Jsou tomu dva a půl roku, co hráči obuli boty psychopatického mutanta Alexe Mercera a podívali se do virem zamořeného New York City. Už první Prototype se hrál jako zběsilejší verze Kill Frenzy scén z Grand Theft Auto. V pokračování, označeném stroze jako Prototype 2, se ale fanoušci mohou těšit na ještě hustší atmosféru zmaru.
Prototyp Prototype
Příběh Prototype (2009) popisoval New York City zamořený virem Blacklight, který ze svých obětí vytvářel, nač si lhát, v podstatě krvelačné zombies. Jak už to v podobných situacích bývá, do města se nakýblovala neméně zlá armáda, představovaná hlavně nekompromisní jednotkou Blackwatch, a začala eliminovat jednoho nakaženého vedle druhého.
Postavil se jim až infikovaný měňavec Alex Mercer. Vyprávěním titul sledoval jeho snahu doplnit svou ztracenou paměť o znalost, kdo virovou apokalypsu způsobil. Uskutečňoval tak ovšem morálně velmi šedivými praktikami. Alex v mnohých hráčových pařátech rozséval zkázu demokraticky jak mezi monstry a vojáky, tak i mezi nevinnými civilisty.
Jako akce v otevřeném světě (open world) si první Prototype na nic nehrál. Lidé za ním stojící si uvědomili, že hráči v podobných titulech (hra je srovnávána s inFAMOUS, duchovním předchůdcem obou je ale spíše Grand Theft Auto) stejně dávají průchod svým krvelačným pudům a krvavý běs tak v ničem nelimitovali. Dokonce hráče počastovali počítadlem škod a obětí.
„Alexe Mercera nahradila nová postava – afroamerický seržant James Heller, navrátilec z iráckých a afgánských tažení.“
O dva roky později
Titul si ovšem vysloužil tak trochu rozporuplná hodnocení (79% na Metacriticu), které mu vytýkaly rozpory mezi příběhem a samotnou hrou (citlivé dialogy s Mercerovou sestrou obvykle příliš nereflektovaly, že její bratr před minutou rozsápal a snědl padesát nevinných Newyorčanů), stejně jako repetitivnost a další obvyklé neduhy her v otevřeném světě. Právě tuto kritiku si bere k duhu Prototype 2, jenž by na nás měl dopadnout v dubnu tohoto roku.
Stejně jako v předloze i nyní se vžijeme do monstra, které pobíhá, lozí a vraždí v oblasti New Yorku. A stejně jako dříve platí, že hráč umí pozřít a napodobit kteréhokoliv oponenta, zrovna jako v ulicích rozsévat teror. Předchozího Alexe Mercera ovšem nahradila postava nová, afroamerický seržant James Heller, navrátilec z iráckých a afgánských tažení. Jeho cílem je pomsta za smrt manželky a dítěte při událostech první hry. To v praxi znamená, že má na mušce jak Blackwatch, tak i Mercera (mimochodem právě ten Hellera infikoval svými schopnostmi).
Razantní změny doznalo i původní prostředí. Dva roky po událostech první hry virus stále není poražen a Blackwatch v celé oblasti, nyní pojmenované jako New York Zero, úřaduje tvrdou rukou. Původní mírně optimistický konec, v němž Mercer po všech těch jatkách zapůsobil jako hrdina, byl evidentně zmuchlán a vyhozen oknem
New York křížem krážem Nechtělo by to už jiné město, které bychom virtuálně bořili? Jenom považte, v posledních dvou letech jsme se do Velkého jablka podívali (či podíváme) v těchto velkoformátových hrách:
|
Tentokrát jde o mstu
Jak se stalo, že z protagonisty Mercera se stal záporák Mercer? A bude Heller, biologicky potenciálně stejný vrahoun jako Mercer, snad… hodnější?
„Rozhodnutí padlo při jednom z prvních sezení vývojářů,“ pochlubil se Matt Armstrong, ředidel designu v Radicalu. „Jen tak jsme mluvili o různých nápadech, kam vést druhý díl, když jednoho z kluků napadlo ‚Víte co? Měli bychom Mercera prostě zabít!‘ Hned na to místnost ožila energií. Byl to nápad, který byl příliš lákavý, než abychom ho nechali být.“
Na rozdíl od Mercera má Heller mít jasnou motivaci, pomstu za mrtvou rodinu. Na rozdíl od něho má mít i schopnost slitovat se nad oběťmi – v prvních Prototype nebylo možné chyceného civilistů pustit bez jeho exitusu. Druhý Prototype to už umožňuje. A také má skrze Hellerovy zuby cedit suché hlášky komentující okolní zhoubu.
Vývojáři totiž z ohlasů přišli na to, že mnoha hráčům paradoxně nakonec naprostá absence morálních mantinelů činila potíže. Kdo bude chtít, stále si bude moct vylívat zlost na civilistech, něžnější hráči se už ale nebudou cítit jako sérioví vrazi.
To ovšem ještě neznamená, že hlavní hrdina Prototype 2 bude mutantům a vojákům pacifisticky nastavovat druhou stranu tváře.
„Všechny novinky nesměřují k tichošlápkové hratelnosti. Pro šílence mezi námi přibyla možnost urvat z vozidel raketomety či kulomety a krátce si s nimi zašpásovat.“
Kusy těla všude kolem
Ze samotných herních inovací jsou nejdiskutovanější tři nové Hellerovy schopnosti.
Z krvavějších serepetiček jde o bio-bombu. Ukazuje se s ní snaha o poklidnější hratelnost. Heller se totiž bude v přestrojení moct přiblížit k nepříteli, implantovat do něho infekci a následně se kochat masivní „detonací“ celého okolí.
Nově Heller také dostal do vínku „chapadlové útoky“, které působí tak trochu jako vypůjčené od Spider-Mana. Kromě schopnosti útočit na dálku dávají provazové cáry masa, jež na sobě spojují torza vojáků i žluté newyorské taxíky, vyniknout především vylepšenému hernímu enginu.
Méně destruktivní je pak sonarové vidění. Díky němu bude Heller snadněji hledat důležité postavy – i to umožní hrát Prototype 2 bez všudypřítomné destrukce. Závěr každé nalezené postavy ale zůstává stejný jako minule – namísto slušného výslechu je Heller prostě pozře a vstřebá do sebe jejich vzpomínky.
Všechny novinky ale nesměřují k více tichošlápkové hratelnosti. Pro šílence mezi námi přibyla možnost urvat z vozidel raketomety či kulomety a krátce si s nimi zašpásovat.
I ♥ NYZ
Mimo nových herních a příběhových možností si Radical dal práci i s vylepšením herní grafiky. Stylizování do mnohem depresivnější atmosféry je patrné z řady obrázků, všimněte si například, že ukázkové portréty častěji obsahují zasazení do noci.
Změna ve vizuálu jde ruku v ruce s proměnou prostředí. New York Zero bylo ve story rozděleno na Rudou, Žlutou a Zelenou zónu, dle stupně rozšíření infekce. Rudá zóna je plná monster a může se směle poměřovat s Raccoon City. Žlutá je evakuační oblast, v níž si Blackwatch pro změnu hraje na nového doktora Mengeleho. Normální stav připomíná jen Zelená zóna, ovšem za cenu brutálního diktátu armády.
Rozdělení kromě příběhového dokreslení mimo jiné také znamená limitování hráčovy volnosti. Dochází tak na nenáviděný větší příklon k linearitě hraní. To dokresluje i upravená architektura vedlejších úkolů, jež nyní mají úzce souviset s hlavní story o pomstě Mercerovi.
Nově také zavítáme do podzemí, označovaného jako hnízdo (lair). V kontrastu s relativně otevřenou hratelností na povrchu zde dojde na klaustrofobicky stísněné lokace (čti: tunely) a tím i přímočařejší hratelnost, která už nedovolí takové manévrovaní jako v ulicích.
Komiksový prequel
|
Mercer vs. Heller
Fajnšmekři si mohou objednat limitovanou edici jménem Radnet Edition, k níž navíc dostanou nový útočný pohyb. I to je novinka související s Prototype 2 – Radical chystá 55 kusů DLC, které majitelé Radnetu dostanou zdarma.
Z nových informací se zdá, že Prototype 2 splňuje motto „podruhé je všechno lepší“. To obsahuje sebereflektující příběh o pomstě, variabilnější přístup k lokální hratelnosti i vyváženější globální tempo, zkrátka celkově ještě temnější a drsnější pojetí.
Až duben 2012 nicméně odhalí, jestli polobožské pobíhaní po NYZ bude něčím nové, nebo se dočkáme jenom dvojčete prvního dílu.
Prototype 2 vyjde pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360 přesně 27. dubna, zatímco příznivci počítačů si budou muset počkat až do 24. července.
kandynat roku 2012
Já myslím, že to bude pecka, ale lidem co se jednička nelíbila, tak se nebude líbit ani dvojka. Mě osobně jednička vydržela strašně dlouho, hrál jsem jí snad rok a půl, né každej den, ale sem tam jsem si jí prostě zahjrál. . Třeba na občasný odreágování super, ale pár věcí mi tam chybělo a ty právě budou ve dvojce, takže pecka.
Routa: Není trošku zbytečný se nad tím takhle zamýšlet, kdybych podobný styl uvažování použil při hodnocení jakékoliv jiné hry, tak jsou "tupé" asi uplně všechny, protože co si budeme povídat, která hra je dneska reálná a má nějaký smysl…ano z příběhu jde znát jasná známka ne příliš promakaného nápadu, ale navzdory tomu, že dávám přednost spíše RTS a adventurám tak tohle si zahraji z velkou chutí, málokterá hra ti dá pocit takové moci, volnosti a destrukce…takže já osobně se těším.
Tak tady taky bude velkej skok oproti ostatnímu dílu… Vychytaný věci co v jedničce vadily a nový věci + epičtější příběh by měl být. Ale ten základní kámen hry bude stejnej jako v jedničce, to samý jeto vždy u ostatních her co maj pokračování (pokud to navazuje) . At už stejná mechanika bojů, pohybů, fyziky atd.
Trhanec: Nebo AC1 a AC2
Trhanec: Druhé díly jsou vždy klony prvních dílů? ! A co např. takové Crysis 2? U něj se podle mě nedá vůbec pochybovat o obrovském skoku oproti prvnímu dílu. A takových případů se určitě najde víc.
Tak omezení volnosti bych se určitě nebál. . Jde jen o to, že na začátku člověk nemá hned otevřený celý město, ale jasně vývojáři řekli, že jakmile otevřete novou zonu, tak se můžete do starý libovolně vracet jak se vám zamane. A myslím, že po dohrání si budete moct dál brouzdat po světě, ale to samozřejmě záleží jak hra skončí. A to že to bude klon jedničky, tak to je víceméně jasný, to jsou pokračování původního dílu přece vždy.
A k Mercerovi Já za sebe říkám, že Mercera klidně zabiju a rád, protože je to šmejd a do Hellera se určitě vžiju líp než to Mercera, kterej neměl zádný výčitky ohlendě ničeho. Ale uznávám, že to byl správnej antihrdina, ale vypadal jak feťák s kapucí
Qartter: "NYC" v Mafii II samozřejmě nesl jméno Empire Bay, ale to je stejný případ jako Liberty City v GTA sérii. Je prostě příliš "inspirovaný" (leč nejen) New Yorkem, abych ho v seznamu nezmínil.
EpiCenega: To je jak pekelník
Heller vypada jako pekny drsnak mozna ho budu mit radsi nez Mercera…uz jen to jeho meno Heller zni drsne jak šmirglpapír
Lepší by byl konec, kde Mercer zabije vás a bude si vesele pokračovat, no řekněte, nebylo by to super ?
"Vývojáři totiž z ohlasů přišli na to, že mnoha hráčům paradoxně nakonec naprostá absence morálních mantinelů činila potíže. "
Přesně tak. Jeden z důvodů proč byl podle mě Prototype pěkně tupá hra. Snažíte se hrát někoho, komu bylo ublíženo a přitom způsobujete degresi počtu obyvatel na každém kroku – not making any sense at all.
Mafia II? ? ? NY a Mafia II? ? ? Tady to evidentně někdo viděl jen z obrázků a možná i z rychlíku. Nějaká inspirace tam určitě je, ale NY to není ani náhodou .
NY v Mafii 2 nebyl tam bylo Empire Bay.
NY byl nejhezčí v mafii 2