Ten mladík se jmenoval Zdeněk Pletka a okouzlil ho svět Pána Prstenů. Když hru začal programovat, netušil, kolik životů tím ovlivní a kolik studenských let u této hry hráči stráví. Nemohl tušit, že na hře vyroste celá jedna generace, což jsou dnešní třicátníci, a že se hra bude hrát ještě dnes – tedy dlouhatánských 13 let. A to je v měřítku internetu úctyhodná doba!
Tento článek si neklade za cíl vás detailně seznámit s prohlížečovou hrou www.DarkElf.cz, ale spíše popsat její historii a atmosféru.
Začátky jsou těžké…
Hra Dark Elf byla spuštěna v roce 2001, ale nápad vytvořit online svět se zrodil ještě o pár let dříve, když Z.Pletka hrál přes modem strategickou hru Fancon's Eye na „BBSce“ (jakýsi předchůdce internetu). Hra to byla primitivní, zcela bez obrázků, jen text, čísla a tabulky, což zní docela odpudivě, ale v té době to byla naprosto revoluční návyková hra a podobně jako dnešní online hry vyžadovala spolupráci hráčů v alianci či klanu, chcete-li.
Zdeňka tak inspirovala, že se naučil programovat webové stránky a Dark Elfa začal pomalu vytvářet. Po nějaké době však ke svému nemilému překvapení zjistil, že podobná hra již na internetu běží a jmenuje se Red Dragon. Nemělo význam dělat podobnou „číselnou“ hru, chtělo to něco nového, zcela jiný koncept. Tak co s tím?
Nakonec ho to napadlo, udělá strategickou hru s grafickou mapou. Již žádná čísla a tabulky, ale vše pěkně a přehledně zobrazené na mapě. Co může být krásnějšího, než moci se kochat svými úspěchy a vidět na mapě svou rozrůstající se říši, že ano?
A tak se dal do práce a po roce vznikl Dark Elf ve verzi 1.0. Webová strategie, která minimálně v Čechách a na Slovensku má prvenství v interaktivní mapě bojiště. Byl to úspěch. Když už jsem zmínil číslo verze, tak jen tak pro zajímavost, současná verze má číslo 450 🙂
Mapa hry
Dark Elf má temný příběh, který hned na začátku navodí patřičnou atmosféru a vtáhne vás do děje. Čeho si hned všimnete je mapa, nádherně zpracovaná, na které uvidíte naprosto všechno: domečky, stromečky, jezírka, řeky nebo třeba močály. Celá mapa je v reálném čase doplňována všemi prvky hry, na které můžete narazit, například postavíte si hradby a uvidíte je na mapě. Vyhlásíte válku sousedící zemi? Všichni ostatní uvidí zkřížené meče na mapě. Dobyjete novou zemi? Zobrazí se nad ní vaše vlajka. Dnes už je to samozřejmost, ale tenkrát to bylo něco výjimečného.
Každá ze stovek zemí má kromě svého jména a unikátních bonusů také svůj popis, většinou je to krátký příběh co se v té zemi stalo či v čem je legendární, což navozuje pěknou dobovou atmosféru. Přistihnete se, jak mapu prozkoumáváte a klikáte od jedné země ke druhé.
Cílem hry není, jak by se mohlo zdát, porazit všechny hráče, ale svrhnout tyrana Dark Elfa. Tento mocný čaroděj sídlí uprostřed mapy v zemi, jež je obehnána horami, které střeží takřka neporazitelné příšery. Abyste vyhráli, musíte tuto zemi dobýt, a to je opravdu nelehký úkol…
Princip hry – herní kola
Dark Elf je inspirovaný fantasy světem Pána Prstenů. Nenajdete tu tanky nebo Římany, ale jedině a pouze národy Středozemě, celkem jich je jedenáct. Například Trpaslíci, Elfové, Skřeti, Enti a další.
Každá rasa má určitý počet herních kol (tahů) na den k odehrání. Po jejich odehrání vám přibude zlato a mana (na kouzlení) a narodí se noví obyvatelé. Za zlato verbujete vojáky a dobýváte okolní země. A čím více máte zemí, tím více máte obyvatel, příjmů i vojsk. A tak to jde den za dnem.
Herní kola jsou velice důležitá, občas je výhodné je neodehrát všechna, ale pár si jich našetřit do zásoby a následující den překvapit soupeře odehráním všech naráz a vytvořit veliký útok. Soupeř to nečeká a tak je velká šance, že jeho zemi dobyjete. Nejvíce kol na den mají Hobiti, toliko 11. Možná se vám zdá 11 kol za den málo, ale pokud budete vlastnit víc jak patnáct zemí, nebudete se stačit ohánět. Po každém odkliknutém kole budete za zlaťáky přistavovat další domy pro stále se rodící obyvatele, v zázemí budete stavět doly a v hraničních zemí pevnosti, katapulty a vojska.
Útoky se nevyhodnocují ihned, ale všechny naráz o půlnočním přepočtu. Následující den se s velkým očekáváním přihlásíte do hry, a zjistíte, zda-li byl útok úspěšný a nebo bohužel, byl obranou země odražen. Pokud jsi dobrý král, tvá říše je roste a na mapě dominuje. Pokud prohráváš, tvá říše se zmenšuje a hrozí, že tě ostatní hráči úplně „vymažou“ z mapy.
Kdo má nejlepší magii vyhrává
Magie je často efektivnější než samotný boj a další výhoda je, že funguje i na dálku. Můžete tedy kouzlit i na hráče, který je na opačné straně mapy a ke kterému byste se s vojskem těžko probíjeli. Za nastřádanou manu můžete seslat různá kouzla. Na začátku jistě oceníte kouzlo Spokojenost, která zdvojnásobí porodnost obyvatelstva a tím pádem můžete rychle naverbovat dostatek branců do armády. Také můžete pomocí kouzel zvýšit příjmy země (Příznivé počasí), nebo naopak demoralizovat obyvatelstvo vašeho protivníka (Nespokojenost), což je taktické ve válce. Pomocí kouzel můžete také krást, posilovat si obranu zemí nebo můžete nepříteli ničit domy a stavby. Název nejmocnějšího kouzla Soudný den mluví sám za sebe, sežehne celou mapu světa, vás nevyjímaje. Ke konci herního věku je to právě smrtící magie, která rozhoduje o vítězi.
Hrdinové – RPG prvek
Dalším prvkem hry jsou hrdinové. Hrdina, jako vůdce vaší armády, s sebou přináší různé bonusy. Bojem těmto hrdinům přidáváte zkušenosti, díky kterým vylepšují své vlastnosti. Také prozkoumáte krypty a hledáte mocné artefakty, které jim zvyšují dovednosti. Hrdina má ještě jednu specifickou vlastnost – poté, co dohrajete ligu, se vám smaže celé vaše království kromě vašeho hrdiny. Ten vám zůstává i se všemi svými vydobytými vlastnostmi. Hrdinů můžete mít kolik chcete, avšak pouze s jedním z nich můžete vstoupit do ligy. Hrdiny si kupujete za DE kredity (viz níže).
DE kredity – herní měna
Každá hra musí být z něčeho živa. Zajímavostí je, že v době vzniku hry se obecně moc nevědělo, jakým způsobem hráče zpoplatňovat a některé hry zkoušely povinné předplatné. Zdeněk Pletka odmítal povinné zpoplatnění hraní a proto vymyslel koncept herní měny (DE-kredity). Kredity si hráči mohou buď kupovat za peníze, nebo zdarma hraním. Jsi dobrý hráč? Kredity získáš hraním. Jsi špatný hráč, pak si je můžeš koupit. Tento koncept byl v té době revoluční. Dark Elf se tak stal v roce 2002 první hrou u nás, která použila koncept kreditů a možnost jejich získávání zdarma za úspěšné hraní.
Například Red Dragon šel cestou povinného zpoplatnění hraní, načež jim počet hráčů tragicky klesl. Když povinné placení zrušili, bylo už příliš pozdě a komunitu to nenávratně poškodilo.
Jak šel čas, postupně většina her zavedla „herní měny“ a dobrovolné přikupování výhod tak, jako měl Dark Elf. Způsobů, jak kredity získat, je opravdu mnoho a možností, jak je utratit, ještě více. Kupujete si za ně například již zmíněné hrdiny nebo můžete jednoduše zaplatit potulnému rytíři, aby vám pomáhal v armádě. Je jen na vás, jak s kredity naložíte.
Za jakou rasu hrát?
To je těžká otázka. Ideální by bylo si vyzkoušet všechny a poté vybrat tu rasu, se kterou se vám hraje nejlépe. Tolik času má ale málokdo. Proto vás je stručně popíšu, kompletní informace máte v nápovědě – přehled ras. Každá rasa má unikátní kouzlo a stavby.
A) Univerzální rasy
Jsou to Lidé, mají slušných 8 herních kol na den a dobré útoční i obrané vojenské jednotky. Mají speciální stavbu Chudobinec, která se postará o propuštěné vojáky a ty tak neodejdou, ale zařadí se mezi obyvatelstvo. Lidé jsou jedna z nejlepších ras, bohužel pro nováčka je to obtížná rasa, takže mu ji nedoporučuji.
B) Útočné rasy (ideální pro nováčka)
Barbaři mají útočné jednotky, jejich útoky bývají největší ze všech, jejich slabinou je však malá obrana a slabých 7 kol na den. Nováčkům doporučuji.
Útoční jsou i Skuruti, ti mají také silné útočné jednotky, ovšem slabou obranu a magii. Na rozdíl od barbarů mají pěkných 9 kol. Nováčkům doporučuji.
C) Obranné rasy
Zde je jen jediná rasa – Trpaslíci. Jsou to obranáři, mají extrémně silné obranné jednotky, pro útok se ale moc nehodí. Jsou také budovatelé, mají velice levné pevnosti a doly, ze kterých se sypou zlaťáky, takže mají dobrou ekonomiku.
D) Ekonomické rasy
Obecně sem patří všechny rasy s velkým počtem herních kol na den. Nejlepší hospodářství mají Hobiti s 11 herními koly, díky tomu mají plnou pokladnici. Bohužel jejich maličcí vojáci, to lze vyjádřit jen jedním slovem – tragedie!
Sem patří i nebezpeční Skřeti se svými podzemními tunely a 10 herními koly, jsou postrachem všech poklidně žijících zemí. Mají rozhodně silnější vojáky než hobiti, ale jejich kvalita také není žádná sláva.
E) Magické rasy
Zde excelují Mágové se 7 herními koly na den. Mají nejlepší magii a bývají často vítěznou rasou, avšak hraní s nimi je velmi složité, protože potřebují zázemí a pomoc celé aliance. Když ale rozvinou magii, už s nimi nikdo nemůže držet krok, celou mapu ovládají svými kouzly.
Dále jsou zde hroziví Nekromanti s 8 koly, jejichž tlející zombíci jsou postrachem pro všechno živé. Jejich kouzla zmrtvých-vstání se všichni děsí. Je to výborná rasa, ale obtížná na hraní.
Následují přírodu milující Elfové se 7 koly. Je to týmová rasa, pracant v alianci. Pomáhají svou světlou magií ostatním a léčí jejich země. Magii mají silnou, ale bohužel jsou těžkopádní a mají pomalejší rozjezd. Nováčkovi nedoporučuji.
Rituální Temní Elfové mají jen 6 kol, což je jejich slabina. Jejich vojáci jsou silní a magie je perfektní. Přes malý počet kol je to vhodná rasa pro nováčka, protože jejich základní jednotky mají slušný útok.F) Mimo kategorie – EntiDost podivná rasa jsou prastaří Enti s pouhými 5 koly. Máji extrémně silné jednotky, neplatí jim žádný žold (aby ne, jsou to stromy), ale bohužel pět kol je činí pomalými a jejich ekonomika je špatná.
Kde začít? Kam se registrovat?
Pokud jsem vás již dostatečně navnadil k vyzkoušení si Dark Elfa, je čas se zaregistrovat. Dark Elf se hraje současně na desítkách světů – těmto světům se říká Ligy. Každý den nějaká začíná, takže je možnost se zaregistrovat. Ligy jsou hierarchicky uspořádány od těch nejspodnějších pro úplné nováčky (ligy začínající číslem „4“), až po ty nejvyšší, kde hrají elitní hráči, kteří už mají za sebou mnohaletou praxi (Liga 1, 2A, 2B,…). A pak jsou zde i speciální ligy, jako je deathmatch, arény či ligy s příběhem (R1, RK1), ale na jejich popisu není v tomto článku prostor.
Rady do začátku
Poté, co se zaregistrujete do ligy, vám bude náhodně přidělena země v oblasti, kterou jste si vybrali. V této zemi toho však moc nehledejte, najdete zde akorát pár usedlých obyvatel s jejich příbytky. To ostatní je na vás.
Základními surovinami v Dark Elfovi jsou zlaté a mana. Zlaté upotřebíte ponejvíce při stavbě budov a najímání armády, zatímco mana se většinou hodí, pokud budete chtít kouzlit, což nejspíš časem budete, protože bez toho se v pokročilém stádiu hry prostě neobejdete.
Obyvatelé sami o sobě produkují zlato, ovšem je jich málo. Proto je výhodné postavit obilnou Sýpku, která vám zrychlí příchod nových obyvatel a také nové domy. Čím více obyvatel v zemi máte, tím více máte i potenciálních branců do vojska.
Poté odklikejte všechna herní kola a za našetřené peníze a manu naverbujte vojáky. Kolik? To záleží jak silná je obrana země, kam budete útočit. Té zemi vyhlaste válku a pošlete dobyvačný útok.
A to je vše. O půlnoci se vyhodnotí všechny útoky, systém hry přidělí hráčům nová herní kola a vy po přihlášení s napětím sledujete, zdali vaše vojsko uspělo či ne. A tak to jde den za dnem…
Závěr
Dark Elf je určitě zajímavou a originální hrou, která nemá na české scéně obdoby. Vytknout se jí toho dá málo, v z pohledu dnešní doby je to možná „old school“ grafika a nemoderní koncept – je to klasická tahovka jako například Heroes of M&M, odehrajete si jednou za den a máte vystaráno. A také zdánlivá počáteční pomalost, kdy začínáte s jednou zemí a po pár minutách nemáte co dělat. Ale jakmile obsadíte více zemí, tak se situace obrátí a budete mít plné ruce práce.
Bohužel, dnešní nová generace dává přednost jednodušším hrám, u kterých není potřeba tolik myslet a kde úspěch přichází snadno a rychle po pár kliknutích. V Dark Elfi si musíte úspěch pracně vydobýt a to říkám doslova. Na obrovské mapě musíte přežít, poprat se s okolními hráči a získat si jejich uznání. Poté, s věrnými spojenci v zádech, může vyrazit dobýt celý svět a nakonec porazit vládnoucího tyrana Dark Elfa. Pokud se vám to povede, jste královsky odměněni DE-kredity a vaše jméno je vytesáno na věčné časy v Síni Slávy, ve které se skví jména těch nejslavnějších králů za dlouhých 13. let historie.
Určitě si Dark Elfa vyzkoušej. Jsme skvělá komunita, rádi ti pomůžeme v začátcích. Čekáme i na tebe, tak neváhej a přidej s k nám!
Registrace i hraní je zdarma, odkaz na hru: www.DarkElf.cz
Jediny co jsem u tyhle hry pochopil byla registrace pak už jsem se ztrácel
Umbar: Neznáš, ani já tě neznám, jen jsem chtěl vědět, jakou máš ségru A to měl být sice původně jen vtip, že mě to bude zajímat, protože přece jenom – holka, co hraje WoW – ale ty jsi to buď špatně pochopil, nebo nepochopil vůbec, tak jsem to ještě takhle vyšperkoval
Wreis: A ty mě znáš, ale já nevím jestli tě chci znát
Umbar: Nic, jen jsem chtěl napsat takový decentní komentář Napíšu ještě jeden – tvoje ségra je Veronika, že?
Wreis: Co máš proti mojí ségře
Wreis: Momentálně se mezi mladším publikem hraje Shakes and Fidget a někde jsem slyšel i o hře Bloodmoon. Ale tyto hry nesahají RD, Divokým Kmenům, Travianu nebo třeba tomu Gladiatus a Katsuro ai po kotníky.
Umbar: Takže ty máš ségru jo…?
Ne, dobrý, vtip Bych měl asi zajít někam k páťákům a zeptat se, co hrajou oni. Ono někdy kolem 2004-2008 byl naprosto šílený rozmah free wow serverů a teď po nich už taky neštěkne ani pes. A přitom ten kontakt s lidma byl asi to nejlepší, co v tý době bylo.
No právě, za nás frčeli tyhle ty webovky. Ještě si pamatuju hodně jsem hrál na gameparku webovku Stargate. Možná to je tím, že za nás mi přišlo, že se tohle to internetový hraní teprve pořádně rozbíhá. Moje ségra ta skončila brzo u Wowka, bratránek ten zas u Lolka. Snad ani za nás nebyli takový možnosti pro hraní. Já si v té době mohl nechat zdát o nějakým wowku, když jsem sotva rozběhl internet přes pevnou linku
Mě by zajímalo, co dneska ti mladí paří. To jsou buď nějaký casualní shity a nebo Minecraft. Vždyť pokud jsem byl v jejich věku a nehrál jsem Red Dragon, Dark Elf, Travian, Ikariam (n? ) , Bite Fight, Gladius (nebo co to bylo) , Ogame, Webgame, Dark Orbit, tak jsem prostě byl naprostý vyvrhel, protože to hráli úplně všichni. Neví někdo, třeba od mladších sourozenců, co hrají?
Pamatuju si ty doby, kdy těch lig bylo mnohem víc a ligy byli klidně v šest hodin večer už plné. Je to škoda, že takové pro mě netradiční onlinovky a navíc české, přicházejí o hráče. A to není jenom Dark Elf, ale co jsem koukal na Red Dragon, taky žádná sláva. A hold jestli chce provozovatel přitáhnout staré nebo nové hráče, reklama musí být.
Toreador: Proč ujetý? Ano, je to článek s jasným cílem nás nalákat do hry, ale nechápu, proč se ti dělá špatně. Podle mě tyhle hry vůbec nejsou špatné, jen se u nich musí přemýšlet, na což lidi, kterým je teď tolik, kolik nám bylo v dobách největší slávy, nejsou zvyklí. To si radši sednou na záchod, vytáhnou si telefon chytřejší jak oni a střílí si prasátka
Článek z historickýho hlediska zajímavej, ale lákat do podobný hry lidi v roce 2014 mi přijde trošku ujetý. Z uvedených obrázků mi je přinejmenším lehce nevolno, ale nechci kazit business dnes registrovaným pánům níže.
Wreis: Zkoušel jsem asi před dvěma lety, ale už tam není dost lidí a klanové bitvy jsou prakticky jednou nebo dvakrát za věk.
To já taky zvažuju spíš návrat do RD
Lone1990: A je od stejného autora.