už Dotu mají. To ale nabízí třeba i Modern Warfare 3, zajímavější je, že když člověk, co má k Dotě 2 přístup, koukne na stránku hry na Steamu, kde by se měla dát později koupit, září tam nápis " již vlastníte hru DotA 2" . A poslední věc, aktuálně se samotná hra jmenuje DotA 2, ne DotA 2 Beta
Ahoj, měl bych pár otázek . Nikdy jsem Dotu nehrál a tuhle bych rád vyzkoušel, myslíte že bych měl jako coby NAPROSTÝ začátečník šanci se v té hře uchitit? Jinak neví se náhodou něco o datu vydání a jak to bude s penězi? ( jestli t obude F2P, nebo koupě zakl. hry + měsíční atd. . ) Díky za odpovědi.
Těším se hodně a nejvíc na hrdinu Razor
Znám asi 6 čechů na mém Steam friend listu kteří se do bety dostali ale stále jsem neměl to štěstí a to jsem hrál i Dotu 1 i když jen občas, taky bych byl rád za volný klíč ale asi to vypadá že budu muset počkat na open betu.
V betách nejde o skill hráče, ale o co nejraritnější PC sestavu. (Což já se svojí GTX 480 a Steamem špatně rozpoznaným OS Vista (mám Sedmičky) krásně splňuji…)