Vypadalo to jako běžná zakázka. Najdi monstrum, které trápí obyvatele nedaleké vesničky, odkrágluj ho, přines trofej a vyzvedni si nemalou odměnu. Jenže jak se Geralt blížil k Ctivínu, všiml si podezřelého zápachu rozkládajícího se masa. Vesnice byla prázdná a naprosto tichá. Až na partu alghúlů, kteří se krmili jednou z mrtvol.
“Běžná zakázka” se rázem změnila v komplikovaný příběh vesničanů, kteří zemřeli kvůli své chamtivosti a nenávisti. A Geralt si nakonec musel zahrát na soudce a možná i kata.
Úkol Když si hraje kočka s vlkem je pro mě přesně tím, co dělá třetího Zaklínače výjimečným. Hlavní příběhová linka o pobledlém muži pátrajícím po dívce, která se pro něj stala dcerou, přináší dojemné momenty, vtipná setkání se starými přáteli i rozhodování o budoucnosti celé říše. Vedlejší úkoly a malé větve, které jako by vyrůstaly z příběhu Geralta a Ciri, ale dokreslují celý svět a po těch několika letech mi právě ony nejsilněji utkvěly v paměti.
Obvykle začínají jako nenápadný fetch quest, jednoduché “najdi, zabij a přines”, které bývá tak časté v řadě RPG (a ani Zaklínač se jim občas nevyhne). Postupně se ale vyvinou v něco složitějšího s morálním přesahem. Nemusí jít ani tak o náplň úkolu jako spíš slova pronesená vedlejšími postavami nebo Geraltovy dialogové možnosti. Hned na začátku, v “tutorialové” oblasti Bělosad, bělovlasý zaklínač pátrá po monstrech, která napadla kupecký vůz. I tady ale zjistí, že všechno je trochu složitější, protože těmi krvelačnými monstry byli (jak jinak) lidé, kteří měli své více či méně obhajitelné důvody.
Právě v těchto úkolech se nejvíce projeví Geraltova lidskost – pokud se tak hráč rozhodne. Postavy ve hře opakovaně dávají najevo svůj odpor nejen k monstrům, ale i zaklínačům. K jejich praktikám, způsobu výdělku nebo jednoduše jejich vzhledu. A tak na konci třeba i malé zakázky Geralt svými slovy nebo činy může pomyslně všem ukázat, jak moc se pletou.
Skrz některé rozsáhlejší vedlejší úkoly navíc hráč ovlivňuje podstatně více než jen osud okradeného kupce. Může rozhodnout o budoucnosti Redanie, novém vládci ostrovů Skellige nebo o tom, jestli jeho vzteklý zaklínačský kamarád s jistotou přežije epickou bitvu.
Ať už se k Zaklínači 3 vracíte díky nové next-gen verzi, nebo jste hru nikdy nehráli a teď nastala ta pravá chvíle, pojďme si připomenout několik zásadních či zajímavých, přitom vedlejších úkolů, které byste neměli minout. Který z nich je váš nejoblíbenější?
POZOR! Pokud se chcete vyhnout spoilerům, vynechte vysvětlivky pod názvy úkolů.
Next-gen verze hry Zaklínač 3: Divoký hon vyšla 14. prosince ve verzích pro PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Pro majitele hry je zdarma.
Návrat do Křivušských Blat (Return to Crookback Bog)
Zakončení příběhu Krvavého barona. Geralt v dřívějším úkolu dostal nabídku od tajemného ducha: pokud ho osvobodí, duch zachrání děti před trojicí čarodějnic. Nyní se zaklínač dozví, jaký dopad mělo jeho rozhodnutí nejen na děti, ale i nedalekou vesnici a samotného barona. V každém případě někdo zemře a jde o jeden z mnoha momentů ve hře, kdy nemůžete počítat se šťastným koncem.
Myší věž (A Towerful of Mice)
Geralt během hry narazí na starou známou, čarodějku Keiru Metz. Spolu s ní pak může pokračovat sérií vedlejších úkolů, které dvojici zavedou na prokletý ostrov zamořený krysami. Postupně hráč prozkoumá tragickou minulost temného místa, kde kdysi mladá dívka Anabel zemřela příšernou smrtí.
Série úkolů nicméně postupně vygraduje v příjemný večer s Keirou (jak moc příjemný, záleží jen na vás) a rozhodnutí, které může stát život nejen ji, ale i dalšího zaklínače Lamberta. Vše přitom závisí na volbě slov.
Poslední přání (The Last Wish)
Geralt může strávit příjemné chvilky ještě se dvěma čarodějkami a je na vás, jestli bude zaklínač věrný pouze jedné z nich. Ať už se rozhodnete jakkoliv, vedlejší úkol s Yennefer je v každém případě důležitý pro dokreslení její společné minulosti s Geraltem.
Oba se vydají pátrat po džinovi, který je kdysi spojil kouzlem. Yennefer se domnívá, že po zrušení kouzla se jejich vztah vyjasní. Pokud se na konci rozhodnete odmítnout černovlasou čarodějku, čeká vás dojemné, ale dospělé rozuzlení.
Teď, nebo nikdy (Now or Never)
Stejně tak i čarodějka Triss v určité fázi příběhu nabídne hráči vedlejší úkol. Obsahuje nějaké to chození kanály, bitku s upírem a zajímavý bonusový dialog s Dijkstrou. Pokud jí pomůžete zachránit mágy v Novigradu, způsobíte však, že lovci čarodějnic si vyberou jinou oběť.
Když si hraje kočka s vlkem… (Where the Cat and Wolf Play…)
Úkol z úvodu článku, který Geralta zavede před těžké rozhodnutí: má splnit slib malé dívce a pomstít smrt jejích blízkých, anebo mít pochopení pro rozzlobeného (a trochu šíleného) kolegu? Jde o jeden z častých momentů, kdy ve hře neexistuje správná volba a je jen na vás, co považujete za “menší zlo”.
Hříšné duše, hříšná těla (Carnal Sins)
Tento úkol se dost odlišuje i samotnou náplní, ze zaklínače se tu totiž stane detektiv. Po napadení Marigoldovy milované trubadúrky Priscilly Geralt pátrá po sériovém vrahovi, který terorizuje celé město. Složité hledání stop a dialogy ale mohou velmi snadno vyústit v to, že skutečného vraha neodhalíte.
Posedlost (Possession)
Geralt se na Skellige může zaplést do výběru nového vládce ostrovů po smrti krále Brana. Ještě před samotným rozhodnutím, které ovlivní budoucnost seveřanů, má možnost pomoci rusovlasým sourozencům s jejich snahou prokázat se jako silný vůdce či vůdkyně.
Posedlost souvisí se Cerys, která chce pomoci jarlovi Uldarykovi s kletbou na jeho ostrově. Pokud se rozhodnete Cerys věřit a postupujete podle jejího plánu, dojde na dost morbidní moment, kdy si zahrajete na ježibabu z pohádky o perníkové chaloupce.
Vládce Undviku (The Lord of Undvik)
Vedlejší úkol spojený se starším Cerysiným bratrem Hjalmarem. Ten se snaží na ostrově Undvik zabít ledového obra a ukázat, že je velký a silný válečník, a tedy i schopný kandidát na královský trůn. Během úkolu putujete zasněženou krajinou, která spolu s výbornou hudbou navozuje atmosféru jako ze severských legend. Výhodou je, že můžete absolvovat úkoly s Hjalmarem i Cerys, osobně poznat zrzavou dvojici a až v pozdějším questu se rozhodnout, kdo by byl lepším vládcem Skellige.
Jeskyně snů (The Cave of Dreams)
V tomto vedlejším úkolu na Skellige se Geralt vydá s partou vousatých bojovníků prozkoumat nádhernou jeskyni plnou modrých světel. Uvnitř na ně čekají jejich největší obavy a strach, se kterými se musí vypořádat. Nakonec dojde i na Geralta. Quest jde přitom snadno minout, pokud se v příběhu dostanete příliš daleko.
Srdce hvozdu (In the Heart of the Woods)
Opět úkol, který navazuje na “obyčejnou” zakázku. Vesnici na Skellige terorizuje Duch lesa. Tedy, tvrdí to jedna část obyvatel, ti progresivnější. Druhá, konzervativní část argumentuje, že vesnice ho potřebuje, protože díky jeho kouzlům a moci jsou tamní válečníci silnější. Geralt nakonec zjistí, že ve skutečnosti jde o lešije, a může si vybrat, jestli ho zabije. V každém případě návrat do vesnice není úplně veselý…
Zájmy státu (Reason of State)
Pokud splníte sérii úkolů, narazíte na možnost ukončit život tyrana. V průběhu hry vám Radovid pravděpodobně bude pít krev, a tak provést na něj atentát bude znít lákavě. Už tenhle čin ale zásadně ovlivní konec vaší hry. Dopad má i úplný závěr úkolu, kdy dostanete jen krátkou chvíli na výběr, zda se postavíte za oblíbeného temerského velitele a partyzána Vernona Roche, nebo mistra špehů Dijkstru.
Ober mě o berně (The Taxman Cometh)
Drobný úkol z DLC Srdce z kamene, který je ale ve svém jádru velmi sofistikovaný (a hlavně je vtipný). Ve chvíli, kdy Geralt nashromáždí 35 tisíc korun, zastaví ho v Oxenfurtu výběrčí daní Chtibor Pracka a začne se vyptávat na jeho živnost. Otázky jsou v podstatě narážky na nesčetné způsoby, kterými hráči v průběhu věků zjistili, jak obelstít hru a něco si přivydělat. Pokud jste alespoň dva z těchto triků nevyužili (anebo úředníkovi lžete do obličeje, styďte se), dostanete odměnu.
Beze stopy (Without a Trace)
Tento úkol opět pochází ze zmíněného rozšíření. Týká se bylinkáře, který pátrá po svém zmizelém učedníkovi. Stopy vedou do podivné vesničky v lese, která je naprosto prázdná. Až na postarší dvojici a sklep s nepěkným obsahem.
Klepniny klepy (Equine Phantoms)
Tento úkol pochází z DLC O víně a krvi a soustředí se na Geraltova věrného parťáka, klisnu, která z nevysvětlitelných důvodů občas leze po střechách a vždycky se zjeví po zapískání: Klepnu. Po vypití halucinogenního odvaru hlavní hrdina zjistí, že může na čas mluvit se svým hnědým ořem, a tak se spolu vydávají splnit úkol, který není temný ani se nebere moc vážně.
Tajemství beauclairské divočiny (Mutual of Beauclair’s Wild Kingdom)
Nenápadný úkol v DLC O víně a krvi, který Geralta zavede až ke stříbrnému baziliškovi, poslednímu svého druhu. Monstrum bohužel zabíjí lidi, ale jak postupně zjistíte, má k tomu své důvody. Geralt tu dostane těžkou volbu: buď se zachová jako pravý zaklínač a stane se tím, kdo vzácný druh vyhubí, nebo ve svém nitru najde ochránce biodiverzity.
Může být jen jeden (There Can Be Only One)
Další úkol ze stejného rozšíření, který sám o sobě není nijak dlouhý, ale připomene, jak Zaklínač 3 sleduje i vaše malá, na první pohled nedůležitá rozhodnutí. Pokud jste v průběhu celého DLC prokázali své ctnosti a například jste během turnaje ušetřili život šarleje, poustevník u jezera Lac Célavy uzná, že je Geralt hoden utkat se s ním v duelu. Za odměnu získáte Aerondight, jeden z nejlepších stříbrných mečů ve hře, který se umí levelovat spolu s Geraltem.
No mne tech 300h v puvodni hre asi stacilo a pockam si az na remake prvniho dilu.
Mam na Zaklinaci 375h. Uzasna hra a vse splnene do mrťe i vsechny vedlejsi questy co jsou. Chtel jsem se k tomu vratit po letech, ale na ps5 a to ovladani mi nejak nesedi. Asi budu muset vratit PC. Stále ho mam, ale uz jsme chtel definitivne v novych hrach presedlat na ps5, protoze me tu veci okolo pc, jako IŤákovi i pracovne doma stvou, ale v tomhle hold udelam vyjimku
Tohle je přesně to, co odděluje zaklínače od tuctových her a proč si zaslouží 10/10. Všude jinde si vystačí s „najdi, zabij, přines“, ale tady i téhle tuctové záležitosti oblékli krásný kabátek, takže i když po 20 dělám to samé, ta „omáčka“ v podobě příběhu z toho dělá nezapomenutelnou záležitost.
Všechny ty questy jsem prošel většinu si vybavuji do dnes. Hlavně ta morální šeď, „menší zlo“.
Můj pohled:
Já se k Zaklínači 3 nevracím jen kvůli vedlejším úkolům. I hlavní linie je prostě úžasná. A nejen ony úkoly, ale i další věci.
Také si nemyslím, že jde v mnoha případech o volbu menšího zla. Dá se tak na to možná dívat z pohledu vševědoucí entity, která zná důsledky činů. Ale pokud jste v daný moment na daném místě s danými informacemi a nemáte dar vidět do budoucnosti, klidně můžete prostě z vašeho pohledu volit dobro, o kterém jste přesvědčený. Jestliže se pak následně díky činům dalších aktérů něco nějak zvrtne, to už není vaše zodpovědnost, když to bez znalosti budoucnosti nemůžete vědět a přímo ovlivnit.
Jedna z „dalších věcí“, které jsem naznačil v prvním odstavci, je celková atmosféra hry. Zaklínač 3 je velmi komplexní mnohosmyslový zážitek. K volbám u úkolů z článku bych přidal mnoho dalších, které zaujaly mne, ale zmíním jeden, u kterého se rozhoduji podle specifických kritérií. U „Ghosts of the past“ (volba je na začátku hry během rozhovoru po odjezdu z White Orchardu) jsem se rozhodoval mimo jiné podle hudby. Prostě se mi unikátní zvukový doprovod spojený s tímto úkolem tak líbí, že i kdyby nebyly žádné další důvody, proč si Ghosts of the past aktivovat, udělal bych to kvůli oné hudbě, která se v jiných pasážích hry nevyskytuje. Tak moc je pro mne Zaklínač 3 komplexním zážitkem.
Jako audiofil souhlasím, hudba pro mě dělá polovinu hry.
Těžko vybírat jeden nejoblíbenější, ty vedlejší questy jsou unikátní a skvělý 😁
Já se přiznám, že jsem tenkrát při prvním průchodu ve hře propadl gwintu a částo zapínal hru jen kvůli tomu a v příběhu se ani nějak dal neposouval… Prostě zahrát si pár partiček, návyková věc 😎👍
Jednoznačně „A Frying Pan, Spick and Span“!
Tenhle quest je prostě nezapomenutelný 😂👍👍
Nesledoval jsem to a tak se zeptám vyjde tato kompilace i v krabičce na PS5 ?
Tak vám teda děkuju
Už to zase stahuju