Touhle dobou už je nejspíš dostatečně jasné, proč skoro nikdo z novinářů nedostal přístup ke hře předem a proč bylo embargo na recenze nastaveno až po jejím vydání. Bohužel to nesouvisí jen s kontroverzním stavem PC (a do určité míry i Xbox) verze, ale také s některými designovými rozhodnutími tvůrců. Tyto problémy vás mohou obzvláště frustrovat v druhé polovině hry, kde jste často nuceni s nedostatkem munice čelit většímu počtu silnějších nepřátel zaráz – nebo pokud se rozhodnete hrát na vyšší obtížnost. Následující rady by vám měly pomoci trochu tu frustraci zmírnit a hru úspěšně dokončit.
Nacvičte pořádně uhýbání
Jádrem soubojového systému je boj na blízko a pokud nebudete dávat dostatečný pozor během tutoriálu, dříve nebo později vás neznalost tohoto systému položí na lopatky. Zdaleka nejdůležitějším aspektem těchto soubojů z hlediska přežití je schopnost uhýbat, což provádíte poměrně netradičním způsobem: stačí DRŽET směrovou páčku (nebo klávesu) na levou nebo pravou stranu a vaše postava automaticky uhne útoku nepřítele.
Je úplně jedno, zda držíte na levou nebo na pravou stranu, bez ohledu na to, z jaké strany protivník útočí. Pokud ale udělá několik útoků po sobě, musíte strany střídat – tedy držet na jednu stranu při prvním útoku, pak podržet na druhou stranu při druhém útoku a na třetí zase podržet na původní stranu. Nepřátelé nemají delší „komba“ útoků než 4 po sobě. V závislosti na obtížnosti nebo protivníkovi je tohle naprosto nezbytné používat a zvládnout. Bohužel to ale nijak neřeší problém, že se přitom vždy vaše postava „uzamkne“ na jediného protivníka, přestože jich na vás často útočí několik zároveň.
Upgradujte zbraně, co nepotřebují munici
Váš obušek a gravitační rukavice jsou to jediné, na co se můžete spolehnout vždy – do střelných zbraní nikdy nebude tolik munice, aby jste se mohli spolehnout výlučně na střelbu. Kromě toho zde ale mnohem víc než v řadě jiných her platí, že vylepšení útočné síly těchto zbraní je opravdu velmi citelné. Stačí jejich poškození zvednout už na prostřední ze tří stupňů a budete masakrovat nepřátele mnohem účinněji. Nemluvě o tom, že třeba v případě obušku máte možnost odemknout vylepšení typu prorazení nepřátelského blokování útoku.
Brokovnice vládnou
Během hraní získáte přístup ke dvěma různým typům brokovnic. Obě se mi opakovaně osvědčily jako mnohem silnější, než ostatní střelné zbraně ve hře (snad s výjimkou alternativního „výbušného“ režimu základní pistole, ale ten zase strašlivě plýtvá munici). Navíc s nimi nemusíte mířit zas tak přesně. A jelikož se vás většinu času snaží hra natlačit do boje tělo na tělo, budete mít skoro vždy jistotu, že výstřel z brokovnice schytá protivník v plné síle. Za sebe rozhodně doporučuji upřednostnit vylepšování těchto dvou zbraní (obzvláště Riot shotgun) a šetřit si (nebo i nakupovat/vyrábět) munici do nich na ty těžší pasáže hry nebo minibossy.
Otravný miniboss
Zhruba v polovině hry vás poprvé čeká miniboss, který se pak ještě několikrát opakuje – poznáte ho podle toho, že má dvě hlavy. Tohoto protivníka se tvůrci rozhodli nadesignovat nejen s hodně vysokým zdravím, ale také s mechanikou zabití jednou ranou, pokud se vám dostane na tělo. Právě tady se ukáže, zda jste se naučili ono uhýbání zmiňované na začátku článku – jelikož vás tento miniboss docela snadno doběhne, jediné řešení je otočit se k němu čelem a úspěšně uhnout jeho kombu útoků na blízko. Naštěstí během uhýbání můžete zároveň i přebíjet zbraně. Jakmile minobosse srazíte na kolena, je potřeba ho „dorazit“ údery obuškem, než se znovu postaví.
Přepínání střelných zbraní
Nevím jak dobře funguje přepínání střelných zbraní na klávesnici, ale na ovladači je to docela utrpení. Musíte si rozbalit nabídku, která není organizovaná do kruhu, takže se skrz ni „lineárně“ proklikáváte z jedné strany na druhou – což docela trvá a během boje na to doslova nebudete mít čas. Naštěstí je zde ještě možnost přehazovat dvě kategorie zbraní jedním kliknutím (na Dualshocku je to směrové tlačítko doleva). Myslete ale na to, že tohle rychlé přepínání nepřehazuje dvě poslední zvolené zbraně ze všech možných, nýbrž aktuálně zvolený nástavec na každé ze dvou kategorií/platforem, co máte u sebe. Pokud chcete změnit nástavec (typ zbraně) v rámci jedné kategorie, musíte vlézt do oné složitější/pomalejší nabídky, nemluvě o tom, že animace tohoto procesu bolestivě dlouho trvá – stejně jako dlouho trvá doplnění zdraví z lékárničky.
Většinou je poblíž nějaká pomůcka
Vývojáři hovořili o tom, že chtěli vytvořit obtížnou hru, ale zároveň hráči vždy dát nějaké prostředky pro překonání náročné pasáže. Pokud tedy narazíte na složitější pasáž, většinou je poblíž něco, co vám ji může usnadnit – například výbušné kanystry (pro hození na nepřátele pomocí gravitační rukavice) nebo bodáky na stěně (pro nabodnutí nepřátel pomocí gravitační rukavice). Před těžšími pasážemi je také většinou někde v prostředí odbočka nebo schovka pro extra munici.
Slepí nepřátelé
V druhé polovině hry se setkáte se slepými nepřáteli, kteří se orientují jen po zvuku nebo hmatu (kdepak jsme takové „zombie“ už viděli?). Zde tedy dává smysl se pohybovat přikrčený a šetřit munici jejich obcházením. Na druhou stranu je ale můžete všechny vybít bodnutím do zad (ačkoliv to moc nedává smysl s ohledem na to, jak je „backstab“ hlučný, tak vás při jeho použití ostatní slepé příšery neuslyší/nedetekují). A pokud na vás přijdou, je možné je pobít tradičně – jen jich většinou bývá hodně zaráz.
Na ležící nepřátele stačí dupnout jen jednou
Opravdu. Opakované dupání vám nedá víc lootu ani je „více nezabije“.
Na hru jsme se velmi těšili, stejně jako většina z vás. Bohužel nedopadla úplně nejlépe, tak to s dovolením trochu rozdýcháme, než nabídneme recenzi. Mezitím přejeme všem fanouškům žánru pevné nervy.
Chlapi, fajn tipy, já včera hořel z toho, jak mě sundali ty dva pitomci ve sprchách(robot na chodbě), takže potrenuju ty úhyby…. Klidně sem házejte další tipy👍
Za mě na dvouhlavého minibosse nejlepší útočná puška, stačilo utíkat a z dálky střílet headshoty a neměl jsem ani jeden problém a nebylo třeba uhýbat. Naprosto souhlasím s rukavicí, ta většinu soubojů s více nepřáteli dost trivializuje
taky hraju nejtezsi a zatim zakys byl jen zacatek nez to clovek dostane do ruky, ted uz to kombim jak prase a sesekam vsechno napohodu, staci mobky nasmerovat do rady a oni se rubou i mezi sebou a obuskem dostavaj vsichni po drzce, neskutecne me to bavi, prijdu si jak kdybych fakt hral novej dead space, hodne me bavi i to rubani na blizko, je to takovy vic surove..ten gore je neskutecnej, kdy se rube clovek s potvorou a krev caka vsude litaj kusy a borec je pak celej od krve nevedel jsem co od toho cekat, pribeh zapletku, ale je to uplne skvele udelany a navrzene jak nejakej top horor movie..ten zacatek je jizda jako prase a furt to slape, ovladani me prijde taky fajn navrzeno (zatim mam 4kapitolu a jen pistol) nejvetsi ulet je grafika a zvuk..to je snad nextlevel, uz to fakt vypada skoro jako film, hlavne ten jacob je neskutecnej, jak znej furt tece pot a utira se furt, emoce, pohledy to proste je jak z filmu dpc mam tisice fotek atmosfera by se dala krajet..zatim proste jedinej problem vidim vtom ze to lidi nedavaj, protoze je to dost narocny, ten zacatek je fakt brutalne tezkej nez clovek najde ten obusek a mlati to trubkou tak enemaci vydrzej strasne moc a hlavne clovek nevi jak na ne co udelaj, jak budou utocit, kdy cloveka chytnou..to se vsechno vklidu da naucit a pak uz je to fakt vpohode, nevidim problem.. furt mam plnej inventar naboju plno,lekaren plno..cekal jsem to fakt horsi, ale treba to teprv prijde
doporucuju si dat citlivost na max, jak je to v defaultu tak je to hrozne pomaly a utahany, takhle mirim rychle a kdyz je nekdo z boku/zada tak se otocim a hned ho naperu..
zbrane pouzivat jen kdyz je vic mobek, na jednoho to nema cenu, naucit se dodge a zpraskat ho..
vyuzivat prostredi, da se dost snadno zbavit velkych enemaku o zed jo a pak je jeste prohrabnout melee utokem aby byl loot
no zatim teda me to bavi o dost vic nez takovej ragnarok
skvela hra kurna
Hraju na najtazsi a byli pasaze kde sem si (nedobrovolne) nacvicoval combat a potom uz to islo lepsi a lepsi.
Niesom daleko ale z tipma suhlasim vylepsujem zatim len obusek a nabehnu proste aj na 2-3 borcu a umlatim uplne v klude.Ked je miesto kde za vama musia splhat je to najlepsie kde ich pomali likvidovat pokial tam je nejaka otravna range potvora tej sa zbavit rychlo ci uz hodenim ju na bodlace alebo kanister.
Nejlepší tip je pokuď nemáte Ps5 počkat měsíc než to opraví XD jinak ten souboj systém je luxus ale tak nějak nefunguje když na vás jde víc enemies narozdíl od dead space kde to nebyl problém
hele martas takovej blbej dotaz, jde tam utocit rovnou obuskem agresivne nabehnou a zacit mlatit nebo se musi proste counterovat jako v sekiru aby to melo smysl ? uz instaluji a jedu pro energy a du na to 😂😇
Je možné to mlátit hlava nehlava, ale jen na nižší obtížnost a jen u běžných nepřátel.
Jinak když už tam jedeš, vezmi jeden energy drink i pro mě prosím