Need for Speed: Most Wanted – za volant po hlavě
Need for Speed: Most Wanted Recenze Need for Speed: Most Wanted – za volant po hlavě

Need for Speed: Most Wanted – za volant po hlavě

Michal Maliarov

Michal Maliarov

131

Na trhu se objevuje další díl věhlasné závodní série Need for Speed od géniů z Criterionu, který se tentokrát vrací do vod ilegálních taškařic v ulicích. Povedlo se vrátit atmosféru originálu?

Reklama

Recenze z hraní PC verze

No dobře, sám Criterion řekl, že se nejedná o přímého nástupce původního Most Wanted (který považuji za jeden z nejlepších dílů série) a novodobá reinkarnace se spíše snaží přinést duch ilegálních závodů, než jeho přesnou kopii. Vrací se však otevřené město, bohatá míra prozkoumávání i vozový park luxusních přibližovadel, které si v reálu nejspíše nikdy nedovolíme. Stačí to ke štěstí?

Na seznamu hledaných

Kdo hrál byť jedinou hru Criterionu, ten ví, že od ní nelze očekávat propracovaný a řádně nalinkovaný příběh. Jde v nich především o hratelnost, zábavu a šílené vylomeniny, kvůli čemuž si Burnout Paradise vysloužilo titul jedné z nejlepších arkádových závodních her na trhu. Stejné koření chce Criterion přinést do nejnovějšího dílu Need for Speed. To ostatně ukázal už v Hot Pursuit, Most Wanted však jde ještě dál. Jak moc? Tak, že už to vlastně ani není Need for Speed.

Kromě sprintů, okruhů, závodů na čas a výzev s udržováním největší možné rychlosti tu moc druhů závodů nenajdete, na druhou stranu jsou předem nastolené závody jen částí veškeré zábavy.

Ústředním motivem je městečko Fairhaven a jeho desítka elitních ilegálních závodníků. Řídí nejlepší fára a poliši je nemají zrovna moc v lásce. Co s nimi? Všechny je sundejte a stanete se nejhledanějším závodníkem ve městě. Toť v zásadě veškerá příběhová linka, kterou dostanete a po rychlém tutoriálu se vrháte vstříc otevřenému světu a průzkumu jeho uliček. Most Wanted je opravdu extrémně otevřenou hrou, což ještě umocňují některé prvky.

Tak především, závody opět startují na rozličných místech ve městě, kam stačí přijet autem a protočit kola. Při cestě k cílové čáře lze dělat prakticky cokoliv, bourat do protivníků, hledat zkratky a prostě na silnicích bláznit, což opět připomíná starý dobrý Burnout. Kromě sprintů, okruhů, závodů na čas a výzev s udržováním největší možné rychlosti tu moc druhů závodů nenajdete, na druhou stranu jsou předem nastolené závody jen částí veškeré zábavy. To pravé ořechové totiž přichází během volné jízdy.

Co si najdu, to je mé

Ale nepředbíhejme. Vše se tu totiž pojí se vším a velmi zajímavým krokem bylo roztrousit veškerý vozový park po herním světě. To v zásadě znamená, že je přes 40 unikátních vozů rozházeno všude možně po mapě a pokud je chcete řídit, musíte je najít. To samo o sobě obrovským způsobem přidává k potřebě prozkoumávat prostředí, jezdit všude možně a vůbec odhalovat taje města. Nikdy totiž nevíte, na co narazíte a pokud hledáte konkrétní auto, můžete se pěkně zapotit. Celkem 41 vozů možná nezní jako obří seznam, pro potřeby hry ale bohatě postačí a především nabízí dostatečnou různorodost. Nechybí džípy, muscle káry, supersporty a prototypy, které ani nenajdete v obchodech. Všechny vozy jsou plně licencované a perfektně vymodelované, takže je radostí svištět po dálnici v naleštěném Fordu Mustang GT či Lamborghini Countach. Navíc se vyplatí sundat každého z top jezdců seznamu hledaných, jelikož se jeho auto automaticky dostává do vaší garáže a vy jej můžete osedlat. A že jde o vzácné kousky.

Systém pohyblivé garáže však má i svá negativa. Vždy, když ve světě naleznete auto, přidá se vám automaticky do garáže, ke které máte přístup skrze Autolog. Kdykoliv během hry můžete auto vyměnit, tento krok vás však přenese na místo, kde jste jej poprvé našli (případně pár dalších bodů po mapě, kde můžete nalézt duplikáty). To je obzvláště otravné, když zrovna jedete přes celé město za nějakým závodem a chcete vyměnit fáro, které je však jako na potvoru opět na druhém konci. Po chvíli hry vám naštěstí přejde systém do krve a budete přesně vědět, kdy je dobré vyměňovat auta, abyste nemuseli zbytečně nahánět kilometry.

A to není vše. Systém závodů je ve hře přinejmenším podivný. Není totiž fixován na město, nýbrž na vozy. Každé auto má předem daný seznam závodů, které s ním odjezde a jakmile ve všem budete excelovat, musíte zkrátka přesedlat. To je špatné především z toho důvodu, že se určitě najdou lidé, kteří budou chtít odjet většinu závodů s tím kterým oblíbeným autem. Takto vás ale hra neustále nutí měnit žihadla, což je možná skvělé z hlediska různorodosti, ale rozhodně ne z hlediska přání řídit konkrétní vůz. Naštěstí pro duely s hledanými jezdci a hašteření ve městě můžete vybrat jakékoliv auto, takže není všem dnům konec.

Skoky, přemety a salta

Když zrovna nemáte náladu na závodění, můžete se vrhnout do terorizování obyvatel města (respektive jejich vozů) a ničení veřejného majetku. Fairhaven je přesně po vzoru města Paradise geniálně navrženo a nabízí nespočet způsobů, jak se odreagovat. Můžete bořit rychlostní rekordy u měřičů, prorážet ploty a bourat billboardy, roztroušené i na těch nejšílenějších místech. Člověk, který není obeznámen s vývojem či herním průmyslem obecně by si při těchto akcích mohl nejnovější NFS velmi jednoduše splést s čerstvým Burnoutem, protože titul nabízí prakticky identickou hratelnost. To samozřejmě samo o sobě není vůbec špatné, tak nějak ale postrádáme smysl přišpendlené značky Need for Speed.

Skvělé je, že vám hra dává velkou volnost ve výběru toho, jak se vůbec chcete na první příčku dostat.

Takřka každá šílenost ve hře vám přidává na účet body zkušeností, které jsou potřeba k postupu hrou a odemknutí možnosti vyzývat top jezdce města. Skvělé je, že vám tím hra dává velkou volnost ve výběru toho, jak se vůbec chcete na první příčku dostat. Pokud vás nebaví závody, můžete jen blbnout ve městě a stejně dokážete vyzvat nejlepšího závodníka ve Fairhaven, aniž byste se účastnili jediného závodu. No dobře, tak benevolentní hra možná není, stále vám ale dává volnost v tom, jak vlastně chcete hrát. Absolvovat závody se navíc vyplatí ještě z jednoho důvodu.

Každý závod vám totiž odemkne v aktivním voze nějaký perk. Může jít o přidání nitra, zpevněnou karosérii, hořčíkové gumy či odlehčení těla pro zvýšení maximální rychlosti. Autolog vám přehledně ukáže, co za každý závod kromě bodů dostanete a je na vás, co si odemknete. Trochu smutným faktem je, že si u každého auta musíte odemykat perky odznova, takže se připravte na kolotoč, který si zopakujete několik desítek krát.

Kapitolou samou pro sebe jsou honičky s policií, ať už během volného ježdění, nebo při závodech. Ty se naštěstí soustředili na větší realismus, nehledejte tu tedy žádné EMP výboje a další vychytávky. Tentokrát jde o boje karosérie s karosérií a jediné, co proti vám poldové vytáhnou jsou džípy, zátarasy a hroty na protržení pneumatik. Jinak jsou policisté dost agresivní, a pokud se dostanete na vyšší úroveň hledanosti, úspěšný únik chce notnou dávku zkušeností a cviku. Za delší honičku však dostáváte více bodů, takže se rozhodně vyplatí poškádlit zákon.

O samotě u lesa

Herní svět však přináší zcela nový zážitek, když se rozhodnete skočit do multiplayeru. Autolog je nyní integrován přímo do hry a není třeba neustále vyskakovat z aktivit, abyste si něco nastavili či našli. Vše lze obstarat šipkama, případně numerickou klávesnicí přímo během hry a tento systém funguje na jedničku. Očekávat můžete všechny druhy závodů ze singleplayeru včetně možnosti vytvořit svůj vlastní, kde se sejde až 8 jezdců najednou. Hra pro vás tvoří tzv. playlisty, kdy s kamarády dorazíte na závod, dokončíte jej a ihned upalujete k dalšímu bodu na mapě, kde si dáte srázek a pokračujete. Po několika závodech pak uvidíte výslednou tabulku, pokocháte se zdevastovanými kamarády a dáte si nové kolo. Most Wanted v multiplayeru velmi připomíná jakousi šílenou autopárty, kde se srazíte s kamarády, seškrabete lak s blatníků a zase se rozejdete. Nenuceně a nesmírně zábavně. Vtipně vypadá také začátek každého závodu, kde se s kamarády nalajnujete bez jakýchkoliv pravidel. Někdo se připraví na start, někdo nabourá, někdo zaparkuje zadkem. Je to vaše věc, hlavně musíte vyrazit, až odstartuje závod. Férové? Vůbec. Zábavné? Určitě.

Perfektním nápadem bylo obohatit billboardy o avatary vašich kamarádů, jež se na vás budou smát do té doby, než je na daném místě nepřekonáte.

Jednotlivé závody však nejsou tak zábavné, jako spíše jednotlivé výzvy. Hra pro vás může chtít například projetí určité trasy celým houfem, kroužení smykem kolem určitého objektu, vyškrábání na střechu nejbližšího domu či co nejriskantnější jízdu. Autolog navíc neustále měří vše, co ve hře děláte a aktualizuje online žebříčky, takže máte vždy přehled, kde vás kamarádi předehnali a co jim jde lépe. Měří se nejen nejvyšší rychlosti, ale také nejvyšší skoky, jejich úhly či styl. Zkrátka všechno. Perfektním nápadem bylo obohatit billboardy o avatary vašich kamarádů, jež se na vás budou smát do té doby, než je na daném místě nepřekonáte. Potom se zase bude váš avatar smát jim. Skvělé.

Krásy města a odlesky na kapotě

Nebudeme chodit kolem horké kaše, audiovizuální kabátek se v novém dílu Need for Speed opravdu vydařil. Překvapí precizně vymodelované vozy, které je radost řídit, ani při větších rychlostech není k postřehnutí zpomalení či sekání, vše běží jako po másle. Závody i honičky mají skvělé akční tempo a styl, jiskry létají na všechny strany a pocit z jízdy je rozhodně o poznání lepší, než v případě dřívějšího Hot Pursuit. Město a veškeré jeho okolí je brilantně navrženo a částicové efekty společně s paprsky slunce a odlesky dotváří velmi působivou podívanou. Vozy se po čase špiní a otírají, návštěva lakovny je tedy pro zachování bývalé krásy nutností. I při těch největších bouračkách však nikdy nedojde k úplnému zničení aut, což bylo vzhledem k licenci nejspíše pochopitelné.

Akční závodní balíček už doplňují jen skvěle vybrané skladby, které z větší části sestávají z rockových pecek současných skupin a zpěváků.

Nelze si stěžovat ani na zvuk burácejících motorů, realistickou komunikaci policistů a všudypřítomný chaos při bourání, projíždění a řádění v ulicích. Akční závodní balíček už doplňují jen skvěle vybrané skladby, které z větší části sestávají z rockových pecek současných skupin a zpěváků.

Adrenalin v uších

Mnozí čekali od novodobého dílu Most Wanted návrat ke kořenům, tuningu a rádoby drsným filmečkům. Toho jsme se bohužel nedočkali, v žádném případě však nelze říci, že nás Criterion zklamal. Need for Speed: Most Wanted má snad jednu jedinou výraznou vadu – nejmenuje se Burnout. Titul má totiž takřka každým prvkem mnohem blíže této slavné arkádové sérii, než starším dílům NFS, které už v současné době téměř vymizely.

To ostatně nemění nic na faktu, že je novinka skvělým arkádovým závodním titulem, který zabaví na dlouhou dobu, ať už otevřeným světem, který stojí za to prozkoumat, nebo bizarním a řádně veselým multiplayerem. Nebýt trochu krkolomného systému závodů a výměny vozů, vyšplhalo by se hodnocení ještě výše.


Need for Speed: Most Wanted

Verdikt

Most Wanted má všechno, co si jen může fanoušek akčních závodů přát. Luxusní auta, akční a atmosférické závody, zběsilé honičky a nádherné otevřené město, které je plné zábavných úkolů a výzev. Titul rozhodně má své slabé chvilky, pokud se ale nudíte a Burnout Paradise už máte odehraný křížem krážem, můžeme Most Wanted jen doporučit. V mnohém se totiž jedná o nostalgický návrat.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

otevřené město
bohaté možnosti pro vyřádění
lákavý seznam žihadel
integrovaný Autolog
zábavný multiplayer
akční honičky
nevychytaný systém závodů
nutnost neustále odemykat perky
přesun mezi vozidly
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama