Česká série Polda je u nás známou a oblíbenou značkou. Pankrác a jeho lapálie v roli detektiva tu s námi jsou již 7 dílů. Po tom nejnovějším se vývojáři nyní vrhají na předělávku druhého dílu, která vyjde především díky podpoře fanoušků na platformě Hithit.
Zing: Jak byste se představil těm, kteří vás neznají?
Petr Svoboda: Petr Svoboda byl klasický programátor, který byl osloven, zda by nemohl naprogramovat hru Polda 2 pro studio Zima Software. Roky ubíhaly, díly přibývaly. A já programoval další a další díl, až jsem začal doslova fušovat i do jiných odvětví, kdy jsem si ve 4. díle vyzkoušel tvořit i scénář a od 6. dílu jsem i producentem. Programování her ale není mou hlavní náplní práce. Je to koníček, který mám hrozně rád.
Zing: Pokud se nepletu, pracoval jste na skoro všech dílech Poldy. Je to pro vás tedy srdcová záležitost?
Petr Svoboda: Kromě 1. dílu Poldy jsem opravdu součástí každého dílu. Takže ano, Polda je mou srdcovou záležitostí. A taková zajímavost… Přesvědčil jsem se o tom i ve chvíli, kdy jsem se stal otcem. Má dcera se narodila neplánovaně 12.května, kdy má svátek sám Pankrác.
Zing: Někteří Češi mají jako klenot vaší sérii a první Mafii. Vnímáte to tak také?
Máme za sebou již 7 dílů s Poldou, a to jen díky podpoře fanoušků. Asi mohu říct, že už to tak trochu klenot bude. A s Mafií naprostou souhlasím. Sám jsem jí hrál a velmi se mi líbila.
Zing: Vy teď pracujete na remástru druhého Poldy poté, co jste vybrali peníze na Hithitu – už vlastně podruhé, poprvé to bylo u zbrusu nového Poldy. U toho bych rád zůstal, protože velká část kopií hry byla zpirátěná ještě před vydáním. Takhle s odstupem času, jak hodnotíte úspěch sedmého dílu?
Petr Svoboda: Tohle trošku uvedu na pravou míru. Ano, hra byla zpirátěná a ze začátku, krátce po vydání, to vypadalo dost tragicky. Ale také jsem v jednom rozhovoru o něco později uvedl, že se prodeje nakonec zlepšily. Možná to bylo tím, že jsem o pirátění mluvil veřejně. A ti fanoušci, kteří dokážou ocenit, kolik práce za tím bylo, si na základě toho hru koupili. Pak je tady druhá skupina lidí, která nás osočovala z toho, že si jen stěžujeme a pláčeme. Myslím, že každý by asi plakal, kdyby za svou práci nedostal zaplaceno. Ale to, co nás opravdu mrzí, je, že to udělal někdo, kdo si pravděpodobně hrál na fanouška hry a přitom chtěl od začátku takhle škodit. Chybami se člověk učí.
Zing: Když už jsme u sedmého poldy, plánujete nějaké zlepšení tak, aby nedocházelo ke crackování?
Petr Svoboda: Ano, plánujeme lepší zabezpečení.
Zing: Nejnovější Polda stal nějakých 30 euro. Plánujete stejnou cenovku zachovat i u remástru?
Petr Svoboda: Ne, určitě cena bude nižší.
Zing: V jednom z rozhovorů jste remástr zmiňoval už před půl rokem s tím, že nebude stát tolik na vývoj. Hráči na internetu mají názor, že pokud dostanete tolik peněz na Hithitu, měli byste hru zlevnit – jak se k tomu stavíte?
Petr Svoboda: Jak už jsem zmínil v předchozí odpovědi, cena bude nižší a slevu na Poldu 7 plánujeme velice brzy.
Zing: Zeptám se vás ještě na vývoj. Proč jste začali druhým dílem? Nebylo by snazší ke hře přivrtat i nové hráče a začít prvním?
Petr Svoboda: V 7. díle Poldy jsme se vraceli v čase, kdy si Pankrác zahrál kus zremasterované dvojky. Tím, že měla u fanoušků slušný ohlas, jsme se rozhodli právě pro ní. Zadruhé, na 1. díle jsem se nepodílel, takže bych to musel prvně pořešit s kluky ze Sleepteamu a zároveň 2 díl. je výtvarně Jakubovi Marešovi nejbližší.
Zing: Máte nějaké další plány? Jak je vidno, podpora českých fanoušků je obrovská, o tom není pochyb.
Petr Svoboda: Plánů je hodně, ale kde začít je oříšek. Fanoušci mají hodně nápadů a žádostí a kdybychom mohli a bylo to v našich silách, splnili bychom to. Musíme ale vše dělat postupně. Takže zatím, co můžeme potvrdit a slíbit je, že do konce roku 2023 vyjde remástr Poldy 2, vyjde Polda 7 na mobilní platformy a na Steamu vyjdou postupně díly 1- 5.
Zing: Pojďme ještě k odměnám – viděl jsem, že vám jeden fanoušek přispěl 50 000 Kč na vývoj Poldy 2 – když někdo posílá tolik peněz, odvděčujete se mu nějak speciálně? Třeba že s ním jdete na pivo, nebo tak?
Petr Svoboda: Ne, na pivo nechodíme, ale v rámci takto vysoké částky, která pod sebe váže víc odměn, je potřeba s těmito fanoušky více komunikovat. A je pravdou, že tím je i více poznáme, než třeba při koupi karet.
Zing: Co budete dělat s těmi postavami, jejichž dabéři již nejsou k dispozici? Plánujete je nahradit?
Petr Svoboda: Nahrazovat nebude třeba, dabing zůstává stejný a nejdůležitější je pro nás Luděk Sobota a ten nám svou účast přislíbil, za což jsme moc rádi.
Zing: Jaký díl z celé série Polda máte vy osobně nejvíce v oblibě?
To je těžké říct. Každý díl pro mě něco znamená. A čím déle jsem s Poldou spojen, tím víc je mi blíž. Tím, že jsem se ale u 4. dílu podílel i na scénáři a cestování časem mě zajímá, tak má za mě zlatou medaili.
Zing: Máte nějakou zábavnou historku k vývoji jakéhokoliv dílu, kterou si pamatujete?
Petr Svoboda: Těch by bylo….. Osudová je pro mě jedna, která je tak maximálně pět let stará. Tenkrát i docela vážná, dnes jí vyprávíme s humorem. Při jedné pracovní cestě kvůli Poldovi jsem přišel o řidičák…. Cesta nás zavedla na jižní Moravu. Den před schůzkou jsem s kolegou Mírou Sábem, který se na Poldovi podílel jako scénárista a ještě s jedním kamarádem, navštívil sklípek. Víno lahodné, vinař přátelský. No, nebyl brzký návrat. Ráno jsme ale museli vstát a jet na schůzku. Bohužel jsem byl chycen při překročení rychlosti. Dostal jsem dýchnout a bylo po řidičáku. Zbytkový alkohol tam ještě byl. Takže já nemohl odjet, Míra také ne a mezitím, co jsme řešili tuto zapeklitou situaci s policisty, náš kamarád musel jít řešit žaludeční nevolnost. Když se vrátil celý zelený a zralý akorát zalehnout mu policisté nabídli, ať si také dýchne. No a světe div se, on mohl řídit. Takže tenkrát místo, aby odpočíval, nás musel ve svém stavu dopravit na schůzku a pak ještě napříč republikou. Naštěstí byli na mě hodní i policisté a místo ročního zákazu řízení jsem byl bez něj jen čtvrt roku.
Zing: Má poslední otázka – máte něco, co chcete vzkázat fanouškům?
Petr Svoboda: Asi se budu už asi po sté opakovat, ale chci za sebe i za celý tým našim fanouškům poděkovat za dlouholetou přízeň. Za to, že s námi komunikují, že můžeme znát jejich názory, jelikož i ty nám dávají inspiraci tvořit. Budu děkovat klidně i tisíckrát, že nás neopouští a popohání nás dál. Děkuji vám moc.
Nikdy jsem nebyl fanouškem textovým rozhovorů – nebude náhodou videoformát?
Bohužel nebude, rozhovor mám jen v textové podobě.
Mě by zajímalo co za ten milion jako pořídí do hry navíc … viděl jsem před a po a jako žádná sláva,hezčí barvy, lepší nasvícení. Neříkám remake, ale remaster? To zvládnou za 200-300K a zbytek půjde do kapes 🤔
Kdyby to zadali studentům nebo někomu na Fiverru tak to budou mít ještě levnější.
Však tam není téměř žádnej rozdíl Dobrej cash grab.
Polda 7 to pirátství (díky následné plačící kampani) vydejchal ale co Someday You’ll Return?
Someday You’ll Return na net prý vypustil nějaký recenzent.
O pirátění Someday You’ll Return se celkem mlčelo.
CBE software jsou prakticky „na bubnu“ a z toho plánovaného českého dabingu (jako milé gesto českým zákazníkům) nic nebude.
„Petr Svoboda: Ano, plánujeme lepší zabezpečení.“
Jistě nějaká švihácká DRM spoustu přispěvatelů na hithitu a budoucích zákazníků „potěší“.
Jaká DRM to bude? Ruská StarForce, „šmakuládní“ SolidShield? Nebo rovnou Denuvo?
dvojka byla první a poslední zkušenost s poldou… mam rad trapnej humor, ale u toho poldy ma takovou zvlastni pachut
„Myslím, že každý by asi plakal, kdyby za svou práci nedostal zaplaceno.“ Tak oni vyberou peníze dopředu snad kolem 1 milionu a potom pláčou, že nedostali prachy! Jako vývojáři/programátoři mají platy snů a ještě jim to je málo…
Pirátství je takový folklór co jsem myslel už v hlavách studií umřel, pamatuju si když začali brečet tak plno lidí v diskuzích na seznamu nebo idnes se divilo že o novém poldovi neslyšelo a vzápětí se to začalo prodávat ve velkém včetně prvních míst na heuréce. Takže žádné pirátství, odflákli marketing. Nebo to brečení bylo součástí reklamy… Stejně je to úspěch na takovou hříčku plnou Troškova vtipu. Já jsem kdysi hrál dvojku, a větší blbost mi tenkrát nemohlá na harddisku ulpět.
Jo na pirátství se rádo nadává ale když studia pak vydají výroční zprávu pro investory a veřejnost tak se tam dočteš že PC má vždy třetinu trhu +- nějaká ta drobná procenta ztráty nebo zisku na konzole. Ale chápu že u takovéhle hříčky která je dnes už spíš tak akorát na telefony je situace docela jiná. Co si vzpomínám tak zvolili doslova absurdní cenovku za kterou klidně seženeš rok nebo dva roky starou AAA hru takže se nedivím že za hru typu „klikni sem, poslechni si trapnou hlášku a jako peak gameplaye – zkombinuj předměty“ se lidem dát 700 prostě nechtělo. Já bych váhal nad 250 korunami a muselo by to být na android protože tohle doma hrát nebudu.
Jako za 250 korun na takové to záchodové hraní bych to bral, i ten formát by tomu seděl.
Za 700 to na počitač není, když uvážím jaké hry jsem kupoval a za kolik, pravda v akcích, tak je to úplně mimo.