Kdo ten vlak zastaví?
Že se herní průmysl v posledních letech otřásá v základech si všiml snad každý. Změny nejde zastavit, to je jasné. Pokud je to však změna k horšímu, tak je těžké jen přihlížet. Ať už tady mluvíme o začleňování politiky, rasové vyváženosti nebo lenosti vývojářů dodat nám hotový a kvalitní produkt. Ta změna zde bez pochybností proběhla a bohužel proběhla k horšímu.
Podívejme se na dva dokonalé příklady. Začneme s tím více očividným, a to DICE, které spadá pod hlavičku EA. Pokud zapátráme do minulosti, zjistíme, že studio vytvářelo hry s větším odstupem, než je tomu dnes. Zpravidla se jednalo o pauzu dvou let. Byly i výjimky, ale dva roky byly standard.
Všechno to začalo rokem 2015. Tehdy světlo světa spatřily hned dvě hry v průběhu jednoho roku. Ne moc úspěšný Battlefield Hardline (ten dělalo hlavně Visceral Games, ale DICE vypomáhali) a hlavně méně úspěšný Star Wars Battlefront. Určitě si vzpomenete na kritiku Battlefrontu za svou absenci obsahu. Následně to již šlo jen z kopce. Druhý Battlefront si vykopal svůj hrob agresivním systémem loot boxů, který byl nakonec nucen změnit. Lidé jsou opět nespokojení s Battlefield V a nazývají ho reskinem Battlefieldu 1. Nyní však k jádru problému.
Pokud jste jako vývojář vydavatelem nucen chrlit hry jako na běžícím páse, tak jaké inovace, jaké změny, a hlavně jakou kvalitu můžeme od takového titulu čekat? Vývojáři jsou potom hru nuceni vydat nedodělanou a přistoupit i na season pass, kterým plánovaný obsah dodají později.
Druhý příklad je snad ještě horší. Fallout 76. Kdo by o takovém propadáku neslyšel. Zde byla Bethesda svým pánem a starala se jak o vývoj, tak o jeho vydání. Nemluvě o slovech ze strany Todda Howarda, že tohle prostě funguje. Výsledek byl však katastrofa. Nefunkční, prázdná a nudná hra s chybami, které měl už Fallout 4 a zůstaly stále neopraveny. Zde se už však Bethesda nemůže vymlouvat na tlak ze strany vydavatele. Musí sníst, co si upekla a přijmout, že svůj projekt nezvládli a příště si dát víc záležet. Snad si z toho vzali ponaučení a příští The Elder Scrolls bude v dobré formě.
Nemůžeme se tak divit slovům analytika, že se herní průmysl řítí do situace, kdy poprvé za 20 let v tomto odvětví hrozí vážný ekonomický propad.
Sony o svůj trávník pečuje
Tak, trochu delší úvod máme za sebou, ovšem muselo to být zmíněno, jelikož Shawn Layden, bývalý ředitel divize Sony, nám představuje vizi, kterou se Sony bude v budoucnu řídit, aby k těmto situacím nedošlo. Layden má teď na starost studia Sony po celém světě.
U vývoje her na PlayStation dávají jasně najevo, že kvalita je pro ně mnohem důležitější než kvantita. Layden říká, že se vždy snažili být o krok před konkurencí a určovat nové standardy. Nicméně trh s hrami se neustále vyvíjí a musíme brát na zřetel, co nespokojení fanoušci dokáží. Battlefield V se totiž prodává víc než špatně. Nespokojenost hráčů při reakci na vývoj v herním průmyslu zasáhlo i Sony. Navzdory vysokým prodejům (téměř 100 miliónů konzolí PlayStation 4), nebyla Sony schopná během Vánoc vydělat a byla prodělečná. To je v takovém období obzvlášť alarmující.
Laydenova práce spočívá v nalákání lidí na exkluzivity PlayStationu, což se za éru PlayStationu 4 povedlo a budoucnost je stále velmi zářná s tituly jako The Last of Us Part II, Ghost of Tsushima, Death Stranding nebo Days Gone. Všechny tyto tituly si budeme moci vychutnat na stávající generaci. Jistě jste si všimli, že všechny zmíněné hry jsou čistě singleplayerové záležitosti. Sony se totiž stále chce soustředit na silné příběhové exkluzivity. Koneckonců je to právě jedna z věcí, které umí Sony nejlépe.
S obří popularitou her jako Fortnite a obecně žánru battle royale se možná ptáte, jestli si Sony taky nechce ukrojit svůj kus úspěchu. Shawn Layden však říká, že herní scéna nyní obsahuje tolik her se zaměřením na battle royale, že si každý najde tu svou a další tedy nejsou potřeba.
V poslední době, se do herního průmyslu tlačí víc a víc světových značek. Apple ohlásil svou herní streamovací službu a Amazon se taky pustil do vývoje svých her. Herní giganti začínají stále více prozkoumávat možnosti streamovacích služeb. Sony nepochybuje, že s příchodem nových studií musí přijít nové technologie a služby. Sony tohle bere v potaz, ale zároveň si uvědomuje, že doba, kdy budou streamovací služby denním chlebem, je ještě pár let vizí budoucnosti. Navíc s počtem 94 miliónů prodaných kusů PlayStationu 4 má tato generace stále co nabídnout. Zároveň nás však společnost uklidňuje slovy, že celou situaci bedlivě sleduje a rozhodně nechce ztratit krok s dobou.
S příchodem digitálních verzí her se zájem o krabicové verze rapidně snížil. U konzolí to ještě není tak horké, ale vzpomenete si, kdy jste do svého PC naposledy vložili disk? Nebo kolik vašich známých DVD mechaniku vůbec nemá? Před vydáním PlayStationu 4 se diskutovalo o vydávání her pouze digitální cestou. To však Shawn Layden zavrhl se slovy, že ne všude na světě je rychlý a stabilní internet a jako příklad uvedl válečné zóny, kde si lidé objednávají hry na dobírku formou balíku. Konec krabicových verzí, tedy aspoň pro fanoušky PlayStationu, je stále daleko.
A co E3? Má si s čím hrát?
Otázka padla i na oznámení, které mnohé z nás překvapilo – proč Sony vynechá letošní E3? Když se Sony v roce 1995 rozhodla převzít hry z CESu, což je největší světový trh spotřební elektroniky, tak E3 fungovala na dvou aspektech. Zaprvé sloužila jako nabídka obchodníkům a za druhé jako zdroj informací pro novináře. Nyní má však Sony vlastní akci v únoru, Destination PlayStation, kde zve všechny zákazníky třetích stran. Tu navíc dělí od E3 pouhé čtyři měsíce. Za takovou dobu zkrátka nemá společnost dostatek novinek, aby uspokojila jak spolupracující firmy, tak novináře. Layden tak vysvětluje, že jim odpadly dva hlavní důvody, proč se E3 zúčastnit
E3 se tak stala obchodní akcí, která však pro Sony v otázce obchodu nic nenabízí. Doba se změnila a novináři mají dnes nonstop přístup k internetu, což v minulosti nebylo možné a odhalení novinek na E3 bylo tehdy protkáno napětím. Shawn Layden dále vysvětluje, že pokud chtějí dělat dobré a kvalitní hry, vyžaduje to čas. To znamená méně titulů za delší časový úsek, což jen dál podporuje myšlenku vynechání E3.
Layden by si přál, aby se E3 změnila v jakýsi festival, kde se budou hry oslavovat ve své podstatě, a ne jako obchodní záležitost, jak je tomu doteď. Měla by více sloužit herním fanouškům, a ne pouze herním vydavatelům a vývojářům. Při této příležitosti vzpomenul Gamescom, ten se koná vždy v srpnu v Kolíně nad Rýnem a je více nakloněn samotným hráčům.
Jak uzavřít dnešní článek? Destination PlayStation je akce určena zejména pro third-party firmy, které se Sony spolupracují. V takovém případě lze mluvit o vývojářích, které Sony nevlastní, stejně tak o vydavatelích a neposlední řadě o obchodnících, kteří prodávají jejich hry. Možná se dočkáme dat vydání očekávaných PlayStation 4 exkluzivit, ale zároveň mohou tyhle a další informace zůstat ještě nějaký čas pod pokličkou.
7mil prodaných kopii Battlefield V. Rozhodně není víc jak špatný prodej. Sice se asi očekávalo vyšší čísla ale i tak je to pěkné. Rozhodně to 10mil prodá
7 miliónů určitě není špatné číslo. V sérii Battlefieldu se však jedná o hodně nízké číslo.
Tohle musim podepsat! Jsem uz hodne podtarsi hrac, hraju uz skoro ctvrtstoleti a tak krizova situace jako je dnes od doby, kdy Atari zahrabavalo statisice her do Nevadske pouste, nebyla. Z her, ktere u me vzdy predstavovaly intimni vztah: ja a hra, vznikly socialni site a masiny na ega. Vsechny ty robloxy nebo battle royale, to nechapu. EA skoncila v totalnim hnoji, Activision a jejich CoD to bude nasledovat velmi rychle (Minulej dik total bez singlu), o Ubi si nedelam tez iluze ale Bethesda ma jedte sanci.
Jsou i svetle vyjimky kde se situace lepsi. Diky Nintendu (v mem pripade) a Sony (pro mnohe jine) je porad v hernim svete o co stat.
SONY je záruka kvality. Jsem rád že mají u zadku nějakou politickou/rasovou korektnost, necpou do svých titulů mikrotransakce a vždy si dají záležet. Kvalita první. Snad se příští generaci Microsoft taky pochlapí.
Dále tu snad kromě CD Projektu je už jen minimální počet studií co jsou “normální“.
Už je mi fakt špatně z EA/Activision-Blizzard/Bethesdy a občas i ten Ubisoft.
Dovedou udělat kvalitní hru, ale často jí nedodělají a nacpou do ní tunu mikrotransakcí. Kdyby se radši zaměřili na nějaké to kvalitní rozšíření, to mi vůbec nevadí. Právě naopak. Ale i v tom mnoho studií zařve.
Myslím si že hry jsou často lepší než kdy jindy a jsou kvalitní, ale právě tyhle praktiky to neskutečně potápí.
Tak oni si jsou v sony určitě vědomi toho jak většina hráčů vnímá pravou hodnotu PS a to jsou právě skvělé exkluzivní SP tituly. Navíc nevím jestli se mi to jen zdá, ale přijde mi že i samotní „exkluzivní“ vývojáři jsou se spoluprácí se sony spokojeni.
MS tohle prostě neumí.
Singleplayer pokud to jde s co-op
ano !!! tak to ma byt…singleplayer
Ten článek není ok. Začíná úplně nečím jiným, než hlásá titulek. Autor by si měl zopakovat zásady slohu…to vážně není nidko, kdo by dokázal správně „novinařit“?
Já věděl, že jdu s tímhle na tenký led. Věděl jsem, že si někdo rýpne. Nicméně jako úvod k problematice, která je v článku později mi to nepřijde zas jako katastrofa. Koneckonců já nejsem moc zastáncem psaní podle šablony.
Článek dlouhý jako prase, ale to nejdůležitější v něm nezaznělo, tak to sem napíšu: Destination Playstation bude již tento únor a Sony na akci oznámí své plány na následujících 12 měsíců.
Nyní má však Sony vlastní akci v únoru, Destination PlayStation, kde zve všechny zákazníky třetích stran.
Když jsem článek četl poprvé, tak ta věta byla ještě bez únoru, taky bez něj nezní tak kostrbatě- popř. by sousloví „v únoru“ muselo být hned za „Sony“. Jinak zákazníci třetích stran je kravina, Sony žádné zákazníky nezve, jen svoje obchodní partnery. No a o tom, že oznámí svoje plány na rok dopředu, v článku není nic dosud. Ale vždyť taky o nic nejde, jedna věc se prostě opomněla, lidi si ji můžou přečíst tady v diskuzi.
Článek byl naposledy upraven včera v 17:31. Od té doby ne, tím pádem v něm bylo vše, co v něm teď je (včetně nadpisu, kde je to také napsáno). Sony nikde oficiálně neřekla/nenapsala, že na té akci bude oznamovat věci rok dopředu (alespoň jsem to v jejich vyjádření nečetl). Plus v minulosti tato akce sloužila pro obchodní partnery a third-party firmy.
Omluvte mou dnešní ukecanost.
Tento víkend mělo mít pár vybraných her volný přístup do online – bez nutnosti Pluska. Teď jsem chtěl zkusit GTAV. NEFUNGUJE. Něco jsem nepochopil? Chyba na mém přijímači nebo na jejich?
Není to až od soboty?
Všude čtu 15-17feb. Časové pásmo? No schválně. Stejně nevím, co to znamená. Od osmi večer v americe? U nás za.. 10min? Nebo jak?
Playstation má v tomhle navrh a celkem jim závidím že se singlu nevzdají. Já se musím jako PC Master Race spokojit s tím co je gamepad jde mimo mě na tom prostě hrát neumím.
Hodně štěstí s hrama jako Dark Souls.
Skvělé zprávy
Sony palec hore. Já hraju jenom singleplayer a děsí me že kvůli dnešním deckam který hrajou jen battle royal případně jine online hry pride doba tzv. EA (only online games) to bych asi přestal gamesit.
Bože, vy velcí dospěláci jste s těma „pro děcka“ už tak otravní.
Nedávno jsem se podíval na ten Twitch, ať jsem trochu v obraze a co že to vlastně na tom ty lidi baví sledovat. Co je tak zábavného na tom se dívat na streamery, jak hrají a ještě se při tom dívat na jejich ksichty a obdivovat je jako nějaké celebrity. No nepochopil jsem to.
Ale to je jedno, chtěl jsem říct… Náhodně jsem klikl na pár streamerů a všichni vypadali jako dospělí lidi. A kupodivu hráli třeba Fornite. Tak proč furt musím číst frajírky o nějakých hrách pro děcka? A kolik let je vlastně těmto hlasitým šroubům? Mám z těchto borců vždycky dojem, že dovršili sotva dvaceti let a už jsou to bohové herního Olympu.
Hele děsí mě to stejně jak bookera. kdybys hrál hry už skoro 20 let a viděl bys jak to jde do sra*ek, měl bys třeba jiný názor. Dospělí stejně jako ostatní hrají a natáčí se u fortnite jen z jediného důvodu a tím je $.
Tak díky, teď jsem musel kvůli tobě oprášit lebku, vzpomenou na základy matematiky z prvního stupně a spočítat si, jaký jsem starý ko*ot. Co mi bylo tuším 8let a měl nadstroj v podobě 486 za 40 000,- s našlapanou graf. kartou Sound Blaster Pro (i když teď možná kecám a to se týkalo až pozdějšího ultra děla Intel Pentium 166). To bude sahat k nějakým 23-25 letem. Před tím, než jsem poprvé uslyšel rachot rotačáku z Dooma na té nabouchané zvukovce jsem jen mohl tiše závidět bratrovému zazobanějšímu spolužákovi, jak rozjíždí hry na kazetě na tužce. A když jsem dojel ještě nějaký rok před tím ke starším bratránkům a mohli si zahrát Teakwondo nebo s ropuchama na leknínu pochlamstat nějaký ten hmyz, to bylo nadšení.
S herní historií jsem trochu v obraze. Možná víc než ty, když píšeš ,,už skoro 20 let“
Prostě nevidím důvod, proč „tohle je pro děcka“, „tyhle hry pro decka“ apod hnuj. Je to hovadina, jako říct „Tetris je pro děcka“. Nevím… Když jsme to hrávali na ručních mašinkách, vedle nás se tím nenechali zahanbit ani dospělí ala ‚překonal jsem tvoje skore a už pakuj spat‘. Dnes je to to samé, jen ty hry vypadají jinak a je to otevřenější zábava. Kdyby ten nový Tetris na store nestál takové nekřesťanské peníze, jak kdyby vývoj hry stál miliardy, tak asi hraji hru pro děti, že?
Dobrý článek. Zvláště jeho první polovina. Osobně mě od koupě PS4 dělí nutnost platby za multiplayer. I když to pokud vím není tak hrozná darda, nechce se mi platit za funkcionalitu hry, kterou jsem již zaplatil (jasně, prachy jdou asi na údržbu a investice do infrastruktury atd.., ale stejnak). Je tu někdo, kdo má PS4 a nemá zaplacený mulťák a stejnak na ps hraje více než jednou za týden?
Zrovna já. MP prakticky nehraji až na 2 výjimky.
Hraju skoro denne a nemam plusko. Hraju singl hry. Stve me to hlavne v GT Sport kterou nemuzu hrat online.
A to ze k tomu davaji hry me nepresvedci, vetsinou ty hry uz kazde hral a hru bych si chtel vybrat sam a ne aby ju vybral nekdo za me.
Ikdyz treba ted ten Hitman je solidni nabidka.
Já si naopak platím plusko, ale kvůli těm hrám „zdarma“. Multiplayer nehraju. Nicméně jsem člověk, který nikdy nekupuje hry v den vydání, ale naopak mi nevadí si počkat klidně rok nebo i dva a pak si hru koupit za pro mě již přijatelnou cenu v kompletní edici nebo ji dostat v rámci této služby.
Tak jde o tvé priority. Já mám ps4 rok (hm ono to bude dnes snad i přesně na den), zezačátku jsem si to platil, po chvíli jsem si uvědomil, že mě jako gamepad „analfabeta“ ten mulťák nebaví, protože si ani neškrtnu. Taky že jsem hlavně na ty příběhy – singl hry a je ještě spousta her za ty předešlé roky, které chci a musim odehrát. (ještě jsem se nedostal ani k peckám z minulého roku a to už bych chtěl hned i ty, co tento příjdou… Včetně multiplátu Sekiro)
Nicméně jsem po tom roce už s tím gamepadem trochu zžitý a pokukuju po nějaké hře, kterou bych hrával i v mulťáku. Až ji najdu, Těch 1500 za rok nebude problém. Myslel jsem, že to bude Division2… ale zatím nepřesvědčil. Za celých 11hod v betě mě to tak nevtáhlo (vlastně spíš vůbec) do toho světa jako Div1 v prvních pár minutách, kterou jsem zkusil teprve před půl rokem.
Btw. Argumentům platit si plus za „hry zdarma“ neholduju. Vlastně mi příjdou úplně na hlavu. Je to jakoby si člověk platil předplatné do videopůjčovny/knihovny s tím, že ti poskytnou dvakrát do měsíce film/knihu podle jejich uvážení. Nedokážu si představit, že by na to někdo přistoupil. Kupodivu v tomto případě to spoustě lidem nevadí. Ale proti gustu. Jó kdyby sis ty hry mohl zahrát i bez předplatného, neřeknu ani popel. Stejně tak jsou na můj vkus zbytečné argumenty ala ‚SLEVY‘. Slevy se na store točí furt dokola, takže… Tomu neříkám důvody, proč si to platit, jsou to jen bonusy k tomu online hraní,… tedy aspoň u mě.
Jo, dobrý postřeh s tím noobovstvím s ovladačem. Tam bych asi taky hořel a shořel. Nadruhou stranu nesouhlasím s „platit plus za hry zdarma“ (v případě, že to chápu správně a ty hry zdarma máš pak napořád v knihovně a můžeš je hrát kdy chceš). No, možná si to psko koupím až příjde nová generace a ps4 bude ve výprodeji za pakatel (je reálné ps4 pod 5k?).
No právě že ty hry hrát můžeš jen když máš předplatné. Předplatné ti skončí? Tak zapomeň, že si tu hru pustíš. Proto to není pádným argumentem k předplatnému, jako se někdo občas snaží říct.
K tvému skromnému dotazu.. bych si nechtěl hrát na nějakého marketingového analytika, ale kdyby se mě takto zeptal kamosh u baru, tak mu řeknu: ,,Nad tím nepřemýšlej. Za chvíli příjde PS5 a na tom si zahraješ i hry z PS4. A jestli ne, můj malíček čeká na tvé nabroušené ostří.“ a to bych mohl mít před sebou celý večer jen čaj. (narozdíl od teď :))
crossplatform nezajem – nehraju multiplayer, ale ty SP hry, to je vazne pecka, hry jako Horizon nebo Detroit by u EA nikdy neodstali sanci ani spatrit svetlo sveta, Sony ted jen postaci delat vse jako doposud a budou prosperovat, zadny BR na milion zpusobu, ale kvalitni pribehovky
Horizon je normální open world hra s hezkou grafikou. Takže něco jako Anthem… Mimochodem od EA.
Tak tohle odvoláš…
Nějak jsem nepochopil, co tím chtěl básník říci a proč vytahuje Anthem „mimochodem od EA“
Házet Horizon do stejného pytle s Anthem??!!!
To sis dobře naběhl.
Přístup Sony k SP hrám se mi líbí. Ale ten crossplatform, kurde!
Hráčů na online přes PSN je dost a dost.Crossplatform mi nepřijde jako extra důležitá věc,obzvlášť s toxickou pc komunitou plnou cheaterů….
Tak po této generaci konzolí si koupí další xbox jen blázen nebo rodiče dítěti bez přehledu, hlavně ať to malé umlčí… S těmi bych hrát nepotřeboval, a jak píše CERMI, s PCčkem zamořeným cheaterama už tuplem ne. Tak na co?
Proč myslíš ? Microsoft uz co se tyče her spadl dost hluboko, takze příští můžou být uz jen lepsi. A porad na něm všechny SP hry budou vypadat lépe.
Tak tak. Jejich přístup je přesně takový, jaký má být. Ostatní se mohou jenom učit. A hraní napříč platformami je taky paráda. cermi a Ergonaut tu sice něco slintají o PC komunitě, ale cheatování není takový problém, jaký z toho dělají. Já ani nevím, kdy jsem naposledy potkal cheatera v online hře. Ať už to bylo kdekoliv. Dneska jsou nejrůznější anti-cheaty, který sice v zásadě stojí za hovno, ale málo kdo si koupí placené cheaty aby se přes ně dostal, takže to, že je PC komunita zamořená cheatery je pravděpodobně jenom výplod konzolisty, který neví co mektá. Že je komunita děsná? V porovnání s komunitou na konzolích (děti a jiní uřvaní, ubrečení jedinci) je to furt v pohodě.