Stejně jako se přestaly nosit trvalé, ledvinky a džínové kraťase, za jejichž délku by se nestyděla ani modelka spodního prádla, přestal se nosit i pojem MMO. Boom, rozkvět i úpadek žánru se nesl de facto v režii jediné hry – World of Warcraftu – zatímco ty konkurenční paběrkovaly na okraji zájmu. Jenže věrní poddaní začínají pomalu opouštět i tohoto nekorunovaného krále a důvod je vcelku prostý. Trh se za těch několik let strašně rychle nasytil, přičemž v podstatě nikdo nedokázal přijít s novým konceptem, který by představoval současně výzvu i odměnu. Inovace zavedených značek je pak možná jen do určitého rozsahu, což v rozhovoru pro PCGamesN potvrdil i hlavní designér WoW.
Ten redaktorům prozradil, že si jsou samozřejmě moc dobře vědomi skutečnosti, že se trh a jeho chutě mění. Oni s tím však nemůžou moc dělat, aniž by urazili aktuální fanouškovskou základnu, jež podle posledních informací čítá něco málo přes sedm milionů stabilních hráčů. „Představte si, že by nové Call of Duty bylo zábavné a skutečně zajímavé pouze pro hráče, kteří dohráli všechny předchozí díly. To by počet potenciálních zákazníků dost významně ztenčilo a něco takového si z logických důvodů dovolit nemůžeme.“ To však dostává celý žánr do patové situace. Nové MMO hry, ani free-to-play, které by mohly přinést tolik kýženou radikální změnu, nemají mnoho šancí na uchycení. Ty stávající se ale současně nemohou nijak výrazně změnit, aby neodradily ty, kteří do nich už investovali mnohdy nemalé částky. Co teď?
Podle velkých vydavatelských domů je to jasné. Stejně jako kdysi po MMO titulech prahly, teď jsou pro ně tabu a skutečné peníze se točí v MOBA projektech a střílečkách v rozsáhlém „sdíleném“ světě. S tím více méně souhlasí i Ragnar Tornquist z Funcomu, který pomáhal na trh nadějně vypadající onlinovce The Secret World. Ta sice spadala do kategorie těch inovativních, avšak nedokázala přitáhnout dostatečný počet hráčů na to, aby nejen přežila, ale hlavně získala čas na vybudování pevné pozice na trhu. „Tradičním MMO titulům odzvonilo. Opravdu si nedovedu představit, že by se jejich zašlá sláva mohla v blízké budoucnosti rozhořet novým plamenem. Hry, sjednocující tisíce hráčů do jednoho světa, ale budou určitě pokračovat. A upřímně doufám, že nabídnou trochu víc rozmanitosti. Monstrózní projekty s měsíčními poplatky jsou však mrtvé. Ty už asi nikdo nevzkřísí.“
Mnozí by teď mohli argumentovat tím, že bez poplatků se docela dobře obejdou v loni vydaném Guild Wars 2, které se chlubí víc jak tří a půl milionovými prodeji. Ovšem to bohužel neznamená, že by měla gamesa stejně velkou hráčskou základnu. A může za to do jisté míry právě příznivý prodejní model. Díky relativně nízké pořizovací ceně a hlavně absenci nutnosti platit dál, si totiž gamesu pořizují i hráči, kteří ani pořádně neví co od titulu čekat, ale vlastně nemají důvod se nákupu nějak přehnaně bát. Změnu v chování trhu proto začínají zaznamenávat už i autoři. „Těžko říct, jestli na MMO hry svět definitivně zanevřel,“ nechal se slyšet Mike Zadorojny. „Rozhodně se ale mění. Rychle.“
„Tradiční MMO jsou nesmírně časově i finančně náročné projekty, v jejichž soukolí existují bez přehánění desítky drobných koleček, přičemž zaseknutí libovolného jednoho z nich může znamenat konec. Většina firem se proto snaží najít způsob, jak se fanouškům dostat pod kůži a udržet je u svého produktu. My si našli svůj způsob a zatím se nám vyplácí. Dřív, nebo později se ale určitě něco změní. Někdo si třeba najde cestičku k tomu starému trhu, nicméně většina se bude pídit po nových možnostech.“ Jak rychle k tomu dojde by přitom mohlo napovědět přijetí The Elder Scrolls Online. Jedné z největších online událostí posledních let, jež staví na rozsáhlém a hlavně populárním herním univerzu. „Jestli někdo dokáže MMO žánr oživit, pak jedině The Elder Scrolls Online,“ potvrdil domněnku Tornquist. „Trochu se ale bojím i za ně. Moc dobře vím, co dokáže takhle velký a nákladný projekt studiu udělat.“
Většina analytiků se nicméně shoduje, že budoucnost je pravděpodobně v titulech jako je Division od Ubisoftu. To sice nemá na první pohled s MMO hrami žádnou souvislost, ale stejně jako ony, i střílečky se „sdíleným“ světem nabízí možnost hrát singleplayerově, kooperativně, nebo rovnou multiplayerově ve světě, který je neustále online. Náhlého zájmu se přitom snaží využít taky Bungie s Destiny, nebo Respawn s Titanfall. Jenže tady bude hodně záležet, jak tenhle víceméně nový žánr přijmou hráči a zda-li se ztotožní s tím, že z velké části zmizí klasický progres, questění a všechno to, co známe a milujeme na RPG hrách. Druhým úskalím by mohlo být rychlé vyčerpání. Žánr jako takový se ještě ani nestihl pořádně etablovat a už se chystají tři velké áčkové produkce a bezpočet dalších, menších (vzpomínáte na Firefall?).
A to ani nezmiňuju fakt, že jde v první řadě pořád o střílečky, do kterých se s největší pravděpodobností RPG odkojeným hráčům chtít nebude. Ti tak budou dost možná hledat útěchu v trochu „náročnějších“ hrách jako je DayZ, jež raketovým tempem vystoupalo ke hvězdám, nebo i Minecraft. Případně je možný odklon k na začátku zmiňovaným MOBA hrám, které se poslední dobou těší čím dál tím větší popularitě. Tu si pro sebe zatím kradou vlastně jen League of Legends a Dota 2, ale už brzy se na trhu objeví komiksové Infinite Crisis, Blizzard All-Stars, nebo vskutku lákavě vypadající Dawngate od EA, které se odvážně pouští do drobné revoluce. To všechno jsou malé hřebíčky do rakve klasickým MMO hrám, které nepůjdou tak snadno vytáhnout.
Na druhou stranu, jejich tvůrci proměny trhu pečlivě sledují a snaží se tomu přizpůsobit. Blizzard kupříkladu znovu odložil Project Titan, aby s jeho vývojem začal de facto od píky, zatímco ArenaNet záměrně hledá inspiraci ve všech populárních titulech dnešních dní. „Čerpáme inspiraci z práce konkurence. Samozřejmě nedojde k žádným drastickým změnám, kdy bychom Guild Wars 2 změnili na MOBA hru, ale třeba se v něm časem objeví nějaká mini-hříčka s obdobnou hratelností. Snažíme se jít s dobou a nabízet hráčům nové a zábavné věci.“ To jen potvrzuje, že návratu ke klasickému modelu se už asi nikdy nedočkáme. Ostatně, bývalý zaměstnanec studia Blizzard Mark Kern se v jednom ze svých blogových příspěvků nechal otevřeně slyšet, co si o World of Warcraft vlastně myslí. „Občas se dívám na WoW a říkám si ‚Proboha, co jsme to udělali?‘ Ale myslím, že odpověď znám; zabili jsme žánr.“
MMO hry mají budoucnost . Jen už nikoho nebaví jeden jediný styl. Kliknu na nepřítele a zběsile mlátím na klávesnici, to je vše Pak je tu další problém, a to support. Pro příklad hra TERA Online zpočátku měsíčně placená vlastněná Frogstrem, podpora ušla ale i tak jsme občas nadávaly (žádně eventy atd. ) , bohužel pak hru převzal Gameforge a po čase hra přešla na f2p. Podpora byla, no spíš nebyla, ve hře nebyla žádná gm (ale to ni u Frogsteru) , čekací doba na odpověď podpory cca 7dní (se štěstím) . Ceny za kupování věcí z cash shopu byly (oproti americkému distributorovi) nehorázné . A hráčů začalo ubývat. Hra samotná má co nabídnout jen se o ní nikdo nestará a je to poznat, to je podle mne halavní důvod proč zájem o MMO upadá
MMO žánr prostě padne na failech typu …. Star Wars kde se nedá lítat v raketě (dofám , že každý ví jak to myslím) …. každá MMO padá na podobných failech.
Ma4zu6: Mám pocit, že každá 2.
"a skutečné peníze se točí v MOBA projektech"
Doufám že to neznamená že každá třetí online hra bude MOBA.
Prostě Ultima Online bohatě stačí… nemusí vymýšlet nic nového
pesslovany: dota 2 je pořád moba, i když může být něco navíc. Pořád to je aréna, kterou nemůžeš opustit a řežeš se tam s ostatními hráči.
dota 2 není moba ale ARTS lol je moba protože u toho se nemusí tak zabývat mechanikou atd…
Já uvidím jak to dopadne se třema MMO hrama na který čekám. TESO, Wildstar, Everquest Next. Jestli wowko pomalu upada a s nim MMORPG, tak chci vidět jestli aspon jedna ze zminovaných her pomůže wowku održet MMORPG ve světě.
Silent: Tak to je prostě debilita.
Tato mentalita v priemisle je strasna. "X" zaner je uspesny, takze vsetci vyvojari musia prejst na ten zaner… mali sme "call of duty mentality" a vsetci sa snazili prerazit zo strielackami, potom "wow mentality" (ktora podla clanku udajne odchadza) vsetky MMOcka sa znazili kopirovat WoW, no neuspesne. Zacina "Dota mentality" ? ? ? Ach… preco nemozeme mat viac hack and slash alebo survival horror hier napriklad?
No jde o to, že MOBA je především týmová hra a hodně nákladná co se času týče. . Proto nemá hodně lidí tenhle typ her hrát. Například ja hrál jednu dobu lolko. Najednou volala stará že je v nemocnici. Tak jsem to vypl a jel za ní. . Přijdu a co nedivím. . Ban za leavnutí. Tak pišu supportu a ten mi píše jak stroj 2dny v kuse. . Potom jsem konečně mluvil s člověkem a ten mi řekl že i kdybym i barák hořel a lidi kolem mě umíraly musím hru dohrát až potom se starat o ostatní cituji "Tato hra musí být ve vašem životě priorita a vše jí musí jít z cesty"… Co na tohle říct. .
Jen doufám že teď nebude každá druhá hra v MOBA žánru, tento žánr by nebyl špatný ale vždy se tam utvoří nepřátelská komunita která vás ukamenuje za každou prkotinu a MOBA je pro nováčky dost nemilosrdná a jak řekl jeden předemnou tak je to tam furd dokola jedna mapa.
DwaneDibbley podívej se na hru Survivarium
Pochybujem ze odzvonilo, akorat to prejde na free to play.
Klasickým jako je WoW určitě. Je to všechno podle stejný šablony akorát grafika je jiná, to už dnes nikoho nenadchne. A i samotný WoW pomale, ale jistě umírá. Myslím že MMORPG nahradí hry jako DayZ a podobný.