Recenze z hraní Xbox 360 a PC verze.
Codies to se závody zkrátka umí, to se klukům upřít nedá. Po dvou úspěšných ročnících závodů F1 přichází další díl, na jehož ramena jsou položena nemalá očekávání. Zvládne F1 2012 přinést dostatek inovací? Nebude se jednat jen o větší DLC? Otázek je hodně a vývojáři se nás snažili celou dobu přesvědčit o tom, že titul bude stát za to a především o tom, že bude o co stát. Nyní je načase zjistit, zda měli pravdu.
Nováčkem mezi profíky
Než se naplno zavrtám do módů, není od věci podotknout, že je nejnovější díl plný menších drobností a vylepšení, které lze vidět napříč celou hrou. Ve své podstatně se tak jedná o evoluci závodního simulátoru bez razantnějších změn, které by možná F1 2012 ani nepotřeboval. Hned ze začátku si nelze nevšimnout pořádného faceliftingu, jenž podstoupilo menu a veškeré nabídky. Mnozí si stěžovali na nepřehlednost a chaotické rozložení nabídek předchozích dílů a Codies vyšli fanouškům vstříc. Menu tak sestává z krásného 3D modelu vozu, pod kterým lze v liště vybrat jednotlivé položky. Hlouběji v nabídce pak menu zastává styl grafických karet, mezi kterými listujete a vše je tak přehledné a pěkně zpracované.
Stěžejním módem celé hry je samozřejmě kariéra, která se velmi podobá předchozímu ročníku a nedoznala ve své struktuře mnoha změn. Opět budete sledovat kalendář, komunikovat s novináři, číst emaily a trénovat. Jakožto nováček opět nastoupíte do nové sezóny a budete se prokousávat dvanácti týmy, abyste se dostali na špičku světového žebříčku. Proti vám stane 22 světoznámých jezdců sezóny 2012 a stejně jako minule bude na vás, zda jim ukážete své zadní světlo. Kariéra vás provede všemi dvaceti okruhy, podíváte se do oblíbeného Montrealu či propršeného Japonska, novinkou je okruh z Texasu, přítomný v nové sezóně šampionátu.
Místo zdlouhavého vysvětlování se jde přímo na věc, na trati vás inženýři naučí všemu potřebnému, instruktážní videa ukážou důležitost DRS i KERS a vyzkoušíte si, jaké to je řídit jednotlivé formule.
Vítanou novinkou je mód s názvem Young Driver Test, což je vlastně podrobný tutoriál pro všechny, kdo to se závody myslí vážně. Místo zdlouhavého vysvětlování se jde přímo na věc, na trati vás inženýři naučí všemu potřebnému, instruktážní videa ukážou důležitost DRS i KERS a vyzkoušíte si, jaké to je řídit jednotlivé formule. Mód sestává ze dvou dnů, které předchází nové sezóně a skvěle hráče připraví na celý zbytek hry. Osobně jsem o formulích zjistil mnoho nového a zajímavého, což mi pomohlo více pochopit strategii a těžkou dřinu za volantem.
I když vás kariéra zaměstná na dostatečně dlouho, občas to chce jednoduše se odreagovat, případně zkusit něco jiného. Na to je tu samozřejmě rychlý závod, kde si vše nastavíte dle libosti, případně závody na čas, které ozkouší rychlost vašich reakcí. Nejzajímavější je pak dvojice novinek – Season Challenge a Champions. První jmenovaný je jakási extrémně zjednodušená verze kariéry, která hráče provede jen těmi nejdůležitějšími okamžiky sezóny. Tento mód využijí ti, kdo se nechce zbytečně zdržovat kariérním růstem a hodlají pouze zažít epické momenty za volantem. Champions pak dostává svému názvu a nabízí unikátní možnost zasoupeřit s šesti světovými šampióny – Kimi Raikkonenem, Lewisem Hamiltonem, Jensonem Buttonem, Sebastianem Vettelem, Fernandem Alonsem a Michaelem Schumacherem. Každá výzva vás vrací do jednoho z reálných závodů, kde musí hráč čelit nepříznivým podmínkám a nad svým sokem vyhrát. Jedná se v zásadě o jakési bossfighty za volantem, které mají říz a budují skvělou atmosféru.
Ti praví fanoušci budou hru hrát jako simulátor, teprve tehdy totiž titul začíná odhalovat své kvality a neuvěřitelný smysl pro detail.
Díky přidání nových módů dostává F1 2012 zcela nový rozměr a především nabízí kýženou variabilitu a bohatší možnosti odreagování, po kterých fanoušci volali dlouhou dobu.
Hardcore až na půdu
Více módů však nutně neznamená větší příklon k arkádě, F1 2012 nabízí velmi podrobné možnosti nastavení obtížnosti a asistentů, díky kterým si hru užije téměř každý. Od úplné arkády, kde formuli nerozhodí ani sebevětší náraz to lze dohnat k maximálnímu simulátoru, kde pocítíte každý lístek pod koly. Ti praví fanoušci budou hru hrát jako simulátor, teprve tehdy totiž titul začíná odhalovat své kvality a neuvěřitelný smysl pro detail. Nezávisle na obtížnosti lze nastavit i asistenty, ať už jde o brzdění v zatáčkách, znázornění nejlepší jízdní čáry či další maličkosti. Vše má samozřejmě dopad na to, jak se titul hraje a pokud vám během hraní něco nesedne, možná by nebylo na škodu zvýšit obtížnost. Formule jsou jednou z nejnáročnějších závodních disciplín a díky preciznímu přenesení detailů do hry to opravdu pocítíte.
Při výběru maximální simulace nyní konečně hraje výraznou roli i Safety Car, který byl vývojáři vždy tak nějak přehlížen.
Do hry se vrací také KERS a DRS, které už minule přidaly pořádnou dávku strategie a taktizování do samotných závodů. Tentokrát se nic nezměnilo, Codies pouze vylepšili a vypiplali systém, jakým jsou funkce používány, aby nedocházelo k jejich zbytečnému plýtvání, jak tomu občas bylo u předchozího dílu. Jak regulace přítlaku zadního křídla, tak využití kinetické energie z brzdění lze nyní využívat na určitých úsecích trati, což je přísně hlídáno především v důležitých závodech. Při výběru maximální simulace nyní konečně hraje výraznou roli i Safety Car, který byl vývojáři vždy tak nějak přehlížen. Nyní při problémech čile vyjíždí na trať, zpomaluje závod a je více přítomen během závodů, což dodává opět punc realističnosti. Odjet v pohotovém pomalém stylu půl kola dá občas více práce, než střemhlavý let zatáčkami.
Proměnou prošlo samotné ovládání, které bylo dříve na poměry formulí lehce necitlivé. Pohyby kol nyní už nejsou přesně vázány na analogové páčky (případně volant) a hra se snaží odhadnout úhel, kterým hráč zatáčí. V praxi to znamená to, že je zatáčení mnohem plynulejší a hráč má vůz více pod kontrolou, což je v takové hře klíčové. Velké rozdíly poznají především ti, kdo investovali do předchůdce hodiny času a ví, jak se vozy chovají na jednotlivých površích. I tentokrát musíte během závodů čile sledovat počasí a povrch, včas měnit gumy a strategii, důležitá je totiž každá vteřina. Jinak rozložení ovládacích kláves zůstalo nezměněno, potěší snad jen nový pohled kamery „z ramena“. Ten sice vypadá velmi televizně, řídí se však skrze něj podstatně hůře.
Závodníci přemýšlejí více realisticky, zbytečně nezdržují, zhodnocují své šance vzhledem k okolnostem a nedupou jako šílenci na brzdy, což se občas stávalo v předchozím ročníku.
Příjemného boostu se dočkala umělá inteligence. Ta už dříve odvedla slušný kus práce, vývojáři se tak zaměřili spíše na maličkosti a minely, kterých se dopouštěla. V boxech nyní není problém se zdržováním a váš tým se zuby nehty snaží dostat vás zpět na trať. Závodníci přemýšlejí více realisticky, zbytečně nezdržují, zhodnocují své šance vzhledem k okolnostem a nedupou jako šílenci na brzdy, což se občas stávalo v předchozím ročníku. Nic samozřejmě nedokáže nahradit živé jezdce, boti ve hře se však alespoň snaží. A jde jim to.
Déšť do očí
Ve stylu malých změn se nese také audiovizuální zpracování. Titul běží na stejném grafickém enginu, Codemasters se však rozhodli soustředit se na jednotlivé detaily, samotný vzhled hry už totiž působil dostatečně realisticky minule. Vylepšení se dočkaly textury a efekty počasí, především déšť nyní vypadá o poznání věrohodněji a startovat ze zadních pozic chce pořádně velké koule. A štěstí. Oživení se dočkaly postavy, které už nepůsobí tak krkolomně a člověk se již nesnaží utéct do kokpitu, jen aby nemusel sledovat ty hranaté ksichty. Studio zkrátka zapracovalo na živosti a atmosféře, která panuje také mimo váš vůz, což má za následek realističtější podání fenoménu F1 jako takového.
O kvalitě modelů formulí a jednotlivých součástech nemá prakticky cenu mluvit, Codies vše vypulírovali do nejmenšího detailu a je radost sledovat řvoucí vůz na trati. Také samotné okruhy konečně zmírnily a kloubí více přirozenější zatáčky. V předchozím ročníku se totiž často stávalo, že jste narazili buď na extrémně jednoduchý, nebo extrémně řezaný okruh, který se nedal projet. Tentokrát se vývojáři pokusili rozdíly o něco smazat, aby se obtížnost již tolik nekymácela a tratě tak působí více realisticky a vyrovnaně.
Samozřejmostí je precizní zpracování burácejících motorů, profesionálně zvládnuté komentáře a rady vašeho týmu, každý pískot dává tušit, že si tu někdo dal opravdu záležet. Kapitolou samou pro sebe je soundtrack, který kombinuje licencované rockové pecky s epicky znějícími instrumentálními skladbami. Ty jako by z oka vypadly filmům Michaela Baye, do závodů ale tak nějak zapadají. Nejvíce je ve hře cítit síla licence, kterou Codies vyždímali, co to šlo.
Opět šampiónem
Již potřetí nás F1 2012 vrací do kokpitu formulí a potřebí nás studio Codemasters dokáže přesvědčit o tom, že i kupa malých detailů dokáže změnit náš pohled na věc. Není třeba očekávat každoroční revoluci, už téměř dokonalý předchozí díl totiž vývojáři vyšponovali k nejlepším závodům formulí, které lze ve videoherním průmyslu najít. Samozřejmě se žádný projekt neobejde bez chyb, umělá inteligence ještě má co vylepšovat a studio může postupně dotahovat drobné nedostatky. Prozatím ale neexistuje lepšího a věrohodnějšího simulátoru tohoto motoristického sportu.
Recenze
F1 2012 – zpět na okruh
Větší, lepší, rychlejší. F1 2012 přináší svěží změny a nápady, kterými opět lehce převyšuje svého předchůdce. Nejsme si jisti, že majitelé F1 2011 musí jednoznačně měnit, pokud ale patříte mezi zelenáče a právě chystáte svůj první výlet do světa formulí, není o čem váhat.
Líbí se nám
- chytrý tutoriál
- variabilní módy
- přehlednost
- perfektní simulace
- zlepšená AI soupeřů
- propracovaná kariéra
- sednoucí soundtrack
Vadí nám
- AI jde stále vylepšit
- občas kolísající obtížnost
zakoupil jsem F1 2012 a nejde mi nastavit axelerace na pedál, musím přidávat plyn na volantu, což je špatně, zkoušel jsem to změnit v My F1-Driving Controls, ale nic se nezměnilo. u starší verze F1 pedál fungoval a volant plně podporuje Ps3. Může mi někdo poradit co s tím? Díky
kocurstvo: Jedinej dement jsi tu ty Nadáváš tu na hru, kterou jsi očividně nehrál a jsi úplně mimo… Codemasters tě nenutí procházet jejich scénářema (až teda na první dva, kde tě seznámí s ovládáním vozu – otázka 10 minut) .
Tutoriály jsou tam pro lidi, kteří žádný formule před tím nehráli. Každý totiž není takový borec jako ty, že sedne k nový hře a hned vyhraje celou kariéru na jeden zátah (pochopitelně na nejnižší obtížnost a se všemi asistencemi na max ) .
A kreténský vlajky se vypnout dají. Nicméně nechápu, co ti na tom vadí – zkracování tratě se přísně trestá i v reálný formuli…
Hra je prostě nastavená tak, aby co nejvíc napodobila formulový závody. Nevidím důvod, proč by měl mít hráč možnost cokoliv upravovat.
Miky: cetl jste vubec tu recenzi na IGN? Vubec nic jsem se z ni nedozvedel, vsechno dost obecne popsane, zadne detaily. To bych zvladl napsat i ja, aniz bych tu hru hral.
Tohle je z meho pohledu mnohem lepsi recenze:
[ odkaz ]
Jaka je tedy grafika u plne PS3 verze v porovnani s minulym dilem? Plnou verzi F1 2011 mam a grafika je spatna… V demu je znat jen zlepsena prace se svetly.
zacjetoholoket: Hodnotit grafiku hry (a vlastně celou hru) podle dema na PS 3? LOL
Na to se těším. Jen nevím jestli to koupil. Kolik lidí to bude hrát. Asi tadši koupím to nové NFS a taky počkám na slevu.
Já hrál zatím pouze demo na PS3. Hraji bez pomocníků a vůbec se mi nelíbí obrovská nedotáčivost monopostů nebo spíše malý "rejd" volantu. Do zatáček se musí opravdu velice zpomalit, aby je bylo možné projet. Předcházející ročníky dovolovaly variabilnější a také zábavnější průjezdy zatáčkami. Grafika i AI soupeřů je fajn, ale to zatáčení je špatné. Snad to bude v plné hře lepší.
to zacjetoholoket: Pokud jste hrál pouze demoverzi, tak nemůžete hodnotit výslednou hru. Například, IGN také udělilo hodnocení 9/10, stejně jako my.
Tak se zde nevyjadřujte jak je hra špatntá do této doby (2010) tu nebyli F1 které by se dali hrát a měli solidní grafiku a když jsem viděl první fotky a videa s bouračkama atd tak jsem se ztoho mohl udělat prostě F1 jsou i tak skvělí a rád si je stáhnu a budu je mastit !
a zrejme tam chybi vsync, pac to puleni obrazu je no comment
dle PS3 dema je grafika nic moc, chovani auta s vypnutyma pomocnikama podivne, nejlepsi je na tom asi zvuk, za me 7/10 max…recenze Zingu nemaji uroven, ale i pres to se jedna o jeden z nejlepsich ceskych hernich portalu
Routa to se tezko vysvetluje. Ale dejme tomu, ze si hru das na max, a budes se snazit ridit a chovat se jako by si jel v realu, ikdyz hra ty prvky treba ani nema, protoze to simulator neni. Ale asi to nepochopis. Napriklad ve starsim dile co jsem hral, si mohl kers skoro vzdycky a vzdycky to melo stejnej efekt, to same drs. Bylo to tam v podstate jako cudlik co ti da rychlost.
Ja jsem tohle treba delal v GTAckach, vzdyckyj sem se snazil chovat jako pravej ridic, davat prednost, stat na cervenou, atp. Ale v principu hry je ti to k nicemu.
senrimer: Ano.
"Hardcore až na půdu"
"…lze to dohnat k maximálnímu simulátoru, kde pocítíte každý lístek pod koly. Ti praví fanoušci budou hru hrát jako simulátor, teprve tehdy totiž titul začíná odhalovat své kvality a neuvěřitelný smysl pro detail. "
Lístek pod koly? Vždyť na videu borec v Monze jezdil přes obrubníky, jako by tym nebyly. Podívej se někdy, jak vymrští auto do vzduchu takovej vysokej obrubník.
Slovo "jako" tu vlastně znamená ne. Mimochodem, proti hře nic nemám. Pro mladší hráče to takové pochopitelně musí být, aby byl zisk. I nekteří velcí jsou jak malí a k pocitu jízdy ve formuli jim stačí grafika. Budiž. Ale Codemasters a někteří recenzenti z toho dělají něco, co to není, o nic jiného mi nejde.
Routa:
myslel to po svém: že do práce jede ve veyronu, ale veyron to neni
Senrimere, … k tomu cos vyplodil nemám slov. Ale měl bych na tebe prosbu, mohl by jsi elaborovat smysl té své poslední věty?
"V clanku pisou, ze to muzes hrat JAKO simulator. Ale simulator to neni, to vi kazdej. "