V úvodní části našeho speciálu o sérii Gran Turismo jsme se věnovali dílům z éry prvního PlayStationu. V jeho pokračování jsme se následně přesunuli do generace PlayStationu 2. Nyní nám tedy zbývá závěrečná epocha, kterou lemuje vydání PS3, handheldu PSP, a nakonec příchod série na konzoli PlayStation 4.
Gran Turismo HD Concept (2006)
Značka Gran Turismo si svou premiéru na třetím PlayStationu odbyla obsahově značně omezenou ochutnávkou s přízviskem HD Concept. Hráči si tento počin mohli v prosinci roku 2006 zdarma stáhnout na PlayStation Storu. V září roku 2007 dokonce v omezeném množství vyšla fyzická verze hry, která se ale nikdy nepodívala za hranice Japonska. Hra se krátkou ukázkou světu poprvé představila už v roce 2005 na veletrhu E3. V té době chystaný titul nesl jméno Vision Gran Turismo.
Gran Turismo HD Concept představovalo v zásadě demoverzi, která měla hráče nalákat na plnohodnotné Gran Turismo HD, jež mělo dle původního plánu vyjít koncem roku 2007. Hra měla ve velké míře vycházet z Gran Turisma 4, jehož základ je už na první pohled patrný i z gameplay záběrů HD Concept.
Z plnohodnotného vydání Gran Turisma HD nakonec sešlo.
Sony se pochopitelně snažilo po vydání PS3 v brzké době na tuto konzoli přinést nové Gran Turismo, se kterým slavilo úspěch u předchozích dvou generací svých konzolí. Původně plánovanou sázku Gran Turismo HD ale společně s vývojáři přehodnotilo.
Už v listopadu roku 2006 šéf studia Kazunori Jamauči odhalil, že studio mění svou strategii. V praxi to znamenalo, že z plnohodnotného vydání Gran Turisma HD sešlo. Přednost naproti tomu dostalo chystané Gran Turismo 5, na kterém vývojáři už v té době rovněž pracovali. Z Gran Turisma HD si tak hráči nakonec mohli vyzkoušet právě výše popsanou bezplatnou demoverzi s přízviskem Concept, která nabízela jedinou trať a pouhou desítku aut.
Gran Turismo 5 Prologue (2007)
Za první obsáhlejší Gran Turismo na konzoli PlayStation 3 můžeme považovat právě až GT5 Prologue. S tímto titulem vývojáři zopakovali strategii, kterou zvolili při vývoji Gran Turisma 4, které se rovněž dočkalo samostatného prologu. Ještě před vydáním plnohodnotného pátého dílu, jehož vývoj si vyžádal větší penzum času, se fanoušci dočkali co do obsahu poměrně robustní ochutnávky. Stejně jako v případě GT4 Prologue bylo hlavním cílem hry nalákat hráče na chystaný pátý díl a zároveň vydat co nejdříve nové Gran Turismo na čerstvě vydanou konzoli PlayStation 3.
Gran Turismo 5 Prologue vyšlo nejprve 13. prosince 2007 v Japonsku. V ostatních částech světa se hry fanoušci dočkali až v první půlce roku 2008. Z pohledu obsahu nešlo o nic přelomového. Ostatně nabídka pouhých šesti tratí v kombinaci se sedmdesátkou vozidel asi nikoho příliš neohromila. I přes tento zjevný hendikep však dokázal prologue prodat více než 5,3 milionu kusů, což na pouhou ochutnávku k pátému dílů není vůbec špatné číslo. Bylo to však právě GT5 Prologue, které ukázalo technologické možnosti PS3 a s tím spojených několik novinek a inovací. Z pohledu herních režimů stojí za zmínku především online multiplayer až pro 16 hráčů. Ostatně až 16 aut se na trati mohlo objevit i v režimech pro jednoho hráče, což byl oproti pouhé šestici vozů u dílů z éry PS2 značný krok kupředu.
Díky GT Acedemy se z virtuálního závodníka mohl stát profesionální jezdec.
Gran Turismo 5 Prologue byl zároveň první díl v sérii, ve kterém se hráči mohli kvalifikovat do programu GT Academy. Tento projekt spojoval virtuální zápolení s reálnými závody a těm nejlepším hráčům Gran Turisma zajišťoval účast v závodních kempech a různých motoristických disciplínách. Vítěz GT Academy, který dokázal své soupeře porazit právě na finálovém závodním kempu, následně získal závodní místo u továrního týmu Nissan, se kterým se mohl účastnit vybraných reálných závodů a šampionátů.
Díky GT Acedemy se tak z virtuálního závodníka mohl stát profesionální závodní jezdec. První ročník se uskutečnil v roce 2008. V následujících letech se celý projekt ještě rozšířil a rozdělil na jednotlivé regiony, ze kterých vzešlo hned několik vítězů. Dosud poslední ročník se konal v roce 2016.
Gran Turismo PSP (2009)
U série Gran Turismo není výjimkou, že jsou nové díly oznamovány klidně i několik let před vydáním. Tento zvyk dobře ilustruje i vedlejší díl určený pro přenosnou konzoli PlayStation Portable. Tento handheld byl oznámen na konferenci Sony v rámci E3 roku 2004. Mezi tituly, které měly být výkladní skříní tohoto zařízení, se objevilo i exkluzivní nové Gran Turismo.
Zatímco samotné PSP vyšlo v závislosti na regionu už na přelomu let 2004 a 2005, tak na očekávané Gran Turismo jsme si museli ještě několik dalších let počkat. Po řadě odkladů, spekulací, změnách názvu a zdlouhavém vývoji se hráči nakonec dočkali v druhé polovině roku 2009. Graficky se hra samozřejmě z důvodu omezeného výkonu PSP nemohla rovnat Gran Turismu 5. V závodech jste se navíc mohli utkat s maximálně třemi dalšími protivníky. Naopak v nabídce aut zůstal i přenosný díl věrný svým velkým sourozencům.
Více než 800 aut a 35 unikátních tratí představovalo srovnatelné číslo právě s plnohodnotnými díly. Vůbec poprvé v sérii si hráči navíc mohli zazávodit se značkami Bugatti a Lamborghini. I přes zjevné kompromisy šlo celkově o slušnou závodní hru, která na PSP jen těžko hledala konkurenci.
Gran Turismo 5 (2010)
Na plnotučné páté Gran Turismo si hráči i vlivem odkladu nakonec museli počkat až do 24. listopadu roku 2010. Na obalu se objevil fotogenický Mercedes-Benz SLS AMG s výklopnými dveřmi. Příznivci evropských značek si dále mohli na rozdíl od dílů z generace PS1 a PS2 zazávodit i s několika modely značky Ferrari včetně licencovaných F1 monopostů. Ostatně byla to právě nabídka aut, na kterou si hráči rozhodně nemohli stěžovat. S přispěním řady aktualizací, které do hry přidaly například speciály z amerického seriálu NASCAR, se celkový počet vozidel vyšplhal až na 1 088 kousků.
Auta označená jako prémiová byla od základů vytvořena pro GT5 a nabízela dokonce detailně zpracovaný interiér. Standardní modely naproti tomu interiér nenabídly a minimálně část z nich vycházela z GT4. Mezi prémiovými a běžnými modely byl z toto důvodů jasně patrný rozdíl. Na první pohled impozantní počet aut byl jednoduše vykoupen určitými kompromisy. Špatně na tom hra nebyla ani z pohledu tratí. Celkem 77 různých variant okruhů a 29 unikátních lokací kombinovalo fiktivní i reálné tratě, mezi kterým nechyběla například kultovní testovací trať Top Gearu. V pátém dílu si svou premiéru v rámci série navíc odbyl editor tratí, díky kterému se možné varianty okruhů výrazně navýšily.
Gran Turismo 5 se z hlediska prodejů stalo druhou nejúspěšnější hrou v sérii.
Gran Turismo 5 i jeho prolog jako první díly v sérii těžily z možností PlayStation Storu, internetového připojení a dalších online funkcí konzole PlayStation 3. Hráči se tak kromě online multiplayeru dočkali také slušného množství obsahových aktualizací, které do hry přidaly řadu nových aut a několik nových tratí. Ve vůbec největším updatu s přízviskem Spec 2.0 se hra dočkala vylepšené fyziky a umělé inteligence, výše zmíněných NASCAR aut nebo zjednodušeného interiéru pro všechny dostupné vozy.
GT5 se v součtu dařilo v recenzích i prodejích. I přes některé kritičtější recenze se hra v součtu může na Metacritic pochlubit slušným hodnocením 84 %. Sony muselo být spokojeno i s počtem prodaných kopií, které atakovaly hranici dvanácti milionů. Gran Turismo 5 se tak z hlediska prodejů stalo druhou nejúspěšnější hrou v sérii, kterou dokázal překonat pouze třetí díl z éry PS2.
Gran Turismo 6 (2013)
Gran Turismo 6 by se dalo zjednodušeně řečeno považovat za obsahově nabitějšího a celkově dotaženějšího nástupce pátého dílů. Ostatně k vydání šestého dílu došlo pouhé tři roky od vydání pětky, což je v rámci GT série jeden z kratších rozestupů mezi plnohodnotnými díly. Nebylo proto překvapivé, že šestý díl z velké části vycházel právě ze staršího pátého dílu. I tento důvod bezesporu přispěl k tomu, že Gran Turismo 6 vyšlo na samém konci životního cyklu třetího PlayStationu. Minimálně z pohledu technické stránky se tak fanoušci velkých změn nedočkali. Místo toho ale dostali opravdu pořádnou dávku obsahu. Nabídka čítající i s aktualizacemi a přídavky celkem 1 247 vozidel a 84 tratí dělá z šestého Gran Turismo vůbec nejobsáhlejší díl v sérii.
Vývojáři po vzoru starších dílů nezapomněli ani na lehce obskurní speciální mise a vozidla. Zatímco v pátém díle jste například usedli za volant německého Volkswagenu Kübelwagen z druhé světové války, tak v šestém díle jste si ve speciálním lunárním vozítku mohli zajezdit rovnou na povrchu Měsíce. Premiéru si v šestém díle odbyla rovněž slavná trať v Goodwood, kde se již řadu let koná tradiční Festival rychlosti. Zajímavých a netradičních lokací i tratí bylo celkově požehnaně. Kromě okruhových závodů nechybělo ani rallye. Značka si navíc i nadále dokázala zachovat propracovaný jízdní model, který dokázal oslovit ostřílené závodníky i relativní nováčky.
Situace už však nebyla tak růžová po prodejní stránce.
Větší prostor byl v případě šestky věnován i různým úpravám jednotlivých aut. I přes zjevnou podobnost s pátým dílem, která byla v některých recenzích hře vyčítána, si Gran Turimo 6 odnášelo veskrze vysoké známky, jež reflektuje i 81 % na Metacritic. Situace už však nebyla tak růžová po prodejní stránce. Celkem 5,22 milionů prodaných kusů řadí Gran Turismo 6 na pomyslný chvost série.
Všech velkých (číslovaných) dílů se prodalo výrazně víc a některé dokázaly překročit i hranici deseti milionů. Můžeme jen polemizovat nad tím, jak velkou roli v tomto směru hrálo vydání pouze na už dosluhující PlayStation 3 zrovna v době, kdy na trh vstupoval o poznání výkonnější PlayStation 4.
Gran Turismo Sport (2017)
Po Gran Turismu 6 si hráči museli na následující díl delší čas počkat. Přechod na konzoli PlayStation 4 a s ní spojené technické inovace si vyžádaly čas. Už samotný podtitul Sport ale naznačoval, že se nejedná o úplně standardní díl. Důraz na kampaň v kombinaci s obřím množstvím aut a tratí vystřídalo zaměření na online závody a multiplayer obecně. Ostatně tradiční kampaň pro jednoho hráče byste ve hře hledali marně. Zejména bezprostředně po vydání byly i z toho důvodu připomínky na nedostatek obsahu všudypřítomné.
Situace se však začala k lepšímu obracet s postupným vydáváním dodatečného obsahu, který dokázal konečně nasytit i příznivce singleplayeru. I přesto však v GT Sport hrály i nadále prim online závody a různé šampionáty či ligy. Minimálně svou strukturou se proto jednalo spíše o sportovní online hru.
Na původně plánovanou plnohodnotnou VR podporu bohužel nakonec nedošlo. Majitelé headsetu PlayStation VR se museli spokojit pouze se speciálního VR režimem. I přes pravidelný přísun nových aut nedokázalo Gran Turismo Sport v počtu vozů starším dílům z éry PS3 konkurovat. Celkem 338 licencovaných aut na poměry série zkrátka nebylo nijak ohromující číslo.
Díky obsahu po vydání se naopak citelně rozšířil počet lokací, který se zastavil na třiceti, což už je srovnatelné číslo se staršími díly. Gran Turismo Sport tak doplatilo zejména na menší množství obsahu při vydání a opomenutí výraznějšího obsahu pro jednoho hráče. Většinu nedostatků však vývojáři dokázali po vydání opravit a doplnit. Z dnešního pohledu tak Gran Turismo Sport i přes svou netradiční strukturu není rozhodně špatnou hrou, nad kterou by fanoušci měli ohrnovat nos.
Gran Turismo 7 (2022)
I v případě Gran Turisma 7 si v Polyphony Digital dali na čas. Ostatně podle starších úniků a vyjádření vývojářů to původně vypadalo, že by hra měla vyjít na PS4 ještě před příchodem nové generace konzolí. K oficiálnímu oznámení ale nakonec došlo až 11. června 2020 v rámci PlayStation 5 launch streamu. Samotné vydání vlivem dalšího odkladu poté následovalo 4. března 2022. Hry se tak zároveň dočkali hráči na PS5 i starším PS4.
Vrátila se kariéra pro jednoho hráče i tradiční struktura, kterou si fanoušci série oblíbili u dílů z éry druhého a třetího PlayStationu. Z technického pohledu stojí za zmínku podpora HDR, 3D audia a využité funkcí ovladače DualSense. Podrobnější informace o Gran Turismu 7 můžete načerpat z naší recenze.
Který díl ze série Gran Turimo máte nejraději? Dejte nám vědět v komentářích.
Gran Turismo 7 si můžete zakoupit v Xzone.
V článku chybí informace, čím se vlastně Gran Turismo HD lišilo od GT4/5. Měl nějaký základ zdarma a pak placené dodatky s distribucí ala iTunes. Řečeno dnešním jazykem hromada placených DLC, které později vyjdou dohromady v jednom balíku jako Gran Turismo 5. Podobný platební model má dneska například RaceRoom Racing Experience na PC.
V době vydání GT5 Prologue rozhodně nebyla PS3 „čerstvě vydaná konzole“. Hra vyšla v Japonsku a v Evropě skoro přesně rok po vydání konzole na daných trzích. Technologické možnosti PS3 ukázalo už Gran Turismo HD, které dokonce běží ve vyšším rozlišení než GT5.
O GT PSP se toho dalo napsat skutečně daleko více. Jak auta, tak tratě byly naportované z GT4 (a jedna z Tourist Trophy). Chyběla nějaká kampaň. Po dvou herních dnech se měnila nabídka prodejců aut. Tudíž koupit si vytoužené auto mohlo trvat klidně několik týdnů reálného času, než se vůbec objevilo v nabídce.
Drtivá většina standardních aut v GT5 byla naportovaná z GT4 a měly všechny upravené světla. Pár jich bylo naportováno z GT PSP. Modely se dělaly podle fyzických modelů japonských značek a známá je „aféra“, kdy se po převrácení Mine’s R34 Skyline objevil nápis 1/18 Nissan Skyline R34 a logo výrobce modelu AUTOart. Dokonce tam byly i šrouky. Prostě to byla fotka modelu namapovaná do videohry. Následně tvůrci hry texturu předělali a na spodu auta dneska naleznete nápis „Thanks for finding this! :)“.
V článku není zmíněno několik speciálních verzí hry z let 2010, 2012 a 2013, které sloužily pro účely GT Academy. Verze 2013 vlastně fungovala jako demo verze GT6. Více v tomto článku: https://gran-turismo.fandom.com/wiki/GT_Academy
U Gran Turismo 7 máte chybu, nevyšlo 4. března 2021, ale 2022
Opraveno, děkuji za upozornění
Meli by delat vic traileru jako ten pro GT5!
Hry od Polyphony Digital měly vždy pěkné trailery a intra. Já mám asi nejraději intro GT4
https://www.youtube.com/watch?v=lZvg1pa1lYw
Mňa teda GT na PSP brutálne sklamalo. Závody 4 áut boli na zaplakanie a absencia poriadnej kariéry to zabila úplne. Radšej som tam hrával GT2, ktoré malo plnohodnotný obsah.
Divím se že absenci kariéry v článku nezmínili. Po kariéře v GT4 bylo obrovské zklamání mít takhle okleštěný single-player a taky jsem sáhl radši po dílech z PS1. Škoda že na Vitu žádné GT nevyšlo. Bral bych i prachsprostý port GT4.
Celkově to byl bohužel dost okleštěný díl, na kterém se podepsal problémový vývoj i omezený výkon PSP
Pouhé 4 auta v závodech mi taky hodně vadila, ale asi zkrátka z hw PSP nešlo vytáhnout více. Ten dlouhý vývoj ostatně asi nejlépe ukazuje, kolik problémů museli autoři řešit.
Díky
Pěkně si s tím autor pohrál. Mě osobně nejvíc zaujala 1. kapitola
Děkuji za pochvalu