Příznivci simulátorů se už určitě nemohou dočkat nadějně vypadajícího Spintires, které nabízí především jízdu s nákladními vozy napříč hlubokými ruskými lesy. Musím se přiznat, že i když jsem z hlediska tohoto žánru dost vybíravý, tenhle počin z dílen Oovee Game Studios mě zaujal už v dobách Kickstarter kampaně. Proto jsem s radostí přijal možnost vyzkoušet si Spintires v předstihu a zatím nemohu říci, že by mě hra zklamala.
Lesy temnější než Putinovy myšlenky
V prvé řadě je třeba si ujasnit jednu věc. Spintires se skutečně chová jako dost vyhraněný simulátor, který se nesnaží podbízet co nejširší hráčské obci. Vážně jde „jen“ o simulátor náklaďáků, což pro většinu hráčů bude asi znít nudně, ale pro určitou skupinu, především pro příznivce náklaďáků, by mohlo jít o to pravé ořechové. V preview verzi jsem dostal možnost usednout za virtuální volant hned několika dopravních prostředků, které jsou zpracované vážně slušně. Jednak je tu UAZ, ikonická obdoba jeepu ještě ze sovětské éry, kterou bude určitě znát každý, kdo kdy v nějaké hře bojoval proti Rusům. Jízda drobným UAZem ale rozhodně není hlavní lákadlo Spintires, tohle vozidlo je určené hlavně pro průzkum a rychlejší jízdu. Hlavní jsou samozřejmě skutečné náklaďáky, ať už jde o modře zbarvený vůz B-130, velký náklaďák C-4320, menší C-255 nebo moderněji působící C-6522. A s nimi už zažijete poněkud odlišný zážitek.
Rozhodně zapomeňte na nějakou svižnou jízdu, všechny zmíněné vozy jsou velké a těžké bestie a i když se může zdát, že čím jsou pomalejší, tím jsou lehčí na ovládání, rozhodně tomu tak není. Přesné řízení chce trochu cviku, navíc se musíte naučit zacházet i s několika funkcemi, např. s přepínáním pohonu kol, a samozřejmě také s úrovní paliva. Nemluvě o tom, že většinou nepojedete s holým vozem, každý náklaďák může být vybavený korbou, jeřábem, přívěsem nebo nádrží s palivem. Náklad navíc si žádá i dodatečnou šetrnost a trpělivost při řízení, a můžete si být jistí, že obojí budete potřebovat, až vám hra začne házet klacky pod kola.
Hlavní výzvou ve Spintires však nejsou úkoly, které po vás většinou vyžadují rutinní operace typu převozu dřeva. Největší výzvu představuje samotné prostředí. Jak můžete vidět z okolních screenshotů, prakticky neustále se pohybujete v lesích, a to v lesích, kde se rozhodně nikdo nestará o místní cesty, které jsou proto samé bahno a prohlubně. Zabořit se do bahnité cesty není vůbec těžké, ale dostat se zpět na trochu pevnější povrch? To už je leckdy pěkná práce, při níž potřebujete všechnu svou trpělivost. Na druhou stranu se ale při té práci můžete alespoň pokochat zajímavou technologií, díky které vypadá bahno vcelku autenticky a opravdu můžete vidět, jak obřími koly svého vozu deformujete terén a rozšiřujete hluboké brázdy v bahnité cestě.
Bahnitá krása
Hlavní lákadlo hry, tedy zpracování bahna, se tak povedlo a obdivovat ho budete i v momentech, kdy vám při neopatrné jízdě ohodí celý vůz. Jen škoda, že už si tvůrci nedali takovou práci s další významnou překážkou, a to s vodou. Na pohled působí dobře, obzvlášť když pozorujete zakalenou břečku podél cest, ale jakmile vjedete do nějaké prudké řeky, zjistíte, že vlastně voda tak dobře nevypadá a navíc se v kontaktu s náklaďákem chová spíše jako želé. Je sice dobře, že alespoň nějak reaguje na vaši činnost, ale stejně bych si dokázal představit lepší zpracování.
,,Hlavní lákadlo hry, tedy zpracování bahna, se tak povedlo.“
Jinak si však na grafickou stránku zatím nelze stěžovat. Ať už se budete prohánět po bahnitých cestách nebo několika zpevněných silnicích, můžete obdivovat hezky zpracované lesy plné mnoha druhů stromů, drobných cestiček, hub, kamení a dřevěných chatek. Grafika možná na první pohled není kdovíjak zázračná, ale určitě nemohu říci, že by se mi zdála ošklivá. Lesy navíc disponují slušnou atmosférou, a to hlavně v noci (plynulá změna denní doby je zde samozřejmost). Někdy jsem si sice připadal spíš jak někde v šumavských lesích než v útrobách Ruska, ale posuďte sami, jak moc vám něco takového vadí. Mě v tuto chvíli ztvárnění lesů vyhovuje, zvlášť když se Spintires rozprostírá na čtyřech mapách, kdy má každá lehce odlišnou strukturu. Jedna mapa je více kopcovitá, další protíná obří řeka. Stěžovat si nemohu ani na ozvučení, které se mi v případě vozidel i lesa zdá dostačující.
Zatím se mi zkrátka Spintires jeví jako zajímavý a solidně zpracovaný simulátor. Pocit z jízdy několika náklaďáky se mi zdál dostatečně autentický a prostředí s dobře zpracovaným bahnem je skutečně výzva zdolávat. Nemluvě o většinou solidní grafice, hezkým lesům a možnosti nasadit náklaďákům rozličné vybavení, které lehce oživuje hratelnost. Spintires si navíc díky tech demu, které si můžete zdarma vyzkoušet, stihlo ještě před vydáním vybudovat aktivní modderskou komunitu. Ta se zatím docela činí a mohla by znamenat další bod k dobru.
Nicméně mám přesto trochu obavy z nastupujícího stereotypu. Lesy jsou sice kvalitně zpracované, ale časem se můžou přejíst a navíc si nejsem jistý, jak zajímavé úkoly může hra nabídnout. U takto zaměřených simulátorů se ale s něčím takovým musí počítat. Největší obavy mám proto z kamery. Nejen, že zatím chybí pohled z kabiny (za volantem navíc úplně chybí model řidiče), ale i externí kamera si často dělá co chce a je umístěná v nepřirozeném úhlu. Od zmíněného tech dema se prakticky nezměnila, a proto doufám, že se tohle do vydání ještě změní. Pokud se tak stane a pokud vývojáři stihnou vše doladit, mohl by se ze Spintires vyklubal další kvalitní simulátor.
Spintires vychází 13. června na PC s českými titulky od Comgadu.
Tak bohuzel dal jsem to na hardcore, prijedu k drevu a jsou tam jenom velke hromady drivi a opet mi to automaticky nalozi
Je to možné.
Cau prosimvas jakto, že se mi klády automaticky naloží aniž by hra po mě chtěla použití jeřábu? Neni to tím že nehraju obtížnost simulace ? Dik za poomoc
Líbí se mi ta grafika, snad se hra nestane brzy stereotypní.
ako na tom obrazku ta voda vyzera, ako keby bola z rovnakeho materialu ako to bahno, ale ja som to niekedy minuly rok testoval a si pamatam ze som tam prechadzal velku rieku a neprislo mi to az take zle, mozno to nejak pomenili, ale tak uvidime vo finale
Phase: Ono hodně záleží na tom, v jaké míře ta voda je. Když je jí málo a především když je stojatá, vypadá a chová se dobře, což je trochu vidět i na screenshotu s mostem. Ten screenshot, kde voda vypadá příšerně, je ale z obrovské pudké řeky která protíná jednu z map a ta zatím vypadá vážně mizerně
Ta kamera je tak nepříjemná už jenom z videa, nechápu tu absenci pohledu z kabiny. Kdyby ho udělali, pozvedli by hru o několik úrovní výš.
ta voda tam vyzera inac, tu je nejake videjko z nejakeho modu na spin tires a voda tam vyzera velmi dobre
[ odkaz ]
BůhOnty : Thx moc sem se v tom neorientoval
ThainDegu: Planuje se COOP, ale až po vydaní. . Není to jejich cíl do full release.
Lumicko: Šak mají uvedeno , že to bude čistě jen single ?
Ta voda je nějaký omyl ne však jak byla ke stažení ta verze tak tam měli super vodu a tohle to je nějaká chybka ne ? ? : O
Forest je velmi brzka alfa… Neni tam skoro co robit… Je to zabava na par minut. Postavis dom a par veci a potom uz neni co robit… Momentalne sa neda ukladat. MP tam neni momentalne…. .
to Anciabl: Pokud se k The Forest dostaneme, tak ano. Zatím nám vývojáři kód neposlali.
Vypadá to zajímavě a urcite vyzkousim, ale bojim se, ze to bude jednorazova zalezitost, ze to po chvili omrzi. Jedinou podobnou hru jsem hral Off Road 4×4 tusim, ze to bylo, kde take hrala podstatnou roli trasa, bahno, voda atd. , ale za chvili me to proste prestalo bavit