Tento pátek a sobotu v pražském kongresovém centru probíhala akce Game Developers Session, která je určena především pro vývojáře a studenty, ale letos se snažila zamířit také na širší veřejnost. Návštěvníci si mohli poslechnout řadu přednášek, vyzkoušet zajímavé menší hry či se setkat se známými osobnostmi. Mně se povedlo udělat rozhovor s Petrem Kolářem, šéfem brněnského studia Ashborne Games, jež má na kontě nedávno vydanou survival strategii Last Train Home, která si od nás v recenzi odnesla 9 bodů z 10. V rozhovoru se dozvíte o úspěchu hry v zahraničí, různých zajímavostech z vývoje či plánech do budoucna.
Od vydání Last Train Home už uplynul nějaký týden a něco a minimálně recenze od kritiků byly velmi pozitivní. Jaké jsou zatím reakce hráčů a dokázala ta hra zaujmout i v zahraničí, nejenom v Česku?
My jsme nadšení tím, jaké jsou reakce, ať už od kritiků, nebo i od hráčů. Hlavně od hráčů, protože to je pro nás to nejdůležitější, pro ně to děláme. V tuhle chvíli na Steamu máme 85 % pozitivních recenzí, což je nádherné. Je to něco, co jsme skoro ani nečekali. Když člověk tři roky vyvíjí hru, tak velmi těžko se dá odhadnout, jak dobrá ta hra bude. Jsme nadšení i z toho, že když se podíváme třeba na Metacritic, tak tam máme 83, hodnocení na Opencritic to samé. Takže v tomhle ohledu to vypadá, že ta hra má dobrý zásah jak u nás, tak i v zahraničí. To, že to je v zahraničí úspěšné, tak to sledujeme hlavně na prodejích, protože mezi největšími trhy, kde se ta hra prodává, jsou Spojené státy, Německo a potom třetí Česká republika.
To byla moje další otázka na ty prodeje. Ta hra byla na sedmém místě, jestli se nepletu, v žebříčku Steamu za ten uplynulý týden. Tak předčily ty prodeje vaše očekávání, případně očekávání vydavatele THQ Nordic, jestli o tom můžete mluvit?
THQ Nordic nám říkali, že jsou nadšení z těch prodejů, že je to nad očekávání, čili jako v tomhle ohledu my jsme nadšení. Protože my jsme velmi těžko schopni odhadnout, jak velké prodeje té hry budou. Pokud se to líbí THQ Nordic, tak to je samozřejmě potom o to lepší.
THQ Nordic nám říkali, že jsou nadšení z těch prodejů, že je to nad očekávání
Teď už asi k samotné té hře. Jak se vlastně zrodil nápad na Last Train Home? A byl první vymyšlen gameplay, ta unikátní kombinace real-time strategie a survivalu, nebo to bylo napasované na to zasazení, na ty československé legionáře?
Obě dvě věci přišly ruku v ruce, protože když jsme zakládali studio, tak jsme s THQ Nordic řešili, na jaké hře bychom měli dělat. Oni nás poprosili, abychom zkusili něco navrhnout, ideálně pokud by to byla nějaká značka od THQ Nordic. My jsme si to vzali, bylo nás tehdy osm vedoucích, kteří jsme probírali o tom jednotlivé návrhy. Měli jsme jich přibližně deset a rozebírali jsme, jak se ta hra může škálovat při vývoji, jak by se to dalo zvětšit, jak by se to dalo zmenšit podle toho, jak vývoj půjde. A úplně na konec přišel Karel Kališ, náš kreativní ředitel, s tím že:
‚No, já tady mám ještě jednu takovou věc, kterou jsem tam ani nepsal, ale možná vás to bude zajímat, co kdybychom udělali hru o putování československých legionářů po Sibiři domů přes Vladivostok?‘
A všichni bylo jako ‚Jo, to zní dobře, to zní skvěle!‘
‚No byla by to jako kombinace právě správy s nějakými real-time bitvami a mohlo by to být zajímavé.‘
A všichni byli nadšení z toho, že něco takového bychom mohli dělat. A jednoznačně jsme se shodli na tom, že to je něco, co chceme dělat. A dokonce se to zalíbilo i THQ Nordic, což na tom bylo to nejlepší. Potom samozřejmě přišlo takové rozčarování ve chvíli, kdy jsme si uvědomili, že každý si pod tím představil něco trošku jiného, a dávat to dohromady tak, aby to fungovalo pro všechny v týmu bylo náročnější, ale měli jsme skvělý nápad, který jsme potom ukovali v takovouto hru.
Máte přímo v týmu nějaké experty na historii, nebo jste tu látku především konzultovali s odborníky?
My jsme to především konzultovali s odborníky s tím, že samozřejmě jsme si udělali nějaký svůj výzkum. Momentálně už máme rozsáhlou knihovničku knih, které se právě zabývají tady touhle tématikou, abychom si byli jistí. Ale zároveň jsme to konzultovali ať už s Československou obcí legionářskou, což bylo úžasné. Na Legiovlak jsme se ostatně byli podívat ještě předtím, než jsme založili studio. Podívali jsme se, jak to tam vypadá, abychom načerpali inspiraci. Ale zároveň jsme to konzultovali i právě s lidmi z té Československé obce legionářské a taky s historiky.
Kromě samotných historických událostí se Last Train Home zabývá také morální stránkou válčení. Mě zaujalo, že před pár dny byl oznámen bundle se hrou This War of Mine. Studio 11 bit se zabývá těmito hrami s morálními rozhodnutí, tak byla pro vás jejich tvorba nějaká inspirace?
Rozhodně. Ať už, co se týká marketingu, tak Dominik (Jícha, Marketing & Brand Manager studia Ashborne Games, pozn. red.), který tady někde pobíhá, tak ten se velmi inspiroval právě tvorbou 11 bit, co se týká marketingu. A co se týká her, právě to vyprávění příběhů je něco, co je pro nás velmi důležité. A ty příběhy jednotlivých lidí, tak to je něco, co 11 bit nádherně zpracovávají. Čili my jsme rádi, že se nám podařilo s nimi spojit, a oni nakonec přistoupili na to, že uděláme takovýhle balíček.
Dominik se velmi inspiroval tvorbou 11 bit, co se týká marketingu
A byla tam třeba i nějaká užší spolupráce, nebo jenom v rámci toho bundlu?
V podstatě těsně před vydáním jsme to s nimi řešili. Je otázka, jestli bude i nějaká další spolupráce, to uvidíme. Co jsme pochytili z jejich strany, tak oni jsou nadšení z toho, že se podařilo ten balíček domluvit i napříč THQ Nordic a nimi.
Ještě bych u toho This War of Mine zůstal, protože v Polsku se ta hra před pár lety dostala do doporučené četby a minulý rok dokonce i do učebních osnov a používá se při vyučování. Myslíte, že se tohle někdy může povést v Česku a třeba právě se hrou Last Train Home?
Nemyslím si, že by to bylo s Last Train Home, když jako tohle vykládá o zajímavé části dějin, o které se ve škole právě spíš neučí. Takže v tomhle ohledu si to právě nemyslím. Myslím si, že spíš to bude třeba pro Kingdom Come, což je hra, která vykládá také o známější části české historie, a ta hra sama o sobě přináší pohled do té historie tak, že si to lidé můžou víc užít. Takže v tomhle si myslím, že pokud něco se takhle dostane, tak třeba Kingdom Come. My bychom byli samozřejmě rádi, kdyby Last Train Home byl populární i ve školách. Na druhou stranu nemyslím si, že české školství je na to ještě připraveno.
(Smích) Asi je to zatím tak, no. Ve hře je k dispozici mimo jiné taky autentický dabing, který kombinuje češtinu, slovenštinu a ruštinu. S ním se počítalo od začátku, nebo to tak nějak vzniklo v průběhu vývoje?
Tohle vzniklo v průběhu vývoje, protože nejdřív jsme počítali s anglickým dabingem. Ale pak nám došlo, že to nebude fungovat dobře ve chvíli, kdy něco budou pořvávat hráčovi vojáci, něco nepřátelé. Když hráč slyší angličtinu a angličtinu, tak to nefunguje. Došlo nám tedy, že budeme muset aspoň pro nepřátele udělat nějaký jiný dabing, třeba v ruštině. A když už jsme to dělali, tak nám došlo, že by se hodilo udělat i pro hráčovy vojáky něco takového, v češtině a slovenštině. Nakonec se nám ještě podařilo získat i Karla Dobrého, který dělá dabing právě kapitána Langera ve hře, a tohle si myslím, že je úžasná kombinace.
A máte nějaké statistiky o tom, kolik třeba i hráčů ze zahraničí používá ten dabing?
Z našich statistik víme, že většina hráčů právě používá tady tento autentický dabing, protože pro hráče v zahraničí je to něco zajímavého, něco jiného, něco neotřelého. Je to jako hrát Witchera v polštině. Tady tyhle věci dávají smysl, stejně tak jako Stalker v ruštině nebo v ukrajinštině je zážitek, který je trochu jiný než jenom to si zahrát hru, která je prostě v angličtině. Čili tohle je něco, co si nejspíš hráči užívají, protože nepřepínají tak často na ty ostatní jazyky.
Z našich statistik víme, že většina hráčů používá autentický dabing
Teď k nějakým takovým otázkám do budoucna. Last Train Home vyšlo na PC, je to strategie a je to tak nějak jako hra dělaná na tuto platformu. Ale jsou nějaké plány ohledně toho dostat ji na konzole?
Tohle je něco, co musíme vyřešit na základě toho, jaké bude přijetí té hry od hráčů. Ve chvíli, kdy v THQ budou cítit, že je to něco, co by mohlo fungovat i na konzolích, samozřejmě to rádi uděláme. V tuhle chvíli musíme zjistit, jak se ta hra prodává, a na základě toho THQ udělá rozhodnutí.
A mimo ještě konzole, jaké jsou plány, co se týče nějakých patchů? Už je oznámené DLC, tak bude jich víc, můžete k tomu říct nějaké podrobnosti?
Ještě bych se možná vrátil. Nebudou to možná jenom konzole. Ve chvíli, kdy bychom udělali podporu i pro gamepad, tak bude velmi jednoduché tu hru dostat třeba na mobilní telefony, protože THQ Nordic má studio HandyGames, které se právě stará o převod prémiových her na mobilní telefony. Se tam potom prodávají jako prémiové hry, jako třeba Wreckfest. Tyto hry normálně prodávají, nejsou to free-to-play hry, je to něco trochu jiného. A tím pádem je možné, že Last Train Home se k tomu taky časem dostane.
Jinak co se týká plánů, momentálně zjišťujeme s komunitou, co jsou nejpalčivější problémy, samozřejmě řešíme, jak je odstranit. A v týmu už na nějakých věcech pracujeme, čili v brzké době bychom rádi vydali nějaký update, který vyřeší ty nejpalčivější problémy, ale zároveň, jak jste dobře řekl, je už oznámené DLC, na kterém jsme teďka začali po vydání také dělat, a rádi bychom ho brzy přinesli hráčům.
Ve chvíli, kdy bychom udělali podporu pro gamepad, bude velmi jednoduché tu hru dostat na mobilní telefony
Ještě taková otázka k tomu obsahu. Samozřejmě taková významná událost, co se tam stala, je bitva na Bajkalském jezeře, tak můžeme se někdy dočkat zpracování v herní podobě?
Tohle je něco, co máme zpracované v základní hře jako bitva o tunely u Bajkalu, a je možné, že v DLC se k Bajkalskému jezeru ještě vrátíme.
Dobře. A ještě plány dál do budoucna, přemýšleli jste už nad nějakou úplně novou hrou, nějakým novým projektem?
Tohle je něco, co už přibližně rok řešíme s THQ Nordic s tím, že ten projekt následně musí schválit ještě Embracer, který momentálně je ve vážně situaci, čili bude potřeba vyřešit, aby ty projekty, které budou potom navrhovány Embraceru, byly dostatečně zajímavé i pro Embracer. A tohle je něco, co stále řešíme.
Nový projekt už přibližně rok řešíme s THQ Nordic
Tam jsem tak nějak i chtěl směřovat k tomu Embraceru, protože ten momentálně poměrně ve velkém propouští, některá studia se zavírají. Na druhou stranu teď při prezentování výsledků, co se týče České republiky, jsme slyšeli, že naopak je spíš problém nedostatek vývojářů a že tady se to moc toho netýká. Tak je Ashborne v tomhle v bezpečí, nehrozí tam žádné propouštění?
Tohle je… Velmi těžko říct, protože co se týká Embraceru, musí nám schválit nějaký projekt, který bude pro ně zajímavý. Je možné, že ten úspěch, který je z pohledu THQ Nordic, nebude třeba pro Embracer dostatečný. A jako pochopil bych, že ve chvíli, kdy Embracer to bude vnímat jako neúspěch, tak studio může i zavřít. Čili jako tahle možnost samozřejmě existuje, v současné chvíli v Embraceru je situace napjatá kvůli tomu, že Embracer má nějaké dluhy, které se snaží právě hradit. A vždycky se rozhoduje, jestli dá peníze spíše na umoření těch dluhů, anebo na další projekty, které můžou, ale nemusí být úspěšné v budoucnu.
Doufejme, že to teda dobře dopadne. Na závěr mám ještě takovou osobní otázku. Rok 2023 byl velmi nabitý, co se týče videoher, tak měl jste vůbec čas si nějaké zahrát? A případně jaká se vám líbila nejvíc?
V tomhle asi půjdu po mainstreamu. Hrál jsem Baldur’s Gate pochopitelně, dohrál jsem Cocoon, úžasná hra kratičká, Baldur’s Gate ještě musím dohrát, stejně jako Hogwarts Legacy. Čili těch her, které byly zajímavé, byla určitě spousta a naštěstí se mi podařilo i některé z nich hrát a některé dohrát.
Paráda. Tak děkuji za váš čas a hodně štěstí do budoucna.
Děkuju moc za rozhovor.
Kdy bude nějaký patch?
Problémů hra má celkem dost viz. Steam diskuze. A ještě by chtěla doladit umělá inteligence, pathfinding nebo udílení rozkazů jednotkám. Jsou to sice malé chybky ale kazí zážitek z hraní.
U hry s hodnocením 9 takové chybky nemají co dělat.
Studiu především přeji, aby se Embracer rozhodl nějaké peníze investovat do budoucna, a dal zelenou jejich dalšímu projektu. Snad nebyl provoz Ashborne příliš drahý, a tak se o existenci musejí víc bát studia na západ od nás.
Ale do melounu a do Embraceru člověk nevidí…
Já bych si Last train home na konzoli rád zahrál. Xbox i Playstation podporují klávesnici a myš, takže gamepad pro mě není tak důležitý. Stačil by mi port na xbox tak jak to je pro PC. Nemám herní PC, takže na xboxu by to koupil hned.
Tak budu doufat a poprosím herního bůžka, aby to vyšlo.