V dnešní době není možné mít jakékoliv větší téma – nebo videohru – aniž by se kolem toho nezformovaly dvě extrémně vyhraněné skupiny lidí. Na rovinu si ale přiznejme, že v tomto případě si CDPR zadělali na problémy sami, ani ne samotným stavem hry, jako spíš jeho důsledným utajováním. Zatímco na PC a nových konzolích si totiž hráči Cyberpunk docela spokojeně užívají, na starých konzolích jsou extrémně nespokojení. Nyní je v tom podpořila i první oficiální recenze na Metacritic, která hře na starých konzolích „napálila“ hodnocení 35%:
Hra je jakž takž hratelná při skriptovaných pasážích, s nějakým těmi škobrtnutími tu a tam, nicméně explorace otevřeného světa je často ubíjející až nehratelná. Textury se nezobrazují nebo zlobí, aliasing je výrazný, nízké rozlišení, zpomalý framerate, zamrzání, zpomalený interface, pády… verze pro staré konzole je jasným důkazem, že Cyberpunk 2077 nikdy neměl být ničím jiným, než next-gen hrou.
„Cyberpunk 2077 nikdy neměl být ničím jiným, než next-gen hrou.“
Je vhodné si připomenout, že recenze byla napsaná ještě před nyní dostupným patchem 1.04, který ledaco spravil (a určitě to není poslední patch). Nicméně hráči si při svém hodnocení hry pro staré konzole rozhodně neberou servítky. Přitom Metacritic sice odděluje jednotlivé platformy hry, ale na OpenCritic se budou všechna hodnocení sčítat, takže konzole srazí i jinak devadesátkové známky PC verze.
Příčiny a následky
Rob Fahey z odborného magazínu GamesIndustry.biz (zaměřeného, jak už název napovídá, na herní byznys) si velmi důrazně postěžoval na skutečnost, že CDPR podnikli extra přísné kroky, aby zajistili, že nikdo nemohl až do vydání hry zveřejnit jakékoliv záběry z její konzolové verze: „Nikdo by neměl mít radost, že největší inovací CD Projekt Red je přimět zákazníky k nákupu jejich nové hry, aniž by ji předtím viděli„, píše Fahey. Ano, sice proběhl oficiální stream s PlayStation i Xbox verzemi hry, ale podobně jako předtočené záběry z PC verze, které museli použít recenzenti ve svých videorecenzích, byly i tyto konzolové záběry očividně velmi pečlivě vybrány, jelikož tak docela nereprezentují skutečnou podobu hry.
„Nikdo by neměl mít radost, že největší inovací CD Projekt Red je přimět zákazníky k nákupu jejich nové hry, aniž by ji předtím viděli.“
„Vydání C77 ustanovilo několik precedentů, kterých můžeme v nadcházejících letech všichni litovat“, pokračuje Fahey. Připomíná také, že kromě velmi přísných omezení a NDA pro recenzenty CDPR také intenzivně sestřeloval jakékoliv alternativní úniky na internetu. Což měli o to těžší, že kvůli obavám z pandemických opatření a omezení byla hra dodána do obchodů s předstihem, načež ji některé obchody omylem rovnou rozeslaly tisícům zákazníků po světě. Přesto se CDPR povedlo stáhnout z internetu nejen všechny videozáběry těchto úniků, ale dokonce i pouhé screenshoty na Twitteru. Vrcholem všeho bylo, když sestřelovali videa, ve kterých ze hry nebylo nic ukázáno, ale pouze tam někdo na kameru mluvil o svých dojmech z ní. „V den vydání žádný hráč na světě neviděl ani vteřinu toho, jak hra poběží na jejich konzoli,“ dodává Fahey.
„Vydání C77 ustanovilo několik precedentů, kterých můžeme v nadcházejících letech všichni litovat.“
Jak ale novinář zároveň upozorňuje, CDPR – v minulosti pověstní svým důrazem na kvalitu – dost možná neměli na výběr. „Opiti svým úspěchem ze Zaklínače 3, CDPR udělali před několika lety velmi špatné a krátkozraké rozhodnutí. Nechali se zapsat na akciovou burzu. Díky tomu samozřejmě pár lidí velmi zbohatlo. Jednu chvíli měly akcie CDPR díky očekávání C77 vyšší hodnotu, než akcie Ubisoftu – přitom CDPR měl ve vývoji víceméně jediný titul. Jenže právě proto by další odklad, jakkoliv oprávněný, mohl doslova vymazat miliardy z ceny firmy na akciovém trhu.“ Tohle je samozřejmě realita pro všechny podobné firmy, které pak musejí balancovat zájmy jejich produktů proti zájmům jejich akcií. Jenže málokterá podobná firma je závislá na jediné svojí hře.
„Další odklad, jakkoliv oprávněný, mohl doslova vymazat miliardy z ceny firmy na akciovém trhu.“
Také jeden z nejvýznamnějších „hardcore“ PlayStation světových magazínů, Push Square, se do verze hry pro staré konzole opřel velmi tvrdě: „Sedm let od první upoutávky – a dostaneme tohle? Čekali jsme, že bude těžké tuhle recenzi napsat, ale CDPR nám to usnadnili. Cyberpunk 2077 pro PlayStation je zatracená spoušť. Budeme brutálně upřímní, máme pocit, že nás CDPR zradil. Hra vypadala tak dobře na next-gen prezentacích, kde běžela na silném PC. Věděli jsme ale, že jednoho dne ji budeme hrát na PlayStation. Ten den přišel a to zdrcující zklamání je těžké spolknout.“ Samozřejmě si musíme opět připomenout, že recenze pochází z verze hry několik patchů zpátky.
Druhá strana mince
Každá mince má ale dvě strany, takže se naopak najdou také hráči, kteří jsou ohromení tím, co Cyberpunk 2077 na starých konzolích dokáže:
OK Holy SHIT, it's all fun to talk shit about the big popular Cyberpunk game, but this entire scene is running in REAL TIME on PS4. I have *never* seen ANY game do this many rapid cuts to different environments/assets/etc with no texture popin or weird cloth/physics bouncing. pic.twitter.com/gQJlZys0MG
— Lance McDonald (@manfightdragon) December 9, 2020
Je zábava pomlouvat tu velkou a populární kyberpunkovou hru, ale celá tahle scéna běží v REÁLNÉM ČASE na PS4. *Nikdy* jsem neviděl ŽÁDNOU hru provést tolik rychlých střihů na odlišná prostředí/modely/atd. bez doskakování textur nebo divného poskakování oblečení/fyziky.
Nemusíme ale chodit do světa, také přímo v diskuzích pod články na Zingu máme názory PS4 hráčů, kteří jsou s hrou spokojení (obzvláště na PS4 Pro verzi konzole, ale máme tam i spokojené zástupce PS4 Slim hráčů):
101macro napsal:
Krabicovku jsem koupil hned v den vydání, nainstaloval co bylo k dispozici (patch 1.02 cca 46GB – PS4 SLIM) a po úvodních několika misích žádné větší problémy, snad jen 1x mi začalo nesmyslně brzdit auto, přitom jsem nebrzdil :-D) Co mě ale zklamalo, byl celkový dojem z grafiky – jak další píšou, taková ta rozmazanost apod. Opravdu nečekám od stařičké PS4 SLIM dokonalost (nejlíp to poběží na PC a nextgen), ale tohle prostě pěkný nebylo, tak jsem se zatím vrátil k Valhalle, ze které mě nebolí oči
Teď jsem ale stáhnul na PS4 patch 1.04 (17GB) a musím říct, že i když jsou tu určitý ústupky, tak tohle je to, co jsem na starších konzolích čekal, hlavní problém pro mě osobně vyřešen působí to prostě příjemně, pěkně a vidím velký rozdíl v celkovém dojmu, takže spokojenost. Cením vývojáře za rychlou odezvu, u tak velké hry je toho prostě hodně co opravovat. (Akorát jsem si v grafice vypnul rozmazání okrajů) Až bude PS5, těším se na lepší detaily, PC hráčům momentálně tiše závidím (v dobrém).
Merunk B napsal:
Tak nakonec jsem neodolal a předobjednávku vyzvedl. Včera jsem na verzi 1.02 na PS4 Slim hrál asi 3 hodiny a žádný pád hry ani bug jsem nezaregistroval. I frame rate mi přišel v pohodě. Jediné co jsem zaregistroval bylo pozdní doskakování některých textur, ale nic strašného.
Zbytek hry je za mě naprosto luxusní a zatím to vypadá, že vývojáři budou i dále pracovat na opravách.
Lincoln napsal:
PS4 Pro a jediné co se mi stalo, že se mi vypl obraz a tak jsem šel zpátky do PS menu a zpět a obraz naskočil. Jednou spadl sloup a propadl do země a někdy bylo těžké udělat scan nějakého zařízení a nebo panáček se na vteřinu zasekl o židličku, ale jinak nic. Tak nevím na co si lidi stěžuji
Vlastně vím. Je to nehratelné opravte to – omg 15GB patch! To zase budu čumět jenom do zdi! Chci refund!
Já to hraji na PS4 Pro a nemám žádný problém. Jediné co jsem udělal je, že jsem vypl ty grainy effects atp. To jsem všechno dal na OFF a nemám problém s hraním a vypadá to dobře. Žádné bugy. Možná tak 5. To není jako AC Bughalla, která je jako pre-alpha verze nějakého pokusu o další sérii. Tohle je na PS4 Pro úplně normálně hratelné bez obtěžujících bugů.
Ananas10 napsal:
Ja môžem povedať že na PS4PRO som hral asi 5 hodín zatiaľ, a ja som spokojný, všetci sa sťažujú na grafiku ale neviem čo čakali, mne sa to páči aj tak, mám stabilných 25-30fps a bugy som niako našťastie nezažil a crashe len 2, wle určite je na tom ešte čo robiť
Ja sa na ps4 pro tiež nemôžem sťažovať, tie efekty som hneď vypol a pohodka, od ps4pro som viac ani menej nečakal 🤷♂️
Už chápete, proč jsem v recenzi i podcastu zmiňoval, že záleží na toleranci hráče?
Devět nebo sedm?
Můj dojem z toho všeho je takový, že Cyberpunk 2077 je (alespoň zatím) devítková hra na novějším HW, ale sedmičková na tom starším. Samozřejmě ta sedmička přitom platí pro verzi hry s aktuálním patchem. Pokud bychom hodnotili verzi, vylisovanou na fyzickém disku, tak je zcela na místě ta trojka, kterou udělil magazín v úvodu tohoto článku. Tohle mne zároveň děsí jako sběratele, který si kupuje fyzické hry i proto, aby si je mohl zahrát za 20 let, až budou servery offline. Nadále ale trvám na tom, co jsem psal v recenzi: že na PS5 hra po opatchování dobře vypadá i běží – přičemž podobné dojmy hlásí například i kolega z Xbox Series X verze:
Takto vypadá #cyberpunk2077 na #XboxSeriesX (tj. zatím bez next-gen updatu). Za mě dobrý pic.twitter.com/bmkZNvtVJb
— Ondřej Zach 💾 (@Pandafashion80) December 12, 2020
Přesto jsem ale v recenzi také zmiňoval, že problémy na PS5 stále jsou, včetně (nyní již mnohem vzácnějšího) padání hry. Jenže to byla verze hry 1.02. Mimochodem, pokud chcete vědět, jak a proč obecně funguje recenzování her bez Day 1 patche, vřele doporučuji podrobné povídání o tomto tématu v aktuálním dílu našeho podcastu. Každopádně hráčům s nižší tolerancí vůči některým aspektům slabší verze hry (na starých konzolích) se může její hraní znechutit úplně – a není divu, že se pak vydají na reviewbombing jedničkami a nulami, přestože je to nespravedlivé a objektivně nesmyslné (tahle hra rozhodně není 1/10).
Cyberpunk 2077 nabízí úžasný svět, plný ohromujících detailů a přetékající mimořádnou atmosférou.
Držím palce všem, kdo se do něj mohou a dokážou ponořit navzdory zmíněným problémům.
Nejhorší mi přijde to, že vědomě lhali o stavu hry a to několikrát.
Souhlas, museli vědět jaký dopad to bude mít. Nejpodivnější je i to, že předběžná verze pro recenzenty byla na staré konzole.
Na PC bylo takových špatných portů stovky tak si to jednou vyzkouší i hráči na konzolích jaké to.
Hraju na PS 4 Slim a za mě v pořádku. Hra na PS4 Slim vypadá jak sem čekal. Už mám něco odehráno a hra mě padla jen jednou. A lidi co nadavaj na staré konzole tak ať zváží že hra z konzolích ždímá maximum.
Můžu se zepat, jestli šéfredaktorovi přijde v pohodě, sdílet pozitivní reakce na base PS4 verzi, když je ta hra prokazatelně nehratelná??? Sdílet zde nadšené články od lidí, kteří se těší z 25fps a tvrdí, že to zas tak hnusně nevypadá, je docela extrém. Žádná druhá strana mince tady není…
Druhou stranu mince máme možnost vyjádřit a doplnit my svými komentáři.
Hádám, že touhle logikou měl i holokaust druhou stranu mince.
Hraju na ps5… 6 odehraných hodin a ani jeden Bug. Za tu dobu mi jednou hra padla ale je tam automatický save, takže jsem ztratil asi 2 minuty ze hry. Za mě super hra zatím
Tak to jste stastlivec já tam bugu a glichu na PS5 mám požehnaně a hra mi padá celkem často , i když po posledním patchi je to trochu lepší.
Každopádně se nemohu zbavit pocitu , že si zde CD RED ukousl až velké sousto , co se města tyče 100%
Město je briliatní až nemůžu uvěřit že něco takové dokázali vytvořit, AI v něm je příšerné a totálně ničí imerzi.
Tak musím říct že ve verzi 1.04 je to graficky to, co jsem od toho na PS4 Slim čekal. Takže já jsem spokojený, hra mě naprosto pohltila.
Hru nemám,ale po vyřešení technického stavu hry a optimalizaci si jí koupím,nebudu dělat CDPR testera a kazit si tak dojem ze hry.Myslím,že plno lidí je na tom stejně
Když jsem viděl, že to na notebooku který není žádné ořezávátko běželo na low-medium, tak si nedokážu představit jaký záhul to musí být pro starou generaci konzolí a jejich již v době vydání zastaralý hardware.
proto nikdy nic nepredobjednavam a vite co sem udelal 8.prosince? udelal sem velkou chybu, doufam ze mi sony vrati penize a jesli tomu dam jeste nekdy sanci az se sony uraci vyrobit nejake ps5 to fakt nevim
Nahodou predobjednavka byla vyhodna,za 1850 s postou i steelem,jinak maj v jrc hru za 2k a steel zvlast za 1k
První trailer na hru jsme viděli 10. ledna 2013, hra tehdy mohla být ve vývoji rok až dva, vývoj tedy začal cca mezi lety 2011-2012. V éře konzolí PS3 a Xbox 360! Mezitím vyšla spousta dalších konzolí- asi 2 roky po začátku vývoje PS4 a Xbox One, cca v druhé půlce vývoje PS4 Pro a Xbox One X a konečně na samém konci vývoje Xbox Series X a PS5. I když připustíme, že CD Projekt od začátku věděl o PS4 a Xbox One, rozhodně nemohl vědět o tom, že po 5-6 letech vyjdou Xbox One X a PS4 Pro, natož o tehdy 8-9 let vzdálené nové generaci PS5 a Xbox Series X.
Z toho jasně vyplývá, že minimálně několik let musela být hra vyvíjena a cílena na platformy PS4 a Xbox One, tedy základní verze dnes již minulé generace. Nechápu proto „omluvu“, že hra není na PS4 a Xbox One stavěná, či snad dokonce, že byla vyvíjena jen pro PS5 a Xbox Series X. Tím spíše, že hra rozhodně graficky není na stejné úrovni jako ostatní v poslední době vydané next gen tituly.
Hra má fungovat dobře na všech platformách, na kterých vychází- vždyť to přece není žádná přelomová myšlenka, které by se měl někdo divit. A pokud dobře nefunguje, nemůže očekávat extra vysoká hodnocení.
Naprosto souhlasím. Navíc když se člověk podívá na srovnávací videa PS4 vs PS5, tak ta hra vypadá na obou konzolích úplně stejně rozmazaně. Možná je o něco plynulejší, ale o žádný next-gen se ještě určitě nejedná. Pořád je to jen běh ve zpětné kompatibilitě.
Doufám, že chystaná next-gen verze hru na PS5 aspoň troch přiblíží PC verzi, která podle videí vypadá moc hezky.
Mám za to, že když oznámili tehdy CP77 tak se na tom ještě ani nepracovalo, jen se oznámil následující projekt po třetím zaklínači, skutečně se na hře začalo makat až někdy po vydání posledního DLC O víně a krvi, max na tom dělal malý tým. To ale nic neomlouvá.
2012 udávají sami CDPR jako rok započetí vývoje, ale preprodukce prý měla být už 2011, tak jsem uvedl oba roky.
To možná psali scénář a udělali první trailer.
Ano,ve skutečném vývoji,prý byla až po posledním DLC Zaklínače,takže 2016. Ale i tak to primárně vyvýjeli na „staré“ konzole,ty nové v té době ani nemohli mít.
Je zvlastni ze se na konzolich musi resit technicky stav hry. Kde jsou ty doby kdy konzole byla v nimana jako krabicka do ktere se neco vlozi a ono to funguje.
Jakub: Nepravda, Mafie na PS2 byla katastrofa.
mne to prijde, jako kdyz chtel hrat kamos v 90-tkach duke nukema na 286 a ja to v pohode rozjel na Pentiu 75 (((: a ten casovej odstup mezi 286 a Pentiem 75 snad nebyl ani tech pet let.. takze asi tak kucííííí
tak az se sklidnite, nechte si pod stromek ve 21 nadelit aslepon prumerny pc a vsichni se vyhnem podobnejm situacim..
jinak hra jede a vypada skvele – max kvalita se zapnutym rtx
no …stačí se podívat třeba na G.Baz. a i jinde a hodně lidí se této hry snaží zbavit…asi to nebude tím že by ji snad měli dohranou….jak jsem viděl ty videa s těmi problémy…ani se nedivím že ji dávají pryč… hra asi brzy skončí po těchto recenzích asi jako Fallout 76-kterého pořád hraji..pořád tam přidávají nové věci a děj takže hra mne fakt stále baví a podle lidiček ve hře nejenom mne…jenže hra dostala zpočátku špatné recenze a její cena klesla a není o ni zájem…což je škoda…pěkný den
Souhlasím. On i Kicinsky přece říkal, že důležitý je první dojem, který má pak vliv na dlouhodobou prodejnost – viz. z článku z Indiana „Rozhodnutí nebylo snadné, ale víme, že hru vydáme pouze jednou a první dojem je důležitý. Lepší první reakce na hru vždy fungují ve prospěch větších prodejů,“. Totální embargo na konzolové verze před vydáním je ale vyloženě podpásovka…… Nicméně věřím, že za pár měsíců, hra pošlape velmi slušně i na starých konzolích a půjde ve šlépějích úspěchu Zaklínače. Přeju jim to.
Jak to tak vidím, tak takové hádky budou u velkých her častěji a častěji…a přitom o nic nejde
Next-gen?!
vždyť Aji na PC to vypadá hrozně teda ne hrozně ale určitě ne next-gen. Jen můj názor
Jsem PC hráč a cp77 mi běží na maximální detaily s dlss v režimu kvality bez RT a vypadá a hlavně se hýbe naprosto fantasticky… Ale chápu majitele starších konzolí… Tato hra opravdu neměla vycházet na původní PS.. je to škoda, pže je to opravdu skvělá hra…
To je těžko. On to tu už někdo psal – nové konzole jsou nedostatkové zboží, má je jen „pár“ lidí. Nevydat na staré konzole by znamenalo přijít o velké množství prodaných kusů…nehledě na to, že již od počátku deklarovali, že to na tyto konzole vydají. Ale časem určitě vyladí i staré konzole a bude to super.
Když už tak tvrdili že hra je primárně vyvíjena na starou generaci nová bude až pak , zda se ale, že není ani jedno
ja som vdacny ze vysla aj na ps4.este ju nemam ale urcite kupim.co som videl na youtube priamo so zakladnyc ps4 mi staci aby som sa tesil.ci mi chcete tvrdit ze video na youtube ma lepsiu kvalitu ako original na ps4?pozeram to na 65 palcovej tv.