Garry’s Mod určitě není třeba představovat. Nebo snad je? No dobře, pokud jste o Garry’s Modu ještě neslyšeli, měli byste vědět, že jde zároveň o placený sandboxový titul, mód a nástroj, stojící na Source enginu a využívající prvky ze všech novodobých her od Valve, především Half-Life 2. Poměrně snadno v něm můžete vytvořit prakticky cokoliv. Funkční vozidla, budovy, různé montáže, nechybí ani prostor pro programování, hrátky s postavami, různé efekty nebo uživatelské módy. Zní to lákavě, co? A taky že je, není proto divu, že se brzy dočkáme třinácté verze. Autor Garry Newman však nechtěl nic ponechat náhodě, a tak nejprve spustil relativně uzavřenou betaverzi, do níž jsem se dostal i já. Otázka tedy zní: Jaké nás čekají změny?
Vstříc přehlednosti
Na první pohled se může zdát, že toho třináctka zatím moc nepřináší. Vlastně je to i docela pravda. O to významnější a zajímavější ty skutečné změny ale jsou. Pokud nepočítám fakt, že se hra mnohem rychleji načítá, okamžitě zaujme hlavní menu, jež prošlo slušným face liftem. Můžeme dát sbohem rozložení jednotlivých položek po vzoru HL2, tentokrát to mnohem víc připomíná současnou verzi hlavního menu Team Fortress 2. Jinak řečeno, všechny položky už nejsou poskládané jako nějaký obyčejný seznam, ale mají své místo, a některé dokonce svoji ikonu. Mnohem důležitější je ale pozadí. Tapeta v současné verzi je sice povedená, ale poměrně rychle se okouká. Tomu nyní Garry Newman zabránil tím nejlepším možným způsobem, a to více jak dvaceti proměnlivými tapetami, střídajícími se zhruba po pěti vteřinách. Na nich můžeme vidět hlavně humorné montáže a karikatury na téma Half-Life 2, Left 4 Dead 2 nebo Team Fortress 2. Buďte si jisti, že tohle se jen tak neokouká, některé obrázky navíc mají tu schopnost, že vás rozesmějí, i když je vidíte třeba potřetí.
Ale teď už k samotné hře. Zatím bohužel třináctá verze neobsahuje žádnou novou mapu, stále si tak musí člověk vystačit s gm_construct a gm_flatgrass, plus mapy z dalších Valve titulů. Dvě základní plochy ale bohatě stačí. Jakmile si vyberete mapu a začnete hrát, ihned zjistíte, že tady už se něco změnilo. Ne, zbraně, nebo spíš nástroje zůstávají stejné, nezměnil se ani engine (spousta hráčů očekávala přechod na Source použitý v Portalu 2), ale změnila se klíčová nabídka pod klávesou Q. Tedy, změnila se vizuálně. Očividně je mnohem více zaměřená na širokoúhlé monitory, ale i na těch klasických je pořád vše přehledné. Nabídka všech nástrojů sice zůstala na svém místě, tedy v pravém sloupci, ale zmenšil se náhled předmětů, tentokrát umístěný ve sloupci uprostřed. Díky tomu je mnohem víc prostoru pro náhled všech potřebných složek vlevo, což je vážně mnohem přijatelnější. V předešlých verzích se totiž složky tísnily v horní části obrazovky. Sice chvíli trvá, než si zvyknete, ale zvyknete si. Koneckonců, koukněte na jeden ze screenshotů a určitě uznáte, že se Garry vydal správným směrem.
Další změny
To všechno jsou ale převážně kosmetické proměny, ale u nich naštěstí nekončím, protože aktuální beta nabízí i náhled několika skutečných novinek. Nyní jsou třeba mnohem přístupnější a rozsáhlejší různé efekty, schované pod názvem PostProcessing v levém sloupci. V minulosti jste je museli hledat v nástrojích, přičemž jejich nastavení bylo trochu nepřehledné, ale i tomu je konec. Teď už si můžete jenom pár kliky nastavit ostrost slunečních paprsků, ostrost textur, dohlednost, blur efekt, komiksový nádech, a nechybí ani řada trochu extrémních záležitostí, a to třeba obraz plný vody, efekt jako byste měli na monitoru čočku, různě barevné vlny, nebo vyobrazení Gordona Freemana, jako by vypadl z nějakého chrámového okna. Všechny tyto efekty navíc mají svůj pohyblivý náhled, takže můžete výsledek v malém okně vidět ještě dřív, než ho aplikujete.
Vývoj jde kupředu
Podobným způsobem se zjednodušila třeba i volba modelu hráčovy postavy. Dřív součást nastavení v sousedství grafiky, zvuků a dalších, nyní součást nástrojů v in-game nabídce. Ale dobře, i to by se dalo vlastně považovat za spíše kosmetické změny, takže teď už vážně k tomu zásadnímu, čímž není nic jiného, než implementovaná služba Steam Workshop. Ta pracuje stejně jako v případě Skyrimu. Vyberete uživatelský mód, kliknete na tlačítko Odběr, pustíte hru, mód se stáhne, a při každém dalším spuštění si Garry’s Mod vždy ověří, jestli je mód v poslední verzi. To mimo jiné znamená, že zmizela prověřená služba Toybox, která doteď sloužila jako úložiště módů. Musím ale říct, že z odstranění Toyboxu moc radost nemám. Je sice trochu omezen kvůli tomu, že do něj jde uploadovat jen určitý typ, tedy modely, savy, a různé interaktivní předměty, ale jinak nabízí samá pozitiva. Okamžitý přístup, okamžité stažení, a samozřejmě fakt, že nabídka Toyboxu je vážně obrovská. Workshopu bude trvat hodně dlouho, než svého předchůdce dohoní, zvlášť když se mód aktivuje až po restartu hry. I proto doufám, že ve finální třinácté verzi budeme moci používat jak Toybox, tak Steam Workshop.
Obojí má totiž své pro a proti a nabízí něco jiného. Ačkoliv současná nabídka módů není zvlášť rozsáhlá, Workshop boduje hlavně z hlediska map a nástrojů. Já si tak třeba stáhl úchvatnou mapu z prostředí zátoky, nebo mód umožňující deformaci většiny částí těla u postav. Stejně tak lze zkusit např. balík vrtulníků. Pokud sledujete Garryho Newmana na Twitteru, možná jste si všimli, že si často Workshop pochvaluje. Nyní si ho vážně pochvaluju i já. Ne že by nestačilo skvělé využití ve Skyrimu, ale Garry’s Mod může tuhle službu dovést ještě dál. Jak ale říkám, chtělo by to i zachování Toyboxu.
Pořád je to beta
Garry’s Mod 13 toho nabízí ještě víc, i když jde většinou o systémové změny, o nichž toho moc říci nejde. Každopádně, ty opravdu viditelné změny se povedly. Všechno je přehlednější, často i snadnější, nabídka PostProcessingu se povedla, stejně jako má skvěle nakročena i sázka na Steam Workshop. A to jsem zapomněl zmínit, že třináctka podporuje prvky z izometrické akce Alien Swarm…Pořád musí mít ale člověk na paměti, že je to beta. Nyní třeba řada věcí vůbec nefunguje, multiplayer prakticky nikdo nehraje, achievementy taky zůstaly beze změny, chybí snadnější vypnutí AI u NPC postav, zkrátka, pořád je na čem makat. Stejně tak doufám, že po stáhnutí nového patche pustím hru a uvidím návrat Toyboxu. Každopádně, zatím působí vylepšení pro třináctou verzi víc než slibně, a já se už nemůžu dočkat, až si je zkusím ve finální verzi. Kdy to ale bude, to je otázka, rozhodně ale doporučuju občas omrknout Garryho Twitter. Razantně se tím zvýší šance, že se do bety dostanete i vy. Nepochybuju o tom, že do bety chcete.
JakER: Jo v tom je ta nevýhoda a ještě bych ti doporučil si koupit i to CS: S protože tam se modely taky hodně využívají. Např. můj výtvor PC místnosti spotřeboval materiály z cs_office.
Blázen: Jediný co mě od koupě odrazuje je to, že musíš mít koupené všechny hry z Orange boxu aby jsi měl všechny itemy. Ale to ani ne odrazuje, ale spíš zpomaluje v koupi protože si musím počkat až zase bude Orange box v nějaké slevě.
JakER: Betu mají majitelé legální verze Garrys Modu takže holt smůla. = (
Já si ten Garrys mod nakonec vážně pořídím. Jen škoda že si nemůžu vyzkoušet tu betu
Já jsem už taky v betě (díky Cvrndo) a nemohu si vynachválit, hlavně pozadí v hlavním menu, kolikrát tam trávím víc času než ve hře, Steam Workshop je taky skvělý a hlavně díky němu je už konec složité instalace Wiremodu, nyní se o to Workshop sám postará včetně aktualizace, jen škoda že tam není ten toybox protože Steam workshop má tu nevýhodu že musím hru opustit a přidat mod do odběru a pak zase spustit kdežto z toyboxu mám hned ale snad ho do plné verze nechají.
PetasCzech: Těžko říct. Vzhledem k tomu, že server browser většinou trucuje a odmítá mi zobrazit jakékoliv servery (otázka ale je, jestli vůbec jsou) , tak jsem v MP strávil moc málo času na to, abych pochytil, jak to vypadá s Workshopem. Podle mě ale bude záležet na nastavení daného serveru. Všechny aktuální položky Workshopu jsou klasické módy a addony, které ve hře zůstanou dokud je člověk nedeaktivuje, takže podle mě bude záleže na nastavení každého serveru, jaké módy bude mít a podporovat. Zatím se lae nic konkrétního říct nedá
Dotaz, jak je to s workshopem a funkcnosti v MP? Toybox bohuzel v MP pouzit nejde, a veril sem ze s workshopem by se toybox a rucne hledane addony zmenili v jeden celek. Jde samozrejme o zabavu pro pratele.
Garrys mod je dle mě nejlepší věc kterou kdy Source podporal.
Jsem rád že Gm stále žije
Hodně se těším