Karetní dobrodružné hry mají oblibu především mezi fanoušky daných světů. Málokdy uspěje titul bez pořádného postrčení populární předlohy. V jednom z minulých speciálů jsme si představili základní verzi příběhově laděného díla Pán prstenů: Karetní hra. Dnes se zaměříme na jeho příbuzného z temného fantasy světa Warhammeru. Designéři Adam a Brady Sadlerovi a Justin Kemppainen (Descent, Walking Dead: No Sanctuary, v roce 2018 Street Masters) vytvořili unikátní kooperativní dějovou karetní hru, která vás zavede do vymírajícího městečka. Uspějete v náročné sérii úkolů, abyste pokořili quest z názvu hry?
Hluboko ve tmě
Ve Warhammer Quest: Dobrodružné karetní hře (neplést s rozsáhlým figurkovým Warhammer Quest) se vaše čtveřice hrdinů rozhodne pomoci místním obyvatelům sídla Schompf, které sužuje podivná nákaza vodního zdroje. Ze stok pod městem vyvěrá odporný puch a nikdo z místních, kteří se odvážili do podzemních prostor, se prozatím nevrátil. Proto se pořádně vyzbrojíte, načerpáte síly a vydáte se do neznámých hlubin plných nebezpečí vstříc prapodivné záhadě. Čekají vás desítky střetů s místními obyvateli, kteří vůbec netěší, že jste zavítali do jejich životního prostoru. Na konci tunelu zjistíte, že vaše cesta zde nekončí, protože jste se namočili do mnohem většího problému, než se zprvu zdálo.
Důmyslně promyšlený systém navazování jednotlivých úkolů vám dává možnost prožít plnohodnotné dobrodružství se slušně odsýpající dějovou linkou. Na konci každého poslání totiž dotváříte své postavy a definujete jejich vlastnosti do dalších bojů, zatímco se na základě vašich činů dotváří balíček protivníků a překážek. Přestože se hlavní myšlenka příběhu nezmění, můžete se pokusit pokořit své nepřátele s různými postavami. Máte u sebe raději více artefaktů, nakupujete u obchodníků či se soustředíte na posílení vlastností?
Díky vývoji hrdinů si tak můžete po čase zkusit projít pěticí úkolů s úplně jiným přístupem. O příběhu se nemá cenu více rozepisovat, protože bych vám vzal možnost jej postupně odhalovat. Raději se půjdeme podívat na tvorbu jednotlivých balíčků nepřátel a podzemí, které vám z každé návštěvy Schompfu a přilehlého okolí vytvoří odlišný zážitek.
Úspěch na straně kostky
Do rukou se vám dostane odvážná čtveřice hrdinů – tunelový bojovník železolamač, válečný kněz, elfí strážce cesty a ohnivý čaroděj (můžete se ještě pokusit sehnat dvě postavy zvlášť – witch huntera a trollslayera, ovšem pouze v angličtině). Každý z nich má unikátní sérii vlastností, jež může používat v rámci čtyř základních činností. Během nich prozkoumává lokaci (čímž odhaluje její tajemství, aby se mohlo projít dále), útočí na nepřátele ohrožující družinu, zamotává si utržené rány a pomáhá svým přátelům v jejich konání. Během akce hrdiny můžete zahrát pouze jednu akci (ve dvou hráčích dvě), čímž ji vyčerpáte do jejího obnovení, které musíte sami spustit. Musíte si tak velmi dobře rozmyslet, jakou akci zvolíte dříve a jak se svými kolegy vytvořit účinné kombo, které vás zbaví dotěrných zrůd, ale zároveň posune dále v plnění úkolu.
Vaše taktické rozhodování však stojí na vachrlatých základech. Jak jsme u her na hrdiny zvyklí, štěstěna zde má svou nezastupitelnou roli a pro vývojáře deskových her je nejsnadnější zastoupit jí kostkami, podobně jako se stalo v právě recenzovaném titulu Warhammer Quest. Na kartách vlastností máte vždy uvedeno kolika bílými kostkami můžete házet. Setkávat se budete se třemi symboly: štít brání útok monstra, zkřížená kladiva znamenají úspěch dané aktivity a hvězda bonusový hod. Vaše snaha je však mařena kostkami nepřátel (jedna za každou stvůru, s níž jste ve střetnutí), které se vás snaží poranit, resp. povolat nemesis.
Úspěch odvozený od zdaru/nezdaru ve vrhu kostkami dokáže nejednoho dobrodruha řádně vytočit. Proto designéři přišli s několika možnostmi, jak se vyhnout tragickým následkům smůly. Během prozkoumávání podzemí a v rámci přípravné fáze po dokončeném hlavním úkolu totiž můžete získávat zbraně a další artefakty zajišťující tolik potřebné úspěchy na kostkách. Spolehnout se také můžete na výpomoc přátel a jejich vlastnosti. Díky jednoduchému mechanismu vyhodnocování úspěchů se tak Warhammer stává dynamickou záležitostí, kterou však brzdí občasné sporné vyhodnocování některých karet. Po dokončení dostupných akcí musíte čekat na tahy nepřátelského okolí.
Braň se, kdo můžeš!
Činy vašich hrdinů se střídají s útoky nevraživých zrůd, vlastnostmi podzemí a příběhové fáze. Na řadu přichází nejprve nezabité příšery, které máte možnost zneškodnit v rámci svého tahu. Bez jakéhokoliv nároku na obranu od nich utržíte zranění, mnohdy se speciálním dopadem, od všech stvůr stojících před vámi a těch, které se krčí ve stínu neutrálního prostředí. Jednotlivé údery jsou doprovázeny pohybem temných bytostí ze stínu k vám, popř. jinými akcemi, které jsou popsány na jejich kartách. Každá stvůra, mimo unikátní nemesis, má dva zástupce základní varianty a jednu posílenou verzi, jež vám pořádně zatopí.
Poté, co přežijete útočnou aktivitu svých protivníků, přichází na řadu fáze lokace. Některé z nich vám přinesou bonusy za určitou oběť (unavení akce, utržení zranění), jiné vás trestají už jen z principu, že jste do ní vkročili. Postupným objevováním a překonáváním lokací se dostáváte do cíle svého putování. Čas ovšem hraje proti vám, protože ve fázi nebezpečí se posune příběh o další krok dopředu. Po celou dobu budete pod tlakem z ubývajících kol, které můžete využít ke splnění úkolu. Během devíti tahů se často spustí překvapivé události. Ty vám zkomplikují situaci.
Je dobré poznamenat, že se začátečníkům zcela jistě nebude dařit plnit všechny úkoly. Nesplnění úkolu však neznamená konec celého questu, jen na vás čeká více nebezpečí v tom následujícím. Po vyhodnocení mise na vás čekají dvě akce vyrovnání, v nichž si vylepšíte postavu do následujícího střetu.
Zkusíte to znovu?
Warhammer Quest: Dobrodružnou karetní hru si klidně zahrajete sami (přičemž ovládáte alespoň dvě postavy), ale přizvat můžete až tři další hráče. S množstvím charakterů ve hře se přizpůsobuje počet životů jednotlivých hrdinů. Jednoduchý princip adaptace obtížnosti hry vůči výhodě více postav považuji za více než povedený. Další výhodou je relativní svižnost jednotlivých misí (okolo 40 minut), takže zvládnete za odpoledne kompletní výpravu vstříc nebezpečí. Pokud se však rozhodnete výpravu dělit na fáze, musíte počítat s tím, že by se měla sejít stejná parta lidí (protože každý hráč u stolu měl s postavou svůj záměr a podle toho ji tvořil).
U her Fantasy Flight Games jsme si již zvykli na rozmáchlou a líbivou grafickou výpravu a ani tento titul není výjimkou. Nad ilustracemi zaplesá srdce každého fanouška světa Warhammeru. Tuzemského hráče zcela jistě potěší česká lokalizace distributora ADC Blackfire.
Značná nevýhoda dějových her spočívá v odhalení příběhu během první hry. Dobrodružnou výpravu si samozřejmě můžete užít vícekrát než jednou, ale již vás nemá čím překvapit. Znovuhratelnost spočívá především v různých náhodných obměnách balíčku v rámci každé partie. Karetní Warhammer Quest určitě není pro každého, protože aktivní hráč musí pochopit principy jednotlivých kol a na jejich základě se rozhodnout. Soupeřivé jedince může také dost rozhodit náhoda ze strany kostek a rozpálit je vztekem do ruda. Je však údělem každého dobrodruha vyrovnat se s překážkami, ne?
Líbí se nám
– Zasazení příběhu do fantasy světa Warhammeru
– Různorodost postav
– Algoritmus ovládání příšer
– Pokus o znovuhratelnost díky generování karet podzemí, lokací a nepřátel
– Mechanika vývoje postav mezi misemi
– Grafické ztvárnění
Vadí nám
– Příběh si pořádně užijete jen jednou
– Spoléhání na vrtkavou štěstěnu během hodu kostek
– Výklad některých karet je rozporuplný
Deskovou hru koupíte v obchodě Xzone.cz.
fakt lidi zajima nazev?
ja si ani nevšiml zajimala mě hra:) tak na atmosferu mam deskovky od lovecrafta (svět) a warhammer jedině figurky:) warr byl vždy od každého něco a šlo o zábavu. Vím je to ted populární znacka, takze to doprasej jako starwars ale cas ukáže. snad figurky vydrží další roky:)
Jo a nevim jak tady ale u jinych deskovek mrkněte na youtube. ty dobré mají většinou CZ tutor jak hrát popřípadě okoukat z jiného jazyka. hodně to pomůže. Na arkham mam 40gb tutorialu:) Jsem se sám divil:) hodilo by se pár odkazů do recenzí, takovej napad mno. pokud to umožňuje copyright
Odpověď na komentář uživatele
Rezet
Warhammer není pro mne, takže jsem asi zaujatý…
Když prý čekají na úpravu celých pravidel, aby to bylo bez chyb, tak doufám, že se polepší.
Kvůli Blackfiru mám strach o Twillight Imperium 4…
Ale jinak to není vůbec zlé
Je to fajn, rychlý coop se slušnou atmosférou. Přesto bych asi spíš z Warhammeru doporučil Shadespire (vynikající rychlá a poměrně jednoduchá hra pro dva)
Já bych nechal jako název jen Deskovky, tedy Speciál: Deskovky-…. .
No a k samotné hře- Příběh bych tu absolutně nehrotil. Je tu 6 příběhových karet misí. Samotným "příběhem" tu tedy je jen pár vět na každé kartě. No a pravidla, jsou asi ty nejhorší, co jsem kdy viděl (v originále sice taky stojí za to, ale Blackfire lokalizaci už docela tradičně pokonil, takže v češtině je to opravdový skovost) což spolu s některými zmatečně napsanými kartami působí opravdu skvěle.
Jo, jo… Dvakrát speciál je trochu divný.
Odpověď na komentář uživatele
Michal Burian
To by šlo, nehodí se tam hlavně dvakrát to "speciál". Třeba mě to ale do teď bylo fakt jedno
Odpověď na komentář uživatele
EvilFunCore
Zvažujeme název produktu (deskovky) – deskovka
"Deskový speciál" mi přijde teda zase fakt hnusně, to raději "Speciál o deskové hře: název hry", nebo třeba "Speciál: Název hry – desková / stolní hra". Osobně mě ale tahle kategorie vůbec nezajímá, bral bych asi jen Resident Evil 2 board game, jen kvůli sběratelství (jsem RE hardcore fan)
Odpověď na komentář uživatele
Michal Burian
Já bych to neměnil…
Odpověď na komentář uživatele
Theogreel
Ano.
Název nesmyslný není (z pohledu českého jazyka je správně) , ale už nějakou dobu zvažujeme změnu, aby nebyl tak kostrbatý, aby byl údernější. Co si myslí ostatní?
Příběhová hra… Vypadá to lákavě, ale tohle je u mně vždycky velký mínus.
Odpověď na komentář uživatele
LukingCoolKing
To nejde, když mě pokaždý praští do očí ten speciál ve větším okně s tím nesmyslným názvem.
Odpověď na komentář uživatele
Michal Burian
Jakou změnu? Takhle je to fajn. Téměř každý deskovkář říká deskovkám deskovky. Někdy i těm, co deskovky nejsou. Tak tu budem mít Společenské hry no…
Odpověď na komentář uživatele
ShelbyGT500
To Tě z češtiny tak bolí oči?