Vybraní autoři Zingu vám představili svoje osobní hitparády nejlepších her roku 2019:
Hry roku 2019 podle Zingu: Martin Zavřel
Hry roku 2019 podle Zingu: Michal Jonáš
Hry roku 2019 podle Zingu: Ondřej Partl
Hry roku 2019 podle Zingu: Jan Horsinka
Hry roku 2019 podle Zingu: Ivan Jeziorek
Hry roku 2019 podle Zingu: Jakub Marušák
Michal Jonáš
Zástupce šéfredaktora, Zing.cz
Twitter: @GamesBlogCZ
Jako herní, technologický a motoristický novinář působí od roku 1999, kdy postupně prošel takřka všemi hlavními herními médii: časopisy, rádiem, televizí i weby. Nyní je kromě Zingu redaktorem magazínů Auto Motor a Sport a SCORE, vede si i zavedený herní blog GamesBlog.cz. Žije automobily, motocykly, počítačovými a deskovými hrami, plastikovými modely a vším, co se dotýká techniky.
Sestavit mých Top 10 2019 bylo docela těžké. I když jsem toho nahrál dost, tak bych z hlavy ani náhodou nedal desítku her, které bych všechny v tomto roce považoval za naprosté klenoty. Navíc jsem nechtěl, aby moje topka vypadala jako miliony těch, jež najdete na netu: první Zelda, druhé Call of Duty: Modern Warfare, třetí Tom Clancy’s The Division 2 a čtvrté Star Wars Jedi: Fallen Order… Případně si pořadí libovolně prohoďte.
Seznam, který jsem nakonec s použitím svých zápisků vytlačil, ani takový není. Jelikož jsem do něj chtěl dát jedině hry, které jsem sám dohrál, případně dlouho a pečlivě hrál (což se o těch zmíněných nedá říci), je možná trochu omezený a nikoli plný 100% her bez chyb, nicméně třeba pro někoho trochu inspirující a hlavně takový, že si za všemi jeho položkami z vlastní zkušenosti stojím. Tak tady je mých 10 her letošního roku, jež jsem si nejvíce užil sestupně směrem k té nejlepší:
10. Manifold Garden (abstraktní logická hra pro PC, PS4, iOS)
Tato nádherná logická hříčka s fyzikou je dílem nesmírně nadaného mladého grafika a designéra Williama Chyra, který se velmi dobře uchytil jako průmyslový designér a hýří fantazií o abstraktních barevných a futuristických světech. Jedním takovým, který Chyr přenesl do svých obrazů, je město Chroma City.
Na jeho základě sám naprogramoval krásnou logickou zahrádku Manifold Garden plnou parádních hrátek s fyzikou. Sice je vaším úkolem prostě jen najít další cestu vpřed, ale hra to dělá tak poeticky, že jsem se od ní zkrátka nemohl odtrhnout. Někdy lidská fantazie dokáže divy, což je zdejší příklad, o němž jsem psal zde.
9. Children of Morta (akční RPG pro PC, PS4, SW, X1)
S pixelartem se v posledních letech roztrhl pytel a je to stále módní a na vývoj méně náročnější retro vlna. Někdy je to na škodu, ale někdy to ke hře parádně sedí, což bych hned vztáhl na příběhové akční RPG Children of Morta, o němž jste si u nás přečetli zde.
K mému údivu to je totiž velmi hluboké, pečlivé, rozmanité a dlouhé dobrodružství jedné rodiny s těžkým údělem (nechci moc prozrazovat, protože si to nechám do budoucí recenze), které jsem dohrál dohromady za více než pětadvacet hodin! Rogue-like tituly přitom moc nemusím, ale tady je vše zabaleno doslova do rodinného hávu se solidním příběhem, tak mi to nakonec vůbec nevadilo.
8. A Plague Tale: Innocence (akční adventura pro PC, PS4, X1)
Tuto kradmou akční adventuru ze středověku asi nemusím vůbec představovat, protože jste již četli naši květnovou recenzi PS4 verze (710). Jakkoli hra má své (infikované) mouchy, zaimponovala mně hlavně svým temný vykreslením realit francouzského 14. století a parádně pojatým vývojem obou hlavních postav, za které jsem kolikrát i nedýchal.
Jsem tomu moc rád, že stále existují tuze napínavé příběhové hry u nichž vůbec nevadí, že mají lineární průběh. A Plague Tale: Innocence je jednou z nich – a navíc v češtině. Na konzole je stále dostupná i bezplatná trial verze s první kapitolou hry.
7. Wreckfest (závodní hra pro PC, PS4, X1)
Těmto šikovným Finům ze studia Bugbear jsem vždycky fandil již od doby jejich prvotiny Rally Trophy z roku 2001, což bylo na svoji dobu fantastické rallye věnované závodní éře šedesátých let. A o sérii FlatOut ani nemluvě. Wreckfest se rodil strašně bolestivě, pomalu a dlouho, ale jsem hodně rád, že to severští nezmaři nakonec dotáhli do konce.
Já jsem je pečlivě sledoval, protože jsem Wreckfest ještě jako Next Car Game hrával od prvních verzí, z nichž byl vidět velký potenciál. Fantastický a schválně přehnaný destrukční model si tady podává ruku s parádní fyzikou a jízdními vlastnostmi, jaké umí jen stvořitelé flatoutů. Však jsem to v naší recenzi (8/10) napsal jasně.
6. WRC 8 (závodní hra pro PC, PS4, X1)
Dlouho jsem nemohl Frantíkům ze studia KT Racing přijít na jméno: Truck Racer, Motorcycle Club, FlatOut 4: Total Insanity, V-Rally 4 – to jsou všechno zbastlené a veskrze obyčejné hry. Už slibný TT Isle of Man: Ride on the Edge ukázal, že tvůrci, když chtějí a mají čas a peníze, tak se překonají a vytvoří solidní kousek, za něhož se již nemusí stydět.
Aktuální WRC 8 je jejich majstrštykem, pročež velmi pečlivý vývoj, který zabral dvojnásobek času než jakýkoli ročník předtím (Kylotonn WRC dělá od pětky), se ukázal v celé své kráse. Na trati velmi dobrá hra, mimo ni manažersky to nej, co letos vyšlo. Podle mne je WRC 8 lepší, bohatší a rozmanitější titul než DIRT Rally 2.0, což je asi ta nejlepší pocta, jaká se mu vůbec může dostat. Více v naší recenzi (8/10).
5. Pilgrims (pohádková adventura pro iOS, Mac, PC)
Pilgrims je sice opravdu prťavá až skoro mikroskopická hra na pár chvil, ale pohladí, potěší, rozesměje a zahřeje vás měrou naprosto vrchovatou. Pohádková klikačka je plná laskavého humoru, úžasného brebentění a odkazů na naše české pohádky. Všechny hlášky si můžete přehrávat zde.
Ze všeho nejvíce mi Pilgrims svým ručně kresleným stylem, srandovní partou postaviček a humorem připomínal pásmo Fimfárum Jana Wericha. Cítil jsem se tu doslova jako v pohádce a smál se božím hláškám zdejších hrdinů, kteří by klidně mohli hnedle hupsnout do nějaké vánoční animované. Skočte si do naší recenzičky (8/10).
4. Far Cry: New Dawn (akční střílečka pro PC, PS4, X1)
Málem jsem zapomněl, že Far Cry: New Dawn je ještě mladá, letošní hra, neboť vyšla přesně na svatého Valentýna zkraje tohoto roku. Já vím, že mnozí této generické sérii vznikající systémem COPY->PASTE nemůžete přijít na jméno, ale já ji mám od Ubisoftu nyní asi nejradši, protože je vždy řemeslně naprosto špičková, perfektně optimalizovaná na PC a na slušnějším železe přenádherná.
Ubisoft vždy zvláště PC verzi věnuje hodně píle a času, přičemž na perfektním přizpůsobení je to hodně vidět. Kýčovitě přebarvený styl grafiky se mi líbí a hlavně tu vždy strávím velké množství času, neboť světy jsou obrovské. Ostatně naše recenze (8/10) to vidí velmi podobně.
3. Disco Elysium (příběhové krimi RPG pro PC, později PS4, X1)
Na jednu stranu mě toto příběhové neakční RPG šíleně dopaluje těmi svými kvanty obtížného anglického textu, na tu druhou si stále více uvědomuji, jaká je to na dnešní zvyklosti neskutečně odvážná a unikátní hra s pořádně sebevědomou cenovkou! Krásná a ručně malovaná pozadí mi totiž velmi připomínají mojí starou dobrou hororovou strategii Gorky 17 a možnosti směrování a psychického přizpůsobení hlavní postavičky v podobě zkrachovalého inšpektora jsou naprosto fenomenální.
Ale potřeboval bych na ně studovat anglickou lékařskou terminologii… Však i svět okolo vás je nebývale podrobně prokreslen, takže se vůbec nedivím, že toto RPG sbírá jedny vavříny za druhými. O této hře jsme informovali zde. Jestli to přelouskám do konce (už mám přes 20 hodin vyšetřování), tak bude recenze, jestli ne, tak po mně nic nechtějte!
2. The Outer Worlds (akční sci-fi RPG pro PC, PS4, X1, později SW)
Stříbrná i zlatá příčka není z mé strany žádné překvapení, tedy pokud pravidelně čtete něco delšího z toho, co naškrábu. Třeba recenzi na The Outer Worlds (9/10). Teď mi docvaklo, že RPG žánr normálně moc nehraju (resp. takřka vůbec), ale v tomto seznamu mám rovnou tři RPG tituly! The Outer Worlds jsou podle mne z této svaté trojice zdaleka nejlepší, a to hlavně svým totálně břitkým humorem, různobarevným a pestrým mimozemským světem či výtečně napsanými dialogy.
Mám tento pocit za těch skoro třicet let hraní (a dvacet psaní) jen velmi ojediněle, ale The Outer Worlds jsou hrou, u níž jsem sledoval titulky a mrzutě si uvědomil, že sakra nechci, aby už končila. Naštěstí příští rok prý dorazí velké příběhové DLC!
1. ANNO 1800 (budovatelská strategie pro PC)
Rozhodování o zlaté medaili pro mne bylo jednoduché, protože za celý rok jsem u ANNO 1800 strávil a trávím daleko nejvíce času (nedávno vyšlo třetí velké placené DLC ANNO 1800: The Passage inspirované pokusy o proplutí tzv. Severozápadní cestou). A žádný jiný starší díl od jedničky z roku 1998 mne tolik nezaujal jako průmyslová revoluce v ANNO 1800, což bylo vidět i z mé vyčerpávající recenze (9/10).
Z mého pohledu jasně nejlepší díl své řady a strategická pecka letošního roku. Je nádherná, rozsáhlá na stavění a dlouhá na hraní, ale i nebývale přítulná pro naprosté strategické nováčky díky dobrému průvodci (ehm, sličné průvodkyni). A k dispozici je i komunitní čeština.
Jako motoristickej novinář co žije autama bych se za tvrzení, že je WRC lepší jak DiRT 2 dost styděl :)) Co se obsahu týče tak je na tom WRC dobře, oficiální tratě a auta, kariéra pěkná..ale na silnici nebo šotolině či sněhu to je děs běs a velikánská bída
Tak vo tom žádná, ale když bych si měl vybrat jednu, tak právě kvůli tomu obsahu, managementu a vůbec tomu obrovskému progresu od minula bych si vybral WRC. A vo to de. DIRT 2 je de facto jen prázdný a drahý demo.
Jojo, WRC 8 je oproti předchozím dílům úplně jinde
DR 2 je vlastně DR1 s grafickým vylepšením a …no v podstatě je to dost předraženej remaster jedničky 
Ale se hrou roku to nemá nic společného 
RBRPro, pogoogli, nebo jestli to znáš..komunita drží RBR naživu, grafika stará ale rally požitek maximální
Jen nevím jestli některé z těch her lze řadit mezi hry roku. Možná je to spíš jen osobní pohled na hry roku. Já se ve světě her pohybuji velice aktivně, ale hned tři hry z tohoto skvělého seznamu her roku podle Zing.cz jsem ani:
1) nehrál
2) nikdy neviděl
3) nikoho hrát nikdy neviděl (a to mám přes 700 přátel na PSN a přes 200 na Xlive
4) nikdy jsem o nich nikde žádný článek ani náznak nečetl
Jinak ale skvělý článek
Proto se to jmenuje „Hry roku 2019 podle toho a toho redaktora“
Jde o to co jej bavilo, co si užil. 100 lidí, 100 chutí.
Když v mainstremu není materiál na hru roku tak se musí sáhnout i mezi ty kterým dvě třetiny rozpočtu nejdou na marketing.