Tak jí tu konečně máme. Nejdřív jsme tu měli Alpha verzi, pak Beta verzi, a teď se Arma 3 hlásí do služby v plné polní. A nutno říct, že jí vývojáři z českého Bohemia Interactive naložili pěkně objemnou bagáž. Koneckonců i Alpha a Beta dost jasně nastínily, že Arma 3 nebude z hlediska obsahu žádný drobeček, že má všechny dispozice k tomu dotáhnout prvky předešlých dílů téměř k dokonalosti a předvést novou generaci válečných simulátorů. Vojáci, položme si základní otázku: Zůstalo jen u dispozic, nebo se z Army 3 přeci jen vyklubal fantastický simulátor dokazující pravdivost rčení o zlatých českých ručičkách?
Než se pustím do zodpovězení této otázky, velení mi rozkázalo uvést jednu důležitou informaci. Vzhledem k tomu, že jsem v relativně nedávných článcích rozpitval obsah Alphy a Bety co to jen šlo, bude tato recenze zaměřená spíše na rozbor věcí, které obě verze nenabídly, a to jednoduše proto, že vše, na co bylo možné narazit dříve, je v prakticky nezměněné podobě přítomné i ve finální verzi. Než abych opakoval dávno vyřčené, bude lepší vás odkázat na ony starší preview, kde ohledně určitých složek hry najdete podrobnější zpravodajství.
Pro ještě podrobnější informace o některých částech hry omrkněte starší dojmy z Alpha a Beta verze.
Ostrov snů
Hned v úvodu se sluší zaměřit na jednou z nejdůležitějších součástí Army 3, a to na prostředí, které reprezentují dva ostrovy, jež na nás dýchnou atmosféru Řecka. První z nich je drobnější Stratis. Ten se od dob Alphy a Bety nezměnil. Vojenské základny, dvě městečka, lesy, skály, menší letiště, mořské hlubiny plné dávno ztroskotaných lodí, je to zkrátka pořád ten drobný, ale skvěle zpracovaný a detailní ostrov, nad kterým jsem se rozplýval v článku o Alpha verzi. Mohli jste ho koneckonců navštívit i vy prostřednictvím Alphy Lite.
Stratis však hraje pouze druhé housle skutečné hvězdě válečného plátna, Altisu. V tomto případě odvedli v Bohemia Interactive úžasnou práci, Altis je skutečně mistrovské dílo. 270 km² plných nádherně zpracovaných a často rozsáhlých měst a vesnic, širých plání nebo prosluněných pláží, sem tam nějaké letiště, zřícenina hradu nebo historická památka, jedna bažinatá oblast, nemluvě o prostoru pod mořskou hladinou, to všechno dává dohromady skoro až překvapivě otevřené a detailní prostředí, v němž je radost válčit nebo se jenom tak projíždět po místních silnicích a běhat po polích.
Ostrov Altis je skutečně mistrovské a nesmírně detailní dílo, které stojí za návštěvu.
Celý ostrov je navíc plný detailů, které ve vás probudí pocit, že je opravdu rok 2035 a že tu může žít člověk, že nejde jen o uměle vytvořené prostředí kam se sázely objekty podle toho, jak se to designérovi zrovna hodilo. Ačkoliv jsem měl vždycky největší slabost pro Černarus z Army 2 a Nogovu z Operace Flashpoint: Resistance, teď mám nového favorita. Altis je skutečně králem všech map, jaké kdy Bohemia Interactive vytvořilo. Najdeme na něm sice pár zádrhelů, třeba prázdnotu většiny interiérů, ale vzhledem k rozloze a rozmanitosti ostrova tento fakt rád prominu.
V roli pěšáka, tankisty a pilota
Na obou ostrovech si přitom můžete zaválčit díky několika režimům. První z nich je sada Showcase misí, prezentující prakticky vše, na co lze v Armě 3 narazit. Alpha a Beta nabídly třeba mise zaměřené na noční stealth operace, řízení lehkých vozidel, vyčištění letiště nebo na ofenzívu kombinující pěchotu, vozidla i vzdušnou techniku. Plná verze tyto scénáře doplňuje čtyřmi novými misemi, v nichž si můžete zkusit pilotování bitevního vrtulníku Mi-48, řízení tanku uprostřed efektivní bitvy, ovládání bezpilotních vozidel za účelem zničení protitankové obrany a také účast v obrovské bitvě, v níž vás čeká celá řada činností. Od dobývání nepřátelských pozic přes zničení vozidel a velení malého týmu až po likvidaci min.
V případě těchto misí, jež mohou fungovat i jako určitý druh tutoriálu, přitom platí totéž, co u těch předešlých. Když mají v názvu Showcase, dá se očekávat pasivní demonstrace obsahu hry, ale ve skutečnosti se jedná o plnohodnotné mise, které vám dávají naprostou volnost ve vašem konání a při jejichž plnění pořád cítíte, že hrajete poctivý simulátor, kdy jeden jediný neuvážený krok nebo pokyn může znamenat porážku či smrt (či obojí). Obtížnost je zkrátka pořád nastavená relativně vysoko, ale pokud máte rádi realistické válčení a svobodu při plnění úkolů, budete se určitě skvěle bavit. A pokud nemáte nebo jste v sérii nováčky, vždycky si můžete nastavit nejnižší obtížnost, která toho toleruje opravdu dost.
Kromě těchto misí nabízí Arma 3 ještě trojici speciálních scénářů, v nichž si můžete osobně vyzkoušet veškerou techniku tří frakcí, které Arma 3 obsahuje, konkrétně NATO, CSAT (Iránci) a místní AAF. Té techniky není vůbec málo, frakce disponují obrněnci, tanky, vrtulníky, lehkými vozidly, ozbrojenými čluny, ponorkou i bezpilotní technikou v čele s UAV. Jenom sekce stíhaček tentokrát přišla trochu zkrátka a je zastoupená jediným letounem AAF. Stejně tak mají frakce k dispozici celou řadou zbraní v čele s útočnými puškami, raketomety nebo pistolemi. A také vybavení pro potápění, což je jedna z hlavních novinek Army 3. Občas prostě není nad to se vykašlat na konvenční válku a potápět se ve vodách kolem Stratisu nebo Altisu a očumovat korálové útesy a ryby, eventuálně pomocí speciálních zbraní pozdravit nepřátelské potápěče. Potápění funguje bezvadně, a když to přičtu k faktu, že podvodní svět žije a působí velmi realisticky, mohu říct jediné: Stojí to za to.
Veškerá technika i každý kus zbrojního arzenálu je zpracován velmi detailně a přesvědčivě.
Nejen ve zmíněných třech misích, které mimochodem obsahují řadu vtipů, ale i uprostřed boje se můžete nejednou přesvědčit, že je veškerá technika i každý kus zbrojního arzenálu zpracován detailně a přesvědčivě. Vzhledem k zasazení Army 3 do roku 2035 je samozřejmě většina techniky lehce futuristická, v běžné výbavě současných armád je nenajdete, ale i tak není problém uvěřit, že by se v roce 2035 s takovými vehikly skutečně bojovalo. Zvlášť když má skoro všechno svůj reálný předobraz, jen názvy bývají vymyšlené.
Minul jsi terč!
Pokud si chcete pořádně zastřílet, ale nelíbí se vám riziko smrti, nebo prostě chcete být se zbraněmi přesní jako hodinky, určitě vám přijde vhod další režim, a to Challanges, tedy výzvy. Jinak řečeno dráhy a střelnice plné terčů, které musíte v co nejkratším čase a s co největší přesností proběhnout, za což můžete dostat zlatou, stříbrnou nebo bronzovou medaili. Nebo nic. Výzvy byly představené už v Betě, tentokrát se ale dočkaly značného rozšíření o kurzy umístěné na Altisu, takže si nezastřílíte jen na vojenských základnách, ale i na hradě, v bažině nebo v ulicích. Občas dokonce musíte pro přesun přes jednotlivá stanoviště použít auto.
Připravte se na to, že abyste dosáhli nejlepších časů, musíte trénovat, až se z vás bude kouřit, musíte být opravdu přesní, dbát na použití správné zbraně, správného postoje, mít zrak jako ostříž a pokud možno neminout žádný cíl, ať už je na něm vyobrazený voják CSATu nebo zombie. Ano, i takové terče můžete střílet. Výzvy navíc ukazují, že Arma 3 má stále určitou návaznost na předešlé díly, často totiž lze zahlédnout transparenty s logem žoldácké organizace iON (viz Arma 2: Private Military Company) nebo letecké společnosti Larkin Aviation a Vrana Industries (viz Take On Helicopters). Každopádně musím vývojáře za Challange pochválit, jedná se o skvělou výzvu a zároveň činnost, která jen tak neomrzí, zvlášť když se zkušenosti z nich získané můžou snadno přenést do ostrého boje. Platí zde jediné. Těžko na cvičišti, těžko na bojišti.
Když singleplayer nestačí…
…nastupuje multiplayer. Ani ten nesmí v Armě 3 chybět a nese se v duchu předešlých dílů. Na některých serverech tak můžete najít oficiální scénáře, spočívající třeba v útěku z Altisu i ze Stratisu, mise spočívající v obsazení nebo ubránění určitých měst či pozic nebo v eliminaci důležitých nepřátel. Nechybí ani multiplayerová verze Showcase mise s tankovou bitvou a mise Combined Arms z Bety.
Všechny tyto mise jsou rozhodně kvalitní, opět vám dávají dost prostoru pro vlastní rozhodování a v ničem vás neomezují. A pořád mohou být zatraceně obtížné. Na většině serverů ale narazíte spíše na mise vytvořené komunitou v čele s proslulým modem Wasteland. Multiplayer je tak stále do velké míry založený na podpoře obsahu vytvořeném komunitou, což je jenom dobře, díky tomu prostě nikdy nevíte, na co při připojení na server narazíte. Určitě se tedy nesoustřeďte jen na hraní oficiálních misí a zkuste pár fanouškovských výtvorů.
Více bohužel k multiplayeru říci nemohu. Verze, ze které jsem hru recenzoval, se liší od verzí, na kterých běží všechny současně fungující servery, tudíž nebylo možné se připojit na veřejně dostupné servery. Nezbylo mi tedy než sám zkoušet oficiální mise nebo se do multiplayeru krátce pustit s kolegy. Proto si hru více hráčů jako takovou nedovolím moc hodnotit, nechci totiž sázet jen na zkušenosti z Bety (byť jakkoliv pozitivní) a do hodnocení tak zohledním jen zmíněnou kvalitu oficiálních misí a fakt, že je princip multiplayeru stále založený na maximální podpoře uživatelského obsahu.
Není nad vlastní tvorbu
Chybět samozřejmě nesmí ani klasika série Arma a jeden z jejích klíčových prvků, editor. Ani ten se nijak zvlášť nezměnil. Pořád se tedy jedná o nesmírně intuitivní a jednoduchý nástroj, díky němuž si i naprostý začátečník může vytvořit vlastní misi. Všechny složky editoru známé z předešlých dílů jsou stále přítomné, můžete tak využít umístění samotných jednotek, skupin, různých spínačů nebo modulů, během pár vteřin si můžete nastavit i počasí a čas. Pokud vám ale tvorba vlastních scénářů nevoní, může editor fungovat jako prosté hřiště pro zkoušku všech dostupných jednotek ve hře, včetně další, nezávislé frakce FIA a civilistů. Tady se vám opravdu meze nekladou, využít můžete vše zcela podle vašich představ.
Za zmínku také stojí, že Arma 3 už od Bety podporuje Steam Workshop, díky němuž můžete snadno publikovat vlastní výtvory nebo si naopak stáhnout mise vytvořené jinými hráči. Integrace Workshopu funguje skvěle, nejen že cizí mise mohou výrazně prodloužit už tak prakticky nekonečnou hratelnost, ale navíc usnadňuje i tvorbu vlastních misí. Pokud jste třeba v minulosti chtěli, aby náhled vaší mise v hlavním menu disponoval screenshotem a stručným popisem, museli jste vše nastavovat přes externí soubory. Teď nemusíte, obojí zařídí nástroj pro upload na Workshop, stačí jen vybrat obrázek z vašeho disku a připsat popis. Vše zkrátka funguje nesmírně jednoduše.
Arma bez bugů není možná. Nebo je?
Série Arma se stala proslulou nejen pro svou volnost nebo realistickou hratelnost, ale i pro množství chyb a bugů. Musím ale říct, že tentokrát se Bohemia Interactive podařilo většině závažných chyb vyhnout. Bugů je naprosté minimum a většinou vás nijak neotravují nebo neomezují. Jen párkrát se mi stalo, že ovládání tanku nechtělo reagovat na mé řízení, ale vždy stačilo změnit pozici nebo zastavit a znovu se rozjet a hned bylo vše v pořádku. Jednou se mi zase podařilo umístit hráčovu postavu v editoru doprostřed skály, takže v ní byla uvězněná. Jinak nemůžu říct, že bych se setkal s něčím, co by stálo za řeč nebo bylo důvodem ke znepokojení nad zabugovaností. Když už se objevil nějaký bug, což se mimochodem moc často nestávalo, byla to naprostá drobnost.
Kamenem úrazu je ale umělá inteligence. Už v Betě mívala docela časté výpadky, a má je i teď. Nejednou se mi stalo, že spojenecké i nepřátelské vozy se zasekávaly o překážky, narážely do nich nebo se je snažily přejet (párkrát se snažily přejet i mě jakožto spojence), střelci ve vrtulníku si střílejí po nepřátelích, kdy se jim zachce, ohledně vozidel má zkrátka umělá inteligence nezanedbatelné výpadky. Přitom v jiných ohledech je skvělá, v rámci pěšího boje si na ni nemůžu stěžovat a i civilisté se často chovají docela rozumně.
Je těžké tomu uvěřit, ale tentokrát jsem narazil na minimum bugů a chyb, které by komplikovaly hraní. Problémy jsou jen s umělou inteligencí.
Drobné bugy a výpadky umělé inteligence jsou však jediné významné nedostatky hry, takže se můžu vrátit k pochvalám. Ty směřují i na účet ovládání, které je stále poměrně komplexní, ale určitě s ním nebudete mít problém, v porovnání s předešlými díly se dočkalo velkého zlepšení. Což se dá říct i o uživatelském rozhraní, v jehož případě se mi obzvlášť zamlouvá třeba znázornění výbušnin pomocí malých červených trojúhelníků, což pomáhá obzvlášť při likvidaci min. Kapitola sama pro sebe je pak inventář, který od minula prošel velkými změnami. Je mnohem přehlednější a není díky němu problém svléknout celou uniformu nebo jen části výstroje a ty si pak vyměnit s padlým nepřítelem. Můžete si vzít třeba jeho helmu, ale pokud máte myšlenky na to, že padlému nepříteli čmajznete uniformu, díky čemuž vás jeho kamarádi nepoznají, tak na to zapomeňte. Samotnou uniformu si prohodit nemůžete.
Krásy Řecka
Pochválit musím i ozvučení zbraní i techniky, stejně jako dabing, který opět dodržuje národnost vojáků (u CSATu tak uslyšíte obdobu farsi). Vše zní velmi přesvědčivě a autenticky, což je u tak realistické hry klíčové. Nemluvě o soundtracku, který sice neoplývá obrovským počtem skladeb, ale vždy dokáže navodit správnou atmosféru a náladu celé Army 3 doplňuje víc než dostatečně. Už jenom díky remixu titulní skladby série Arma.
Jestli si ale něco zaslouží skutečný potlesk, je to grafika. Prostředí, vzhled jednotek, zbraně, vozidla, osvětlení (které se od časů Army 2 neskutečně zlepšilo), vše vypadá fantasticky, a to navzdory faktu, že má Arma 3 poměrně nízké HW nároky. S tím se pojí další klad, a to skvělá optimalizace, kdy i na starších strojích hra vypadá velmi dobře. Moje PC není žádné nabušené dělo, přesto hru bez jediného škubnutí rozjedu na grafické nastavení Very high. Což je vítaná změna oproti předešlým dílům, jejichž optimalizace bývala poměrně mizerná.
Mise splněna
Arma se zkrátka vrátila silnější než kdy jindy a je vyzbrojená nejen realistickým přístupem a podporou uživatelských výtvorů, ale i nádherným prostředím, skvělou grafikou, množstvím techniky nebo řadou novinek v čele s potápěním a v neposlední řadě i propracovanou fyzikou a drobnou dávkou humoru. Jenom škoda drobnějších bugů a hlavně výpadků umělé inteligence, což považuji za jediné neduhy jinak vynikajícího a neskutečně otevřeného a propracovaného simulátoru.
Vzhledem k tolika možnostem, které Arma 3 nabízí, mi navíc nevadí ani dočasná absence singleplayerové kampaně. Leckoho to může naštvat, ale kdo chce, ten si prostě ve hře zábavu najde. Já sám mám od dob Alpha verze nahráno více jak 50 hodin, a rozhodně se nedá říct, že bych ten čas trávil hlavně v multiplayeru. Absence kampaně prostě nevadí, zvlášť když se jí dočkáme časem a zdarma, stejně jako dalších stíhaček a snad i zástupců civilistů ženského pohlaví nebo většího množství zvířat, což zatím taky chybí. Pokud vám absence těchto věcí přeci jen není po chuti, možná bude lepší počkat, až se do hry dostanou. Rozhodně se ale nedá říct, že by byla Arma 3 kvůli tomu nedodělaná. Naopak, jedná se o propracované, realistické a z hlediska obsahu i hratelnosti velmi nabité veledílo, jehož koupě zaručeně nebudete litovat.
Recenze
Arma 3 - pravá válečná svoboda
Otevřený, propracovaný a vyšperkovaný simulátor a víc než důstojný nástupce série Arma. Pokud preferujete realističtější hratelnost a fakt, že vám hra nenaservíruje všechno přímo pod čumák, na nic nečekejte a vydejte se do boje, který si vás dokáže získat na zatraceně dlouhou dobu.
Líbí se nám
- realistická hratelnost
- nádherné prostředí
- velké množství detailních zbraní a techniky
- režim Challanges
- multiplayer založený na uživatelských misích
- jednoduchý editor
- komplexní, ale přívětivé ovládání
- podpora Steam Workshopu
- slušná optimalizace
- skvělá grafika a ozvučení
- že hra i bez kampaně nabízí víc než dost zábavy
Vadí nám
- drobnější bugy
- výpadky umělé inteligence při řízení vozidel
Kdo nadává a nehraje, neví o co přichází. . Stačí si zahrát s větší super partou lidí. . Pokud máte zájem tak steam 505. Griffen a více info na 505skss. team-forum. net
Jak už jsem psal v textu i níže v komentářích, na žádné vážné bugy které kazí dojem ze hry jsem nenarazil. Rozhodně jsem se nesetkal s takovými fatalitami jako u Army 2 kdy se nedokázal spustit nějaký skript a tak musel člověk určitou část hry opakovat. To určitě ne. Samozřejmě bugů tam není málo, ale narazil jsem pouze na věci, které člověku většinou nijak nepřekáží, pokud nepočítám tu AI u řízení vozidel, což občas způsobuje slušné problémy
Shimmy: Tomu moc nevěř, bugů je tam víc než dost a někdy dokáží pekelně zkazit celý dojem ze hry nebo alespoň minimálně dobře rozjetou misi. Ale u tak obří hry se s tím dá počítat, i když jich mohlo být tedy o dost méně.
Jasné chápu. Jen jsem nečekal že to u recenze army někdy uvidím. Jde vidět že si na tom dali záležet
Shimmy: Viz samotný text recenze a komentáře Cvrndy níže.
Nechce se mi věřit že v hodnocení napsané pouze Drobnější bugy
Cvrnda : díky za info
Ghosts_: Má se to takhle. SP mise tam jsou, je jich dokonce 12, resp. 9 standartních misí plus 3 mise, kde jenom chodíš a můžeš so libovolně prohlížet vybavení určitých frakcí stejně jako v Armě 2. K tomu je ve hře ještě 10 Výzev, tedy misí fungujících jako střelnice, v různém prostředí, s různě rozestavěnými terči, různými zbraněmi atd. Chybí tak jenom ta kampaň, jejíž první část má dorazit jako free DLC někdy v říjnu
Chci se zeptat. . kdo má už Arma 3 doma. . opravdu tam není žádná SP mise ? ani jedna ? všechny potom dodaj DLCčkama zadarmo ?
pěkný
Arma 3 má náhodou skvělou optimalizaci na to jak to vypadá protože já mám opravdu starý stroj a vše funguje skvěle a bugů oproti předchozím dílů je tu taky míň.
Adamsr: neres to prosimte. Tohle je Arma a tak se bavime o ni a ne o BF. BF ma svy chyby, ale diky kamosum, se kterymi je hra zabavna jsem dal BF3 10/10. Stejne tak jako Arma 2 a mod DayZ.
Tak tento rok jsem takové vysoké hodnocení opravdu nečekal.
Bonny: nesrovnávám BF3 s Armou ale stěžuješ si na destrukci přitom hraješ hru která skoro žádnou nemá i když se tím chlubí. .
Konzolisti z českého Eurogameru ji dali 7/10 idioti , no asi to je podle jejich žebříčku stejně dobrý, jako Warfighter … šašci.