Dnes se podíváme na monitory. Respektive na druhy panelů + jejich nešvary, ideální rozměr na rozlišení a také obnovovací frekvenci s dobou odezvy. Začnu pojmy jako doba odezvy a frekvence.
Doba odezvy
Udává dobu, která je potřebná na to, aby pixel rozsvítil a zase zhasl. Obvykle se udává v milisekundách. Platí, že čím kratší je doba odezvy, tím lépe.
Věnujte tomuto parametru proto pozornost. Čím je tento parametr menší, tím je dynamika zobrazovaného objektu lepší. Z toho vyplývá, že pokud chcete přeci jen občas na monitoru sledovat sport a akční filmy nebo hrát akční hry, musíte zvolit model s co nejmenší časovou odezvou, vyhnete se tak nepříjemnému „rozmazávání“, případně přímo „ztrácení“ rychle se pohybujících objektů v obraze.
Někdy se můžete setkat s uváděnou odezvou GTG (G2G, Grey To Grey, šedá-šedá). Typická doba odezvy LCD panelu (černá k bílé – označována černá-černá) informuje o rychlosti, s jakou je pixel schopen změny své barvy ze stavu vypnuto – do maximální bílé. Pro většinu aplikací je však spíše rozhodující rychlost, s jakou se pixel dokáže změnit z/do jednotlivých odstínů šedé. Doba odezvy je tedy udávaná jako GTG (grey to grey). I při velmi rychlé odezvě z bílé do černé je vždy rychlost GTG vyšší.
Obnovovaci frekvence
Základní monitory mají 60hz. To se dnes udává za jakýsi standart.
Obnovovací frekvence displeje (angl. Refresh rate) zjednodušeně řečeno vyjadřuje, kolikrát se změní statický obraz vykreslený na displeji během jedné sekundy. Vyjadřuje se v Hertzích (jednotka 1 Hz). Rychle se měnící obraz náš mozek interpretuje jako pohyb. Čím rychleji se statický obraz během jedné vteřiny změní, tím plynuleji bude pohyb našemu oku připadat.
FPS
Snímková frekvence (angl. Frame rate) je sice spojenou nádobou výše zmíněné jednotky, nesmí se však s ní zaměňovat. Jedná se o počet snímků za sekundu (Frames per second). Platí samozřejmě, že čím víc Fps, tím líp a pro laiky je jednoduchá rovnice Hz = Fps. To znamená, že když máme 60hz monitor, stačí nám 60fps, 144hz na 144fps atd. Samozřejmě pokud máme víc fps, je to jedině k dobru. Pokud máme Fps míň, nastává nám problém v „lámání obrazu“ které je často viditelné, ovšem snadno odstranitelné nějakou synchronizací. Ať už základní V sync, který ovšem hodně zvyšuje input lag… nebo raději lepší Freesync 1,2 či G-sync. Bez těchto technologii bych 144hz monitor nekupoval. Dnes to už ani není taková pálka.
Filmy se pohybují kolem 24 fps. To je nejnižší hodnota, kdy lidské oko nepostřehne škubání obrazu. U her je to 30fps. To má většina konzolí.
Přitom rozdíl mezi 30 – 60 a 60-144 je opravdu veliký, obzvláště když hrajete akční hry. Nejlépe to jde vidět na střílečkach či závodech. Pro ty, co hrají akční hry, je 144hz víceméně nutnost a už to ani není tak drahé, jako to bývalo. Slušný 144hz monitor jde sehnat za 4 tisíce, což je super cena a věřte mi, že je o co stát.
Jakmile jednou pustíte třeba Dooma na 144hz už nikdy nezapnete 60hz… raději budete koukat do zdi 😁.
Spousta her má lock na 60fps, který jde ale snadno obejít přepsáním textu v souboru hry. Rozdíl je pak markantní. Většina 144hz monitoru jde snadno v menu „přetaktovat“ na 165hz za cenu mírně vyšší spotřeby elektřiny. Ovšem kdo těch pár wattů řeší že.. zde se můžete podívat na video, jak to přesně vypadá.
Typy panelů
První a pro každého hráče snad již známý je TN (Twisted Nematic) – jsou s námi již od začátku LCD monitoru. Jejich výhod bylo (to „bylo“ píšu záměrně) několik. Cena + rychlost + dostupnost. Dnes už zbývá snad jen ta cena a i to je diskutabilní. Většina TN pro hráče se pohybuje s rychlostí doby odezvy 1ms.
Osobně vlastním 24″ 1ms 60hz TN monitor a 27″ 4ms 165hz IPS monitor. A pokud můžu, tak ten TN ani nezapínám, protože tímto se dostávám k velkému negativu TN panelu: barvy a pozorovací úhly. Ty barvy jsou vážně o dost horší, podívejte se sami:
A pozorovací úhly přímo děsivé. Pokud sedíte přesně před monitorem, není to tak zlé… ale stačí vysunout křeslo výš, nebo co se mi často stává, když hraji dlouho a na křesle se víc uvelebím, tak má hlava je níž a celý obraz pak bledne/černá.
Tohle je obrovská výhoda právě IPS.
IPS (In-Plane Switching) je technologie pro displeje z tekutých krystalů (LCD). Řeší hlavní nedostatky a omezení TN. Tento panel má nejlepší barvy a pozorovací úhly ze všech. Bohužel je dražší a odezva se pohybuje kolem 4ms u starších modelů. Nejnovější už dosahují kýžené 1ms, což úplně smazává rozdíl s TN. Musím ale sám za sebe říct, že i když mám vedle sebe 1ms vs 4ms, tak ten rozdíl je úplně minimální – ovšem rozdíl barev je drastický. Bohužel ani této technologii se nevyhnuly negativa, konkrétně horší podání černé a s tím i IPS glow či bleed. Čím větší obrazovka, tím větší šance na horší glow či bleed. U 27″ to ještě nebývá zlé:
Naštěstí ve dne to vidět skoro není, je to otravné jen v noci v úplně tmě a na černém pozadí. Většina lidí má stejně RGB disko světla, takže si myslím, že těm to bude úplně fuk 😁.
Co se nejnovějších verzi týče, třeba LG vyvinulo nano IPS, kde by měla být černá výraznější a má i 1ms odezvu s HDR10 a 1440p rozlišení a G-sync. Bohužel má nižší svítivost a tak si úplně nejsem jist tím HDR. Ovšem jedná se o velice zajímavou novinku s cenou někde kolem 12 tisíc.
Třetí a něco mezi je VA panel (Vertical Alignment). Ten má že všech tří nejlepší podání černé a úhly nejsou nijak špatné. Pokud člověk používá monitor jen na hry. je VA momentálně asi nejlepší volba i kvůli ceně. Barvy jsou sice o kousek horší jak IPS, ale pokud člověk nejde jen po nich, je to dobrý kompromis. Také nemá glow a bleed, respektive jen v menším měřítku. Zase záleží na výrobci a štěstí v „loterii“.
Osobně doporučuji koupit přes net, zkusit a pokud se vám to bude zdát špatné, vrátit bez udání důvodu. Ovšem není zaručeno, že ten další nebude ještě horší. V dnešní době bych se ale už nebál, že dostanu nějaký paskvil, jako když to začínalo.
Jako poslední bych chtěl napsat ideální poměr palců monitoru vs rozlišení:
- FullHD má mít: 24″
- 1440p („2K“): 27″
- 4K: 32″
Věřte nebo ne, když máte 27″a zapnete fullHD, tak hra nevypadá moc hezky.
Proč tomu tak je: rozlišení displeje je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce (monitoru). Udává se jako počet sloupců (též bodů na šířku či horizontální rozlišení, „X“) jako první a počet řádků (bodů na výšku, vertikální rozlišení, „Y“) jako druhé číslo.
Čili představte si pixel jako malý čtverec. Těch máte pevně daný počet u FullHD 1920×1080, ty musíte dostat do 24″ monitoru. Pokud máte 27 či 32″, máte pořád těch 1920×1080 čtverečků. Takže abyste je tam dostali, tak je musíte zvětšit (roztáhnout), což už asi chápete co to udělá.
U TV je to většinou fuk, protože nikdo nesedí 60cm od ní – narozdíl od monitoru, kdy jste na něj kolikrát nalepení 😊.
Samozřejmě pokud sedíte dál, třeba 2 metry, tak to není tak hrozné – a klidně tu 27 ve fullHD vezměte.
Snad se vám tohle téma líbilo. Budu rád za každý feedback i návrhy, co vás zajímá a o čem bych pro vás mohl napsat.
https://www.czc.cz/iiyama-prolite-g2773hs-lcd-monitor-27/109147/produkt
Já mám tento moncek už téměř sedm let a nestěžuju si na vůbec nic.
Pravdou ale je, že v budoucnu bych chtěl monitor s vyšším rozlišením a frekvencí 250 Hz+.
Mám Samsung 27″,1440p,144Hz a naprostá spokojenost😃👍
Mám full hd 144hz monitor od MSI a je to asi ten nejlepší kus hardwaru co jsem si kdy koupil. 144 hz je porno pro oči. Jediný průser je když něco nejede víc jak 120 fps, nedá se na to dívat. Dřív mi stačilo 60 fps. Dneska je těch 60 už málo
To jsme dva, ale priste uz budu prechazet na IPS. Ale musim taky pochvalit monitory od MSI, na VA panel maji kvalitni obraz a celkem slusne si poradi i s ghostingem pri spravnem nastaveni
Jedine s cim bych v clanku nesouhlasil je to, ze autor pise o tom jak spatne barvy maji TN panely. Ve valne vetsine tomu tak nejspis jiste bude, ale najdou se i monitory, ktere maji barvy temer totozne jako IPS. Take jsem vlastnik dvou monitoru, jeden IPS, druhej TN. Na obou monitorech jsem si pustil a zastavil stejnou scenu a monitor s TN panelem jsem nastavoval podle toho IPS aby byl obraz co nejvice stejny. Trvalo to chvili, 15, mozna 20 minut a podarilo se mi TN panel nastavit tak, ze obraz na obou monitorech byl temer k nerozeznani. Ano, byly tam rozdily, ale opravdu minimalni, kdy na prvni clovek si toho ani nevsiml. Pozorovaci uhly jsou uz vec druha. Tam se asi nemame o cem bavit. Timto jsem chtel jen rict to, ze ne vsechny monitory s TN panel jsou automaticky spatne, nebo o dost horsi nez IPS monitory. Chce to jen hledat a vybrat ten spravny model.
Tak asi z těch TN za poslední roky mačkají maximum a jsou na úplně jiné úrovni než před 10 lety. Většina lidí si neumí zkalibrovat barvy monitoru a ve Win už je to tuplem nenapadne a pak se diví co to má za barvy.
To máš pravdu. Třeba Dell má ty barvy fakt super už z továrny. Otázka pak ovšem zní – budeš si chtít ještě kupovat super výběrový TN za stejnou cenu jako VA či IPS? A co se kalibrace týče. To bych doporučil ať si každý udělá podle sebe. Na netu je spousta různých nastavení a ne všem vyhovuje to tovární.
Mám LG 34UC89G 21:9, 2560×1080, 144Hz, G-Sync, herní režimy apod. Pecka. Hlavně ratio monitoru. Kdo zkusí nechce jinak. Samo bych bral tohle ale 4K, nicméně to už jsou jiné peníze.
Na 27″ monitoru řešit že je 1440p, to mě opravdu moc nebere.
Fakt si kupte 34″ 21:9, Gsync/FreeSync, 144Hz, IPS a budete si to užívat. UW-UXGA stačí.
A ja ti zas reknu, ze bych 34” fakt nechtel. Ikdyz mozna taky bude zalezet co hrajes za hry, ale osobne je pro me tak velky monitor nevyhovujici. Kdyz hraji hru, ktera ma HUD ve vsech ctyrech rozich monitoru, ktere potrebuji rychle sledovat tak se zdrzuji tim, nez tam takrikajic prejedu pohledem. A periferni videni tady opravdu nepomuze. Mozna kdybych sedel od monitoru na metr az dva daleko tak by to bylo mozna lepsi. Nevim no, myslim si, ze vyber monitoru je dosti individualni a proto netreba nekoho presvedcovat o tom, kup si to a to.
Tyhle parametry mám v plánu kupovat aji s novou kartou.
Vietrak: Jn hlavně v MP hrách je potřeba mít víc na očích ten hud. To už pak ale není problém přepnout na 16:9 pokud člověk skousne oříznutí obrazu.
Měl jsem Acer Predator 35 21:9 ultrawide prohnutý 144hz 2560×1080 a musím říct že to rozlišení na tu velikost už nestačí. Přešel jsem na LG 32 2560×1440 144hz a je v té jemnosti rastru obrovský rozdíl i ve hrách. Ale opravdu obrovský rozdíl k lepšímu.
já mám v současný době fullhd monitor a před cca rokem jsem měnil za 24 palcovej fullhd, text byl větší ale také mi připadal ne tak ostrý – po zapnutí magic upscale se to trochu zlepšilo ale to neni řešení. Je to vlastnost každího monitoru nebo to je jenom u těch levných? Zkoušel sjem i další monitor a ten měl dokonce viditelné mřížky.
Mam i 32 jen v 1080p (iiyama G-MASTERG3266HS-B1) – shanel jsem jej specialne kvuli pripojeni k PS4PRO (EIZO ma 1200p a s tim PS3 + PS4 neumi pracovat, obraz je bud zdeformovan nebo nesymetricky oriznuty se zelenym pruhem na kraji) a v klidu na nem parim i TOTAL WAR v 1080p, kdy mam monitor par cm od cumaku. Ale je pravda ze to je jiz na hrane.
Zrovna o LG 27GL850 mám opravdu velký zájem už jen kvůli barvičkám a rychlé odezvy. Prej je na tom líp jak Aorus AD27QD který jsem chtěl. Jen se bojím toho kontrastu, podle všeho to bude loterie. Podle kusů. Znamená to že když si počkám nějaký ten pátek tak budou na skladě už jen s 1000:1 nebo i víc. HDR je škoda že má jas jen 350 to je fakt škoda. Ale jinak se mi líbí moc za tu cenu.
1440p, 144hz, G-sync compatible, (48-144hz), 27″, má to moc pěkné barvičky. Od mého benq RL2455HM to bude mega skok.
Kup si EIZO Foris FS2735 – LED monitor 27
Koukal jsem na oba jak Giga, tak i LG. Teď má Giga nový aorus Fi27Q – P. Ten vypadá dost zajímavě. Jsem zvědavý na porovnání s LG
Co mne mrzi ze se zatim nedelaji OLED monitory + za OLED monitor jsem ochoten dat max 40K
Tak to by jsi udělal tu největší hloupost. Pokud by si hrál dlouho a často třeba jednu hru tak by se ti vypaloval HUD. Dokonce s tím mají problém aji na dívání se TV že znak kanálu se vypaluje. Já chtěl OLED TV a po tom co jsem viděl články a na youtube videa jak se to vypaluje tak nehrozí abych to někdy koupil dokud se to tak bude vypalovat. Nejvíc tím trpí aji telefony. Je nejspíš taky ten důvod proč se nehrnou do Monitorů. Momentálně jsou novinky Quantum dot ale částky jsou zatím šílený. Oled je dobrej jen na filmy bez ikonek.
Kolega ma MT s OLED cca 12 mesicu a zadne vypalovni ikon ktere jsou na MT staticke a v pozici nemene vubec nepozoruje, Ano OLED ma nizsi zivotnost ale to akceptuji, protoze kvalita obrazu oproti i tem nejlepsim IPS je zela jinde, to by jsi musel videt v realu a ne co ti kdo nakuka na YT.
O kvalitě obrazu nepadlo ani slovo. A to je co za porovnání IPS s Oled ? Když už tak se to rovná s Quantum dot. IPS konkuruje jen VA panel.
co to meles prirozene ze jde o kvalitu obrazu… o co se tu asi bavime… o hdp vietnamu?
https://www.cnews.cz/alienware-aw5520qf-herni-oled-monitor-je-tady-parametry-cena-datum-vydani
Já mluvím o vypalování a ne o to co má lepší podání barev
Mám Oled telefon tak moc dobře vím co to snese.
EDIT: Vypadá dobře ten Oled minotr ale minimálně to bude trvat tak 3 roky kdy to spadne aspon na těch 50k a i to je furt moc.
tak si jej nekupuj a prestan o komkoliv psat ze pise hlouposti, srovnej si kontrast a cernou na oled a na lcd…
Nemusím si nic rovnat já vím že je Oled ve všech směrech topka až na vypalování a podání bíle.
Na Oled čekám jak na smilování 😁 Co se vypalování týče, tak je na to tam program co vím. Měl by se spouštět co měsíc. Kámoš na tom hrál wowko a říkal, že bez problémů. Lištu spellů tam prý nevidí ani po roce
1) EIZO, 2) EIZO, 3) EIZO
Z praxe mam EIZO IPS 60 + IIYAMA IPS 144 a EIZO (byt papirove ma jen 60 a horsi odezu) tak v celkove kvalite obrazu (podani a prechody barev, skutecna cerna, zadny ips glow) je proste jina liga, pravda je za cca 30K
Vsync zapricini casto ve hrach mouse imput lag. Proto je lepsi vyuzivat freesync/gsync. Osobne nepouzivam ani jednu z dalsich moznosti :D, ale clanek se mi libi
S tim jsem se nikdy za cca 15let nesetkal – pouzivam vzdy V Synch
144hz monitor vám nezamkne v sync na 60hz. Zamyká to podle frekvence monitoru.
Opraveno, děkujeme za upozornění.
Máš pravdu. Moje chyba. Já to řešil před 2 lety a pořád se to zamykalo na 60fps. Teď jsem to zkoušel a jede to na aktuální frekvenci.
JJ, jedine pokud by si toto uzivatel primo nenastavil ve hre. btw 60 BOHATE staci i na akcni hry 144 je vabnicka a priste jej jiz nekoupim, radeji EIZO s 60 nez cokoliv s 144 a vyse.
Já poznám rozdíl aji v rozmezí 60 a 75 fps. Mín jak 120hz monitor už nikdy nekoupím a bez G-sync/Freesync taky ne.
Tak pro nekoho to neni tak dulezity. Ale ten rozdil v plynulosti obrazu a snizeni ghostingu je markantni. Vam by asi stacilo 60Hz, ale mnohym jako i me ne. Ale mnozi budou tvrdit sve, i kdyz to neni pravda
a jak jste psal vyse, ano jsou monitory urcene na praci, ktere musi mit vynikajici vlastnosti barev, ale na hernim webu nas spise zajima ta plynulost a rychlost obnovovani obrazu, nez herke barvicky a dokonala cerna
Kdyz ma monitor black equalizer, s radosti jej zapinam, to jde cerna jaksi stranou 
Tak ono je to indvidualni, jak jsem starsi tedy jsem vice i pri hrani citlivejsi na podani barev a cerne, nez na rozdil mezi 60 a 144, ktery neni pro mne tak zjevny. Ostatne Destiny 1 jsem paril na PS4, D2 na PC (jak na 60 tak na 144 monitoru). kdy vnimam rozdil mezi D1 na PS4 oproti PC, ale pokud si poustim D2 na LCD tov. zn. EIZO pri 60 a na LCD tov. zn. iiyama s 144, v kvalite obrazu vede jednoznacne EIZO, kdy s 60 nemam zadny problem. Ovsem i EIZO dela herni monitory s 144 viz link vyse. Pro mne je zaver nasledujici:
1) OLED Alienware 55 s 4K 120Hz (ovsem za 80K, ale i tak o nem zacinam vazne uvazovat)
2) EIZO Foris FS2735 – LCD „27“ 1440p 144hz (pro mne pripadna nahrada bodu „3“, pokud nekoupim „1“)
3) EIZO ktere vlastnim s 1200p 60hz
4) IIYAMA G-MASTERG3266HS s 144ht (pro mne pro kombinaci 1080p a „32“ idelani pri kombinaci s PS4PRO)