Je to až k nevíře jak rychle se nám na herní výsluní prodrala šedá zóna hraní. Zóna plná start-upů dělajících hry po večerech v garáži, casual šílenců utrácející tisíce dolarů za své virtuální facebookové farmičky a také zóna intelektuálních titulů pro pár vyvolených. Ano, nezávislé nebo chcete-li indie hraní roste exponenciální řadou a každým dnem sebou strhává stále větší a větší jména. Proto je záhodno se malým, ale mnohdy opravdu výpravným a obsáhlým hrám věnovat podrobněji než doposud.
A protože to samozřejmě neděláme zrovna nejsvědomitěji, rozhodli jsme se zavést každotýdenní Indie blog. Ten vás bude informovat o novinkách v indie hraní, sem tam se zaměří na nějakou tu kauzičku a pochopitelně také doporučí ty největší nezávislé pecky.
Splaskající bubliny – Kickstarter přestává snášet zlatá vejce
Ještě před pár měsíci stačilo být nějaký dávno zapomenutý Schafer nebo Fargo a peníze na živobytí jste měli jisté. Poslední dobou ovšem uměle vytvořená marketingová bublina okolo Kickstarteru povážlivě rychle splaskává a jak se zdá, tak ani nostalgie už není zárukou úspěchu. Své o tom vědí skutečné herní legendy Tom Hall a Brenda Brathwaite. Autoři takových pecek jako jsou Wizardry nebo série Dungeon and Dragons už na Kickstartu automaticky neskórují. V tom horším případě se ještě sem tam něco vybere, ale v tom horším prostě musíte zavřít krám.
Přesně tak to nakonec muselo naše vykutálené duo udělat. Na své oldschool RPG SHAKER vybrali smutných 200 tisíc a to na celou hru holt nestačí. Nedej pak bože hned na dvě za 1,9 milionů dolarů, což už je vlastně úplný výsměch. Částečně si hromádku neštěstí svým naplánováním a lajdáctvím přinesly legendy samy, ale částečně tento fakt také reflektuje již dříve predikovanou skutečnost, že koryto jednou skutečně vyschne.
Zcela logicky jednou nebohým hráčům a jejich šrajtoflím dojde trpělivost a řeknou ne! A právě nyní asi tento okamžik nastal. Když už totiž nevybere Tom Hall, tak nevybere vůbec nikdo. Moc dekadentnímu směřování herních Kickstarter kampaní nepomáhá ani skrze tuto platformu zaplacená hra Haunts, která se už před svým vydáním žene do nezávidění hodných finančních problémů.
Otázka do pranice: Může být opravdu renesance herního retra na ústupu nebo se jedná pouze o chvilkový poryv nepříznivého větru a příští měsíc nám na Kickstarter naběhnou třeba Platinum Games a po vzoru Obsidianu si dají dosavadní rekord k večeři? Náš názor znáte, ale jaký je ten váš?
Farmářská mánie v krizi – Kopírovací mistr Zynga zřejmě dovykrádal
Trh je milenka opravdu nejistá a tak se k vám jednou tulí a jindy vás chladnokrevně nakope do rozkroku. Své o tom ví největší gigant v oblasti casual hraní na facebooku a v browseru obecně. Král všech kopírovačů, veleznámá Zynga má finanční problémy! Z jednotlivých poboček firmy se propouští jako na běžícím páse a v horších případech se kanceláře rovnou zavírají celé, pravděpodobně i s čínským okopírovaným nábytkem.
Zprávy o finančních problémech Zyngy jsou již sice staré jako tihle nestydatí zloději nápadů sami, ale nyní s propouštěním konečně nabírají na důležitosti. Pět procent zaměstnanců už přeci jen něco znamená. Obzvláště když rapidním tempem klesají ke dnu i akcie a finanční zprávy blikají na poplach. Důvod je přitom zcela jednoduchý!
Zynga pomaluje ale jistě začíná požírat sama sebe skrze mobilní aplikace a hry, z nichž plynou sakra menší zisky, než-li z virtuálního farmaření na Facebooku. Jak vyplývá z posledních průzkumů trhu, hráči, respektive muži s krizí středního věku a vytížené maminky v domácnosti, nějak nechtějí za své velkoměsto potažmo farmu na zlodějských androidech a počestných iOS platit ani korunu. Jestli to tak půjde dále, tak se třeba za rok na Facebooku dočkáme i nějaké té originální hry od originální společnosti, třeba takové Čongy. Své o tom ví i Danger Close, tvůrci Medal of Honor.
Otázka do pranice: Přejete Zynze, potažmo i dalším podobným firmám pomalou smrt v křečích, za které si v podstatě mohou samy?
Indie hody – intelektuální patlanice, retro akcička a stínová plošinovka
Začali jsme pochmurně, ale to rozhodně neznamená, že tak i musíme skončit. Na digitálních distribucích se totiž objevilo hned několik povážlivě kvalitních titulů, které by si správný milovník nezávislého hraní rozhodně neměl nechat ujít.
Za prvé si všichni určitě zahrajte libozní plošinovku Mark of the Ninja, která všude sbírá absolutní známky a extrémně kladnou stopu již zanechala i na Twitteru. Skrývání se ve stínech, tiché podřezávání krků a pochopitelně také nezbytná čest a smysl pro povinnost. Za 15 euro doslova neodolatelné.
Jen o euro levnější je taktéž na Steamu se prodávající městská akce Retro City Rampage. V herních mechanismech nestydatá kopírka GTA, ale s hudbou a stylizací tak opojnou a podmanivou, že neuvěříte, dokud nevyzkoušíte. My můžeme vřele doporučit! Pokud podlehnete, vyzkoušejte také soundtrack na stylové vinylové desce ještě umocňující svěží návrat osmdesátek.
Na úplný závěr jsme si připravili klenot kalibru božské Journey a stejně tak exkluzivně pouze na PS3 a pochopitelně to může být jedině Unfinished Swan. Za 13 euro získáte surrealistický zážitek s maximálně stylovou grafikou a hlavně v indie odvětví tolik ceněným neotřelým nápadem. Příběh odehrávající se v černobílém světě postaveným na odhalování světa barvou za vaše peníze rozhodně stojí.
<sarcasm>Ta zpráva o Zynga je vzorová ukázka profesionální a nezaujaté žurnalistiky. </sarcasm>
tak určitě se najde spousta dobrých Indie her, vždyť u nich jde o originalitu, což je mezi dnešními herními počiny nedostatkové zboží a že by kolem Kick Startéru byla zbytečná bublina? To je snad normální, že když se spustí takováto věc, tak zpočátku je okolo toho hodně zájmu, který samozřejmě po chvíli opadne…. no ne?
Neřekl bych že nějaká Kickstarter bublina splaskává. Když autoři nejsou schopni ukázat ze hry alespoň něco, předváděcí video je nic neříkající tlachání o tom, jak moc retro chtějí být a předvedou tam skoro teleshopingovou akci dva za cenu jednoho, tak se nedivím, že jim lidé nebudou masivně házet prachy. No a nejsem si jistý, že Zynga je indie studio.
No Mark od the Ninja sice není india hra ve smyslu, jaký vnímáme v posledních letech ale budiž.
Ty to třeba nechápeš, ale když to lidi mají rádi, tak si do toho nějakej ten peníz vrazí. Já bych třeba do takových her nic nedal, ale hodně lidí mě nechápe, proč dávám prachy do League of Legends, když je to hra zadarmo? OdpověĎ je stejná: hra mě baví a tak občas nějakým tím penízem vývojáře podpořím, protože taková stovka za měsíc mě nezruinuje. Ale je fakt, že zrovna do facebooku bych to nevrazil…
opravdu nchápu, jak někdo může cpát prachy do tych fejsbukových kravin