ZING - hry, recenze her, preview, videa a novinky
  • Novinky
    Mobilní Apex Legends a Battlefield končí

    Mobilní Apex Legends a Battlefield končí

    Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo

    Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo

    Produkční ředitel Cyberpunk 2077 opouští po 15 letech společnost CD PROJEKT RED

    Cyberpunk 2077 dostal v updatu podporu DLSS 3

    Podívejte se na porcování nepřátel v Dead Island 2

    Podívejte se na porcování nepřátel v Dead Island 2

    Remaku Dead Space se podařilo překonat start The Callisto Protocol

    Remaku Dead Space se podařilo překonat start The Callisto Protocol

    Resident Evil 4 Remake má být věrnější než předělávka druhého dílu

    Resident Evil 4 Remake má být věrnější než předělávka druhého dílu

  • Recenze
    Recenze Hi-Fi RUSH – nečekaný hit

    Recenze Hi-Fi RUSH – nečekaný hit

    Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel

    Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel

    Recenze SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake – Zátiší Bikin v nesnázích

    Recenze SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake – Zátiší Bikin v nesnázích

    Gameplay ukázka remaku Dead Space

    Recenze Dead Space – ukázkový remake

    Recenze Marvel’s Midnight Suns – nečekaná kombinace

    Recenze Marvel’s Midnight Suns – nečekaná kombinace

    Recenze Fire Emblem Engage – taktický ráj

    Recenze Fire Emblem Engage – taktický ráj

    Recenze Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion – důležitá příprava

    Recenze Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion – důležitá příprava

  • Videa
    Zing Podcast #53: Herní předpověď pro rok 2023

    Zing Podcast #53: Herní předpověď pro rok 2023

    Zing Podcast #52: Nejočekávanější hry roku 2023

    Zing Podcast #52: Nejočekávanější hry roku 2023

    Zing Podcast #51: Opomíjené hry roku 2022

    Zing Podcast #51: Opomíjené hry roku 2022

    Zing Podcast #50: The Callisto Protocol a TGA 2022

    Zing Podcast #50: The Callisto Protocol a TGA 2022

    Zing Podcast #49: Rozbité hry a nominace na The Game Awards

    Zing Podcast #49: Rozbité hry a nominace na The Game Awards

    Zing Podcast #48: Silent Hill, Plague Tale a 30 FPS na konzolích

    Zing Podcast #48: Silent Hill, Plague Tale a 30 FPS na konzolích

    Recenze A Plague Tale: Requiem – ambiciózní pokračování

    Recenze A Plague Tale: Requiem – ambiciózní pokračování

    Letošní Tribeca Festival láká na A Plague Tale: Requiem a další očekávané tituly

    Technický rozbor A Plague Tale: Requiem (PS5)

    Zing Podcast #47: Únik GTA VI a grafické karty GeForce RTX 40

    Zing Podcast #47: Únik GTA VI a grafické karty GeForce RTX 40

  • Preview
    Dojmy z hraní Inkulinati

    Dojmy z hraní Inkulinati

    Sherlock Holmes The Awakened slaví na Kickstarteru úspěch

    Dojmy z hraní Sherlock Holmes The Awakened

    Dojmy z hraní Fire Emblem Engage

    Dojmy z hraní Fire Emblem Engage

    Warhammer 40K: Rogue Trader vám dá možnost rozhodnout o osudu vesmíru

    Dojmy z hraní Warhammer 40,000 Rogue Trader

    Dojmy z hraní: Bulánci

    Dojmy z hraní: Bulánci

    Dojmy z hraní Against the Storm – alternativa za The Settlers?

    Dojmy z hraní Against the Storm – alternativa za The Settlers?

    Dojmy z hraní God of War Ragnarök

    Dojmy z hraní God of War Ragnarök

    Dojmy z hraní alfa verze Matcho

    Dojmy z hraní alfa verze Matcho

    Dojmy z hraní bety Warhammer 40.000: Darktide

    Dojmy z hraní bety Warhammer 40.000: Darktide

  • Speciály
    Únorové hry

    Únorové hry: přehled & anketa

    Lednové ohlédnutí redakce zing clanek welcome 1140x570

    Lednové ohlédnutí redakce

    Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

    Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

    HW Test: Herní ovladač DualSense Edge

    HW Test: Herní ovladač DualSense Edge

    Dojmy z druhé epizody seriálu The Last of Us

    Dojmy z druhé epizody seriálu The Last of Us

    Když Arthur mluví česky. Rozhovor s překladateli Red Dead Redemption 2

    Když Arthur mluví česky. Rozhovor s překladateli Red Dead Redemption 2

    The Last of Us

    Dojmy z první epizody seriálu The Last of Us

    Anketa & Soutěž: Nejočekávanější hra roku 2023 podle čtenářů

    Výsledky hlasování čtenářů o nejočekávanější hře roku 2023

    Recenze deskové hry Ankh: Bohové Egypta

    Recenze deskové hry Ankh: Bohové Egypta

  • Platforma
    • PC
    • PlayStation 4
    • PlayStation 5
    • Xbox One
    • Xbox Series X|S
    • Switch
    • Další
      • Playstation 3
      • Xbox 360
      • 3DS
      • Deskové hry
      • Filmy/Seriály
      • Linux
      • Mac
      • iOS
      • Android
      • Vita
  • Fórum
No Result
View All Result
  • Přihlásit
  • Registrace
ZING - hry, recenze her, preview, videa a novinky
  • Novinky
    Mobilní Apex Legends a Battlefield končí

    Mobilní Apex Legends a Battlefield končí

    Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo

    Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo

    Produkční ředitel Cyberpunk 2077 opouští po 15 letech společnost CD PROJEKT RED

    Cyberpunk 2077 dostal v updatu podporu DLSS 3

    Podívejte se na porcování nepřátel v Dead Island 2

    Podívejte se na porcování nepřátel v Dead Island 2

    Remaku Dead Space se podařilo překonat start The Callisto Protocol

    Remaku Dead Space se podařilo překonat start The Callisto Protocol

    Resident Evil 4 Remake má být věrnější než předělávka druhého dílu

    Resident Evil 4 Remake má být věrnější než předělávka druhého dílu

  • Recenze
    Recenze Hi-Fi RUSH – nečekaný hit

    Recenze Hi-Fi RUSH – nečekaný hit

    Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel

    Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel

    Recenze SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake – Zátiší Bikin v nesnázích

    Recenze SpongeBob SquarePants: The Cosmic Shake – Zátiší Bikin v nesnázích

    Gameplay ukázka remaku Dead Space

    Recenze Dead Space – ukázkový remake

    Recenze Marvel’s Midnight Suns – nečekaná kombinace

    Recenze Marvel’s Midnight Suns – nečekaná kombinace

    Recenze Fire Emblem Engage – taktický ráj

    Recenze Fire Emblem Engage – taktický ráj

    Recenze Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion – důležitá příprava

    Recenze Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion – důležitá příprava

  • Videa
    Zing Podcast #53: Herní předpověď pro rok 2023

    Zing Podcast #53: Herní předpověď pro rok 2023

    Zing Podcast #52: Nejočekávanější hry roku 2023

    Zing Podcast #52: Nejočekávanější hry roku 2023

    Zing Podcast #51: Opomíjené hry roku 2022

    Zing Podcast #51: Opomíjené hry roku 2022

    Zing Podcast #50: The Callisto Protocol a TGA 2022

    Zing Podcast #50: The Callisto Protocol a TGA 2022

    Zing Podcast #49: Rozbité hry a nominace na The Game Awards

    Zing Podcast #49: Rozbité hry a nominace na The Game Awards

    Zing Podcast #48: Silent Hill, Plague Tale a 30 FPS na konzolích

    Zing Podcast #48: Silent Hill, Plague Tale a 30 FPS na konzolích

    Recenze A Plague Tale: Requiem – ambiciózní pokračování

    Recenze A Plague Tale: Requiem – ambiciózní pokračování

    Letošní Tribeca Festival láká na A Plague Tale: Requiem a další očekávané tituly

    Technický rozbor A Plague Tale: Requiem (PS5)

    Zing Podcast #47: Únik GTA VI a grafické karty GeForce RTX 40

    Zing Podcast #47: Únik GTA VI a grafické karty GeForce RTX 40

  • Preview
    Dojmy z hraní Inkulinati

    Dojmy z hraní Inkulinati

    Sherlock Holmes The Awakened slaví na Kickstarteru úspěch

    Dojmy z hraní Sherlock Holmes The Awakened

    Dojmy z hraní Fire Emblem Engage

    Dojmy z hraní Fire Emblem Engage

    Warhammer 40K: Rogue Trader vám dá možnost rozhodnout o osudu vesmíru

    Dojmy z hraní Warhammer 40,000 Rogue Trader

    Dojmy z hraní: Bulánci

    Dojmy z hraní: Bulánci

    Dojmy z hraní Against the Storm – alternativa za The Settlers?

    Dojmy z hraní Against the Storm – alternativa za The Settlers?

    Dojmy z hraní God of War Ragnarök

    Dojmy z hraní God of War Ragnarök

    Dojmy z hraní alfa verze Matcho

    Dojmy z hraní alfa verze Matcho

    Dojmy z hraní bety Warhammer 40.000: Darktide

    Dojmy z hraní bety Warhammer 40.000: Darktide

  • Speciály
    Únorové hry

    Únorové hry: přehled & anketa

    Lednové ohlédnutí redakce zing clanek welcome 1140x570

    Lednové ohlédnutí redakce

    Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

    Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

    HW Test: Herní ovladač DualSense Edge

    HW Test: Herní ovladač DualSense Edge

    Dojmy z druhé epizody seriálu The Last of Us

    Dojmy z druhé epizody seriálu The Last of Us

    Když Arthur mluví česky. Rozhovor s překladateli Red Dead Redemption 2

    Když Arthur mluví česky. Rozhovor s překladateli Red Dead Redemption 2

    The Last of Us

    Dojmy z první epizody seriálu The Last of Us

    Anketa & Soutěž: Nejočekávanější hra roku 2023 podle čtenářů

    Výsledky hlasování čtenářů o nejočekávanější hře roku 2023

    Recenze deskové hry Ankh: Bohové Egypta

    Recenze deskové hry Ankh: Bohové Egypta

  • Platforma
    • PC
    • PlayStation 4
    • PlayStation 5
    • Xbox One
    • Xbox Series X|S
    • Switch
    • Další
      • Playstation 3
      • Xbox 360
      • 3DS
      • Deskové hry
      • Filmy/Seriály
      • Linux
      • Mac
      • iOS
      • Android
      • Vita
  • Fórum
No Result
View All Result
ZING - hry, recenze her, preview, videa a novinky
No Result
View All Result

Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů

Karel Kališ autor: Karel Kališ
17. 4. 2012
v sekci Speciály
23
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 787 idsoft
Sdílet na FacebookTwitterRedditWhatsapp

Pokud byste v polovině 90. let hodili kamenem do libovolného herního hitu, byla by vysoká šance, že citoslovce „Au!“ se ozve buď přímo z díla id Software, nebo nějakého jeho klonu.

Zároveň je ironií osudu, že po první Medaili, čili retrospektivě významného herního studia, se v druhém díle zaobíráme neméně signifikantní společností, která byla paradoxně založena ve stejném roce.

Na počátku bylo „pirátství“

Začátky každého velkého činu vyžadují velkou trojici. Bylo tomu tak v případě Blizzardu, bylo tomu tak v případě spojenců během zlomu ve druhé světové válce… A nelišil se ani id Software.

Zatímco v československých luzích a hájích jsme si užívali čerstvě nabyté svobody, jistí floutci jménem John Carmack, John Romero a Tom Hall tou dobou hákovali pro elektronický časopis Softdisk. Součástí jeho příloh byly i vlastní výplody studia, které pro PC jako tehdy méně důležitou platformu vytvářel Romero s Carmackem.

A nechyběly mezi nimi ani kultovní jména jako Dangerous Dave. Možná si její pokračování Dangerous Dave in the Haunted Mansion budete pro nebezpečné potvory vybavené vrhacími noži pamatovat i vy. Během 90. let šlo o oblíbenou kratochvíli i na slabších českých počítačích.

„V rauši z převratného objevu a s vidinou závratných zisků Hall s Carmackem ukradli počítače Softdisku a jako bokovku přes noci přetvářeli první level Super Mario Bros. 3“

Kreativní prostředí, navzdory svazující firemní politice Softdisku, dalo v září 1990 vzniknout revolučnímu, plynule scrollujícího enginu nikoliv nepodobnému Super Mario Bros. 3. V rauši z převratného objevu a s vidinou závratných zisků Hall s Carnackem ukradli počítače Softdisku a jako bokovku přes noci přetvářeli první level Super Mario Bros. 3 s elementy právě z Romerova Dangerous Dave.

Pracovní název zněl Dangerous Dave in Copyright Infigement („Dangerous Dave zpirátěn“) a cílem bylo hru skrze Softdisk navrhnout autorům Maria, společnosti Nintendo, k vydání pro PC. Výsledek společné práce pak předložili nadšenému Romerovi.

Jak asi tušíte ze skutečnosti, že nic takového na Nintendu nikdy neexistovalo, společnost při pohledu na revolučního „zpirátěného“ Dangerouse Dava udělala jedinou logickou věc a hru odmítla s tím, že ji PC nezajímá.

 

1 z 2
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63251
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63257

1.

2.

Shareware časy

Zhruba někdy v této době se Romerovi začaly dít zvláštní věci. Do práce mu chodily extatické dopisy vyzdvihující jeho schopnosti. A to je vždycky podezřelé. Mezi leštěním svého ega a uvažováním o dodávce medikamentů Romerovi navíc došlo, že všechny dopisy chodí ze stejné adresy.

V klasické ukázce, že i paranoici mají své nepřátele, se ovšem odhalilo, že Romera se pouze snaží kontaktovat jistý Scott Miller. Ten byl toho času zakladatelem bezvýznamné firmičky Apogee a dle svých slov kvůli tajnůstkářské politice Softdisku nemohl dát Romerovi vědět jinou cestou.

Miller tehdy experimentoval s vydáváním prostřednictvím shareware praktik. Ty by se s přimhouřením všech očí daly přirovnat ke kříženci mezi demoverzemi a dnešní free-to-play politikou – zdarma dostanete hutný kus hry, za zbytek obsahu si ale zaplatíte.

Apogee se rozhodl odkoupit od trojice demo jejich kopie Maria a výsledkem byl Commander Keen, jenž vyšel 14. prosince 1990. Sotva týden poté, co se Slobodan Milošević stal prezidentem Srbska.

„Naši čtyři mušketýři ovšem stále ještě oficiálně pracovali i v Softdisku a dříve či později se jejich neloajalita musela provalit.“

Commander Keen byl kultovním PC hitem. Story o osmiletém kloučkovi Billym Blazeovi, jenž si doma sestrojí kosmickou loď a s fotbalovou přilbou naraženou na hlavě prozkoumává vesmír, sice středoevropanovi připomene příhody zcela jiného pubescenta… Tentokrát jsme je ovšem mohli sami prožívat ve skvělé 2D grafice. Navíc je sympatické, že osmiletý Billy je vnukem jistého B.J. Blazkowicze, ale k tomu se ještě dostaneme.

Během vývoje Commander Keena původní rebelskou trojici obohatil grafik Adrian Carmack (viz box), čímž se skvadra budoucích zakladatelů stala kompletní.

Naši čtyři mušketýři ovšem stále ještě oficiálně pracovali i v Softdisku a dříve či později se jejich neloajalita musela provalit. Navzdory počáteční snaze, aby pro Softdisk vytvářeli nadále hry v přidruženém studiu, nakonec došlo na jiné kovbojské vyrovnání – budou si moci dělat vlastní tituly, ale kromě toho jako bokovku každé dva měsíce dodají Softdisku jednu hru.

Budoucí zakladatelé id Software měli dobře našlápnuto, ovšem ještě před svým historickým krokem se museli vypořádat s Apogee. Poté, co od Millera obdrželi šek na deset tisíc dolarů proto podali výpověď. O dva týdny později, 1. února 1991, vznikla společnost id Software.

 

1 z 1
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63256

1.

 

Kde jim je konec: John Romero

Muž, který dal vzniknout termínu „deathmatch„. Rocková hvězda herního průmyslu. Nafoukaný egoista. Taková i jiná jména dal svět Johnu Romerovi, jenž si v id Softu pobyl pouhých pět let mezi číslovkami 1991 a 1996.


Mimo samozřejmého „otření“ o Doom i Quake
(vytvořil většinu první episody Doomu a údajně i skoro celého Quaka), byl Romero výkonným taťkou šmoulou Heretic a Hexen, čili populárních fantasy fláků devadesátek.

Romerův účes i projev ovšem příliš připomínaly grunge frontmany a stejně jako v jejich případě, i jeho hvězda měla jít do kytek. Spolu s Tomem Hallem založil Ion Storm, kde začal vývoj fenomenální, dokonalé, brilantní, zkrátka božské střílečky Daikatana.

Od té všichni čekali největší videohru pod sluncem, reklamní agentury se nebály označit hráče za „Romerovy děvky„. Výsledkem byl nechvalně známý titul, jenž Romerovu pověst zcela zruinoval a navrch mezi hráči zpopularizoval termín „hype“ (byť si dnes přiznejme, že Daikatana nebyla ani z poloviny tak špatná, za co ji svého času všichni měli).


Jako správný zlomenec Romero s Hallem šli od desíti k pěti
, přesněji od jednoho působení v neznámém studiu do působení v jiném neznámém studiu. Vystřídali Monkeystone Games, Midway Games i Slipgate Ironworks. Ne, s výjimkou dávných úspěchů prostředního jmenovníka ani mě ty názvy nic neříkají.


Nejnovější informace tvrdily, že spolu s Hallem v lednu 2011 založili společnost Loot Drop s cílem vytvořit sociální hru
. Letos v březnu se zase ukázalo, že Romero prý plánuje střílečku ze staré školy. Chtělo by se dodat, že tedy uvidíme; po tolika provarech  by ale Romerův comeback byl zázrakem nesmírným.

 

1 z 2
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63265
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63255

1.

2.

Zakázaná symbolika

Ten pravý zlom měl ale přijít o rok po Commanderu Keenovi. Šlo o Wolfensteina 3D vydanou 5. května 1992, de facto první plynulou střílečku v historii, která definovala celý svůj žánr na příští dekády. Dnešní 3D střílečky sice řadu elementů z Wofensteina 3D dávno zahodily – labyrintový level design nenajdete v Modern Warfare 3 ani v Half-Life 2 – přesto nelze prvnímu 3D dílu id Software upřít značnou historickou roli.

Je přitom skoro komické, že šlo o hru, která byla sama inspirována jinou klasikou – stealth arkádou Castle Wolfenstein z dřevního roku 1981. Zatímco FPS jmenovec se zaměřil primárně na krutopřísnou akci, předloha měla mnohem survivalovější nádech.

Dílem úspěchu Wolfensteina 3D bylo i využití distribuce na způsob Apogee. Tím byly zaručeny pravé kopírovací orgie a nenajít Wolfensteina 3D na libovolném počítači v 90. letech bylo možno považovat za menší zázrak.

„Hra se pro svou nacistickou symboliku dostala v Německu roku 1994 na index „zakázaných“ titulů.“

Dopad Wolfensteinu 3D ale nelze měřit jenom houfy následovníků. Již ve své době id Software licencovalo jeho engine jiným společnostem, hra si také získala oblibu komunity – její zdrojový kód byl uveřejněn tři roky po vydání. PC fanatiky navíc potěší, že spolu s pozdějším Doomem jde o titul, který napomohl videoherní dominanci PC v druhé polovině desetiletí.

A nelze popřít ani kontroverzi, kterou pomohl Wolfenstein 3D vyvolat. Hra se pro svou nacistickou symboliku dostala v Německu roku 1994 na index „zakázaných“ titulů, stejně jako jeho mladší bratříček Doom, jenž se z nemilosti dostal teprve loni.

Titul si samozřejmě můžete zdarma okusit i dnes, takže máte-li doma CPU alespoň o 16MHz , váš RAM je vyšší než 528KB a na disku máte alespoň 3MB volného místa, směřujte tadyhlenc!

 

1 z 2
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63266
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63267

1.

2.

Můj Doom, můj hrad

Uběhlo 18 měsíců po výletu agenta Blažkoviče do srdce Třetí říše a id Soft překonal sám sebe s – chvilka napětí – Doomem! Tedy zlomovým dílem, které bylo beze vší pochybnosti tou nejvýznamnější hrou celé dekády.

Technologický zlom v něm šel ruku v ruce s hratelností. Jasně, oproti Wolfensteinu 3D imerzivnější rozhled a textury stropů i podlahy. Důležitější ovšem byla živost levelů, kde bylo stále třeba zapínat nějaké plošinky či hledat klíče od dveří. Prostředí bylo stejně živé, jako oponenti. A opomenout nelze ani fascinující hru více hráčů po síti a modifikovatelnost, které mu zajistily životnost trvající dodnes.

„Detailnější brutalita videoher byla dobovou známkou technické pokročilosti.“

Doom zkrátka tepal všemi herními časopisy i hlavami hráčů po několik následujících let. Přiměl všechny hráče chtít PC a jeho brutalita pomohla dobové „undergroundové“ herní komunitě vyhranit se vůči mainstreamu.

Však si kvůli tomu také po střelbě v Columbine vysloužil velmi nechvalnou pověst. Co si ale budeme namlouvat, virtuální krvavé flaksy tehdy adoroval skoro každý. Detailnější brutalita videoher byla dobovou známkou technické pokročilosti…

Dlouho byl navíc nepřekonán – následující Quake sice přišel s ještě lepší grafikou, ale kultovní předchůdce byl již příliš zakořeněn. I takový Duke Nukem 3D, Unreal nebo Sin nabídly především obohacení hratelnosti o frajeřinky a bylo třeba až prvního Half-Life z roku 1998, aby došlo na posunutí pravidel žánru dále za horizont.

 

1 z 2
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63254
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63253

1.

2.

 

Kde jim je konec: American McGee

Možná, že se to příliš neví, ale tenhle pošuk s tváří Juda Lawa začínal právě v id Software. S Carmackem se seznámil podobně divně, jako jiní členové studia – poznal ho v činžáku, kde oba bydleli, načež následovalo místo telefonisty/technické podpory v id Softu a poté pozice level designera.

American vždycky rád experimentoval s technologiemi a v jeho ranku byla proto tvorba map pro Doom II, Quake i Quake II. Vlastně vytvořil více map než sám Romero – a díky tomu se mu uvnitř společnosti dostalo značné slávy. Jenže žádný dobrý skutek nezůstane nepotrestán. Výsledkem nově nabyté popularity se mezi ním a Romerem rozhostilo napětí. Carmack následně Romera propustil jako zbytečnou sílu.

Ani to ale není konec bratrovražedných sporů. Kvůli odejití Romera se zásadový American dostal i do spolu s Carmackem a po dokončení Quake II se ho proto zbylí stařešinové id Softu rozhodli také zbavit.

Pan American dopadl podobně jako jeho letecký jmenovec – po velkých řečech o tom, že je Waltem Disneyem herního průmyslu a následném vydání kontroverzní leč vizionářské ujeté verzi Alenky v říši divů (kdo v Burtonově nové verzi neviděl ani pixel z American McGee's Alice, musí mít problémy se zrakem) odešel z EA, podílel se na Scraplandu a Bad Day L.A., načež poslední roky v Šanghaji pod hlavičkou indie společnosti Spicy Horse vyvíjí nepříliš známé hry pro iPhone.

Pokud někdy někoho zajímalo, proč se jmenuje, jak se jmenuje, důvodem prý je, že jeho matka byla hippies…

 

1 z 1
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63249

1.

Na přetřesu je Quake

Tvrdit, že další titul od id Software sebou nesl revoluční technologickou inovaci je jako nosit dříví do uhelného dolu. Je to už poněkud repetetivní, ale nebojte se – doby nezdolné převahy id Software se chýlí k jistému zenitu.

Po Doomovi II (1994) byl první Quake (1996) především konečně titulem, jenž obsahoval trojrozměrnou grafiku bez kompromisů a dovolil volné rozhlížení i více patrové budovy – featury praktické nemyslitelné v Doomovi.

Plně 3D grafika ale měla i své povážlivé problémy. V prvé řadě byla hra náročnější na hardware než předchozí tituly id Software, což omezilo její rozšíření – přesto nešlo o nic drastického. Konec konců, stále byla ještě distribuována jako shareware. I tato tradice byla ale ukončena Quakem II.

„V průběhu vývoje došlo k rozepři mezi Romerem a Americanem McGeem. Výsledkem byl kočkopes, jenž stylisticky připomínal spíše Dooma v plně 3D zobrazení.“

V druhé řadě se také začalo ukazovat, že Carmackovo motto „Příběh ve hře je jako příběh v pornu. Každý čeká, že tam bude, ale není moc důležitý“ přestává platit (pokud vůbec kdy platilo). Quake II byl cool a fajn, ale jeho temné a depresivní prostředí (nemluvě o kostičkované grafice) prohrávalo s vtipností a nadsázkou Duke Nukem 3D.

Mělo přitom být ještě depresivnější. V průběhu vývoje došlo k rozepři mezi Romerem a Americanem McGeem (viz box). Zatímco ten první chtěl mít z Quaka temné fantasy, druhý prosazoval více sci-fi přístup. Výsledkem byl kočkopes, jenž stylisticky připomínal spíše Dooma v plně 3D zobrazení.

Navzdory tomu Quake přinesl velký potenciál pro své uživatele. Počet modifikací vyrostl do závratných výšin díky rozšíření internetu a vysoké otevřenosti enginu. Ta nám díky tomu dala i první verzi Team Fortress, jež stála na počátku online stříleček a třebas její vliv na sérii Battlefield můžeme vnímat dodnes.

 

1 z 2
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63261
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63262

1.

2.

Recyklace témat

Skutečností totiž zůstává, že po vydání Quake začal význam id Software jako herní společnosti klesat. Opustil ji Romero, Hall i American McGee. Řada talentů samozřejmě pod střechou zůstala, a enginy made in id Software nadále ovlivňovaly herní svět – jeho id Tech 3, známější jako „Quake III Arena engine“, poháněl první Call of Duty i Soldier of Fortune II.

Id Software ovšem svými hrami přestalo přinášet kvalitativní zlepšení hratelnosti a přenechalo tento vývoj jiným. Je příznačné, že dvojice nejvýznamnějších stříleček po Doomu, tedy Half-Life i Call of Duty, běží na technologii původem z id Software. A přesto hratelností radikálně převyšují tituly ze stáje Johna Carmaka, které se jim pokusily vyrovnat.

Po Quakovi tak došlo na řadu titulů, které působily spíše jako delší grafické benchmarky. Ve Quake III Arena zcela absentovala story, a byť se hra udržela jako oblíbená deatmatchová kratochvíle, slávě svých předchůdců mohla stěží konkurovat.

„Pomineme-li předělávky videoher ze zlaté éry id Software, pak od Dooma 3 bylo teprve loňské RAGE další produkcí společnosti.“

Následující Doom 3 (2004) byl pak v konkurenci Half-Life 2 již vyloženým kritickým propadákem. Snaha o hororovou atmosféru narážela na špatný level design i zkostnatělou hratelnost. I přes titul nejprodávanější hry id Software (což není tak těžké, uvážíme prudce rostoucí masovost herní kultury počínaje 21. stoletím) byl id Tech 4 v Doomu 3 velkým zklamáním. Titul nejpoužívanějšího současného enginu obsadily v druhé půlce desetiletí verze Unreal Engine od Epic Games.

A pomineme-li předělávky videoher ze zlaté éry id Software, pak teprve loňské RAGE bylo další produkcí z jeho dílen. Mezi Doomem 3 a RAGE přitom uplynulo dlouhých sedm let. Výsledek ani tentokrát nebyl revolučním počinem a připomínal spíše řemeslně odvedené AAA dílko.

Zhruba tak ho ostatně v naší recenzi zhodnotil Mendys: „RAGE možná není hrou, kterou jste roky čekali a znáte takřka každou její texturu nazpaměť. Je to ale hra, kterou by byl hřích obejít stranou.„

 

1 z 2
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63252
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63264

1.

2.

 

Kde jim je konec: John Carmack

A to nejlepší na konec. Srsly, pokud by o nějakém herním studiu měl vzniknout tklivý snímek (třeba v režii Davida Finchera), mělo by jít právě o id Software. Kde jinde panuje taková čistě hollywoodská typologie původních tří postav – (zlý) Romero, (ošlivý) Hall a (hodný) Carmack?

Kromě toho, že Carmack dal světu řadu novinek týkajících se 2D a 3D grafiky, je to totiž kultovní kliďas. Ve volném čase jen tak mimochodem studuje i jiu jitsu, ať už je to cokoliv. V id Software dodnes stále pracuje, ale nezůstává jenom u toho.

Jako pravý technický snílek totiž není Carmack ujetý jenom do programování. Při pročítání nákladů na svou soukromou flotilu vozů Ferrari mu došlo, že by se svými příjmy mohl udělat díru do raketového výzkumu. Později proto založil společnost Armadillo Aerospace, kde působil a působí jako hlavní inženýr. Nejde jen o mlácení prázdné slamáže. V roce 2008 a 2009 Armadillo v rámci soutěže Project X získala 1. místa se svým návrhem (a funkčním modelem) lunárního modulu…

Na počátku id Software stál jako jeden ze zakladatelů také jistý Adrian Carmack. Ten sice nemá žádné pokrevní svazky s Johnem, přesto je sjednoťme a shrňme – třebas tím podpoříme mýtus, že o bratry skutečně jde. I jejich společná story od veteránů Softdisku po matadory FPS žánru by navíc po láskyplných nerd začátcích vydala na hutnou tragédii. Po 14 letech v roce 2005 byl nakonec i Adrian ze společnosti odejit, hned na to zažaloval své minulé kamarády a po očividném vyšumění sporu (do kterého strkal nos i Activision snažící se id Software ovládnout) se odebral na zasloužený odpočinek.

 

1 z 1
- +
Dějiny id Software jsou dějinami stříleček i bratrovražedných sporů 63250

1.

Inovace za zenitem

Že si pamatujete na další jména, které jsem vynechal? Heretic (1994) byl vytvořen kutily z Raven Software, stejně jako Quake 4 (2005) či Wolfenstein (2009). Ačkoliv spolu id Software a Raven spolupracovaly, úspěchy jednoho nelze automaticky přičíst talentu druhého.

Skutečnost, že na RAGE několik měsíců po vydání sedá prach a Doom 4 je daleko od vydání naznačuje, že současné id Software došel dech. Staromilci se mohou uklidňovat jen tím, že herní vývoj se mění jako sinusoida a nic nevylučuje, že v budoucnu se statut společnosti může změnit zase k lepší.

Otázkou ale je, zdali další vlnu herní revoluce nebude dirigovat někdo zcela jiný.

Nesnadná historie id Softu se všemi jeho vnitřními zradami, záští a osobními flotilami Ferrari přesto slouží jako zajímavý případ kovbojského herního vývoje raných devadesátek. Bez tehdejší hurá nálady a technického pokroku, jenž zároveň nezapomínal na progres v zábavě, by dnes zkrátka herní scéna vypadala radikálně jinak.

Štítky: id Software
Předchozí článek

Teaser trailer a obrázky ze Star Treku

Další článek

Mass Effect 3: Teorie Indoktrinace

Související články

Podle vývojáře je Doom Eternal pouze začátkem
Novinky

Podle vývojáře je Doom Eternal pouze začátkem

před 2 roky
Google, Id Software a Bungie jsou terčem hromadné žaloby kvůli Stadii
Novinky

Google, Id Software a Bungie jsou terčem hromadné žaloby kvůli Stadii

před 2 roky
Doom Eternal míří na Xbox Game Pass
Novinky

Doom Eternal míří na Xbox Game Pass

před 2 roky
Další článek
Mass Effect 3: Teorie Indoktrinace 5349

Mass Effect 3: Teorie Indoktrinace

avatar
  
smilewinkmrgreenneutraltwistedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyangelcrysmileeyeokeyskullbeerheartcyberpunksteamepicsonyxboxzaklinacswitchmario
    wpdiscuz_captcharefresh
    23 Komentáře
    0 Odpovědi
    0 Sledovatelé
     
    Komentář s nejvíce reakcemi
    Nejzajímavější komentáře
    15 Autoři komentářů
    MalcolmCoreLáďa LoukotaHALF-LIFEBLAZENNobodyAnswers Poslední komentující
    avatar
      
    smilewinkmrgreenneutraltwistedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyangelcrysmileeyeokeyskullbeerheartcyberpunksteamepicsonyxboxzaklinacswitchmario
      wpdiscuz_captcharefresh
        Odběr komentářů  
      nejnovější nejstarší s největším počtem hlasů
      Přihlásit se k odběru komentářů se můžete jen po přihlášení.
      Štěpán Šikýř
      Komunita
      Level 48
      Štěpán Šikýř
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      parádní článek, ale s tim ze Quake III byla jen deatmatchova kratochvíle, s tím bych se moc neoháněl když se Quake III hraje prakticky do dnes, co se týče Dooma 3 mě osobně horovost velica nadchla a dodnes si ho velice rád zahraju celého a po grafické stránce bych řekl že zubu času čelí velice obstojně. Každopádně co odešel Carmack od ID se paradoxně zdá že se jim začalo dařit viz. poslední Doom který je nehorázná pecka a teď nový Quake který snad bude dobrý. Samozřejmě jedná se zase jenom o resuscitování starých značek ale myslím si že ID je na dobré cestě a určitě nám nasolí spoustu kvalitních her.

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      14. 3. 2017 16:22
      Core
      Komunita
      Level 27
      Core
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Pěkný článek, díky za něj. Houšť!

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      19. 4. 2012 9:40
      Láďa Loukota
      Komunita
      Level 20
      Láďa Loukota
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Další retro články jistě budou, jenom sepsat toho chvíli trvá (tenhle text byl ve své původní verzi dlouhý asi jako tři běžné články) .

      Řekl bych, že další na řadě bude právě Valve. Po nich asi BioWare.

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      18. 4. 2012 11:30
      Halflifeblazen
      Komunita
      Level 41
      Halflifeblazen
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Jojo Valve tam dejte už kvůli tomu že Valve od ID ze začátku licencovalo jejich engine takže se na to dá krásně navázat.

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      18. 4. 2012 10:11
      NobodyAnswers
      Komunita
      Level 21
      NobodyAnswers
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Určitě udělejte článek o Valve.

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 22:33
      Xenus
      Komunita
      Level 43
      Xenus
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      jo Dangerous Dave to sem hrával ještě na dědovým pc :D

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 22:10
      Miroslav
      Komunita
      Level 43
      Miroslav
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Hlavně nezapomeňte na VALVE ta by ty medaile měla dostat aspoň dvě. . !

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 20:00
      Michal Burian
      Komunita
      Level 53
      Michal Burian
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Je to naše nová série, prozatím máme Blizzard a id Software, určitě dojde i na BioWare ;-)

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 19:30
      draggo
      Komunita
      Level 34
      draggo
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Krásný článek, dočkáme se v budoucnu i dalších? (BioWare? )

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 19:28
      Miroslav
      Komunita
      Level 43
      Miroslav
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Jasně že se to nemůže rovnat Crysis ale to je daný historii firem. Mezitím co Crytek se odjakživa snažil o technickou dokonalost tak ID se spíš snažili o tu technickou inovaci, v tomhle případě to byla mega texture která je podle mě super akorát mě trochu štve nižší rozlišení u textur který se nepřepínaj (narozdíl od třeba postav) ale to by zase chtělo extrémně mega moc paměti protože ty textury jsou fakt mega. . ale jinak si to užij je to supr hra (pokud pominu úvodní hodiny) .

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 19:04
      labigmek
      Komunita
      Level 44
      labigmek
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Tak jsem to kvuli tobě zkusil nainstalovat znovu a ono to s dnešníma ovladačema jede upa krásně. Čumím jak kráva a nevypadá to ani špatně i když s takovim Crysis 2 se to opravdu nedá srovnat. No jdu si to konečně zahrát. Musim ti poděkovat.

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 18:39
      Miroslav
      Komunita
      Level 43
      Miroslav
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Ale je jich docela dost třeba všechny hry od Rockstaru i RAGE (i-když tady si nejsem 100% jistej) a většina závodních her, většinou jsou to ale exluzivity a většinou ještě na PS3 ale jeich docela dost.

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 16:32
      Rosťa Viktorin
      Komunita
      Level 42
      Rosťa Viktorin
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      -R. I. P-: Jen tak pro poradek, az na ojedinely pripady zadna hra nebezi na konzolich ve Full HD. Leda, ze by Full HD nove znamenalo 720p 8-)

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 16:22
      Miroslav
      Komunita
      Level 43
      Miroslav
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      Hráli jsme stejnou hru? O té grafice ani nebudu komentovat protože je mi jasný že se mě snažíš jenom vytočit ale moc krátká, ukaž mi hru, střílečku, která je primárně singlplayerová ma lepší grafiku než RAGE a optimalizaci (teď nemyslím že pár retarduům co si neumí naistalovat ovladače běhali textury NO OFFENSE ) a delší herní dobou s lepším AI a lepšíma animacema. .

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 15:59
      labigmek
      Komunita
      Level 44
      labigmek
      Komentář označíte kliknutím na ikonku jeho vlajky. Moderátoři diskuze budou o tom informováni a nahlášený komentář mohou smazat nebo zablokovat jeho autora. Nebojte se, vaše zpráva je anonymní.

      No třeba tobě to pomohlo, ale spoustě lidí ne. Já měl po patchi celou obrazovku modrou a moje trpělivost s takto nedodělaným brakem skončila. Hrál jsem to před tím s mizerným, kolísajícím fps. Grafika příšerná, hra stála za hovno a navíc krátká. Za mě odpad !

      Musíte být přihlášen00Musíte být přihlášen Odpověď
      17. 4. 2012 15:53

      Naše zprávy můžete sledovat i zde:


      • Populární
      • Komentáře
      • Nejnovější
      Epic

      Epic nabízí dvě hry zdarma

      26. 1. 2023
      Far Cry 6

      Far Cry 6 si můžete již nyní zahrát v češtině

      27. 1. 2023
      Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

      Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

      30. 1. 2023
      PlayStation Plus

      Únorová nabídka v PlayStation Plus předčasně odhalena

      29. 1. 2023
      Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

      Dojmy z třetí epizody seriálu The Last of Us

      94
      Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel

      Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel

      48
      Gameplay ukázka remaku Dead Space

      Recenze Dead Space – ukázkový remake

      36
      Seriál The Last of Us se dočká druhé série

      Seriál The Last of Us se dočká druhé série

      21
      Mobilní Apex Legends a Battlefield končí

      Mobilní Apex Legends a Battlefield končí

      1. 2. 2023
      Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo

      Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo

      1. 2. 2023
      Produkční ředitel Cyberpunk 2077 opouští po 15 letech společnost CD PROJEKT RED

      Cyberpunk 2077 dostal v updatu podporu DLSS 3

      1. 2. 2023
      Podívejte se na porcování nepřátel v Dead Island 2

      Podívejte se na porcování nepřátel v Dead Island 2

      1. 2. 2023

      Nejnovější komentáře

      • Flesik: Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel
      • FrankHorigan: Cyberpunk 2077 dostal v updatu podporu DLSS 3
      • Duuku: Recenze Forspoken – z Hell’s Kitchen do světa draků a kouzel
      • kajny: Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo
      • Wolfix: Do letošní E3 se nezapojí Sony, Microsoft ani Nintendo
      • Jarisleifr: Únorové hry: přehled & anketa
      Hogwarts Legacy odhalilo velké množství záběrů z hraní

      Hogwarts Legacy odhalilo velké množství záběrů z hraní

      26. 1. 2023
      Steam

      Nejvýdělečnější hry na Steamu ze 4. týdne

      30. 1. 2023
      Cesta Rumbleverse by měla skončit v únoru

      Cesta Rumbleverse by měla skončit v únoru

      30. 1. 2023
      Valiant Hearts: Coming Home zanedlouho dorazí

      Valiant Hearts: Coming Home zanedlouho dorazí

      26. 1. 2023
      Přehled HW novinek z 13. týdne

      Přehled HW novinek ze 4. týdne

      28. 1. 2023
      Hlubina se v Death in the Water 2 otevírá odvážlivcům

      Hlubina se v Death in the Water 2 otevírá odvážlivcům

      28. 1. 2023
      Surrealistická adventura GRUNND vás nechá nahlédnout pod roušku tajemna

      Surrealistická adventura GRUNND vás nechá nahlédnout pod roušku tajemna

      30. 1. 2023

      O Zing.cz


      Zing je online magazín o počítačových a konzolových hrách plný herních novinek, recenzí a preview.


      Majitelem herního magazínu Zing.cz je agentura Grunex.

      Rubriky

      • 3DS
      • Android
      • Blogy čtenářů
      • Deskové hry
      • Filmy/Seriály
      • iOS
      • Jednohubky
      • Linux
      • Mac
      • Novinky
      • PC
      • Playstation 3
      • Playstation 4
      • Playstation 5
      • Preview
      • Podcasty
      • Recenze
      • Soutěže
      • Speciály
      • Switch
      • Videa
      • Vita
      • Xbox 360
      • Xbox One
      • Xbox Series X

      © 2010-2023 Zing & Grunex

      • Redakce Zing
      • Advertising / Inzerce na Zing.cz
      • Zásady ochrany
      • Pravidla
      • Prohlášení o blozích
      • RSS kanál
      No Result
      View All Result
      • Novinky
      • Recenze
      • Videa
      • Preview
      • Speciály
      • Platforma
        • PC
        • PlayStation 4
        • Xbox One
        • PlayStation 5
        • Xbox Series X|S
        • Switch
      • Fórum
      • Přihlásit
      • Zaregistrovat se

      © 2010-2022 Zing & Grunex

      Vítejte zpátky!

      Přihlaste se ke svému účtu

      Zapomněli jste heslo? Zaregistrovat se

      Přidejte se do komunity Zing.cz!

      Vyplňte formulář níže a vytvořte si účet

      Všechna pole jsou povinná. Přihlásit se

      Obnovte si heslo

      Zapomněli jste své přihlašovací údaje? Uveďte svou přezdívku nebo email a my Vám je připomeneme zprávou zaslanou na emailovou adresu registrovanou k Vašemu účtu na Zingu.

      Přihlásit se
      wpDiscuz
      Comment Author Info
      E-mail pošlete uživateli

      Přesunout komentář