S dílem Johna Ronalda Reuela Tolkiena se pravděpodobně setkal každý z vás (pokud ne, utíkejte to napravit). Inspirovalo spoustu spisovatelů, bylo předlohou úspěšných filmových trilogií a samozřejmě palivem pro herní vývojáře, kteří se rádi vracejí k soubojům mezi skřety, elfy, trpaslíky, lidmi a dalšími obyvateli kultovního světa. Brzy se setkáme s pokračováním volně inspirované hry Shadow od Mordor – Shadow of War. Nekonečné dny čekání si můžete zkrátit putováním neznámými stezkami Středozemě v kooperativní karetní hře Pán prstenů od vydavatelství Blackfire.
Neprobádané kouty
V minulém speciálu jsme se podívali na zoubek kompetitivní soubojové karetní hře Hra o trůny. Každému hráči však nevyhovuje soupeřit u jednoho stolu s kamarády, raději by bojovali bok po boku proti společnému nepříteli. Kooperativní přístup je ve světě deskových her čím dál oblíbenější, a tak se nemůžeme divit, že se tvůrce Nate French (Arkham Horror) rozhodl vytvořit karetní hru Pán prstenů, kde jde především o spolupráci hrdinů. Dokonce dotáhl koncept až k takové dokonalosti, že si můžete zahrát proti Sauronovým přisluhovačům sami.
„Dvanáctka reků je rozdělena do čtyř skupin podle svých dovedností – velení, vědění, taktika a duch.“
Karetní verze spadá do rodiny LCG her, jež jsme podrobněji představili minule. V čem vězí postupné rozšiřování karet v tomto případě? V základní krabici, díky níž se můžete do dobrodružství vrhnout v jednom až dvou hráčích, máte k dispozici tři příběhové scénáře. Můžete se potulovat prastarým hvozdem a překonávat řeku Anduinu se vzkazem pro paní Galadriel, která vás poté požádá o průzkum nekromantovy věže v Dol Gulduru. V každém dalším rozšíření se příběh postupně vyvíjí a přibližně kopíruje události původní trilogie. V nových balíčcích samozřejmě najdete nové spřátelené postavy a nezbytné protivníky, s nimiž povedete líté boje.
Mrtvý skřet, dobrý skřet
Zřejmě vás nepřekvapí, že proti sobě stojí více či méně známí lidští, elfští a trpasličí hrdinové a různorodé příšery krčící se ve stínech větví, norující pod zemí a živící se vším živým v jejich okolí. Dvanáctka reků je rozdělena do čtyř skupin podle svých dovedností – velení, vědění, taktika a duch. Podle zvolených tříd si vytvoříte svůj hráčský balíček, protože vaše postavy mohou hrát jen karty svého přiřazení. To znamená, že Aragorn si může povolat Zvěda od Sněžné v rámci velení, ale je mu zapovězen trpasličí sekerník, který může pomoci pouze taktikům Gimlimu, Legolasovi a Thalinovi. Jedinou neutrální postavou je mocný Gandalf. V balíčku můžete mít mimo spojenců ještě doplňky postav a události, které přináší pozitiva vašim charakterům nebo omezují krvežíznivost nepřátel.
Každý scénář má své specifické složení stvůr, s nimiž se během svých cest můžete popasovat. Útočit na vás budou děti Ungolianty a jejich osminozí příbuzní, skřeti z Dol Gulduru, vrrci, horští obři a další pakáž, kterou je třeba odstranit pro úspěšný postup v příběhu. Na cestě vám ještě budou překážet různorodé lokace a nepříjemná překvapení vám nachystají různé zrady (moje oblíbená je „Zraň všechny hrdiny“), které jsou součástí nepřátelského balíčku.
S průvodcem v ruce
Pravidla Pána prstenů: Karetní hry nepatří k nejjednodušším a potrápí i zkušené hráče. Ještě že český vydavatel vytvořil kromě papírového a hodně názorného průvodce také českou lokalizaci představujícího videa snadno dohledatelného na Youtube. S počátečními znalostmi pravidel vám již nic nebrání pustit se do lítých střetů s přisluhovači temnoty.
„Přes relativně obtížná pravidla se přenesete a otevře se vám kouzelný svět, v němž budete přemýšlet nad skladbou svého balíčku, aby vaše cesta byla úspěšná. Na každého nepřítele funguje jiná taktika.“
Každé kolo se skládá ze sedmi fází, z nichž některé jsou kratší (pozvedání použitých hrdinů), zatímco jiné trvají delší čas, ale jsou základem celé hratelnosti (plánovací fáze a souboje). Na začátku kola si každý hráč přibere kartu, doplní akční body a začíná plánovat. V rámci taktické fáze může vykládat karty spojenců, doplňků hrdinů a používat akce (ty jdou hrát v podstatě po celou dobu tahu). Určí, kteří z bojovníků půjdou plnit úkol, a pak již jen čeká, s čím vyrukuje nepřítel.
Z balíčku protivníka, tzv. balíček setkání, jsou snímány karty, jež jsou překážkami v cestě hrdinů. Nejdříve se porovná výše jejich hrozby s vůlí reků plnících heroické poslání. Tato část je hlavním hybatelem příběhu. Následuje možnost putovat do lokace, čímž ji hráč přesune z hrozeb nepřítele, ale obětuje tak rychlost plnění úkolu, protože musí dané místo prozkoumávat.
Po cestování přichází nejsložitější fáze Pána prstenů – setkání a souboj. V rámci setkání musí hráč vyhodnotit míru svého ohrožení s cenou střetnutí jednotlivých potvor. Míra ohrožení roste s množstvím hrdinů, jež používáte (maximálně tři) a s neúspěchy při plnění úkolů. S troškou smůly vás napadne hned na začátku silnější potvora, která vás zablokuje, a můžete hru začít znovu. Nakonec na vás příšery zaútočí a vy vyberete obránce. Srovnáte hodnoty jejího útoku a vaší obrany, vyhodnotíte stín, který soupeři pomáhá ve vašem zdolávání, a už si připravujete svůj útok. Opět srovnáte svou sílu a obranu nepřítele, upíšete ztrátu životů potvory, když máte štěstí, a tím je akční fáze kola završena. Postup se opakuje tak dlouho, dokud má alespoň jeden hráč přeživšího hrdinu, nebo vám pekelní přisluhovači vše pobijí.
Žádná procházka růžovou zahradou
Sami jste zřejmě posoudili hru jako složitou (pohlídat všechny dopady karet je z počátku nadlidský úkol) a já se s vámi určitě nebudu hádat. Spíš vám doporučím dát Pánu prstenů šanci. Přes jeho relativně obtížná pravidla se přenesete a otevře se vám kouzelný svět, v němž budete přemýšlet nad skladbou svého balíčku, aby vaše cesta byla úspěšná. Na každého nepřítele funguje jiná taktika. Komplexnost zpracování Středozemě je opravdu zarážející.
„Investicí do Pána prstenů: Karetní hry získáte neustále se vyvíjecí záležitost, která vás bude těšit výborně vyváženou hratelností, krutou a nemilosrdnou výzvou s napínavostí do posledního tahu.“
Přidejte navíc možnost pokračovat v dobrodružství dál pomocí postupně vycházejících expanzí a získáte zábavu na dlouhou dobu. Musím však také upozornit, že nákup všech rozšíření se kriticky projeví na výši vašeho konta. Jedná se však o skvělou možnost pro ty, co neumí určit vhodný dárek pro vaši maličkost během svátečních událostí jako narozeniny a Vánoce.
Získáte tak neustále se vyvíjecí záležitost, která vás bude těšit výborně vyváženou hratelností, krutou a nemilosrdnou výzvou s napínavostí do posledního tahu, (než složíte vhodný balíček, zažijete mnoho neúspěchů, to mi věřte). Příjemným bonusem je nejen vynikající grafické zpracování karet, ale především česká lokalizace díky práci ADC Blackfire. V mateřštině si tak přečtete jak pravidla, tak výňatky z Tolkienova díla, jež skvěle doplňují atmosféru.
Líbí se nám – univerzum Středozemě Vadí nám – zpočátku složitá pravidla |
Hru koupíte na Xzone.cz.
Zaklínač prý není nějak super. Radši Proroctví, Talisman a podobné.
Zkuste případně mrknout na Andor. Ten je relativně jednoduchý.
Odpověď na komentář uživatele
Ono záleží na spoustě věcí: investovaná částka, druh fantasy, složitost hry… Souhlasím s Draperem třeba u Blood Rage (což je docela komplexní) , jsou i jednodušší hry, které nejsou na každodenní hraní, jinak zevšední (třeba zklínač) nebo to mohou D&D na deset minut (Vzhůru do podzemí – což je hříčka pro malé i velké) nebo zmíněný Descent s x rozšířeními. Je to složité trefit se jen tak někomu do vkusu
Tak hodně se vychvaluje Descent: Výpravy do temnot, já mám rád Hru o Trůny, Blood Rage nebo Cyclades.
ahoj, chtel bych si koupit nejakou deskovou fantasy hru ale nejsem si jist jestli bych chtel karetni spise asi neco jineho. . mohl by mi prosim nekdo nejakou doporucit?
Mě Zaklínač velmi rychle omrzel, přijde mi to jako slabší verze Arkham Horror. Ale fanoušky Zaklínače určitě na nějaký ten čas zabaví.
Odpověď na komentář uživatele
Jakub Němec
Díky moc, popřemýšlím nad tim nějak
Odpověď na komentář uživatele
MrMayhem
Kdybych měl pomoct to rozseknout, tak Zaklínač je jedna investice a konec. Ale aby si člověk pořádně zahrál, tak potřebuje bandu kamarádů (ideálně dva) . Pán prstenů je skvělá záležitost pro jednoho až dva hráče, ale v bandě lidí se ostatní moc nepobaví (nehrají a jen se dívají) , je to spíše komorní záležitost, která se ovšem neustále vyvíjí
Snad to pomůže při rozhodování 
Odpověď na komentář uživatele
Jakub Němec
No bral bych obě, ale nesmím tak utrácet, když teď bude sezóna her
Hlavně vyhlížím Wolfensteina, to vylepšení normální edice na Xzone mi udělalo radost jak malýmu klukovi 
Odpověď na komentář uživatele
MrMayhem
Ta by se v budoucnu ve speciálu měla objevit taky, takže se možná vyplatí počkat
Nebo koupit obě 
Díky tomuhle článku jsem se o hře dozvěděl a mám chuť jí koupit. To zpracování je fakt pěkný. Ale ještě se rozmýšlím nad stolní hrou Zaklínače
Odpověď na komentář uživatele
SedllY
Takže to máme potvrzeno i českým vydavatelem, na konci září bude opět k mání
Odpověď na komentář uživatele
Jakub Němec
To bude jen dobře, protože nedostupnost hned prvního rozšíření může dost lidí od koupi odradit.
Podle všeho by se měl dotisk prvního cyklu (Hon na Gluma a dále) v září podívat zpět na pulty obchodů. Snad to vyjde
Větší náročnost ze začátku a ještě mínus, že některá rozšíření nejdou sehnat. Např. hned to první Hon na Gluma.