Nedávno jsme se dohodli se studiem Warhorse na provedení komunitního rozhovoru zaměřeného na očekávané RPG Kingdom Come: Deliverance, v němž budete pokládat otázky vývojářům vy, tedy čtenáři, hráči a fanoušci. Pod novinkou, která sloužila jako výzva pro položení otázek, se během pouhých několika dnů objevilo nemalé množství zajímavých a podnětných dotazů. Posléze jsme z nich v redakci vybrali velkou část a zaslali do Warhorse, v němž se rozhovoru ujal PR manažer Tobi Stolz-Zwilling.
Než se dostaneme k samotným otázkám a odpovědím, rád bych zdůraznil, že se jednoduše nemohlo dostat na všechny a že některé otázky byly více či méně upraveny. Nejen aby byly čtivější a uhlazenější, ale také aby jasněji vyjadřovaly daný dotaz a aby podporovaly návaznost jednotlivých odpovědí. Vždy jsme se ale snažili i přes sebevětší úpravy zachovat smysl každé vybrané otázky. Tímto bych ještě jednou rád poděkoval všem čtenářům za jejich otázky, jejichž úroveň byla mnohdy milým překvapením. Ale teď už k samotnému rozhovoru.
Herní prvky
Zaprvé otázka, kterou si pokládá téměř každý čtenář. Jaká je současná situace ohledně českého dabingu? Změnilo se něco? Můžete říct, jestli se ho někdy dočkáme? – redakce Zingu
Samozřejmě bychom rádi měli český dabing, ale Kingdom Come: Deliverance je rozsáhlé, příběhové RPG, jehož scénář obsahuje více než 400 tisíc slov. Tudíž jde i o otázku času a peněz. V tuto chvíli můžeme rozhodně říct, že při vydání hra nebude zahrnovat český dabing. Rádi bychom ho měli v budoucnu, ale nemůžeme ho slíbit. České titulky ovšem budou k dispozici.
Docela by mě zajímalo, jestli hra bude mít více různých konců nebo půjde o lineární příběh? – yesfrost
Konec Kingdom Come: Deliverance bude vždy stejný, ale cesta, po které se k němu dostanete, se může v porovnání s ostatními lišit. KCD je hodně o volbách a odlišných způsobech, jakými můžete přistupovat k určitým problémům nebo úkolům. Většina samotných úkolů tedy nabídne více přístupů, řešení, konců a následků.
Bude ve hře více úrovní obtížnosti? A dokáže v boji zvítězit i poměrně neschopný hráč jako já, aniž by při tom vzteky zničil tucet myší a dva tucty ovladačů k tomu? Bude finální hra obsahovat možnost rychlého uložení? A jaký je ve hře zhruba poměr bojů/rozhovorů/miniher/putování světem/cut-scén (v procentech)? – OneShot
V Kingdom Come budeme mít jen jednu úroveň obtížnosti. Ale máte pravdu, bojové potyčky mohou být velmi náročné. RPG systém vám pomůže, ale vždy budete potřebovat nějaké ty osobní schopnosti. Jestli máte pocit, že nejste dost silní, můžete samozřejmě trénovat, případně zaplatit trenéra, aby vaše schopnosti posílil. Rychlé ukládání bude fungovat díky naší „savovici“. Napijete se a uložíte hru, ale když ji budete zneužívat, můžete onemocnět. K dispozici bude i automatické ukládání a možnost uložení a ukončení, takže se nebojte. Protože jde o RPG, můžete si v podstatě sami určit vlastní poměr podle toho, co vyhovuje vašemu hernímu stylu. Buď budete hodně bojovat, nebo se budete boji snažit co nejvíc vyhýbat. Ve hře budeme mít zhruba 4 hodiny cut-scén.
Bude ve hře možnost vypnutí vašeho komplexního bojového systému? Přece jen jsou někteří, kteří by raději příběh, průzkum prostředí atd. a soubojový systém tohohle rázu ne všem vyhovuje. – ChristianeQ
Ne, soubojový systém bude vždy aktivní. Mnoho úkolů však budete moci vyřešit mírumilovnou cestou. Dojde ale na chvíle, v nichž budete muset bojovat.
Inspirovali jste se při tvorbě lukostřelby spíše tou moderní, nebo jste zajeli i více do historie? – Blackhand47XD
Kombinujeme obojí. Samozřejmě jsme studovali rukopisy o lucích, šípech a jejich použití, ale dokonce jsme je testovali ve skutečném světě spolu s lukostřelci, kteří přišli do studia.
Mě by zajímala divoká zvěř, tedy vlci, medvědi apod. Bude třeba bezpečnější se držet u cesty a při vstupu hluboko do lesa bude hrozit například útok medvěda, kterého by nebyla žádná sranda přemoct? – einfari
Ano, čím hlouběji se dostanete do lesa, tím větší je šance, že narazíte na bandity, Kumány nebo divoká prasata. Medvědi a vlci si vzali dovolenou a v Kingdom Come: Deliverance nebudou.
Plánujete do hry implementovat možnost vykovat si vlastní zbroj a zbraně a následně těmto unikátním kusům vybavení dát jméno? Samozřejmě za předpokladu, že by se hlavní hrdina postupně učil kovat lepší a lepší kusy a kvalita zbraní a zbroje by závisela na jeho úrovni znalostí. – Renwolf
Ne, při vydání Kingdom Come: Deliverance na toto nedojde. Kovářství je něco, na co může dojít v budoucnu.
Vyjdou tedy některé zrušené prvky a minihry (hlavně již zmíněné kovářství) například ve formě DLC po dokončení a vydání samotné hlavní hry? – ThornwaldCZ
Ano, v tuto chvíli pracujeme na plánu na vydávání DLC, který bude odhalen v budoucnu. Samozřejmě dojde i na věci, které se do hry nedostanou při vydání.
Čeká nás ve hře hon na Easter Eggy? Hra sice neobsahuje magii ani podobné prvky, ale budou ve hře nějaké pověry, povídačky nebo legendy, které nás dovedou například k pokladu nebo tlupě banditů vydávající se za něco nadpřirozeného? – Blackhand47XD
Bylo mi řečeno, že téměř každé oddělení studia ukrývá Easter Eggy, aniž by o nich komukoliv říkalo… z toho jsem trochu nervózní.
Takže nemůžete něco říct aspoň o jednom Easter Eggu? – BB- 98
No, o žádném nevím… to je ta děsivá věc. Na druhou stranu by už nešlo o Easter Egg, kdybyste o něm věděli v předstihu.
Bude verze k dostání u nás obsahovat i německý dabing? Přijde mi mnohem přirozenější (i přesnější) než skoro shakespearovská angličtina. – Marllone
To je něco, co zatím nevíme a co musí být prodiskutováno s naším spoluvydavatelem a s distributory.
Technologie
Mě by zajímalo, na jaké verzi CryEnginu bude finální hra postavena. Aktuální verze CryEnginu je tuším 5. 3. 4. Zajímá mě to především proto, protože Warhorse Studios několikrát zmiňovalo, že si CryEngine „ohnulo“ podle svých potřeb. – RastyK2
Ano, to je pravda, engine jsme museli značně upravit. V tuto chvíli používáme CryEngine 3.8.6.
Vylepšíte vzhled hlavního hrdiny? – Esprite
Henry je téměř hotov, samozřejmě tu a tam pracujeme na některých menších věcech, ale jeho celkový vzhled je finální.
Zvažuje Warhorse Studios přidání technologie TressFX, popřípadě NVIDIA HairWorks (nyní jsou ty vlasy dobré, ale ne skvělé)? Na jakých grafických kartách hru ve studiu vyvíjíte? Na Nvidiích nebo AMD? – SinKong
Ne, neuvažujeme. Na animacích tváří, synchronizaci pohybů úst a vlasech/vousech momentálně pracujeme. Ve studiu používáme obojí, AMD a Nvidie.
Jak na tom bude hra s moddingem? Budou v případě kladné odpovědi vydány dodatečné nástroje, nebo je moddeři musí dát dohromady sami? – Chuchyn
Ano, zvažujeme, že se budeme zabývat modderskou komunitou, až bude hra vydána. Kromě toho s největší pravděpodobností vydáme také nějaké modovací nástroje. Ale uvidíme, kdy přesně na ně dojde.
Ostatní
Jak se vypořádáváte s očekáváním? Přece jenom Kingdom Come má vcelku dost fanoušků už od začátku kampaně na Kickstarteru a je to poměrně velký AAA titul. – cajteekanee
Od raných dnů Kingdom Come: Deliverance jsme se snažili být ohledně vývoje velmi otevření. Hlavně prostřednictvím videí na našem vlastním YouTube kanále, na našich sociálních sítích a/nebo při vystupování na konferencích. Sdíleli jsme, co plánujeme udělat, ukázali jsme, na čem pracujeme a čeho jsme dosáhli, dokonce jsme mluvili o věcech, které si bohužel do hry nenašly cestu.
Chci se optat, zda má vydavatel již smlouvu s GOGem? A zda se již vyjasnil plán s verzí pro Linux? – TumaPetr
Ne, s GOGem nemáme žádnou smlouvu. A verze pro Linux je také hudbou budoucnosti.
Máte v plánu zahrnout ve hře obdobu Extrémní jízdy z Mafie? – Blackhand47XD
Každá jízda na koni bude potenciálně extrémní 🙂
Děkujeme za všechny odpovědi a hodně štěstí při dalším vývoji Kingdom Come: Deliverance. – redakce Zingu
Poznámka na závěr: Jestli ještě nemáte přístup do aktuálně dostupné bety Kingdom Come: Deliverance a máte o něj zájem, raději už moc neváhejte. Beta bude totiž k dostání jen do příštího čtvrtka, tedy do 17. 8. 2017. Od toho dne už nebude možné zakoupit přístup spolu s hrou, nicméně jestli už betu máte nebo si ji do čtvrtka pořídíte, budete ji moci i nadále hrát.
no hru si koupím tak jako tak, ať už v předobjednávce, nebo po vydání, když jsem dal prachy za shit Mafia 3, tak můžu i za tohle, ale na tohle se aspoň víc těším, jen jsem chtěl vědět, co bude obsahem krabicovky, protože jsem to nikde nenašel
Odpověď na komentář uživatele
Ono amici jsou hodne na hry pohodlni a jednodussi, takze ten jeho soubojak by je mohl dorazit
Odpověď na komentář uživatele
Esprite
Dobrá hra je ale v porovnání se slibovaným a očekávaným epic holy shit docela málo, nemyslíš? Dovolím si předvídat, že v Americe bude Kingdom Come velký hit a naopak u nás nechá lidi chladným – na rozdíl od obyvatel USA nejsme totiž tak hloupý a neznalý, abysme Warhorse ten jejich produkt i s navijákem sežrali.
Tady je zase nablito. . Komu se to nelíbí, jděte brečet jinam. Já se na hru těším – hlavně kvůli příběhu a technickému zpracování českého středověku. Myslím že to bude dobrá hra.
Odpověď na komentář uživatele
Petr V
Radsi s predobjednavkou pockej. Tak nam s touhle hrou mazou med kolem huby a nakonec budes tak prezrany sladkym ze se z toho poblijes. Uz jen to ze to co ve hre melo byt od zacatku davaj postupne pryc takze az to vyjde bude to propadak.
Ví se již obsah krabicové verze hry? Ať vím, zda předobjednat krabicovku, nebo jen elektronickou verzi, díky za info.
Odpověď na komentář uživatele
Virus
Přesně tak, buďme rádi, že zůstali alespoň otevřeni té myšlence DLC (snad zdarma) . Zrovna na tu kovařinu jsem se těšil, jak malej kluk.
Přeci jen je Jindra synem kováře.
Zaklínač 3 je dabovaný v sedmi jazycích a myslím že ten bude trochu větší hra. Hele ty výmluvy mě už fakt dokonale odradily. Až to najdu v krabici s vločkami tak to možná i vyzkouším.
Jsem zvědavý, jestli Vávra vydá 100+ důvodu proč nesnáším KCD. Spopustu věcí, které vytýká Skyrimu jsem v jeho hře viděl na videích také a přitom je už rok 2017
Hmm, ceska hra bez ceskeho dabingu, to jako mysli ti sasci vazne ? Zadne kovani zbrani a jiny vychytavky ? ? Tak teda radsi zustanu toho Skyrimu
Keeper: Já jsem z venkova, tak si piš že já psího společníka mám.
Ale ke hře, já psího společníka nepostrádám, to je spíše asi ta poslední věc. Viděl jsem nějaké video z tvorby, nevím už které to bylo ale tam říkal Vávra o které věci se to oseká a že je možná v budoucnu dodělají, ale zatím se na nich prostě přestalo makat, vyškrtli se a dělá se na zhotovení hry do termínu. Což to sám moc nechápu ale to je věc jiná. Jak jsem říkal, mě nejvíc mrzí kovařina, nějaké mise a pár dalších věcí, pes fakt ne.
Ale jde mi o princip. Vybere si na to milion, jako milník a tím to slíbí. Mně spíš jde o to, jestli ho vůbec někdy splní, ten milník. Jasně, nemá na to čas, doopravit hru v nějakém stavu a vydat ji je přednější ale tohle třeba pomlouvá u jiných vydavatelů a pak to taky udělá a proč? Nebo proč si nevezme více času? Jasně, není to úplně zcela jeho hra a třeba na to nemá už tolik financí ale je to takové zamotané holt no.
Routa: To by byl přímo na Jihlavu stvořený.
Na kopečku by mu ale bylo dobře.
No to neříkám, možné to i je. Jako já jsem zvědav jak to nakonec s touto hrou bude. Já doufám, že dobře, pač bych ji rád koupil, podpořil tvůrce a pořádně si to užil. Ale to taky musí Vávra a spol. splnit hromadu těch naslibovaných plánů a protože rozdělanou hru jsem nikdy nehrál, tak nemohu ani říct, zda se mu to daří. Ale co to jde, sleduju a čekám. 
Odpověď na komentář uživatele
Virus
Jasný, kdybychom byli cílovka, to by byl Vávroš teprve blázen. O té cílovce jsem pak mluvil čistě ve vtipu, …
A jasně, nejsme cílovka sami o sobě. Nicméně myslím, že se tady najde per capita víc lidí než jinde, kteří do té cílovky budou patřit
.
Virus: Tak si kup psiho spolecnika v realu a nebudes ho postradat ve hre. .
Zrovna tohle nechapu, proc nekteri nemuzou prekousnout neco, co je jen esteticky pridavek. Nejake zasadni herni mechanismy bych pochopil, ze nekomu vadi.
Co kecáš, slíbili psího společníka za mega, které vybrali.
Tak jak ho mám pak neočekávat? !
A jen tě poupravím, podle mého vůbec o české ani slovenské zemi se nedá mluvit jako o cílovce, každý to tu prohlašuje a je i snad jasné, že úspěch se hledá v celém světě. Já osobně jim přeji úspěch, proti tomu nic, jen by se mi tam dabing líbil proto, protože by to bylo velmi autentické. Rád bych si hru zahrál, když bude dobrá ale nepodpořím jí, protože nejsem prostě velký podporovatel. Štve mě, že některé věci ve hře nebudou, tedy hlavně kovařina, ale když to časem přidají formou opravy, tak budu jedině rád. Co se mi osobně nelíbí ale zase osobně nemám nic proti Vávrovi, tak je to jeho povyšování nad jiná studia, ale jak jsem již dříve psal, kdo ví, jak dopadne jeho "slavné KCD. Proto počkám, až hra vyjde a budu si moct říct "jo, je to fajn, jdu do toho" nebo "ne, tohle nekoupím dřív, než to bude hratelné".
Odpověď na komentář uživatele
Tak cílovka je jasná, ta hra by měla mít kvality, které určité lidi osloví. Ale vím co cílovka není, mudrlanti z vod českýho internetu. A vlastně možná i jo, oni totiž tihle lidičkové ohrnují nosem, když jim něco naservírujete, ale nakonec někteří neochotně vytáhnou peněženky, sežerou všechno a ještě vylížou talíře. A pak si zase budou stěžovat, že za ty prachy dostali málo nebo tak něco…
Kdyby lidi brali sliby vývojářů s rezervou, nebyli by potom tolik dopálení. Horší je, že tady jsou lidi, co od vývojářů očekávaj věci, co ani neslíbili… to už je úplně v řiti
.