Recenze z hraní PC verze
Série X-COM je s námi již téměř dvacet let a mnozí z českých hráčů ji znají spíše pod jménem UFO, neboť v 90. letech hra v Evropě vyšla právě pod tímto titulem. Navíc jen pár let zpátky jsme tu měli trilogii UFO her z dílny českých Altar Interactive. Současný XCOM: Enemy Unknown (tentokrát bez pomlčky) od studia Firaxis přitom jistě není hrou poslední, neboť zhruba příští rok nás čeká střílečka „XCOM“ časově zasazené do 60. let, do doby vzniku této anti-ufonské organizace.
Starý dobrý X(-)COM
Základní principy a mechanismy hry zůstávají i po letech stejné. Mimozemšťané zaútočili na matičku Zemi a je na vás a vaší organizaci se s nimi vyrovnat. Příběh a těch pár (ehm, tři) postavy ve hře za moc nestojí a StarCraft se jistě kdesi při pohledu na něj popadá za břicho. Hra je opět rozdělená na dvě části. Na základně musíte investovat finance a čas do výzkumu nových technologií, nakupování vybavení, rozšiřování základny a rekrutování vojáků. To vše funguje výborně a hra je díky pocitu z postupu a odemykání nových technologií opravdu návyková. Pro posouvání času je k dispozici skenování planety, přičemž zároveň dochází k určení míst útoků a identifikaci neidentifikovaných létajících objektů. Ty je pak třeba někdy sestřelit v poměrně nudné minihře. Během výsadku ovládáte jednotku několika vámi vybraných rekrutů a postupně prozkoumáváte mapu v rámci tahového systému.
Máme se smát?
Čeho si hráč obvykle všimne nejdříve, je samozřejmě grafika. Musím říct, že grafický styl XCOMu mi prostě nesedl. Kdyby mi někdo ukázal jen pár obrázků ze hry nebo z filmečků, měl bych pocit, že se jedná o hru s podobným smyslem pro humor, jako měl film „Mars útočí.“ Nebo Gotham City: Impostors. Podobného pocitu jsem se nezbavil po celou dobu hry a pořád podvědomě očekával nějaký vtípek, který se nedostavil – hra je prostě o mimozemském útoku, masovém vyvražďování a unášení lidí. Vzhledem k tématu by hře slušel více styl evokující něco depresivního, případně strašidelného.
Co se technické stránky týče, hra je poháněna unreralovskou technologií a hru byste neměli mít problém rozchodit. Bohužel to znamená, že i na maximální detaily na nějaké grafické orgie s particle efekty a vymakanou hrou světel zapomeňte. Občas narazíte i na nějaký ten grafický bug, kdy váš v animaci střelí skrz zeď, či se těla postav prolínají s prostředím. Na druhou stranu musím pochválit naprosto skvěle provedenou zničitelnost prostředí. Schovává se nepřítel za zdí? Není nic snazšího než jí zdemolovat raketometem a nachytat ho s holou zadnicí! Přesně takový pocit budete mít ale i vy, až vám to ti parchanti provedou. Pochválit musím i hudbu, která sice není tvořena bůhvíjak rozmanitým repertoárem, zato stylově nejvíce připomíná Deus Ex a atmosféře to opravdu prospívá.
U designu úrovní se ještě zastavím. Ty jsou generovány náhodně a hra dělá skvělou práci v rozestavení všemožných překážek, za kterými je možné se při postupu ukrývat. Bohužel generace úrovní má za následek ještě jednu méně pozitivní věc a tou je určitá nezajímavost úrovní. Level odehrávající se v Nigérii by klidně mohl být v Německu nebo v Japonsku. Skladiště, stavby, les, pár budov (město), most…a fádní mimozemské základny a létající talíře zrovna situaci nezachraňují.
Vzhůru do akce!
Pokud začínáte být více či méně zklamaní, mohu vás uklidnit. XCOM se hraje naprosto skvěle. Máte na výběr ze čtyř možných úrovní obtížnosti a oddělené možnosti volného savování či jedné jediné ukládací pozice ve stylu „Save and Exit.“ Nováčci tak nebudou mít nejmenší problém dostat se do hry a zároveň si jí užít. Oproti tomu pokročilí hráči a ti, kteří očekávají skutečnou výzvu, dostanou přesně ten typ hry, který jim vyhovuje.
Zajímá vás, jak probíhají výsadky? Nejprve si musíte vytvořit jednotku. Při výběru její skladby máte na výběr čtyři různé typy vojáků – Assault, Heavy, Support a Sniper. Rekrut se nejdříve musí otrkat na první misi (nebo ji spíše přežít) a poté je mu třída přidělena automaticky (na základě čeho netuším). Vtip je samozřejmě v tom, dokázat vhodně nakombinovat složení jednotky a poté využít předností a speciálních schopností daných vojáků. Ti jsou navíc za zabíjení ufonů povyšováni a s dalším rankem si odemykáte nové a nové schopnosti. Dokonce si je můžete i přejmenovávat a měnit jejich vzhled.
Co to ve výsledku znamená? Především to, že ztráta pokročilého vojáka opravdu hodně zabolí a pokud hrajete na těžší obtížnost či jen s jedním savem, jste nuceni hrát opatrně. I pokud se váš oblíbenec vrátí s pochroumaným kolínkem, musí strávit chvíli na marodce a je načas vyřazen z boje. Připočtěte si k tomu ještě fakt, že při používání raket a granátů zničíte případné „suroviny“ potřebné pro vývoj a nákup věcí na základně nebo skutečnost, že pro užitečné chycení živého mimozemšťana jej musíte oslabit a pak zpacifikovat nablízko. Díky těmto chytrým mechanismům před sebou máte hru, která vás nejdříve nutí váhavě se škrábat na hlavě, poté „to“ risknout a následně se vztekat jen a jen na sebe.
Ve vesmíru nejste sami
Zmínit musím i multiplayer, kdy si vyberete jednotku (můžou v ní být i ufoni) a v klasickém deathmatchy si to rozdáte s živým protihráčem. Pokud chcete získat body do online tabulky, musíte se přitom vejít do určitého rámce při sestavování jednotky, nebodovaný zápas může být naopak přehlídkou toho nejnabušenějšího, co vám hra poskytne. K dispozici jsou různé granáty a pušky (i plasmové a laserové), můžete ale také protivníkovo jednotku zkonvertovat na svou stranu pomocí mentální kontroly. Hra pro více hráčů podporuje i LAN, Hot Seat (hra na jednom počítači) bohužel chybí.
XCOM, X-COM nebo chcete-li UFO je stále vynikající taktická zábava. Radost mohou mít i majitelé konzolí, kde je podobných her jako šafránu (jestli vůbec). Grafika v době Frostibitů a Cryenginů sice spadá tak trošku do doby ledové, ovšem alespoň si hru na PC vychutná každý. Herní doba závisí samozřejmě na zvolené obtížnosti, ovšem řekněme takových 20 hodin u hry strávíte. U XCOMU je navíc dost možné, že si kromě multiplayeru budete chtít hrou projít znovu a to s jedním savem (nedoporučuji používat během bojů) či na těžší obtížnost.
Recenze
XCOM: Enemy Unknown – strategie s ufony pro každého
XCOM: Enemy Unknown je podařená tahová strategie, která na pohled sice neoslní, zato při samotném hraní si ji vychutná každý. Jedná se o učebnicový příklad strategie, kde hráč nemusí sledovat hory statistik a spravovat dvacet základen, aby si připadal jako „velký stratég.“
Líbí se nám
- uspokojí veterány, pobaví i nováčky
- 4 obtížnosti a možnost hrát s jedním savem
- vysoká znovuhratelnost
- taktické možnosti
- kustomizace vojáků
- RPG prvky
- zničitelnost prostředí
Vadí nám
- slabší grafika
- příběh a postavy
- absence Hot seatu
- stereotypní prostředí
Hra je fakt dobrá, hezky propracovaná. Nevim co by tam chtěl autor za grafiku tato vypadá skvěle a máte tam i destruktivní prostředí. Hru můžu doporučit
Badax – hm, je evidentně vidět, že jsi to nejspíš hrál na easy s tutorialem, protože jinak by si tohle nepsal. Zkus si to na nejtěžší na ironmana bez tutorialu a pak uvidíme, jestli si to dohrál za dva dny. Já tam mám už nahráno 20 hodin a teprve jsem zaútočil na první základnu. Navíc už od začátku se říká, že to má nemá být KOPIE tvých super UFO, ale něco jiného, tak nevím, proč tady brečíš nad tím, že je to jinak, jiné a podobně. No comment.
Jako fanda stareho XCOM (a že jsem u něj strávil hodně času) nemůžu říct, že bych byl úplně tímhle novym zklamanej. Pár věcí autoři ubrali a něco zase přidali. Byl jsem radši, když vojáci měli určitej čas na pohyb a na střelbu než jenom dvě možnosti a někdy ani to ne (třeba u odstřelovače uděláte pohyb a už si nevystřelíte, jenom pistolí a to je většinou k prdu) . Nerozumim ani tomu, že pokud mam dva body pohybu a dam jako první léčení, tak mi zmizí oba body, ale pokud bych udelal jako prvni pohyb, tak mi zbyde jeste druhej na léčení. Druhá věc je zničitelnost prostředí. . ano funguje, ale pokud bych chtel nějakou překážku zničit výstřelem, tak to nelze (teď myslim chtěným výstřelem) . Zničí se pouze výbušnínama nebo zblodilou střelou, když cizáka nestrfíte. Jsou to sice detajli, ale trochu mi to chybí místo obíhání budovy udělat si svoje dveře ve stěně a nebo jenom udělat v ní díru aby jsem mohl emzáka za ní trochu polochtat
ABSOLUTNÍ zklamání. je vidět, že místní hráčská základna je kolem 12-15 let a to dokonce včetně těch, kteří přísahají na smrt své matky, že původní hru hrály.
Ve hře není nic z toho, co jí dělalo perfektní. – 3 lodě a z toho 2 hned v začátku? Nemožnost je vybavit jinak než jedním kanonem? Nemožnost je poslat do útoku po více najednou? Jediná ubohá základna, ve které se navíc neděje nic – žádné nepřátelské akce, žádná potřebná obrana. Žádná strategická hodnota kam umístit různě velké komplexy. Totéž platí o akcích. Tři druhy ufo, stále stejný systém. Vojáky lze vybavit jen naprosto uboze. Patrně mít na opasku granát a medikit je zcela mimo únosnost jejich těla (a mozku vývojářů) . Nemožnost zalehnout, zakleknout a z toho logické dopady na hit u střelby. Dosah hodu granátu někde mezi obrnou ruky a úsměvným zoufáním si nad dementní koncepcí. Raketa s doletem rovnajícím se hodu granátu…. škoda mluvit.
TOTÁLNÍ PROPAD! 3 z 10 jako maximum. Dohráno za dva dny, bez chuti si to zopakovat. Na druhou stranu jsem dostal chuť si zahrát UFO: Aftermath, který jsem si koupil a nelitovat. Za XCOM 2012 bych peníze nevyhodil.
Tak Hra je super. Jediné, co mi asi vadí, je ty "vnucené" classy vojáků : -/
"Příběh a těch pár (ehm, tři) postavy ve hře za moc nestojí a StarCraft se jistě kdesi při pohledu na něj popadá za břicho. " Tomu říkám opravdu obhajoba tvrzení. Je to plk, výblitek, který bych si v recenzi zrovna nepředstavoval. Zaujalo mě hlavně to, že dáváš mínus za postavy a příběh, tak jsem chtěl slyšet proč. A nevím proč. Já si naopak myslím, že postavy jsou skvělé, jejich charaktery jsou velmi rozdílně napsané, ve videích se hádají, doplňují atd. Je to dobrá podívaná, po celou dobu jsem pocit, že doopravdy mluví se mnou, že opravdu jsem tím komandérem. Příběhu jsem se prvně dost bál, že bude hloupý nebo nesmyslný. Naopak, bavilo mě postupné objevování reálií, zkoumání artefaktů atd. U každého výzkumu jsem se zastavoval a pročítal si "dokumentaci", protože absolutně každé rozhodnutí má ve hře velký význam. A to i u výzkumů nebo staveb.
A co teprve customizace je vojenské jednotky? Absolutní paráda! O své vojáky jsem se opravdu staral, každá smrt mě opravdu zasáhla. A teď to nepřeháním, jelikož stojíte u vývoje každé postavy, tak si na ni zvyknete, víte kdy ji použít atd. Navíc si ji můžete pojmenovat (já měl redakci Indiana, první umřel Zoom, bylo to těžké ) a díky tomu vojáky snadno rozeznáte.
Vilda já myslím, že sem někde u nějaké gameplay videa viděla slyšel, že když vezmeš do bitvy rekruta a ten přežije první misi (je jedno, jestli tam něco udělá nebo jen přežije) po skončení mise mu hra automaticky přidělí "povolání/specializaci". Někde to zkusím najít.
Brigand : si piš jde o předělávku, trošku pozměněný původní díl s jiným herním mechanizmem. Dělají to velcí fandové původního dílu a myslím, že sem jim daří.
ghartag: vypada to hustokrute vymazlene. ovsem. puvodne jsem si myslel, ze jde o zcela novy dil. jenze jde jen o predelavku stareho xcomu. to vyjde na xboxu asi jako arcada na live, ne ?
Ghartag: Hard data jsem nikde neviděl, ale všechny postupné gameplay, na které jsem koukal (OXM, němci, naposledy IGN) měly první 4 povýšené vojáky od každé classy jednoho. Což mi přijde jako designové rozhodnutí.
A jestli se přiděluje random třída při koupi nebo až při povýšení na Squadieho (četař pro pamětníky) … je vcelku jedno. Povýšení nemusí nutně přijt po první misi, záleží jestli něco zajímavého udělá (overwatch fire, kill, …) Pokud jen projde misi, nějaké expy dostane, ale ne dost na povýšení.
Zvažuju možost, že by random byl ovlivněný – pokud vám třeba vyhladí jednu třídu vojáků, hra by příštího rekruta povýšila do té třídy. Ale to je jen můj myšlenkový pochod, nemám jak ho testovat. Ne že bych chtěl, svoje vojáky si hodlám piplat
Vilda u těch povolání rekrutů. Není to tak, že se naverbuje rekrut a po první misi u něj hra náhodně vybere jedno z povolání ? Alespoň tak sem to slyšel z videí.
Kustomizace je dost odporný anglicismus, česky máme "přizpůsobit"
Jinak napsané slušně, pár drobností:
– mapy nejsou generované náhodně – map je cca 80 (podle Jake Solomona) , náhodně jsou na nich generované "spawn pointyˇ" mimozemšťanů a možná shluky krytů
– hudba má Deus Ex dojem z prostého faktu, že ji dělal skladatel Deus Ex
– chápu když někomu grafika nesedne, ale za mě tomu ta béčkově sci-fi komiksová grafika pasuje jak zadek na hrnec
– povolání vojáků jsou afaik přidělena u prvních 4 rekrutů každému jedno a pak už náhodně, ale za slovo mě neberte
Drexxy: Kustomizace to je jako něco ušít hru na míru zákazníka tedy rozuměno hráče
Grafický kabát je šitý na míru a pokud má někdo pochybnosti, tak at si zahraje původní díly, které zrovna nehyřily realismem. . skvělej návrat legendy
Co je Kustomizace? To je něco ve stylu customisation? Nebo to má co dělat s Kusovou atomizací? Nebo to znamená vlastní úprava?
Brigand : [ odkaz ] malé review