Minulý týden proběhla v proslulém pražském Obecním domě honosná oslava 20 let od založení českého herně-vývojářského studia Bohemia Interactive. Jak zakladatel studia, Marek Španěl, sám připomněl během svého projevu – Obecní dům má nepopiratelnou historickou spojitost s českou nezávislostí, takže bylo na místě, aby největší české nezávislé herní studio slavilo právě tady.
Akce byla uspořádaná především pro zhruba 400 současných zaměstnanců studia, kterým na (novinářům nepřístupných) prezentacích byla shrnuta minulost firmy i odhaleny plány do budoucna. Ačkoliv jsme se těchto částí programu nezúčastnili, na chodbách bylo možné vidět jejich stručný program.
Pro novináře následoval speciální stručný brífink, kde nám bylo „metodou 1-2-3-4“ připomenuto, že (bod 1) Bohemia Interactive je největší české nezávislé herně-vývojářské studio (největší z několika hledisek, například počet zaměstnanců nebo objemu prodaných her), že (bod 2) má za sebou 20 let nezávislosti, prodala 30 milionů her (bod 3) a zaměstnává zhruba 400 lidí (bod 4). Už asi chápete, že ty body sloužily jako mnemotechnické pomůcky pro samotná čísla, v nich obsažená.
První velkou hrou firmy byla samozřejmě Operace Flashopint, jejich současné hlavní tituly jsou Arma (5.3 milionu prodaných kusů, 18 milionů prodaných DLC, neskutečných 160 hodin průměrné herní doby na jednotlivého hráče), DayZ (4 miliony prodaných kusů hry na PC, 1 milion na konzolích), Vigor (3,5 milionu stažení na Xboxu) a Ylands.
Zlatým hřebem večera a překvapením pro většinu hostů byl velký, hodinu a půl trvající orchestrální koncert hudby z her Bohemia Interactive, který uvedl moderátor Mikoláš Tuček a předcházelo mu také příjemný projev Marka Španěla s poděkováním spoluzakladatelům, zaměstnancům, jejich rodinám (za trpělivost a podporu, život s herními vývojáři nepatří mezi ty nejsnadnější), obchodním partnerům a příznivcům Bohemia Interactive. Samotnou hudbu pak skvěle dokreslovalo promítací plátno s ukázkami her.
Zajímalo by mě, co kutí bývalí Black Element Software. Ti tehdá stvořili Shade a hlavně Alpha Prime, pak byli koupeni Bohemkou a na svém Enforce enginu vytvořili Carrier Command a tuším i Take On Mars. Na čempak makají dnes?
Vzhledem ke stavu obou zmíněných her doufám, že už na ničem
Dal bych si další Armu, ale kdo ví co bude. Asi podpora Vigor a DayZ.
Myslím, že Arma III ještě zcela nevyužila svůj potenciál, a to říkám já, co tam mám okolo 4000 hodin. I když bohužel zub času už je na ní znát, ale i přesto si myslím že bez vyladěné nové verze enginu se jen tak další Army nedočkáme.
Kamarad ma na Arme taky pres 4000 hodin, ale vzdycky jsem mu rikal “Mas sice 4000 hodin, ale z toho 2000 jsi stravil nastavovanim serveru” 😀 Arma je fajn, jen kdyby nebyl ten jejich engine tak rozbity, protoze hrat na 30 fps, nebo i mene me opravdu nebavi. A to byl vlastne i duvod proc jsem Armu prestal hrat. Pri soucasnem HW na tak stare hre a s minimalnim vytizenim komponent to preci neni normalni.
No a o DayZ se snad ani nemusime bavit. DayZ taky neni spatna hra, ale byl to jeden z nejvetsich podvodu a hernich loupezi vubec, ktera trva vlastne az do dneska spolecne s Livonii.
Uz jsem to nekolikrat rikal a reknu to znova. Kdysi jsem byl na Bohemku hrdy. Dneska uz to tak ale neni.
s tou optimalizací máš pravdu, já jsem velký fanoušek OFP a ARMA, ale jak vyšla dvojka a i slušnější počítač to nemohl rozdýchat, tak jsem to přestal hrát, ARMA3 jsem zkusil a nebavilo mě to, protože zase pitomá optimalizace a ehm, no, už by to chtělo větší modernizaci všeho. Tajně doufám, že ArmA 4, která určitě někdy bude, bude pojata jinak, trochu moderněji.
Právě díky tomu enginu nemůže využít pořádně svůj potencíál a je potřeba novej s novým dílem.
To by chtelo, ale nemyslim si, ze na novy Arme makaj. Arma 3 vypada porad hezky. Nemyslim si, ze grafika nebo hratelnost je neco za co by se tadle hra mela stydet. A to ani v soucasne dobe, ale presne jak jsi rekl. Engine je nejvetsi kamen urazu.
Jeste dneska se mi vybavuji vzpominky na Flashpoint, i kdyz byl hodne zabugovany tak to byl pro me fenomen te doby.
Přesně tak, veskrze v té době vyšel BF1942 a ten byl směšný proti tomu, co uměl OFP engine.
Ještě dneska je pojetí simulace války tahle série nepřekonaná, byť zub času je neúprosný.