Není pochyb o tom, že je letošní rok z hlediska vydaných hitů tím nejzajímavějším a nejnabitějším za poslední dlouhou dobu. Jistě, příští rok se nám chystá také dost skvělých pecek, ale 2011 zkrátka zatím vede. Nehledě na luxusní hity, které nás poctily svou přítomností je bohužel letošní rok znám i uzavřením mnoha známých studií. Většině jednoduše došly peníze, další podlehly nátlaku vydavatele, případně si za svou smrt mohly samy. Pojďme si ale připomenut ty, jejichž jména navždy zůstanou v paměti hráčů.
Bezesporu nejhlasitějším odchodem se pochlubilo studio Team Bondi, tvůrce skvělé detektivky L.A. Noire. Paradoxně právě tato hitovka a enormní stres během vývoje zapříčinil odchod mnoha zaměstnanců. Problémy jen prohloubil špatný vztah s Rockstarem a nedodržování uzávěrek, což vyústilo v kompletní uzavření studia.
Neméně překvapivým byl konec studia Black Rock, které nás obdařilo skvělými závody Pure, Split Second či Moto GP. Všechny tituly nabízely prvotřídní zábavu a slušný seznam originálních nápadů. Jejich prodeje však nedosahovaly požadované úrovně a mnohým jde bohužel jen a pouze o peníze. Disney Interactive tak uzavřel dveře studia ani ne rok poté, co jej koupil.
Naopak zcela dle očekávání skončila pobočka Codemasters v Guildfordu, zodpovědná za akční střílečku Bodycount. Již od samého začátku titul chabě reprezentoval své kvality a i přes velké sliby pohořel na celé čáře, a to jak z finančního, tak z herního hlediska. Víru podlomil také odchod duchovního otce Stuarta Blacka a Codies se tak po neúspěchu rozhodli rovnou odseknout pobočku nadobro. Možná i k lepšímu.
Nepříjemný konec potkal Kaos Studios, kteří naopak z finančního hlediska více než prosperovali. Problematická akce Homefront totiž vydělala vydavateli THQ velké peníze a je doteď zcela nepochopitelné, kdo studiu zavařil a proč se jej vydavatel rozhodl zavřít. Vývoj série naštěstí přešel do rukou veteránům z Cryteku. Doufejme, že se o značku dobře postarají.
Zmínili jsme ty největší a nejbolestivější odchody, ale rozhodně se tu nechceme zastavit. Nesmíme totiž zapomenout ani na další, neméně důležité tvůrce, jako Propaganda Games (Turok, Tron: Evolution), Bedlam Games (Dungeons & Dragons), EA Visceral Melbourne (Dead Space 2, Dante’s Inferno, The Godfather 2), Blue Tongue (de Blob) a mnohé pobočky THQ včetně Studio Australia, Digital Studios Warrington či Digital Studios Phoenix. Nechť je jim země lehká.
JakER: i když každému začínajícímu studiu přeji jen to nejlepší, tak přesto souhlasím
Až na Team Bondi jsem rád, že ostatní už nejsou.
no škoda niektorých, ale hlavne Team Bondi
ori63: Ja
Hold je to škoda. Nic nenaděláme.
Dobrej nápad s tim RROD
ori63: ty chceš flame že jo?
taky je světová krize proč myslíte že ty studia zavřeli proto že si lidi nekupují orginalky schválně se zeptám kolik z vás si kupue originalní hry?
U Kaosu jsem na jednu stranu rád, že to bere Crytek, na druhou stranu to je ale škoda studia
Koloběh života, něco končí a zase něco nového začíná, stejně jako třeba budoucí titul Brendana McNamary, tvůrce L. A. Noire, který údajně nese název Děvka Orientu. Zrovna jeden z hlavních tváří Team Bondi a vidíte, pokračuje ve špičkové práci, akorát jinde…
Škoda že s končili tak dobrý studií ale zase jsou nový ale je to škoda
midder: Já bych spíše napsal… Awake and Arise from the ashes…
Jak je možné že krachují i studia co dělají hry na konzole ?
Rest In Peace. .
mě je teda nejvíc líto EA Visceral Melbourne
Škoda Bloba. Parádní hopsačka.