Před dvěma týdny jsem se tu radoval z toho, jak se povedl první díl očekávaného crossoveru mezi Temným rytířem a nejpopulárnější videohrou naší doby. Největším překvapením prvního sešitu bylo, že na relativně malé ploše pouhé dvacítky stran dokázal nabídnou kompletní příběhovou osu (následují spoilery 1. dílu): od představení postav přes hlavní incident (tajemná bouře teleportovala Batmana na ostrovní bojiště ve Fortnite, kde ztratil paměť i hlas) až po osudové setkání s Catwoman, epickou bitvu a dojemné finále, kde oba hrdinové zahynou jeden druhému v náručí uprostřed postupující bouře. Druhý díl jsem ale vyhlížel s určitými obavami, zda na tento působivý úvod zvládnou tvůrci navázat podobně silným způsobem.
- Sešitová vazba
- 24 barevných stran
- První vydání: 5. 5. 2021
- Scénář: Christos Cage
- Kresba: Reilly Brow
- Vydavatel: Crew / DC Comics
- Jazyk: Čeština
- Cena: 79,- Kč (Xzone)
Jsme na to dva
Svým způsobem je druhý díl přesně tím cool okamžikem, kdy hrdina už pochopil, že čelí vážné hrozbě a začal urputně pracovat na jejím zkoumání, aby následně využil získané poznatky k boji proti všepohlcující bouři, která se vrací každých 22 minut. Batman zde opravdu působí jako detektiv, který sám sobě nechává vzkazy psané na jeho obleku (což mi připomnělo geniální film Memento od režiséra Temného rytíře, Christophera Nolana), ale také třeba vybuduje malou základnu, ke které se pokaždé nasměruje pomocí zapsaných souřadnic.
Tím nejlepším nápadem v druhém dílu je ale skutečnost, že se tvůrci nadále soustředí na vztah Batmana s Catwoman – ačkoliv oba ztratili paměť, jejich city očividně tento efekt přetrvávají a díky tomu spolu vytvoří silnou dvojici, odhodlanou poprat se s vražednými obyvateli ostrova i ničivou bouří do posledního dechu. Jelikož v průběhu druhého dílu stihnou oba zemřít několikrát, komiks docela úspěšně opakuje nečekaně ponuré a dojemné okamžiky, kdy třeba ostřelovač sejme Catwoman „předčasně“ a Batman propadne ničivému záchvatu vzteku. Druhému dílu rozhodně nelze upřít silné emoce, přestože žádná z postav nemůže mluvit.
Ostřelovač sejme Catwoman a Batman propadne záchvatu vzteku.
Nebyl by to ale Batman, aby navzdory všem tragédiím i protivenstvím nenašel řešení celé patálie. Postupnými experimenty nakonec dospěje se svojí parťačkou k odhalení, že jeden „vítěz“ má šanci zřejmě bouři přežít a možná se i dostat z ostrova. Z toho ale vyplývá dilema, protože to znamená, že se jeden z naší dvojice bude muset obětovat ve prospěch toho druhého. Asi nemusím vysvětlovat, že finále druhého dílu je opět slušný doják a tvůrci mne znovu překvapili tím, že si místo nějakého dětinského komediálního nebo akčního příběhu vybrali takto působivý styl.
Dospělý příběh
A přesně tohle mne u komiksu nadále drží, pohromadě s vysoce kvalitní kresbou, která skvěle vyniká také díky kvalitnímu papíru. Ačkoliv mám osobně příběh v kampani Fortnite: Save The World hodně rád, trochu mě mrzí jeho odlehčený komediální styl, díky kterému postrádá opravdové drama. Tento komiks ale jakékoliv komediální aspekty zatím zcela postrádá a místo toho vypráví tradičně zachmuřený batmanovský příběh, vhodný spíše pro dospívající nebo dospělé.
Stejně jako minulé číslo, také druhý sešit přinesl nový kód na odemknutí skinu přímo ve hře Fortnite. Tentokrát je to batmanův kluzák v podobě „netopýřích“ křídel s jeho logem, jehož otevření doprovází efekt rozlétnutí hejna netopýrů. Pro jistotu připomínám, že jediný způsob, jak předmět získat, je přihlásit se svým Epic účtem na stránku fortnite.com/redeem a tam zadat kód, schovaný pod samolepkou v časopise. Mimochodem, pokud jste sešit získali zabalený v původní fólii, je prakticky nemožné, aby vám kód nefungoval. Spíš je dobrá šance, že jste si kód třeba špatně přečetli (častá je například záměna G s 6 apod.).
Pokud vás komiks zaujal, nejspíš jste zaregistrovali, že se první díl beznadějně vyprodal. Nakladatelství Crew ale nyní přišlo s dobrou zprávou, že se jim podařilo vyjednat dodatečné kódy přímo od společností DC a Epic, takže koncem května dorazí dotisk prvního čísla, dle všeho konečně v takovém množství, aby uspokojil opravdu všechny zájemce. To je velmi dobře, protože mezitím překupníci prodávali první sešit na internetu za několikanásobek jeho ceny. Je mi vždycky hrozně smutno, když někdo takhle vydělává na zápalu fanoušků. S blížícím se dotiskem snad ale bude tomuto učiněna přítrž. Přesto, pokud vás tato šestidílná série zaujala, měli byste si ji pro jistotu objednat co nejdřív. Je dobrá šance, že specializované obchody další čísla zase vyprodají a shánění po trafikách je také nejistá loterie.
Sešity vycházejí každých 14 dní, takže třetí díl nás čeká ve středu 19. května.
(Tento prispevek obsahuje subjektivni nazory, ktere se velmi pravdepodobne nebudou libit vsem. Fanousci necht ctou jen na vlasni nebezpeci. Neni mym cilem fanousky provokovat, jen chci seriozne vyjadrit svuj pohled.)
Komix jsem „necetl“, ale cim dal vice mam pocit, ze funguje na principu telenovely, tj. „dejme tam na silu emoce, ktere tam realne nejsou a na logiku nehledme“. Obzvlaste nechapu, jak muze byt komix napinavy a dojemny, jestlize oba hrdinove behem nej opakovane umiraji a tedy se pravdepodobne i opakovane „spawnuji“. Obecne napinavost a dojemnost pribehu typicky souvisi s nezvratnosti voleb, akci, deje. Treba film Hachiko je dojemny prave kvuli te definitivnosti a obtiznosti vyporadani se s ni. Nebo ve filmu Edge of tomorrow prave na finale hrdina o svoji schopnost „respawnu“ prijde prave proto, aby byl film alespon trochu napinavy, protoze „se jede naostro“ jen s jednou sanci. A uz uplne mimo me chapani je Batmanova zurivost po „predcasne“ smrti Catwoman. Vzdyt se priste zase „spawne“. Provest plan o iteraci drive nebo pozdeji, zalezi na tom tak moc? Pri moznosti potencialne nekonecneho respawnu prave spise pravdepodobneji dojde k jiste „otupelosti, apaticnosti“ jako treba ve filmu Groundhog day, kde hlavni hrdina z nudy nechava ridit auto sviste, protoze vi, ze se zitra opet „objevi na te same startovni care“.
Jelikoz jsem komix nevidel, je mozne, ze mi neco duleziteho uniklo, ale konceptualne mi to z logickeho hlediska prijde jako zasadne spatne tema. Jako motiv, ktery chce vzbuzovat emoce, ale jeho vnitrni fungovani je v rozporu s jeho cilem.
Posledni odstavec clanku pak na me pusobi jako hlavni duvod „popularity“ tohoto komixu. Myslim si, ze opravdovi fanousci pribehu by uvitali dotisk bez ohledu na pritomnost kodu do hry a takhle to na me pusobi spise jako kdyby hlavnim motivem nekteych „ctenaru“ byla exkluzivita skinu ve hre.
Mě tam ty emoce dávají smysl, protože chemie mezi těmi dvěma postavami má dlouhou historii a přestože zde opakovaně ztrácení paměť, ty jejich interakce jsou věrné té historii (zpočátku nedůvěra a boj apod.).
Jinak neživé věci se opotřebovávají, takže ty nekonečné respawny nejsou zas tak zadarmo. Navíc, jak Batman sám správně v komiksu říká, emoce přetrvávají napříč těmito abnormálními mechanikami – vzhledem k tomu, jakým způsobem mu Catwoman v té jedné scéně zabijí před očima, se mu vůbec nedivím, že reagoval tak jak reagoval.
Jako úplně samostatný komiks by to tak dobře nefungovalo, ale kdo zná historii těch postav a případně i samotnou hru, pro toho je to myslím super.
Že se komiks částečně prodává díky extra skinům v něm do samotné hry je samozřejmě jasné, ale nevěřím, že se to týká všech, kdo si jej kupují. Třeba mě jsou skiny ukradené, ale ten komiks mě díky své povaze opravdu zaujal a teď už mě příběh regulérně zaháčkoval.
Škoda, mohla z toho zůstat celkem hodnotná raritka ale vzhledem zájmu se asi dotisk dal čekat.
Jinak ke komiksu samotnému, není to špatný, patří to asi trochu k tomu lepšímu co v poslední době DC vyplodilo a četl jsem, což je tak trochu i na jednu stranu smutný když si člověk uvědomí jakou kvalitu měli jejich série v rámci mainstream superhero žánru v minulosti. Nejedná se ale o nic víc než asi celkem fajn jednohubku, rozhodně ale ne hodnotnější než těch pár kaček co za to chtějí
Batman a Fortnite…
Chudák pan Wayne, přijde o rodiče a teď ho ještě naverbujou do Fortnite.