Arma 3 Apex - exotické válčení

Úterý 12.7.2016 14:14 - Autor: Martin "Cvrnda" Cvrček - Rubrika: Recenze Recenze Arma 3 Apex

Stojí tropické souostroví za návštěvu a další čas uprostřed válečné vřavy, ve které může osudná kulka přijít doslova odkudkoliv?

Brzy to budou už tři roky od vydání Army 3 od Bohemia Interactive, ale i po těch letech se hra stále těší nemalé podpoře. Měli jsme tu řadu aktualizací a několik DLC, ale až teď tu máme něco, co by se dalo nazývat klasickým datadiskem, i když jde o obsah distribuovaný ve formě klasického DLC na Steamu. Expanze Apex je totiž opravdu bohatým přírůstkem do rodiny série Arma, který se může chlubit hned několika zajímavými novinkami. A také několika stěží pochopitelnými přešlapy.

Doktore Grante, doktorko Sattlerová, vítám vás na souostroví Tanoa

Chcete se o prázdninách vydat na dovolenou do oblasti jižného Pacifiku, ale brání vám v tom finanční tíseň? Pak byste se mohli spokojit alespoň s virtuální návštěvou souostroví Tanoa, tedy nové mapy, která je bez nejmenších pochyb největším lákadlem Apexu. Psal jsem to už v nedávno vydaných dojmech z návštěvy Bohemia Interactive a finální verze tenhle dojem vážně nijak nemění. Zapomeňte na relativně pustý a otevřený Altis z původní hry, Tanoa je povětšinou nepřehledná, hustá džungle, kterou doplňují prosté vesničky i větší města, obří přístav, zbytky pevností z druhé světové války, vyhaslá sopka, rozlehlé plantáže nebo močály.

Každý z ostrovů, které dohromady tvoří novou mapu, může nabídnout trochu odlišné prostředí, ale i tak dělá Tanoa dojem konzistentní, nesmírně propracované a uvěřitelné lokality, která dokáže podstatu boje v Armě 3 dost pozměnit a která nabízí také dostatečnou rozlohu, konkrétně 100 kilometrů čtverečních. Na tomhle souostroví je vážně radost bojovat a na své si tu přijdou příznivci všech možných herních režimů. Díky povaze prostředí je totiž mapa ideální jak pro singleplayer, tak pro mnohé multiplayerové módy i pro hraní v editoru. A když na to přijde, tak i na zkoušení různých modů, z nichž mnohé, například balík velociraptorů, do prostředí tropického souostroví krásně pasují. Tanoa někdy vážně vypadá jako prostředí určené pro další Jurský park nebo Jurský svět, takže teď už snad všichni chápou význam toho podnadpisu.

Ve srovnání s Altisem či Stratisem zkrátka Tanoa znamená zcela nové, členitější prostředí, na které je třeba si chvíli zvykat. A kterému je také třeba obětovat chvíli času v nastavení grafiky. Tvůrci z Bohemia Interactive do určité míry splnili slib, že Tanoa není výrazně náročnější než Altis, ale menších rozdílů ve výkonu si asi přeci jen všimnete, hlavně při procházkách džunglí v kombinaci s určitými efekty nebo při výrazném zalidnění lokality. Většinou ale platí, že jestli vám původní hra jela na Altisu obstojně, Tanoa by neměla představovat problém, ale jestli jste se už na Altisu bez ohledu na nastavení potýkali s propady snímků za sekundu a obecně neuspokojivým výkonem, buďte připravení na to, že Tanoa tuhle nemilou situaci nijak zvlášť nezlepší.

Jako vždy nezáleží pouze na samotné optimalizaci, ale i na tom, co zrovna hrajete. Stačilo si trochu hrát v editoru, výrazně zalidnit jeden ostrov a už jsem pozoroval změny snímků za sekundu srovnatelné s projížďkou na horské dráze. Totéž platí v multiplayeru, kde si mnozí tvůrci komunitních herních módů zjevně stále myslí, že své výtvory nemusí optimalizovat, že když se vyskytne problém s výkonem, na vině je vždy jen hra a ne přeplácanost a přelidněnost jejich módu. Nutno ale podotknout, že jiné projekty využívají Tanou skvělými způsoby, které ukazují obří potenciál, propracovanost a rozlohu celé mapy.

„Tanoa dělá dojem konzistentní, nesmírně propracované a uvěřitelné lokality, která dokáže podstatu boje v Armě 3 dost pozměnit a která nabízí také dostatečnou rozlohu.”

Yankee na plantáži cukrové třtiny

Krásy nového souostroví lze obdivovat i v nové kampani s názvem Protokol Apex, kterou můžete hrát o samotě nebo až se třemi přáteli. Čeká vás sedm misí obalených relativně prostým příběhem, který navazuje na události kampaně z původní Army 3, a řada tradičních činností zahrnujících čištění nepřátelských pozic, sabotáže nebo průzkumnou činnost. Zapomeňte tedy na rozsáhlou nebo variabilní kampaň, tentokrát vás čeká jen dost lineární série striktně pěchotních akcí, které jste v určité podobě mohli vidět už mnohokrát. Rozdíl je jen ten, že vlivem nedávno přidaného 3D editoru je řada lokalit kampaně mnohem detailnější a uvěřitelnější. To by samo o sobě až tak nevadilo, kdyby kampaň nesrážela k zemi její délka (lze ji dohrát za tři až čtyři hodiny) a především řada problematických prvků vzniklých ze zaměření na kooperaci.

Jestli máte po ruce pár přátel, kteří jsou schopní s vámi těch sedm misí projít, neváhejte je oslovit. Díky možnosti zaškrtnout při zakládání hry položku UPnP je nyní vyšší šance, že vás při pokusu o spojení nepotkají žádné technické potíže, takže toho zkrátka využijte a nebojte se třeba skutečnosti, že se s počtem hráčů zvyšuje obtížnost. Nebojte se ani zbloudilých kulek od vašich spoluhráčů, o nichž bych díky zákrokům a pokusům kolegy Honzy Kalného mohl vyprávět. Koneckonců není problém vážně zraněného kamaráda oživit. Určitě využijte i možnost zvolit si herní třídu, díky níž můžete dát s přáteli dohromady skutečně funkční a navzájem se podporující tým.

O samotě totiž nic takového nezažijete. Zatímco v kooperaci nabízí Protokol Apex relativně obyčejné, ale zábavné tažení, při hraní o samotě může mít průchod kampaní za následek nemalé trápení. Už proto, že na všechno budete sami. Doslova. Jestli nemáte s kým hrát, hra vám nedá k ruce spolubojovníky ovládané umělou inteligencí, takže zapomeňte na tradiční možnost velet vlastnímu týmu, všechno musíte zkrátka odřít sami. Že je trochu nelogické, aby proti desítkám nepřátel šel jediný voják? To už asi nikoho nenapadlo.

Vlci samotáři mají problém

Hraní kampaně v singleplayerovém režimu navíc doprovází naprosto stejné herní mechaniky, s nimiž se setkáte při hraní s přáteli. Na jednu stranu máte stále možnost zvolit herní třídu, což se může leckdy hodit, na druhou stranu ale s tímto faktem přichází ke slovu řada komplikací. V singleplayeru ani při hraní v kooperaci kupříkladu nemůžete ukládat svůj postup během mise. Jestli musíte uprostřed akce, která občas zabere několik desítek minut, někam odběhnout, máte prostě smůlu, nezbývá než hru ukončit a následně hrát celou misi znova. To, co není s přáteli taková překážka, může být v rámci singleplayeru nesmírná osina v zadku.

S tím souvisí i nutnost se neustále respawnovat. Jestli vás zabijí, vždy prostě musíte počkat půl minuty a zase se objevit na vybraném místě na mapě. Chápu, že bez toho by se k vám asi nemohli kdykoliv připojit přátelé, aby vám pomohli, což má být jedna z předností kampaně. Tenhle systém však může občas způsobit skutečné potíže. Ve druhé misi vás kupříkladu čeká přepadovka konvoje, což je v sérii Arma jedna z nejklasičtějších činností. Vše přitom začalo v ruinách pevnosti na kopci, kde jsem si nabral do batohu několik výbušnin a vydal se vstříc místu přepadu. Jenže jsem bláhově předpokládal, že má postava zvládne seskočit z malé skalky, což samozřejmě nezvládla a zemřela. A když jsem se znova objevil na scéně, zjistil jsem, že na místě pádu není nic, ani batoh s výbušninami. Ten prostě zmizel i s jeho obsahem a při návratu do pevnosti už nebylo z čeho pořádně vybírat, takže jsem se při přepadu musel spoléhat zejména na asistenci spolubojovníků z týmu, který je vám výjimečně k ruce a který ovládá umělá inteligence.

Jeho členové bohužel zpravidla netrefí ani vrata od černaruské stodoly, takže nepředstavují občasnou pomoc v tom vašem zoufalém sólovém tažení, nýbrž jen cvičné terče pro zástupy nepřátel, které stejně musíte většinou postřílet vy a jen vy. Aby bylo jasno, umělá inteligence se obvykle dokáže na nové mapě docela slušně orientovat, ale spolubojovníci v kampani z nějakého důvodu oplývají stejnou inteligencí jako vraky letadel z druhé světové války, roztroušené v tanojské džungli. Tedy prakticky žádnou.

Je zkrátka zjevné, že možnost hrát kampaň v singleplayeru byla přidána jen do počtu a že je celý Protokol Apex spíše výcvikem pro nasazení v multiplayeru. Tomu nasvědčuje i fakt, že expanze se může pochlubit jen jednou samostatnou misí, a to singleplayerovou variací na multiplayerový mód End Game, přidaný spolu s DLC Marksmen. Mise, kterou najdete v sekci Ukázky, rozhodně neurazí a určitě vám dokáže slušně vtlouct do hlavy, co vás v End Game vlastně čeká, ale s ohledem na krátkou herní dobu kampaně jde jen o chabou náplast pro příznivce oficiálního singleplayeru. Jinak nabízí Apex pouze několik multiplayerových scénářů pro módy Zeus a End Game. Jestli jste si tedy tyhle režimy oblíbili, a já věřím, že ano, protože jsou oba dost povedené, v Apexu si určitě přijdete na své.

„Zatímco v kooperaci nabízí Protokol Apex relativně obyčejné, ale zábavné tažení, při hraní o samotě může mít průchod kampaní za následek nemalé trápení. Už proto, že na všechno budete sami. Doslova.”

Spousta hraček na prázdniny

Na své si přijdou především příznivci nové techniky, výbavy jednotek a frakcí, protože v tomhle směru je Apex skutečně bohatý. Popisem nového obsahu jsem se do značné míry zabýval už v nedávných dojmech, takže nyní můžu říct snad jen to, že se všechno vážně povedlo. Ať už jde o civilní letadlo Caesar BTT, terénní auto MB 4WD, vodní skútr, tzv. Light Strike Vehicles pro NATO a CSAT v podobě aut Prowler a Qilin, VTOL letouny Y-32 Xi'an a V44 X Blackfish nebo o pár nových dronů.

To všechno můžete využít v mnoha směrech a jde o vítané a řádně propracované přírůstky do už tak poměrně bohatého vozového parku Army 3. Kupříkladu určité varianty VTOL letounů jsou ideálními kandidáty na využití příjemné novinky v podobě možnosti převážet menší vozidla a vyhodit je ve vzduchu spolu s padákem, řidičem a pasažéry. Vše je navíc dostatečně detailní, pouze animace mohou občas působit trochu komicky, především při ovládání skútru či nového člunu. Nicméně tyto drobné nedostatky jsou obvykle mimo záběr kamery, takže si jich při hraní s největší pravděpodobností ani nevšimnete.

Využití určitě najdete pro taktéž detailní výbavu v čele s helmami, uniformami, batohy a brýlemi pro noční vidění. Přičemž je třeba říct, že třeba nově dostupná výbava, uniforma Viper, má i docela unikátní vlastnosti. V Apexu ale logicky nesmí chybět řada nových zbraní. Ty zahrnují několik moderních kousků, zejména samopal Protector, lehký kulomet LIM-85 a útočné pušky Type-115, Spar-16 a její sestru Spar-17. K dispozici je také několik starých klasik, konkrétně AKM, AKS-74U nebo RPG-7, a další optiky. Něco z toho využívají nové jednotky v řadách NATO a CSATu, něco zcela nové frakce, konkrétně četnictvo a Syndikat, skupina banditů, pašeráků a polovojenských jednotek. Prostě gaunerů.

Nové frakce i odnože těch již existujících jsou navíc vybavené novými protokoly v čínštině, francouzštině nebo lámané angličtině, které zní dostatečně dobře. Hlavní ale je, že s novými zbraněmi se zachází dost dobře a čerstvý arzenál postrádá viditelné chyby, což platí i o nových frakcích a jejich výbavě. Součástí expanze jsou navíc nové kamufláže pro již existující zbraně a techniku, přičemž různě zbarvené mohou být i nové přírůstky. Díky tomu lze vše snadno využít nejen napříč Altisem, Stratisem a Tanou, ale i na mnoha mapách vytvořených komunitou. Třeba Prowler s olivovou kamufláží krásně pasuje do čerstvé předělávky map z Operace Flashpoint.

Závěrem bych rád pochválil soundtrack Apexu. Nových skladeb není moc, ale když už na ně dojde, tak vážně stojí za to. Kupříkladu ústřední skladba v podobě tradičního remixu hlavní melodie Army dokáže slušně zahýbat s už tak unikátní atmosférou boje a pohybu na souostroví Tanoa. Relativně nedávné překopání zvukového systému celé hry se navíc příznivě promítá do mnoha aspektů nové mapy. Zejména průchod vegetací za deště může být opravdovou pastvou pro uši, a to díky možnosti poslouchat, jak kapky bubnují do velkých zelených listů, pod nimiž se zrovna nacházíte. A to je jen jeden z mnoha příkladů toho, jak dobře dokáže Apex a jeho obsah využívat změny provedené v celé Armě 3 v předešlých měsících.

„VTOL letouny jsou ideálními kandidáty na využití a vyzkoušení příjemné novinky v podobě možnosti převážet menší vozidla.”

Exotika s vůní střelného prachu

Ačkoliv považuju Apex za vítanou a bohatou expanzi Army 3, zároveň ho vnímám jako další známku toho, že Bohemia Interactive pomalu opouští sféru oficiálního singleplayeru a dělá z Army 3 spíše masivní platformu pro akce po internetu a pro vlastní výtvory, které koneckonců často dokážou ten oficiální obsah hravě zastínit. Kampaň Protokol Apex je totiž v rámci singleplayeru promarněná šance plná chyb, vzniklých především ze zaměření na (relativně bezproblémovou) kooperaci více hráčů. Kampaň hraná o samotě naštěstí není alfou a omegou Apexu a právě proto níže nezáří o něco nižší číselné hodnocení. Apex je totiž především rozsáhlým obohacením všech ostatních složek Army v čele s multiplayerem a editorem a v tomto směru není tomuhle dodatku prakticky co vytknout.

Všechno počínaje mapou a konče technikou, zbraněmi a vozidly je zpracované velmi dobře a detailně a rozhodně si nelze stěžovat na to, že by to či ono nešlo v praxi nějak využít. Zejména nová technika v kombinaci s Tanou dokáže hratelnost Army 3 zase řádně oživit, a to je přesně to, co by podle mého názoru měla pořádná expanze nabídnout v první řadě - obměnu či obohacení základního konceptu. Apex tohle zvládá skvěle a jeho cena ani není s ohledem na množství obsahu nijak přemrštěná. Nejen díky tomu se z návštěvy souostroví Tanoa stává učiněný tropický ráj pro každého příznivce Army, který zrovna neprahne pro oficiálních singleplayerových scénářích. A pokud po nich přeci jen prahnete, doporučuji se spíše poohlédnout po scénářích vytvořených komunitou. Šance, že narazíte na něco pořádného, je totiž dost velká. A šance, že vám komunitní obsah zaručí ještě lepší zážitek z nového obsahu, je ještě větší.

Arma 3 Apex na PCHodnocení hry
Skóre hry 8 8/10
Arma 3 Apex
Líbí se nám
  • skvěle zpracované a rozsáhlé souostroví Tanoa
  • povedené přírůstky do vozového parku
  • množství nových zbraní
  • další frakce a vybavení
  • celkem zábavná kampaň při hraní s přáteli
  • působivý soundtrack
Vadí nám
  • problémy a nedostatky při hraní kampaně o samotě
  • délka kampaně
  • občas nedotažené animace
Verdikt: Příznivce oficiálních singleplayerových scénářů nejspíš Apex příliš nenadchne, všichni ostatní se ale mohou těšit z masivního rozšíření mnoha složek Army 3. Souostroví Tanoa je vážně místem, které by měl navštívit každý, komu není série Arma cizí. Zvlášť když ho doplňuje množství skvěle zpracovaného a dobře využitelného obsahu.
Hru ohodnotilo také 7 čtenářů průměrnou známkou 8.4/10.
d146ales (9), SteveHood (8), Tejkr (9), Unmar (7), plkCRA (9), Micronex (9), Qinetix (8)
Před vydáním hru ohodnotil 1 čtenář známkou 8/10.
soldierXXXX (8)
(Pro hodnocení musíte být přihlášen)
Arma 3 Apex na PCScreenshoty ze hry
Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex Screenshot ze hry Arma 3 Apex