Jan Zmeškal je jedním z nových pracovníků studia SleepTeam. Přesto to je právě on, kdo vede tým vývojářů, stojící za druhým dílem kultovních Bulánků. Ten první vyšel před dvaceti lety a stal se velkým úspěchem. Na Bulánky se na kampani na Sartovači vybralo přes 7 milionů korun. Byla pro vývojáře částka překvapivá? A dočkáme se Bulánků 3? Na to všechno mi Jan Zmeškal odpověděl.
Zing: Jak dlouho už pracujete ve studiu a jaká je vaše pozice?
Jan Zmeškal: Já jsem se do studia přidal po druhé vlně rozšiřování týmu. Po Startovači se tým rozšiřoval na víc lidí a během toho jsem do týmu přibyl i já. Jsem na pozici, která není úplně definovaná, a tou je DevTeam Lead.
Mám na starosti něco mezi produkcí a vedením týmu a projektu, právě z toho důvodu to je trochu speciálnější. Starám se o to, jestli má tým a jeho členové vše, co mají mít ke své práci, aby mohli pracovat v klidu a pohodě.
Zing: Vy jste mi před rozhovorem říkal, že jste se na prvních Buláncích nepodílel, ale řekl bych, že jste je hrál. Je to tak?
Jan Zmeškal: Jsem velkým fanouškem prvních Bulánků a už když je oznámili, tak jsem koukal, jestli v týmu není místo. Později jsem se na doporučení s týmem spojil. Bulánci pro mě jsou nedílnou součástí dětství, kdy jsme to hráli ve škole a pořádali malé turnaje.
Zing: Pokud jsem pochopil správně, tito Bulánci nejsou žádným remakem či předělávkou. Jaké jsou tedy rozdíly mezi první a druhou hrou?
Jan Zmeškal: Noví Bulánci budou o velký skok dál, což bude vidět už v předběžném přístupu, kdy budou k dispozici první tři mapy ze starých Bulánků, tedy Pohádka, Továrna a Disco. Předběžný přístup bude takovým menším remakem, přestože nic takového neděláme. Bereme staré mapy a dáváme je hráčům. Pohádka odhalí vizuální novinky a jak se celá hra změnila. V Továrně hráči uvidí nové prvky a věci, které v původní mapě nebyly, na Discu pak hráči uvidí, kam jsme se posunuli, a to je teprve začátek. Hra půjde ještě dál.
Zing: Plánujete tyto Bulánky stále aktualizovat, nebo se po čase posunout někam dál?
Jan Zmeškal: Vše bude záležet na celkovém úspěchu Bulánků a na tom, jak se nám bude dařit. Máme vizi, kam hru chceme dostat. Máme připravenou kampaň, kterou si hráči budou moci zahrát v jednom i více hráčích. V kooperativní kampani pak ukážeme historii Bulánků. Díky Startovači cítíme obrovskou zodpovědnost, a pokud noví Bulánci budou tak oblíbení, jako ti staří, plány pro nás nekončí a rádi bychom se podívali i na esportovou scénu.
Zing: Ta kampaň už je hotová? Máte plány, kam se vydat?
Jan Zmeškal: Kampaň je připravená, sepsaná a tvoří se. Bude v ní hodně typického bulánčího humoru, bude chytlavá a hráči v ní zažijí něco, co ještě neviděli, a co normální hře nebude dostupné.
Zing: Může v budoucnu vzniknout něco, jako Bulánci 3?
Jan Zmeškal: V šuplíku máme další hry, ale nemohu říct, o jaké se jedná. Pokud se ale bude Bulánkům dařit, od SleepTeamu budou přicházet další hry.
Zing: Jak dlouho se rodil ten nápad, že zrealizujete nový díl?
Jan Zmeškal: Tenhle nápad byl v našich hlavách dlouho a Startovačem se mělo ověřit, jaký zájem je ze strany lidí a zajistit finance pro vývoj. Sami jsme byli překvapení, jak obrovský zájem o hru byl, protože Startovač nafoukl původní záměr o 1 400 %.
Zing: Fanoušci Startovačem ukázali obrovskou podporu, čím si myslíte, že to je? Od prvních Bulánků už uplynula nějaká doba. Mohou Bulánci nabídnout třeba hluboký příběh a neustálou akci?
Jan Zmeškal: Doufáme, že s kampaní tohle všechno Bulánci nabídnou a my budeme moci zaujmout hned několik generací. Doufáme, že hra bude poutavá pro všechny. Máme obrovskou základnu starších hráčů, kteří hráli první Bulánky a ukázali nám jejich sílu. To pro nás znamená velký závazek a tlak od tisíců lidí, kteří čekají, jak to dopadne. Chceme dodat Bulánky, které si pamatují, ale lepší.
Zing: Nejedná se jen o podporu. Velmi často lidé píší názory, že 7 milionů je opravdu hodně peněz. Původní záměr byl úplně jiný, jak jste sám říkal. Kam šly finance?
Jan Zmeškal: Větší půlka vybraných peněz šla na odměny fanouškům a zbytek šel na vývoj. Úspěch Startovače přivedl i odvrácenou stranu a z malé hry jsme měli další obrovské množství přidaných věcí. Ve vývoji nás dost nás zpomalil cross-platform, protože s ním musíme ve vývoji už od začátku počítat a přizpůsobit se tomu.
Zing: Jaký byl největší finanční obnos, co jste dostali?
Jan Zmeškal: Největší obnos nám dal Lukáš Uhlíř, a to bylo 150 000, čímž se stal Zachráncem bulánčího národa, pak další dva lidé přispěli shodnými částkami 50 000 Kč. Jeden člověk nás strašně potěšil, protože se jmenuje Petr Bulánek a sám se nám ozval s tím, že nás musí podpořit, když se jmenuje stejně jako naše hra.
Zing: Vývoj už trvá nějakou dobu. Máte nějaké zajímavosti?
Jan Zmeškal: Jedna zajímavost je ze Startovače. Protože jsme takhle narostli, vzniklo přibližně 1 500 polštářků, 2 000 tisíce figurek a na cínové figurky bylo použito víc, jak půl tuny cínu. Druhou zajímavostí je, že do hry chystáme brutal mód, takže budou Bulánci s krví. Chystali jsme ho až po vydání plné verze, ale pokusíme se to uspíšit.
Zing: Bulánci a předběžný přístup. Jak dlouho v něm plánujete být?
Jan Zmeškal: Rádi bychom, aby byl předběžný přístup ukončený v druhé polovině příštího roku.
Zing: Máte v plánu i krabicové verze?
Jan Zmeškal: Zatím je nechystáme a ani je v plánu nemáme. Zaměřujeme se na vývoj digitální verze, protože půjdeme na všechny druhy počítačů (Apple, Windows a Linux), ale i konzolí (PlayStation, Xbox a Nintendo) a chystáme se i na mobily, tak s krabicovou verzí nepočítáme.
Zing: Máte něco, co chcete vzkázat fanouškům?
Jan Zmeškal: Jsme všem hrozně vděční za to, že sledují vývoj a bereme všechnu zpětnou vazbu k srdci a věříme, že až si 14. listopadu zahrajete Bulánky, bude to stále lepší a lepší.
Na hru se těším, ale kde je můj klíč?
Pokud jsi přispěvatel do early access a ne jen plné hry, tak máš klíč v mailu (zkontroluj spam).
Hezký že mluví o podpoře a kde je můj klíč ? Podpořil jsem, hra se má na steamu objevit dnes 14.11.
Tak jsem zvědav, protože psali že pro ty co je podpořili na Startovači, by „měli“ ( vývojáři se snažili ) mít přístup o 14dni dřív, tedy už 1.11. a pořád se nic neděje.
Pokud jsi přispěvatel do early access a ne jen plné hry, tak máš klíč v mailu (zkontroluj spam). A o 14 dní dřív to nakonec nevyšlo díky Steamu…
Kdo je sakra Lukáš Uhlíř co jenom tak dá na hru 150 tisíc, miliardář z česka?
Pusť si někde Agreala a uvidíš jak lidi vyhazují zbůhdarma vyšší desetitisíce za to, že vocas hraje hru a je vugární na mikrofon, občas si sundá triko a říhne do mikráku. Lidi mají peněz jak želez. Inflace neinflace.
To jste podlehl mylnemu dojmu a z maleho vzorku jste udelal nepravdivou generalizaci. Vetsina lidi nema ani statisticky prumerny plat a nemaji prostredky na to, aby nekomu davali desetitisice. (Uz proto by bylo vhodne pro statisticke ucely delat median platu, nikoliv prumer platu.)
Tech nekolik jedincu, kteri davaji Agraelovi vysoke castky, patri mezi velmi velmi velmi nadprumerne vydelavajici jedince na manazerskych a vyssich pozicich. Zkratka lide, se kterymi se Vy sam mozna za cely zivot osobne nepotkate. Ze jsou prave u Agraela take neni nahodou. Znate prislovi „vrana k vrane seda, rovny rovneho si hleda“? Agraelus je financne nejvice vydelavajici a nejsledovanejsi cesky streamer. Sam je milionarem. Ti lide, kteri mu davaji vysoke castky, by pravdepodobne Agraela nesledovali, pokud by byl mensim streamerem. Pro ne to jsou mozna i promile toho, co vydelavaji.
A z takoveho vzorku udelat generalizaci, ze „lide maji penez jako zelez“ je ucebnicovy priklad demagogie. Kdyby obecne lide meli „spousty penez na vyhazovani“, tak vysoke (nebo alespon jen o trochu nizsi) castky by se objevovaly plosne i na jinych ceskych streamech, ktere tech par „sponzoru Agraela“ nesleduje.
Ono to vyhazování desetitisíc je spíš s nadsázkou a hádám, že to nemá každý stream. I když na mě YT vyplivl, že mu přišlo od někoho přes sto tisíc. A to je ten případ, kdy člověk je asi na nějaké té vyšší pozici a taková částka ho třeba nevytrhne nebo je to bohaté děcko co má peníze od rodičů, ale věřím že třeba i deset tisíc příjde od někoho, kdo bere průměrný plat a taková částka může představovat téměř 50% jeho/její měsíčního příjmu. Samozřejmě jsou to jejich peníze, ať si s nimi dělají co chtějí. Lidi nemají možná peněz jak želez, ale utrácí i za nepotřebné věci jako donaty, mimo jiné např. chlast, cigára, drahá auta, dovolená, hry nevyjímaje.
Tech jmen, ktera Agraelovi opakovane posilaji vysoke castky nad 10 000 je opravdu jen par. Podle toho, co jsem pozoroval, jich nejspise nebude vice nez 5. A odhadem, prvni dva donatori davaji Agraelovi vice penez, nez vsichni jeho ostatni donatori dohromady. To je ocividne statisticky vzorek „s tezkym koncem/ocaskem“, ktery vyrazne zkresluje prumer. (Prave kvuli takovemu principu „tezkeho konce“ je prumerny plat pro vetsinu lidi v CR nedosazitelny.)
Ano, já souhlasím. Pozice ředitele, který bere statisíce, vždycky zvedne průměr a nedá se podle toho moc dobře řídit. Jen říkám, že i ta část lidí, která nemusí dosáhnout na průměrný plat je přesto ochotna mu poslat peníze ve výši 5000Kč za měsíc nebo i víc. Občas koukám na jiné streamery a někdy za jeden stream pošlou třeba 2-3 donaty, takže se to pak nastřádá.