První pololetí roku 2019 bylo z deskovkářského hlediska maximálně našlapané a fanoušci stolních her nevěděli, jakým směrem své naspořené peníze poslat. V záplavě titulů by se mnohým mohlo stát, že některý z klenotů přehlédnou, a proto je tady náš speciál, aby vás upozornil na Root. Jedná se o projekt Cole Wehrleho (Pax Pamir, John Company), který prošel nástrahami Kickstarteru, aby se dostal i na váš stůl. A věřte mi, že minout vášnivý konflikt zvířátek na paloučcích by byla velká chyba.
Kocouři a orli tasí svoje drápy
V hlubokém hvozdu to žije. Místní fauna se stará o Lesní říši a snaží se zajistit své živobytí. Zní vám to jako úvod do pohádky či bajky pro děti? Zapomeňte, tady se hraje na ostří nože, podobně jako v komiksu Myší hlídka. Chápu, že líbivé ilustrace Kyle Ferrina (Dungeon Mayhem) mohou někoho zmást, ale když se na ně pořádně zadíváte, tak zjistíte, že zvířátka z lesa by si mohla zahrát i v pořádném thrilleru. Dospělé ladění odráží také pohnutky jednotlivých frakcí k jejich činům. Markýza z Kocourova vycucává zdroje lesa, aby rozšířila své bohatství a svázala všechny pracanty pod svou nadvládu.
Proti její „imperialistické“ touze se staví dva národy, jejichž motivy mají také jistou pachuť. Rody z Orlího hnízda touží po návratu starých časů, kdy z větvoví stromů vládli celé Lesní říši, a proto se snaží rozbít plány Markýzy za každou cenu. Své operace ovšem musí plánovat podle královských výnosů, což jim notně svazuje ruce, ehm tedy křídla. Proti oběma vládnoucím strukturám stojí anarchisticky smýšlející Lesní aliance toužící po pádu veškerých zákonů a svobodného vývoje. Čtvrtým do party je osamocený Tulák starající se pouze o vlastní prospěch, mazaně sledující vývoj v Lesní říši a obratně využívající probíhající konflikty pro své zájmy.
Jak sami vidíte, každá frakce touží po moci a slávě z jiného důvodu a využívá k tomu odlišných prostředků. Díky danému faktu se za každou stranu sporu hraje úplně jinak. Nemohu si uvědomit, kde bych naposledy viděl tak asymetricky pojaté frakce v rámci jedné hry, s naprosto odlišnými herními mechanikami, jež by se ovšem skvěle doplňovaly ve výborně odladěném zážitku jako v Root. Válečná mašinerie kocourů se zakládá na průmyslu a dominanci v prostoru, vznešené orlí ptactvo bojuje o své místo na světě a čelí hrozbě chaosu ve vlastních řadách, zatímco Aliance se pokouší rozbít snahy všech okolo a Tulák toho mazaně využívá. Nikdo jej nemá moc v lásce, jeho služeb jsou však nakonec nuceni využít všichni.
Jak dostat Root pod kůži
V případě, že se chcete ihned vrhnout do koupě deskovky Root, nebudu vám to vymlouvat, rozhodně neuděláte chybu v případě, že jste zkušenými pařany stolních her. Jestliže se trápíte i s méně obtížnými počiny, čekají vás z počátku krušné chvilky, i když poté si budete zvířecí Hru o trůny užívat stejně jako deskovkami protřelí hráči. Před velkými taktickými boji totiž podstoupíte několik (desítek? :D) partií, než poznáte slabiny a silné stránky každé frakce v Root. Osobně doporučuji zahrát si nejméně tři partie v kůži kocourů, orlů, vzbouřenců a Tuláka, protože jen tak odhalíte mezery v jejich strategii vedoucí k vítězství.
Učit se budete velmi rádi, protože už první souboj nad deskou stolu hýří atmosférickými střety, i když jsou často přerušovány dotazy vašich spoluhráčů k dovysvětlení pravidel. Já mám rád vše dopředu jasné, takže jsem čtení pravidel věnoval poctivé tři hodinky času (obrázkové i textové verzi), učinil několik pokusů nad herním plánem a pak se teprve jal vysvětlovat principy ostatním. Velmi důležitou pomůckou mi k tomu byla dvě cvičná kola partie nachystaná přímo pro účely zasvěcení do pravidel Root. Všichni popisují své tahy nahlas a názorně šoupají figurkami a žetony po Lesní říši. Přesto nám trvalo dalších pět her, než si všichni osvojili základní principy (bez triků a podlostí, jež k Root neodmyslitelně patří).
Celý den v pozoru
Nyní se již dostaneme v plném počtu čtyř účastníku konfliktu k herní době něco přes hodinku, v rámci níž se neustále něco děje. Hodně bude záležet na rodu, který si zvolíte, protože některé jsou aktivní v počátečních pasážích dne (rozbřesk), jiné využívají denního světla (Markýza, Orlí hnízdo), zatímco Aliance nejvíce řádí s umírajícími paprsky slunce. V pevně daných mantinelech pozorujete tahy ostatních, snováte vlastní plány (o nichž doufáte, že je nikdo neprokoukne) a nakonec zasadíte záludnou ránu z docela bezpečné situace. Kouzlo Root budete vnímat pokaždé jinak, ale vždy vás o(c)hromí komplexnost jednotlivých mechanik.
Já si nejvíce užívám hraní za Rody Orlího hnízda, jež se snaží plnit své předem naplánované kroky. Z počátku nejde o nic složitého a s troškou předvídání se dá manévrovat i v konečných fázích partie. Vznešené ptactvo mi vyhovuje především pro své útočně defenzivní pojetí, kdy se vlastně snaží udržet své pozice před ataky ostatních. Markýza je na můj vkus poměrně agresivní, protože musí neustále hájit své pily (bez nich je fakt v háji), zatímco vzbouřenci jedou až moc podle hesla „Účel světí prostředky“. Za Tuláka hrajete úplně jinou hru, v podstatě RPG na pozadí konfliktu, do nějž se občas zapojíte.
Rozhodně nechci říct, že by „neorlí“ frakce byly špatné, právě naopak jsou natolik jiné, že si každý z hráčů najde svou zamilovanou. Největší peckou se Root stává ve chvíli, kdy si k němu sedne plný počet čtyř soupeřů. Na mapě je potom správně těsno, mechaniky jednotlivých frakcí se vzájemně doplňují a atmosféra skvěle graduje a houstne. Ve chvíli, kdy máte už Lesní říši velmi dobře prozkoumanou, stačí otočit plán a náhodně si nalosovat rozložení paloučků myší, lišek a zajíců.
Boj o životní prostor
Jak jste již zřejmě pochopili, tak v Root se bojuje často, ale nenechte se přesvědčit o tom, že jde o čistě válečnou hru. Jednotlivé střety se zde totiž řeší pomocí kostek, kde jedna hodnota určuje maximální sílu útočníka, zatímco ta druhá platí pro obránce. Pomocí různých modifikátorů lze každou šarvátku pozměnit či úplně převrátit naruby podle karet, jež máte na ruce. Karty tvoří vedle základních akcí další bonusové činnosti v závislosti na tom, kde je použijete (příslušnost podle zaječího, liščího nebo myšího paloučku). Pro některé frakce zároveň karty slouží jako ukazatele v rámci karty hráče nebo přímo jako zdroj surovin (Aliance).
Kdybych měl popsat všechny mechaniky Root do detailu, tak bych simuloval práci návodu a jeho překladatelů z českého vydavatelství Fox in the Box, které musím za lokalizaci pochválit. Nadhled, s nímž pracovali na převedení řádků Průvodce, Zákonů hry a na samotných komponentech, podtrhuje rádoby vtipnou kulisu deskoky, za níž se ovšem schovává krutá a krvavá taktická akce, jež po vyšších nárocích na počátku odmění hráče skvělou a do hloubky vymazlenou hratelností. Za cenu okolo 1300 Kč se Root stane perlou vaší sbírky a rozhodně budete přemýšlet o koupi již nyní lokalizovaného přídavku s rodem Říčního lidu a Ještěřího kultu.
Líbí se nám:
- čtyři úplně odlišné frakce
- hluboká provázanost mechanik hry
- po zrutinování pravidel svižná hratelnost bez prodlev
- hráč je neustále tlačen k aktivitě
- silně konfliktní, ale spravedlivá
- záleží na každém tahu
- více cest k vítězství
- grafická stránka hry
Vadí nám:
- plnohodnotný zážitek až ve čtyřech hráčích
- deskovkoví začátečníci budou delší čas tápat
- podstata frakcí se zažije až po několika partiích (cena za báječnou asymetričnost)
Hru mám již delší dobu a nemůžu než souhlasit! Je to prostě PECKA!!! Hrozně si užívám každou hru a to i když prohrávám. Ve třech hráčích už skvělá hratelnost. Jen plánovat na kolo dopředu se tu prostrě nedá mapa je malá a dost se toho během kola odehraje.
Doporučuji kouknout na fórum BGG k této hře. Jsou zde i upravené karty jednotlivých frakcí pro hru s BOTY. Zatím jsem neměl možnost vyzkoušet ale podle ohlasů mnohem lepší než mechanická markýza a podobný zážitek jako při hře s dalšími protihráči – Ideální pokud někdo hru chce pořídit primárně na hraní ve dvou + UI.
Krásná hra. Těším se od oznámení češtiny, ale zatím nebyl čas…